Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Tänkande och beräkning

En inledning till datavetenskap och kognitionsvetenskap
Skickas följande arbetsdag

Boken behandlar bland annat begreppen algoritm, beräkning, beräkningsbarhet, datatyp, digitalitet, gränssnitt, interaktion, kognition, komplexitet, problemlösning och program. Den diskuterar informationsteknikens användning och potential, dess betydelse för samhället, samt den omorganisering av kunskap och tankeprocesser som den för med sig. Syftet är att introducera centrala datavetenskapliga begrepp och visa deras kognitionsvetenskapliga relevans, ge en inblick i datavetenskapliga betraktel...

Boken behandlar bland annat begreppen algoritm, beräkning, beräkningsbarhet, datatyp, digitalitet, gränssnitt, interaktion, kognition, komplexitet, problemlösning och program. Den diskuterar informationsteknikens användning och potential, dess betydelse för samhället, samt den omorganisering av kunskap och tankeprocesser som den för med sig. Syftet är att introducera centrala datavetenskapliga begrepp och visa deras kognitionsvetenskapliga relevans, ge en inblick i datavetenskapliga betraktelsesätt och metoder och hur de präglar kognitionsvetenskaplig teori och begreppsbildning. Boken ger även läsaren inblick i algoritmiskt tänkande och programmering, samt sätter detta i ett historiskt och samhälleligt sammanhang. Tänkande och beräkning – en inledning till datavetenskap och kognitionsvetenskap vänder sig i första hand till såväl blivande datavetare som blivande kognitionsvetare men även till alla som är intresserade av informationssamhället och förhållandet mellan den moderna informationstekniken och människors sätt att tänka och agera. Boken förutsätter inga förkunskaper utöver gymnasiekompetens.

    • Förord
      • 1
        9
        Datavetenskap och kognitionsvetenskap
        • 9
          Två nya vetenskaper
        • 11
          Och ett nytt slags samhälle
        • 16
          Datavetenskapens upprinnelse
        • 16
          Det vetenskapliga spåret
        • 20
          Det tekniska spåret
        • 23
          Krigsansträngningen
        • 25
          Tre tvärvetare
        • 28
          Kognitionsvetenskapens tillkomst
        • 29
          Psykologi innan datorn
        • 30
          Beräkning som modell för kognition
        • 32
          Klassisk kognitionsvetenskap – utgångspunkter
      • 2
        35
        Tänkande och beräkning
        • 35
          Kognition
        • 39
          Tvärvetenskaplig korseld
        • 40
          Beräkning
        • 44
          Externa och interna symboler
        • 45
          Möten mellan datavetenskap och kognitionsvetenskap
        • 52
          Representation och symboler
        • 53
          Symbolsystem
        • 55
          Data och information
        • 58
          Digitalitet
        • 60
          Digital approximation och precision
        • 62
          Digitalitetens djupare betydelse
      • 3
        65
        Processorer och program
        • 65
          Datorn är en universell symbolmaskin
        • 66
          Mekanisk och symbolisk universalitet
        • 68
          Symboliska och fysiska gränssnitt
        • 69
          Datorn i världen
        • 71
          Programmering är att beskriva och skapa beteende
        • 74
          Generalitet och portabilitet
        • 75
          Datorarkitektur
        • 80
          Minnespyramiden
        • 81
          Andra arkitekturer
        • 82
          Operativsystem
        • 83
          Programspråk
        • 87
          Programmering som allmän konst
      • 4
        89
        Beräkning
        • 89
          Algoritm
        • 92
          Ändlighet och pseudoalgoritm
        • 94
          Beräkningsbarhet
        • 95
          Turingmaskiner
        • 98
          Markovalgoritmer
        • 99
          Datorns beräkningskraft
        • 100
          Universella turingmaskiner
        • 101
          Universell turingmaskin som teoretisk modell för datorn
        • 102
          Datorkraft
      • 5
        105
        Beräkningars begränsningar
        • 105
          Beräkningsbarhetens gräns
        • 106
          Stopproblemet
        • 108
          Hur vanliga är icke-beräkningsbara problem?
        • 111
          Komplexitet
        • 111
          Tidskomplexitet
        • 113
          Exempel: insättningssortering
        • 114
          Exempel: samsortering
        • 115
          Rumskomplexitet
        • 116
          Hanterliga och ohanterliga problem
        • 117
          Icke-klassiska beräkningar
        • 117
          Nyttiga oäkta algoritmer
        • 118
          Beräkning med interaktion
      • 6
        119
        Datoranvändningens utveckling
        • 119
          Från verkstad till datorartefakt
        • 128
          Vad styr användningens utveckling?
        • 130
          Informationshantering och tillgänglighet
      • 7
        135
        Programmets element och struktur
        • 135
          Datatyper
        • 135
          Enkla datatyper
        • 137
          Tilldelning
        • 138
          Sammansatta datatyper
        • 143
          Abstrakta datatyper
        • 145
          Kontrollmekanismer
        • 148
          Implementation
        • 148
          Exempel: Stack implementerad som Fält
        • 150
          Implementationsprincipen
        • 151
          Virtuella maskiner
        • 153
          Kognitiv arkitektur
        • 153
          Alternativa beräkningsmekanismer
        • 153
          Artificiella neurala nätverk
        • 154
          Cellulära automater
      • 8
        157
        Algoritmiskt tänkande
        • 157
          Perspektiv på programmering
        • 163
          Programbyggnad
        • 163
          Vattenfallsmodellen
        • 166
          Problemlösning
        • 169
          Problemlösningsstrategier och kontrollmekanismer
        • 171
          Maskinell problemlösning: exemplet GPS
        • 176
          Datavetenskap och datavetenskapligt tänkande
      • 9
        179
        Gränssnitt
        • 179
          Fysiska gränssnitt
        • 182
          Informationsgränssnitt
        • 183
          Omvärldsgränssnitt
        • 185
          Sensorteknik
        • 186
          Aktuator- och presentationsteknik
        • 187
          Användargränssnitt
        • 189
          Från idiotsäkerhet till användbarhet och nytta
        • 190
          Mentala modeller
      • 10
        193
        Interaktion och design
        • 193
          Interaktionsformer – fraser, handlingar, gester
        • 196
          Ny teknik, ny användningskontext – ny interaktionsform
        • 198
          Interaktion och tankestilar
        • 201
          Design
        • 202
          Kognitiv design
      • 11
        205
        Tankens vägar
        • 205
          Informationsteknik och kunskapens rörelser
        • 208
          Vad har vi att vänta?
        • 209
          Teknik och konst
        • 211
          Teknik är vi
        • 212
          Mjuk teknik – hård konst
        • 213
          Avförtrollandet av tekniken
        • 214
          Den inre och den yttre vägen möts
        • 217
          Informationsekonomi
        • 219
          Informationsexplosionen
        • 221
          Livet i tankesamhället
    • 223
      Läsförslag
    • 227
      Sak- och personregister

Information

Författare:
Lars-Erik Janlert
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144110226
Utgivningsår:
1999
Revisionsår:
2015
Artikelnummer:
7189-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
235

Författare

Lars-Erik Janlert

Jan-Erik Janlert är verksam vid institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet.

 ;