Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kommande

Perspektivtagande i skola och högre utbildning

Innebörder och konsekvenser för professionalitet, undervisning och lärande

Perspektivtagande i skola och högre utbildning

Innebörder och konsekvenser för professionalitet, undervisning och lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar. Vad innebär det då att ...

När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar. Vad innebär det då att utgå från ett vetenskapligt perspektiv i ord och handling? I boken används genomgående två exempel på perspektiv: phonics och whole language, som rör läs- och skrivlärande. Med hjälp av dem exemplifieras resonemangen om perspektivtagande. Här beskrivs relationer mellan perspektivet i egenskap av premiss och de val man gör av överväganden, argument samt agerande i undervisningen. Begrepp som kvalitativt skilda perspektiv, sanning och giltighetsanspråk, inflytande och dominans samt evidens belyses i diskussionen. Boken vänder sig främst till lärarstudenter på grund- och ämneslärarprogrammen samt till verksamma lärare.

Förord 13

1. Inledning 19

Grunden för ett perspektiv 29

Kvalitativt skilda perspektiv 30

Sanning och giltighetsanspråk 32

Argumentera utifrån ett perspektiv 33

Hegemoni – inflytande och dominans 34

Evidens 35

Perspektivtagande och professionalism 36

Granskande blick på perspektivtagande 37

2. Från erfarenhet till perspektiv 39

Föränderlig erfarenhet i en föränderlig omvärld 40

Hur kan vi undersöka hur vi erfar vår omvärld? 43

Att närma sig ett perspektiv 46

Synliggörande av kvalitativa skillnader mellan erfarenheter 46

Att urskilja de kritiska aspekterna 47

Sammanfattning 50

3. Olika perspektiv 53

Exemplet läs- och skrivlärande

Phonics 54

Fonologisk medvetenhet 56

Avkodning och förståelse 58

Minnets betydelse i läsförståelse 62

Att läsa med flyt 63

Ordkunskap och läsförståelse 66

Whole language 70

Framväxande, tidigt och bekvämt läsande 71

Delad läsning 74

Vägledd läsning 76

Självständig läsning 78

Running records 79

Reading recovery 82

Skilda utgångspunkter – skilda tillvägagångssätt 86

Normerade och icke-normerade analysverktyg 87

Modell för utredning av läs- och skrivsvårigheter 90

Deltagande observation 93

Sammanfattning 95

4. Sanning och perspektivtagande 97

Sanning som rättfärdigande 98

Sanning som reflexiv argumentation 99

Sanning som giltighetsanspråk 101

Gemensamt ställda giltighetsanspråk bland lärare? 105

Sanning och perspektivtagande 109

Giltighetsanspråk och perspektiv på läs- och skrivlärande 110

Sammanfattning 113

5. Argumentationens betydelse 115

Argumentationsanalys 115

Argumentens beviskraft 117

Argumentationens premiss 118

Perspektiv som premiss 120

Tvivlet – en förutsättning för argumentationen 122

En disputerande argumentation 123

Den ideala argumentationen 123

Att argumentera utifrån skilda perspektiv 124

Att blanda perspektiv 125

Att ta det bästa av allt 127

Ett balanserat synsätt 128

Sammanfattning 129

6. Innebörder och implikationer av hegemoni 131

Samtycke och sunt förnuft 132

Utbildning och hegemoni 133

Mothegemoniska krafter 134

Mothegemonisk kraft – exemplet Läsning på Talets Grund 134

Leimars Läsning på Talets Grund 135

En struktur som motsvarar barnets synsätt 136

Att ta hänsyn till barnets språkliga förutsättningar 138

Dialogens betydelse i läsundervisningen 140

Läsinlärning på upptäcktens väg 141

Leimars förändringsarbete 142

Från metod till perspektiv? 145

Brist på gemensamma giltighets-anspråk – en hegemonikris 146

Sammanfattning 148

7. Perspektiv på evidens 151

Evidens i skola och utbildning 153

En spänning i evidensfrågan 156

Evidensbasering eller evidensinformering 159

Konsensuspositionen 161

Konsensus om läs- och skrivsvårigheternas natur 162

Pedagogik som förebygger läs- och skrivsvårigheter 164

Läromedel, arbetssätt, metoder och program av mindre effektiv karaktär 167

Position och sanning 170

Konsensuspositionen – en ersättningsposition? 171

Evidens och perspektiv på läs- och skrivlärande 171

Konsensus och hegemoni 173

Sammanfattning 174

8. Perspektivtagande 177

Ett uttryck för lärarprofessionalism?

Målstyrd skola och professionella lärare  178

Inifrån- och utifrån-styrning 180

En professionell kunskapsbas? 184

Professionellt ansvar och redovisningsskyldighet 186

Perspektivtagande – ett professionellt ansvar 194

Avsaknad av perspektivtagande – en deprofessionalisering? 197

Sammanfattning 199

9. Att arbeta med perspektivtagande 201

Profession, hegemoni och evidens 201

En granskande blick 204

Samstämmighet avseende målen 204

Olika perspektiv – skilda sätt att handla 205

Meningsbärande argumentation 206

Att analysera argumentation – ett exempel 207

Att förstå en argumentation 214

Sammanfattning 215

Slutord 217

Referenser 221

Person- och sakregister 231

Information

Författare:
Kajsa Falkner
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144070728
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
34237-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
233

Författare

Kajsa Falkner

Kajsa Falkner är universitetslektor i pedagogik på Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsintresse r...

 ;

När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar. Vad innebär det då att ...

När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar. Vad innebär det då att utgå från ett vetenskapligt perspektiv i ord och handling? I boken används genomgående två exempel på perspektiv: phonics och whole language, som rör läs- och skrivlärande. Med hjälp av dem exemplifieras resonemangen om perspektivtagande. Här beskrivs relationer mellan perspektivet i egenskap av premiss och de val man gör av överväganden, argument samt agerande i undervisningen. Begrepp som kvalitativt skilda perspektiv, sanning och giltighetsanspråk, inflytande och dominans samt evidens belyses i diskussionen. Boken vänder sig främst till lärarstudenter på grund- och ämneslärarprogrammen samt till verksamma lärare.

Information

Författare:
Kajsa Falkner
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144194189
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
34237-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Kajsa Falkner

Kajsa Falkner är universitetslektor i pedagogik på Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsintresse r...

 ;