Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Java direkt med Swing

Skickas följande arbetsdag

Java direkt vänder sig till alla som vill lära sig att programmera. Den kan användas både av nybörjare och av mer erfarna läsare. Tidigare upplagor av boken har under flera år varit kurslitteratur i programmeringskurser på högskolor och universitet och i avancerade kurser på gymnasiet. Som titeln anger vill Java direkt ge läsaren möjlighet att lära sig att programmera i Java direkt, utan att gå vägen via andra programspråk. Den teknik som används i boken baserar sig på det objektorienterade t...

Läs mer

Java direkt vänder sig till alla som vill lära sig att programmera. Den kan användas både av nybörjare och av mer erfarna läsare. Tidigare upplagor av boken har under flera år varit kurslitteratur i programmeringskurser på högskolor och universitet och i avancerade kurser på gymnasiet. Som titeln anger vill Java direkt ge läsaren möjlighet att lära sig att programmera i Java direkt, utan att gå vägen via andra programspråk. Den teknik som används i boken baserar sig på det objektorienterade tänkandet, där man delar upp program i själv-ständiga moduler, s.k. objekt. Boken beskriver emellertid också ”vanlig”, traditionell programmering och visar de olika konstruktioner som ingår i det programmeringstekniska hantverket. Det gäller både enkla grundläggande konstruktioner och mer avancerade, som t.ex. hantering av parallella trådar. Java är inte bara ett programspråk. Till Java hör även ett omfattande bibliotek med standardklasser. Dessa standard-klasser beskrivs i boken och de används för att skapa de objekt, som programmen byggs upp av. Speciellt utnyttjas klasserna i biblioteket Swing för att konstruera program med tilltalande, moderna användargränssnitt. Denna upplaga av boken baserar sig på version 8 av Java och beskriver bl.a. de viktiga tilläggen funktionsgränssnitt och lambda-uttryck. Boken innehåller en mängd exempel. Varje kapitel avslutas dessutom med övnings­exempel, som läsaren själv kan arbeta med. Kompletterande material till boken, bl.a. lösningar till alla övningsuppgifter, finns via fliken Extramaterial.

Stäng
      • 1
        Förord
      • 1
        5
        Att komma igång
        • 1.1
          5
          Vad är Java?
        • 1.2
          7
          Var hittar man information om Java?
        • 1.3
          8
          Traditionell kompilering, länkning och exekvering
        • 1.4
          12
          Kompilering och exekvering av Javaprogram
        • 1.5
          13
          Det första programmet
        • 1.6
          16
          Användning av dialogrutor för att läsa indata
        • 1.7
          19
          Användning av dialogrutor för meddelanden
        • 1.8
          21
          Användning av numeriska variabler
        • 1.9
          24
          if-satsen
        • 1.10
          27
          Användning av dialogrutor för val av alternativ
        • 1.11
          28
          while-satsen
        • 1.12
          32
          for-satsen
        • 1.13
          35
          Nästlade repetitionssatser
        • 1.14
          36
          Ett grafiskt program
        • 1.15
          41
          En applet
        • 1.16
          45
          Övningsuppgifter
      • 2
        47
        Typer, klasser och objekt
        • 2.1
          47
          Objektorientering
        • 2.2
          50
          Klassdefinitioner
        • 2.3
          51
          Variabler
        • 2.4
          53
          Enkla variabler och inbyggda typer
          • 2.4.1
            53
            Numeriska typer och uttryck
          • 2.4.2
            55
            Numeriska literaler
          • 2.4.3
            57
            Typen boolean
          • 2.4.4
            58
            Typen char
        • 2.5
          61
          Referensvariabler
        • 2.6
          63
          Tilldelning
        • 2.7
          66
          Metoder
          • 2.7.1
            68
            Definitioner av metoder
          • 2.7.2
            71
            Anrop av metoder
        • 2.8
          73
          Exempel – Visning av klockslag
        • 2.9
          76
          Initieringar av objekt
        • 2.10
          80
          Överlagrade metoder
        • 2.11
          81
          Standardklassen Point
        • 2.12
          82
          Standardklassen String
        • 2.13
          87
          Standardklassen Random
        • 2.14
          90
          Övningsuppgifter
      • 3
        91
        Mer om typer och klasser
        • 3.1
          91
          Paket
          • 3.1.1
            91
            Konstruktion av paket
          • 3.1.2
            93
            Subpaket
          • 3.1.3
            94
            Import-kommando
          • 3.1.4
            94
            Arkivfiler – jar-filer
          • 3.1.5
            95
            Hur hittar Javasystemet paketen
        • 3.2
          96
          Inkapsling och synlighet för medlemmar
        • 3.3
          98
          Klassvariabler – Statiska variabler
        • 3.4
          101
          Klassmetoder – Statiska metoder
        • 3.5
          104
          Standardklassen Math
        • 3.6
          104
          Statisk import
        • 3.7
          107
          Wrapper classes – Omslagsklasser
        • 3.8
          111
          Arrayer med enkla komponenter
        • 3.9
          118
          Arrayer med referenser
        • 3.10
          120
          Listor
        • 3.11
          128
          Uppräkningstyper
          • 3.11.1
            128
            Grundläggande egenskaper
          • 3.11.2
            133
            Avancerade egenskaper
        • 3.12
          136
          Övningsuppgifter
      • 4
        139
        Objektorienterad programutveckling
        • 4.1
          139
          Objektorienterad analys
        • 4.2
          145
          Objektorienterad design
        • 4.3
          146
          Objektorienterad programmering
        • 4.4
          148
          Algoritmer
        • 4.5
          151
          Relationer i Java
          • 4.5.1
            151
            Känner-till-relation
          • 4.5.2
            153
            Har-relation (komposition
          • 4.5.3
            156
            Är-relation (arv)
        • 4.6
          158
          Övningsuppgifter
      • 5
        159
        Läsning och skrivning
        • 5.1
          159
          Lokala konventioner
        • 5.2
          160
          Redigering av utskrifter
        • 5.3
          166
          Kommandofönster
        • 5.4
          170
          Avkodning av indata
          • 5.4.1
            170
            Klassen Scanner
          • 5.4.2
            175
            Avancerad användning av klassen Scanner
          • 5.4.3
            176
            Felkontroll
        • 5.5
          179
          Textfiler
        • 5.6
          184
          Datum och tider
          • 5.6.1
            185
            Klasserna TimeZone och ZoneId
          • 5.6.2
            186
            Paketet javatime
          • 5.6.3
            188
            Äldre klasser
        • 5.7
          191
          Övningsuppgifter
      • 6
        193
        Grafiska komponenter
        • 6.1
          193
          En översikt
        • 6.2
          199
          JComponent och Container
        • 6.3
          208
          JLabel
        • 6.4
          214
          JButton
        • 6.5
          219
          JToggleButton, JCheckBox och JRadioButton
        • 6.6
          223
          JPanel
        • 6.7
          225
          JTextField
          • 6.7.1
            226
            Inläsning av enkel text
          • 6.7.2
            228
            Inläsning av numeriska data
        • 6.8
          231
          JComboBox
        • 6.9
          236
          Klassen JList
        • 6.10
          244
          JSlider
        • 6.11
          248
          JProgressBar
        • 6.12
          250
          JSpinner
        • 6.13
          255
          JScrollPane
        • 6.14
          258
          JTextArea och JTextComponent
        • 6.15
          262
          JEditorPane
        • 6.16
          265
          Desktop
        • 6.17
          266
          Applets
        • 6.18
          268
          Övningsuppgifter
      • 7
        271
        Konstruktion av egna grafiska komponenter
        • 7.1
          271
          Exempel – klassen Flight
        • 7.2
          274
          Grafik
          • 7.2.1
            277
            Rektanglar
          • 7.2.2
            278
            Cirklar och ellipser
          • 7.2.3
            278
            Linjer
          • 7.2.4
            278
            Bågar och segment
          • 7.2.5
            279
            Texter
          • 7.2.6
            279
            Klassen Graphics2D
        • 7.3
          281
          Klassen CircleDiagram
        • 7.4
          284
          Utskrifter till skrivare
        • 7.5
          288
          Övningsuppgifter
      • 8
        289
        Layout och utseende
        • 8.1
          289
          Layout Managers
          • 8.1.1
            289
            FlowLayout
          • 8.1.2
            290
            GridLayout
          • 8.1.3
            292
            BorderLayout
          • 8.1.4
            293
            BoxLayout
          • 8.1.5
            297
            CardLayout
          • 8.1.6
            298
            GridBagLayout
        • 8.2
          303
          JSplitPane
        • 8.3
          306
          JTabbedPane
        • 8.4
          309
          Ramar
          • 8.4.1
            311
            LineBorder
          • 8.4.2
            311
            EtchedBorder
          • 8.4.3
            312
            BevelBorder och SoftBevelBorder
          • 8.4.4
            313
            EmptyBorder
          • 8.4.5
            313
            MatteBorder
          • 8.4.6
            314
            TitledBorder
          • 8.4.7
            315
            CompoundBorder
        • 8.5
          315
          Look & Feel
        • 8.6
          320
          Genomskinliga fönster
        • 8.7
          321
          Icke-rektangulära fönster
        • 8.8
          323
          Övningsuppgifter
      • 9
        325
        Mer om arrayer
        • 9.1
          325
          Sökning och sortering
        • 9.2
          329
          Ett exempel
        • 9.3
          334
          Varargs
        • 9.4
          335
          Parametrar till main
        • 9.5
          337
          Parametrar till applets
        • 9.6
          340
          Klasserna StringBuilder och StringBuffer
        • 9.7
          344
          Multipla relationer
        • 9.8
          347
          Flerdimensionella arrayer
        • 9.9
          351
          Övningsuppgifter
      • 10
        355
        Mer om arv
        • 10.1
          355
          Definitioner av subklasser
        • 10.2
          359
          Referenser till subklasser
        • 10.3
          360
          Dolda instansvariabler
        • 10.4
          361
          Polymorfism och dynamisk bindning
        • 10.5
          365
          Konstruktorer vid arv
        • 10.6
          367
          Objektsamlingar
        • 10.7
          370
          Abstrakta klasser
        • 10.8
          373
          Gränssnitt – interface
        • 10.9
          381
          Funktionsgränssnitt och lambda-uttryck
        • 10.10
          389
          Jämförbara objekt
          • 10.10.1
            389
            Naturligt jämförbara objekt – Gränssnittet Comparable
          • 10.10.2
            392
            Extern jämförare – Gränssnittet Comparator
        • 10.11
          395
          Klassen Class
        • 10.12
          400
          Klassen Object
          • 10.12.1
            401
            Metoden toString
          • 10.12.2
            402
            Metoden equals
          • 10.12.3
            406
            Metoden hashCode
          • 10.12.4
            408
            Metoden clone
          • 10.12.5
            411
            Metoden finalize
        • 10.13
          412
          Ett objektorienterat exempel
        • 10.14
          419
          Övningsuppgifter
      • 11
        421
        Exceptionella händelser
        • 11.1
          422
          Automatiskt genererade exceptionella händelser
        • 11.2
          425
          Att själv generera exceptionella händelser
        • 11.3
          427
          Specifikation av exceptionella händelser
        • 11.4
          429
          Att fånga exceptionella händelser
        • 11.5
          434
          try-sats med resurshantering
        • 11.6
          436
          Övningsuppgifter
      • 12
        437
        Händelser, lyssnare och handlingar
        • 12.1
          438
          Programstruktur
        • 12.2
          439
          Händelseklasser
        • 12.3
          439
          Lyssnarklasser och lyssnargränssnitt
        • 12.4
          443
          Adapterklasser
        • 12.5
          444
          Mus
        • 12.6
          451
          Tangentbord
        • 12.7
          455
          Klassen javaxswingTimer
        • 12.8
          461
          Ett avancerat exempel – Tennisspel
        • 12.9
          468
          Handlingar – gränssnittet Action
        • 12.10
          475
          PropertyChange och Model-View-Controller
        • 12.11
          488
          Övningsuppgifter
      • 13
        491
        Aktiva objekt
        • 13.1
          492
          Trådar
        • 13.2
          497
          Synkronisering av trådar
        • 13.3
          505
          Standardklasser för köer
        • 13.4
          508
          Trådar och Swing
        • 13.5
          510
          Klassen SwingWorker
        • 13.6
          520
          Övningsuppgifter
      • 14
        521
        Menyer, fönster och dialogrutor
        • 14.1
          521
          Menyer
          • 14.1.1
            521
            Menyrader, menyer och menyalternativ
          • 14.1.2
            527
            Submenyer
          • 14.1.3
            529
            Popup-menyer
          • 14.1.4
            531
            Kortkommandon till menyer
          • 14.1.5
            532
            Menyer och handlingar
        • 14.2
          534
          Verktygsfält – klassen JToolBar
        • 14.3
          538
          Gemensamma egenskaper för toppnivåkomponenter
        • 14.4
          544
          Klassen JFrame
        • 14.5
          548
          Interna fönster
        • 14.6
          554
          Dialogrutor
          • 14.6.1
            555
            Klassmetoder i klassen JOptionPane
          • 14.6.2
            560
            Objekt av klassen JOptionPane
          • 14.6.3
            564
            Direkt användning av klassen JDialog
        • 14.7
          566
          Klassen JFileChooser
        • 14.8
          570
          Exempel – en texteditor
        • 14.9
          576
          Övningsuppgifter
      • 15
        577
        Bilder och ljud
        • 15.1
          577
          Nerladdning av bilder
        • 15.2
          586
          Metoden drawImage
        • 15.3
          587
          Ikoner
          • 15.3.1
            587
            Gränssnittet Icon
          • 15.3.2
            588
            En enkel ikonklass
          • 15.3.3
            590
            Ikoner med variabel storlek
          • 15.3.4
            592
            Bilder med variabel storlek
        • 15.4
          594
          Rörliga bilder
        • 15.5
          597
          Ljud i applets
        • 15.6
          599
          Ljud i fristående applikationer
        • 15.7
          600
          Övningsuppgifter
      • 16
        601
        Strömmar och filer
        • 16.1
          602
          En översikt
        • 16.2
          608
          Strömmar för inmatning
          • 16.2.1
            608
            InputStream
          • 16.2.2
            610
            Reader
          • 16.2.3
            611
            InputStreamReader
          • 16.2.4
            612
            FileInputStream
          • 16.2.5
            612
            FileReader
Information

Författare:

Jan Skansholm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144104317

Utgivningsår:

1998

Revisionsår:

2014

Artikelnummer:

6796-08

Upplaga:

Åttonde

Sidantal:

784
 ;