Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Varubrev 1:a klass

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Svenskämnets roll

Om didaktik, demokrati och critical literacy
Skickas följande arbetsdag

Varje lärare i svenska skolan har två uppdrag – kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget – som i enlighet med läroplanen ska integreras i undervisningen: det s.k. dubbla uppdraget. Den här boken ger en tydlig bild av hur ett genomtänkt didaktiskt val, som integrerar kunskapsuppdraget med demokratiuppdraget, varken är omständligt eller krångligt utan tvärtom kan vara både kreativt och intellektuellt utmanande – för både lärare och elever. Genom konkreta lektionsexempel och didaktiska resoneman...

Varje lärare i svenska skolan har två uppdrag – kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget – som i enlighet med läroplanen ska integreras i undervisningen: det s.k. dubbla uppdraget. Den här boken ger en tydlig bild av hur ett genomtänkt didaktiskt val, som integrerar kunskapsuppdraget med demokratiuppdraget, varken är omständligt eller krångligt utan tvärtom kan vara både kreativt och intellektuellt utmanande – för både lärare och elever. Genom konkreta lektionsexempel och didaktiska resonemang får läsaren följa hur elever arbetar med det dubbla uppdraget inom ramen för ett kritiskt textarbete. Med utgångspunkt i forskning om literacy och critical literacy beskriver Gunilla Molloy hur ett kritiskt textarbete kan synliggöra olika maktrelationer, klart uttalade eller dolda, i de litterära texter och läromedel som eleverna möter. Men inte minst resonerar hon kring hur maktrelationer i elevernas egna texter kan lyftas fram, diskuteras och omformas i syfte att ge eleverna nya insikter om förhållandet mellan språk, text och makt. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.

    • 9
      Förord
      • 1
        11
        Första kapitlet
      • I vilket vi granskar en lektion som fallit 
i glömska hos alla utom en.
        • 11
          Same, same – but different
        • 12
          Varje ämne har sitt ämnesspråk
        • 13
          Vad styr en lärares didaktiska val?
        • 14
          Varför har inget hänt på fyrtio år?
        • 15
          Traditioner och koder
        • 16
          En mellanled mellan forskning och praktik
        • 18
          Kopplingen mellan kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget
        • 19
          Demokratisk handling eller handlande
        • 20
          Om och genom demokrati
        • 21
          Värdegrundstexten som demokratisk pekpinne
        • 22
          Ett normkritiskt perspektiv
      • 2
        25
        Andra kapitlet
      • I vilket vi gör en didaktisk analys av två 
till synes likadana lektioner.
        • 25
          Hur lär man sig något?
        • 26
          Allmändidaktik och ämnesdidaktik
        • 28
          Varför?
        • 30
          Vad?
        • 33
          Hur?
        • 34
          Vem?
        • 35
          Varför använda didaktiska begrepp?
      • 3
        37
        Tredje kapitlet
      • I vilket vi diskuterar skillnaden mellan läsförmåga, 
läsförståelse och literacy.
        • 37
          Var är kniven?
        • 38
          ||Hur-||frågan och läsloggar
        • 39
          Literacy
        • 40
          Inte bara läs-och skrivkunnig
        • 41
          Literacy-händelse och literacy-praktik
        • 43
          Varför studera literacy?
      • 4
        45
        Fjärde kapitlet
      • I vilket vi diskuterar hur critical literacy 
kan förändra en lärarpraktik.
        • 45
          Att se och förändras
        • 46
          Skillnaden mellan en literacy teacher och en critical literacy teacher
        • 47
          Att benämna världen
        • 48
          Hilary Janks begrepp
        • 49
          Makt
        • 50
          Tillgång
        • 51
          Mångfald
        • 52
          Forma och omforma
        • 52
          Ömsesidigt beroende
        • 53
          Kritisk literacy som ett förhållningssätt
      • 5
        55
        Femte kapitlet
      • I vilket vi ser hur ett kritiskt textarbete kan förändra 
elevens skoldag till det bättre.
        • 55
          Att se och förändra
        • 56
          Språk och identitet
        • 57
          Språk och erfarenheter
        • 59
          Språk och kollektivt lärande
        • 61
          Personliga ställningstaganden
      • 6
        63
        Sjätte kapitlet
      • I vilket vi resonerar om hur elevernas egna tankar, värderingar och texter kan vara utgångspunkten för ett kritiskt textarbete.
        • 63
          Texter och värderingar
        • 64
          Vad ska man använda kritiskt textarbete till?
        • 65
          Gräv där du står
        • 66
          Ord är inte oskyldiga
        • 67
          Kön, klass och etnicitet
      • 7
        71
        Sjunde kapitlet
      • I vilket vi ser hur uppfattning om kön kan spela roll för skolprestationer och hur elever lyfter fram en förklaring som forskningen förbisett.
        • 71
          Killar är lata
        • 72
          Klassrummet som social arena
        • 72
          Isärhållandet mellan könen
        • 73
          Från hormoner till normer
        • 75
          Det nödvändiga förarbetet
        • 76
          Normen som lag
        • 77
          Manligheten som norm
        • 79
          Normkritiska röster
        • 80
          Sammanfattning av undervisningsprocessen
      • 8
        83
        Åttonde kapitlet
      • I vilket vi ser hur ett avstånd på 100 mil mellan två skolor visar hur sociala individer skriver texter präglade av sin sociala miljö Men också att avstånd inte spelar någon roll för seglivade föreställningar om kön.
        • 83
          Hundra mil mellan två skolor
        • 83
          Läsförståelse – en textövergripande kompetens
        • 85
          Jakt som livsstil eller livsform
        • 85
          Betydelsen av didaktiska val
        • 87
          Identitet och språk – igen
        • 88
          Mitt liv om tio år
        • 90
          Att äga ämnet
        • 91
          Texten och den sociala miljön
        • 92
          Könens motsatser
        • 94
          Så länge gruvan finns …
        • 95
          Sammanfattning av undervisningsprocessen
      • 9
        97
        Nionde kapitlet
      • I vilket vi ser hur eleverna diskuterar sina uppfattningar om klass, kön och etnicitet i ett kritiskt textarbete kring text och bild.
        • 97
          Same, same – and no difference (igen)
        • 98
          Varför har fortfarande inget hänt?
        • 100
          Vilka värderingar finns i den här bilden?
        • 101
          Bilden som text
        • 102
          Förarbetet
        • 103
          Kvinnan och jämställdheten
        • 104
          Mannen och jämställdheten
        • 106
          När alla har en åsikt
        • 107
          Tema jämställdhet
        • 111
          Här kommer en tredje person
        • 114
          Sammanfattning av undervisningsprocessen
      • 10
        117
        Tionde kapitlet
      • I vilket vi ser vad eleverna vet om värdegrunden och hur de resonerar om olika kränkningar i skolan.
        • 117
          Vad är värdegrunden värd?
        • 118
          Att vi ska få mat i skolan …
        • 119
          Politik med stort och litet p
        • 119
          Som inte ser ut exakt som oss …
        • 120
          Har man inte sett det så har det inte hänt
        • 122
          Man kan skämta om i stort sett vad som helst
        • 123
          Han är kär i dig
        • 124
          Hur ska man få stopp på sådant här?
        • 125
          Same, same – but with a difference
    • 127
      Litteratur
    • 131
      Bilaga
    • 133
      Register

Detta är en bok som jag gärna skulle ha läst under min lärarutbildning. Den sätter ord på många av mina egna tankar och den gör det utan att skriva mig på näsan.

Information

Författare:
Gunilla Molloy
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144076249
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
35824-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
136

Författare

Gunilla Molloy

Gunilla Molloy är docent i svenska med didaktisk inriktning med mångårig erfarenhet av undervisning på högstadiet och på lärarutbildningen vid Stoc...

 ;