Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Likvärdig utbildning i mångkulturella klassrum
Förord 11
1. Nya utmaningar 15
Bokens upplägg 20
2. En likvärdig utbildning 23
Likvärdighetens olika dimensioner 24
Vad har hänt med den svenska likvärdigheten? 25
UNICEF 25
OECD 26
PISA 27
De flerspråkiga eleverna och likvärdigheten 28
En heterogen grupp 30
Vilka faktorer försvårar eller underlättar? 32
Vad kan skolan påverka? 33
3. Hindrande faktorer 37
Mer än bara språk 38
Ekonomiskt kapital, boendesegregation och grannskapseffekter 41
4. Det goda elevskapet 47
Skolans normaliserande makt 47
Den önskvärda eleven 51
Skolan som ”terapeut” 58
Ett annat slags elevskap som norm 60
Den goda medborgaren som en förlängning av den goda eleven 61
Rasism och främlingsfientlighet 70
De viktiga föräldrarna 76
5. Den svåra skolkoden 83
Vad innebär kultur? 85
Att ge förståelse för skolkoden 90
Vem är jag och vad är viktigt för mig? 92
Vad kan uppfattas som annorlunda? 95
Lärarrollen 96
Arbetssätten 97
Elevrollen 98
Kunskapssynen 100
Nya ämnen och nya inslag i undervisningen 101
6. Att göra skolkoden transparent 113
Olika länder – olika skolkoder 114
Historisk tillbakablick 116
Interaktion som en del i interkulturell undervisning 121
Var kan undervisningen om det svenska samhället komma in? 126
När man är ny vill man veta mer om det nya 130
7. Den medvetna eleven 135
De viktiga ramarna 139
The power of yet and the tyranny of now 141
Att föra sin talan och utveckla en egen röst 146
Höga förväntningar med stöttning 150
8. Huvudmannens ansvar 155
Huvudmannens roll i utbildningen av elever med migrationsbakgrund 157
Vikten av strategiskt ansvar och systematik i organisationen 167
Utvecklingsområden 169
Samsynen i hela styrkedjan 173
De första stegen i ett förändringsarbete 176
9. Modersmålet som resurs 183
Ämnet modersmål 186
Utmaningar 189
Modersmål som språkämne 192
Att undervisa i språkmedvetenhet 195
Samarbete 196
Kompetensutveckling 200
10. Studiehandledning på modersmål 205
Hur kan studiehandledningen se ut? 208
Studiehandledningens möjligheter 216
Ett lyft för undervisningen av nyanlända 220
Studiehandledning i praktiken – några exempel 222
En struktur för samarbetet 231
Elev- och kunskapssyn 233
11. Svenska som andraspråk 235
Ett ämne med ett brett uppdrag 237
Skönlitteratur som en väg till språkutveckling 239
Skönlitteratur som modell för det egna språket 242
Att anknyta läsandet till kursplanen 243
Lässtrategier 244
Karaktäristiska drag 246
Frågor för utforskande och reflektion 247
Skrivandet 249
Skönlitteraturen som förmedlare av kulturkunskap 251
Att belysa värdegrunden genom skönlitteratur 252
12. Den medvetna läraren 261
Kvalificeringsfunktionen: kunskapsinhämtandet 263
Kunskapssynens styrande roll 263
Socialiseringsfunktionen: fostran till medborgarskap 286
De sociala dimensionernas påverkan på vår tolkning av elevens person och förmåga 292
Subjektifieringsfunktionen: fostran till självständighet 298
13. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning 309
Lärarens förhållningssätt 310
Transspråkande – flerspråkigheten som resurs 314
En medveten undervisning 317
Vikten av ett delat ansvar 322
Kommunikation på olika villkor 323
Från vardagsspråk till skolspråk 324
Grunder för språkinriktad undervisning 325
Ämnesmässiga mål 330
Språkfärdighetsmål 333
Interaktionens betydelse 335
Gemensam språkpolicy 343
14. Kollegialt lärande 349
Kollegialt lärande som en motor i processen 350
Varför kollegialt lärande? 351
Elevens lärande som utgångspunkt 352
Olika former av kollegialt lärande 354
Att pröva nya arbetssätt 356
Potentiella riskfaktorer 357
Handledningsstöd 360
Viktigt för hela organisationen 363
Att arbeta utifrån denna bok 366
1) Introduktion av kollegialt lärande 367
2) Nulägesbeskrivning och identifiering av utvecklingsområden på skolan 369
3) Individuell läsning av valda avsnitt 372
4) Kollegialt samtal (1) 372
5) Utprövning av ett utvalt moment i undervisningen 379
6) Kollegialt samtal (2) – bearbetning av utprövningstillfället 387
7) Planering av fortsatta utvecklingsinsatser 389
Litteraturförteckning 393
Register 401
Bredden är bokens styrka, eftersom området är så komplext och kräver flera perspektiv för en fördjupad förståelse. /…/ Kort sagt, boken har möjlighet att fungera som ett väl utformat stöd för lärares kollegiala arbete med likvärdighet och inkludering.
Information
- Författare:
- Saima Glogic Annika Löthagen Holm
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144129761
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 40208-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 408