Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Tjänstedesign

- principer och praktiker
Skickas följande arbetsdag

Beskrivning

Tjänstedesign – principer och praktiker är den första boken på svenska om tjänstedesign. Tankarna som presenteras i boken är baserade på mer än 20 års internationellt ledande forskning och går bortom en gängse syn på tjänstedesign som kundupplevelse och tjänstemöte. Den här andra och delvis omarbetade upplagan innehåller, förutom de underliggande principerna för ett framgångsrikt designarbete, en helt omarbetad del där designs roll för systemtransformation och designförmåga har vidareutvecklats. Vilka kompetenser krävs i en organisation som vill arbeta med tjänstedesign? Hur väljs metoder och hur identifierar man vilken metod som lämpar sig för en viss kontext? Tjänstedesign – principer och praktiker presenterar tre teoretiska perspektiv på tjänstedesign, fem grundläggande principer och en bred palett av metodansatser. Med utgångspunkt i verklighetsbaserade fallbeskrivningar från privat och offentlig sektor beskriver och analyserar författarna hur principer och metoder används i praktiken. Boken presenterar även ett antal systemansatser som inspirerar till att vidareutveckla hur designpraktik framgångsrikt kan användas för att stärka de omställningar som samhället står mitt i. Bokens fokus på underliggande principer för framgångsrikt designarbete gör den till både ett redskap att använda tillsammans med en metodhandbok och en teoretisk utgångspunkt för ett kritiskt perspektiv på tjänstedesign. Den är användbar för studenter och praktiker med olika bakgrund och arbetsområden som vill lära sig mer om tjänstedesign och skapar även en vokabulär för området på svenska.

Innehållsförteckning

Omdömen

Även om boken har ett akademiskt anslag är språket tämligen lättillgängligt och dispositionen gör materialet överskådligt. [...] Boken fungerar därför mycket väl som en grundlig introduktion och referensram, och kan med fördel användas både i utbildningssammanhang och i företag eller organisationer där design av tjänster ingår.

Information

Författare:
Stefan Holmlid Katarina Wetter-Edman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144195247
Utgivningsår:
2021
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
40276-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
253

Författare

Stefan Holmlid

Stefan Holmlid, professor i design, Linköpings universitet. Han undervisar i tjänstedesign vid Linköpings universitet och Politecnico di Milano. St...

Katarina Wetter-Edman

Katarina Wetter-Edman, filosofie doktor i design, Social Impact Lab, Örebro universitet. Katarina har undervisat i tjänstedesign vid Konstfack samt...

 ;