Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Likvärdig utbildning i mångkulturella klassrum

Skickas följande arbetsdag

En av de största och viktigaste utmaningarna för den svenska skolan är att ge eleverna förståelse för hur de kan lyckas i studierna, men också verktyg och förutsättningar för att verkligen göra det. Alltför många elever lyckas inte i dag, och stora grupper återfinns i utanförskap. En betydande grupp är de flerspråkiga elever som behöver erövra både det svenska språket och skolkoden för att vända motgång till framgång. Likvärdighet och skolans kompensatoriska uppdrag är det centrala, övergrip...

En av de största och viktigaste utmaningarna för den svenska skolan är att ge eleverna förståelse för hur de kan lyckas i studierna, men också verktyg och förutsättningar för att verkligen göra det. Alltför många elever lyckas inte i dag, och stora grupper återfinns i utanförskap. En betydande grupp är de flerspråkiga elever som behöver erövra både det svenska språket och skolkoden för att vända motgång till framgång. Likvärdighet och skolans kompensatoriska uppdrag är det centrala, övergripande temat för boken. Med stöd i relevant forskning tar författarna sig an ett brett register av aspekter inom området och resonerar kring hur dessa inverkar positivt på elevernas skolframgång. Den gemensamma nämnaren är ett inkluderande arbetssätt, en språk- och kunskapsutvecklande undervisning och en strävan att bygga upp elevernas egenmakt. De olika dimensionerna beskrivs och fördjupas i boken, vars främsta användningsområde är av praktisk natur och syftar till att erbjuda verktyg för en undervisning av hög och likvärdig kvalitet. Boken vänder sig främst till ämneslärare på grundskola och gymnasium och ger en handfast modell över hur kollegialt lärande kan ske med boken som underlag.

Förord 11

1. Nya utmaningar 15

Bokens upplägg 20

2. En likvärdig utbildning 23

Likvärdighetens olika dimensioner 24

Vad har hänt med den svenska likvärdigheten? 25

UNICEF 25

OECD 26

PISA 27

De flerspråkiga eleverna och likvärdigheten 28

En heterogen grupp 30

Vilka faktorer försvårar eller underlättar? 32

Vad kan skolan påverka? 33

3. Hindrande faktorer 37

Mer än bara språk 38

Ekonomiskt kapital, boendesegregation och grannskapseffekter 41

4. Det goda elevskapet 47

Skolans normaliserande makt 47

Den önskvärda eleven 51

Skolan som ”terapeut” 58

Ett annat slags elevskap som norm 60

Den goda medborgaren som en förlängning av den goda eleven 61

Rasism och främlingsfientlighet 70

De viktiga föräldrarna 76

5. Den svåra skolkoden 83

Vad innebär kultur? 85

Att ge förståelse för skolkoden 90

Vem är jag och vad är viktigt för mig? 92

Vad kan uppfattas som annorlunda? 95

Lärarrollen 96

Arbetssätten 97

Elevrollen 98

Kunskapssynen 100

Nya ämnen och nya inslag i undervisningen 101

6. Att göra skolkoden transparent 113

Olika länder – olika skolkoder 114

Historisk tillbakablick 116

Interaktion som en del i interkulturell undervisning 121

Var kan undervisningen om det svenska samhället komma in? 126

När man är ny vill man veta mer om det nya 130

7. Den medvetna eleven 135

De viktiga ramarna 139

The power of yet and the tyranny of now 141

Att föra sin talan och utveckla en egen röst 146

Höga förväntningar med stöttning 150

8. Huvudmannens ansvar 155

Huvudmannens roll i utbildningen av elever med migrationsbakgrund 157

Vikten av strategiskt ansvar och systematik i organisationen 167

Utvecklingsområden 169

Samsynen i hela styrkedjan 173

De första stegen i ett förändringsarbete 176

9. Modersmålet som resurs 183

Ämnet modersmål 186

Utmaningar 189

Modersmål som språkämne 192

Att undervisa i språkmedvetenhet 195

Samarbete 196

Kompetensutveckling 200

10. Studiehandledning på modersmål 205

Hur kan studiehandledningen se ut? 208

Studiehandledningens möjligheter 216

Ett lyft för undervisningen av nyanlända 220

Studiehandledning i praktiken – några exempel 222

En struktur för samarbetet 231

Elev- och kunskapssyn 233

11. Svenska som andraspråk 235

Ett ämne med ett brett uppdrag 237

Skönlitteratur som en väg till språkutveckling 239

Skönlitteratur som modell för det egna språket 242

Att anknyta läsandet till kursplanen 243

Lässtrategier 244

Karaktäristiska drag 246

Frågor för utforskande och reflektion 247

Skrivandet 249

Skönlitteraturen som förmedlare av kulturkunskap 251

Att belysa värdegrunden genom skönlitteratur 252

12. Den medvetna läraren 261

Kvalificeringsfunktionen: kunskapsinhämtandet 263

Kunskapssynens styrande roll 263

Socialiseringsfunktionen: fostran till medborgarskap 286

De sociala dimensionernas påverkan på vår tolkning av elevens person och förmåga 292

Subjektifieringsfunktionen: fostran till självständighet 298

13. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning 309

Lärarens förhållningssätt 310

Transspråkande – flerspråkigheten som resurs 314

En medveten undervisning 317

Vikten av ett delat ansvar 322

Kommunikation på olika villkor 323

Från vardagsspråk till skolspråk 324

Grunder för språkinriktad undervisning 325

Ämnesmässiga mål 330

Språkfärdighetsmål 333

Interaktionens betydelse 335

Gemensam språkpolicy 343

14. Kollegialt lärande 349

Kollegialt lärande som en motor i processen 350

Varför kollegialt lärande? 351

Elevens lärande som utgångspunkt 352

Olika former av kollegialt lärande 354

Att pröva nya arbetssätt 356

Potentiella riskfaktorer 357

Handledningsstöd 360

Viktigt för hela organisationen 363

Att arbeta utifrån denna bok 366

1) Introduktion av kollegialt lärande 367

2) Nulägesbeskrivning och identifiering av utvecklingsområden på skolan 369

3) Individuell läsning av valda avsnitt 372

4) Kollegialt samtal (1) 372

5) Utprövning av ett utvalt moment i undervisningen 379

6) Kollegialt samtal (2) – bearbetning av utprövningstillfället 387

7) Planering av fortsatta utvecklingsinsatser 389

Litteraturförteckning 393

Register 401

Bredden är bokens styrka, eftersom området är så komplext och kräver flera perspektiv för en fördjupad förståelse. /…/ Kort sagt, boken har möjlighet att fungera som ett väl utformat stöd för lärares kollegiala arbete med likvärdighet och inkludering.

Information

Författare:
Saima Glogic Annika Löthagen Holm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144129761
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40208-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
408

Författare

Saima Glogic

Saima Glogic är verksam som undervisningsråd vid Skolverket med inriktning mot skolutveckling. Förutom sin mångåriga erfarenhet av att leda fortbil...

Annika Löthagen Holm

Annika Löthagen Holm har varit lärare i svenska som andraspråk, svenska och so samt utvecklingspedagog på barn- och ungdomsförvaltningen i Botkyrka...

 ;