
Tänkande och beräkning
En inledning till datavetenskap och kognitionsvetenskap
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 19Datavetenskap och kognitionsvetenskap
- 9Två nya vetenskaper
- 11Och ett nytt slags samhälle
- 16Datavetenskapens upprinnelse
- 16Det vetenskapliga spåret
- 20Det tekniska spåret
- 23Krigsansträngningen
- 25Tre tvärvetare
- 28Kognitionsvetenskapens tillkomst
- 29Psykologi innan datorn
- 30Beräkning som modell för kognition
- 32Klassisk kognitionsvetenskap – utgångspunkter
- 235Tänkande och beräkning
- 35Kognition
- 39Tvärvetenskaplig korseld
- 40Beräkning
- 44Externa och interna symboler
- 45Möten mellan datavetenskap och kognitionsvetenskap
- 52Representation och symboler
- 53Symbolsystem
- 55Data och information
- 58Digitalitet
- 60Digital approximation och precision
- 62Digitalitetens djupare betydelse
- 365Processorer och program
- 65Datorn är en universell symbolmaskin
- 66Mekanisk och symbolisk universalitet
- 68Symboliska och fysiska gränssnitt
- 69Datorn i världen
- 71Programmering är att beskriva och skapa beteende
- 74Generalitet och portabilitet
- 75Datorarkitektur
- 80Minnespyramiden
- 81Andra arkitekturer
- 82Operativsystem
- 83Programspråk
- 87Programmering som allmän konst
- 489Beräkning
- 89Algoritm
- 92Ändlighet och pseudoalgoritm
- 94Beräkningsbarhet
- 95Turingmaskiner
- 98Markovalgoritmer
- 99Datorns beräkningskraft
- 100Universella turingmaskiner
- 101Universell turingmaskin som teoretisk modell för datorn
- 102Datorkraft
- 5105Beräkningars begränsningar
- 105Beräkningsbarhetens gräns
- 106Stopproblemet
- 108Hur vanliga är icke-beräkningsbara problem?
- 111Komplexitet
- 111Tidskomplexitet
- 113Exempel: insättningssortering
- 114Exempel: samsortering
- 115Rumskomplexitet
- 116Hanterliga och ohanterliga problem
- 117Icke-klassiska beräkningar
- 117Nyttiga oäkta algoritmer
- 118Beräkning med interaktion
- 6119Datoranvändningens utveckling
- 119Från verkstad till datorartefakt
- 128Vad styr användningens utveckling?
- 130Informationshantering och tillgänglighet
- 7135Programmets element och struktur
- 135Datatyper
- 135Enkla datatyper
- 137Tilldelning
- 138Sammansatta datatyper
- 143Abstrakta datatyper
- 145Kontrollmekanismer
- 148Implementation
- 148Exempel: Stack implementerad som Fält
- 150Implementationsprincipen
- 151Virtuella maskiner
- 153Kognitiv arkitektur
- 153Alternativa beräkningsmekanismer
- 153Artificiella neurala nätverk
- 154Cellulära automater
- 8157Algoritmiskt tänkande
- 157Perspektiv på programmering
- 163Programbyggnad
- 163Vattenfallsmodellen
- 166Problemlösning
- 169Problemlösningsstrategier och kontrollmekanismer
- 171Maskinell problemlösning: exemplet GPS
- 176Datavetenskap och datavetenskapligt tänkande
- 9179Gränssnitt
- 179Fysiska gränssnitt
- 182Informationsgränssnitt
- 183Omvärldsgränssnitt
- 185Sensorteknik
- 186Aktuator- och presentationsteknik
- 187Användargränssnitt
- 189Från idiotsäkerhet till användbarhet och nytta
- 190Mentala modeller
- 10193Interaktion och design
- 193Interaktionsformer – fraser, handlingar, gester
- 196Ny teknik, ny användningskontext – ny interaktionsform
- 198Interaktion och tankestilar
- 201Design
- 202Kognitiv design
- 11205Tankens vägar
- 205Informationsteknik och kunskapens rörelser
- 208Vad har vi att vänta?
- 209Teknik och konst
- 211Teknik är vi
- 212Mjuk teknik – hård konst
- 213Avförtrollandet av tekniken
- 214Den inre och den yttre vägen möts
- 217Informationsekonomi
- 219Informationsexplosionen
- 221Livet i tankesamhället
- 223Läsförslag
- 227Sak- och personregister
Information
- Författare:
- Lars-Erik Janlert
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144110226
- Utgivningsår:
- 1999
- Revisionsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 7189-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 235