Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Kommande
Perspektivtagande i skola och högre utbildning

Perspektivtagande i skola och högre utbildning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 13
1. Inledning 19
Grunden för ett perspektiv 29
Kvalitativt skilda perspektiv 30
Sanning och giltighetsanspråk 32
Argumentera utifrån ett perspektiv 33
Hegemoni – inflytande och dominans 34
Evidens 35
Perspektivtagande och professionalism 36
Granskande blick på perspektivtagande 37
2. Från erfarenhet till perspektiv 39
Föränderlig erfarenhet i en föränderlig omvärld 40
Hur kan vi undersöka hur vi erfar vår omvärld? 43
Att närma sig ett perspektiv 46
Synliggörande av kvalitativa skillnader mellan erfarenheter 46
Att urskilja de kritiska aspekterna 47
Sammanfattning 50
3. Olika perspektiv 53
Exemplet läs- och skrivlärande
Phonics 54
Fonologisk medvetenhet 56
Avkodning och förståelse 58
Minnets betydelse i läsförståelse 62
Att läsa med flyt 63
Ordkunskap och läsförståelse 66
Whole language 70
Framväxande, tidigt och bekvämt läsande 71
Delad läsning 74
Vägledd läsning 76
Självständig läsning 78
Running records 79
Reading recovery 82
Skilda utgångspunkter – skilda tillvägagångssätt 86
Normerade och icke-normerade analysverktyg 87
Modell för utredning av läs- och skrivsvårigheter 90
Deltagande observation 93
Sammanfattning 95
4. Sanning och perspektivtagande 97
Sanning som rättfärdigande 98
Sanning som reflexiv argumentation 99
Sanning som giltighetsanspråk 101
Gemensamt ställda giltighetsanspråk bland lärare? 105
Sanning och perspektivtagande 109
Giltighetsanspråk och perspektiv på läs- och skrivlärande 110
Sammanfattning 113
5. Argumentationens betydelse 115
Argumentationsanalys 115
Argumentens beviskraft 117
Argumentationens premiss 118
Perspektiv som premiss 120
Tvivlet – en förutsättning för argumentationen 122
En disputerande argumentation 123
Den ideala argumentationen 123
Att argumentera utifrån skilda perspektiv 124
Att blanda perspektiv 125
Att ta det bästa av allt 127
Ett balanserat synsätt 128
Sammanfattning 129
6. Innebörder och implikationer av hegemoni 131
Samtycke och sunt förnuft 132
Utbildning och hegemoni 133
Mothegemoniska krafter 134
Mothegemonisk kraft – exemplet Läsning på Talets Grund 134
Leimars Läsning på Talets Grund 135
En struktur som motsvarar barnets synsätt 136
Att ta hänsyn till barnets språkliga förutsättningar 138
Dialogens betydelse i läsundervisningen 140
Läsinlärning på upptäcktens väg 141
Leimars förändringsarbete 142
Från metod till perspektiv? 145
Brist på gemensamma giltighets-anspråk – en hegemonikris 146
Sammanfattning 148
7. Perspektiv på evidens 151
Evidens i skola och utbildning 153
En spänning i evidensfrågan 156
Evidensbasering eller evidensinformering 159
Konsensuspositionen 161
Konsensus om läs- och skrivsvårigheternas natur 162
Pedagogik som förebygger läs- och skrivsvårigheter 164
Läromedel, arbetssätt, metoder och program av mindre effektiv karaktär 167
Position och sanning 170
Konsensuspositionen – en ersättningsposition? 171
Evidens och perspektiv på läs- och skrivlärande 171
Konsensus och hegemoni 173
Sammanfattning 174
8. Perspektivtagande 177
Ett uttryck för lärarprofessionalism?
Målstyrd skola och professionella lärare 178
Inifrån- och utifrån-styrning 180
En professionell kunskapsbas? 184
Professionellt ansvar och redovisningsskyldighet 186
Perspektivtagande – ett professionellt ansvar 194
Avsaknad av perspektivtagande – en deprofessionalisering? 197
Sammanfattning 199
9. Att arbeta med perspektivtagande 201
Profession, hegemoni och evidens 201
En granskande blick 204
Samstämmighet avseende målen 204
Olika perspektiv – skilda sätt att handla 205
Meningsbärande argumentation 206
Att analysera argumentation – ett exempel 207
Att förstå en argumentation 214
Sammanfattning 215
Slutord 217
Referenser 221
Person- och sakregister 231
Information
- Författare:
- Kajsa Falkner
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144070728
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 34237-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 233
Information
- Författare:
- Kajsa Falkner
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144194189
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 34237-SB01
- Upplaga:
- Första