Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Varubrev 1:a klass
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Svenskämnets roll
- 9Förord
- 111Första kapitlet
- I vilket vi granskar en lektion som fallit i glömska hos alla utom en.
- 11Same, same – but different
- 12Varje ämne har sitt ämnesspråk
- 13Vad styr en lärares didaktiska val?
- 14Varför har inget hänt på fyrtio år?
- 15Traditioner och koder
- 16En mellanled mellan forskning och praktik
- 18Kopplingen mellan kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget
- 19Demokratisk handling eller handlande
- 20Om och genom demokrati
- 21Värdegrundstexten som demokratisk pekpinne
- 22Ett normkritiskt perspektiv
- 225Andra kapitlet
- I vilket vi gör en didaktisk analys av två till synes likadana lektioner.
- 25Hur lär man sig något?
- 26Allmändidaktik och ämnesdidaktik
- 28Varför?
- 30Vad?
- 33Hur?
- 34Vem?
- 35Varför använda didaktiska begrepp?
- 337Tredje kapitlet
- I vilket vi diskuterar skillnaden mellan läsförmåga, läsförståelse och literacy.
- 37Var är kniven?
- 38||Hur-||frågan och läsloggar
- 39Literacy
- 40Inte bara läs-och skrivkunnig
- 41Literacy-händelse och literacy-praktik
- 43Varför studera literacy?
- 445Fjärde kapitlet
- I vilket vi diskuterar hur critical literacy kan förändra en lärarpraktik.
- 45Att se och förändras
- 46Skillnaden mellan en literacy teacher och en critical literacy teacher
- 47Att benämna världen
- 48Hilary Janks begrepp
- 49Makt
- 50Tillgång
- 51Mångfald
- 52Forma och omforma
- 52Ömsesidigt beroende
- 53Kritisk literacy som ett förhållningssätt
- 555Femte kapitlet
- I vilket vi ser hur ett kritiskt textarbete kan förändra elevens skoldag till det bättre.
- 55Att se och förändra
- 56Språk och identitet
- 57Språk och erfarenheter
- 59Språk och kollektivt lärande
- 61Personliga ställningstaganden
- 663Sjätte kapitlet
- I vilket vi resonerar om hur elevernas egna tankar, värderingar och texter kan vara utgångspunkten för ett kritiskt textarbete.
- 63Texter och värderingar
- 64Vad ska man använda kritiskt textarbete till?
- 65Gräv där du står
- 66Ord är inte oskyldiga
- 67Kön, klass och etnicitet
- 771Sjunde kapitlet
- I vilket vi ser hur uppfattning om kön kan spela roll för skolprestationer och hur elever lyfter fram en förklaring som forskningen förbisett.
- 71Killar är lata
- 72Klassrummet som social arena
- 72Isärhållandet mellan könen
- 73Från hormoner till normer
- 75Det nödvändiga förarbetet
- 76Normen som lag
- 77Manligheten som norm
- 79Normkritiska röster
- 80Sammanfattning av undervisningsprocessen
- 883Åttonde kapitlet
- I vilket vi ser hur ett avstånd på 100 mil mellan två skolor visar hur sociala individer skriver texter präglade av sin sociala miljö Men också att avstånd inte spelar någon roll för seglivade föreställningar om kön.
- 83Hundra mil mellan två skolor
- 83Läsförståelse – en textövergripande kompetens
- 85Jakt som livsstil eller livsform
- 85Betydelsen av didaktiska val
- 87Identitet och språk – igen
- 88Mitt liv om tio år
- 90Att äga ämnet
- 91Texten och den sociala miljön
- 92Könens motsatser
- 94Så länge gruvan finns …
- 95Sammanfattning av undervisningsprocessen
- 997Nionde kapitlet
- I vilket vi ser hur eleverna diskuterar sina uppfattningar om klass, kön och etnicitet i ett kritiskt textarbete kring text och bild.
- 97Same, same – and no difference (igen)
- 98Varför har fortfarande inget hänt?
- 100Vilka värderingar finns i den här bilden?
- 101Bilden som text
- 102Förarbetet
- 103Kvinnan och jämställdheten
- 104Mannen och jämställdheten
- 106När alla har en åsikt
- 107Tema jämställdhet
- 111Här kommer en tredje person
- 114Sammanfattning av undervisningsprocessen
- 10117Tionde kapitlet
- I vilket vi ser vad eleverna vet om värdegrunden och hur de resonerar om olika kränkningar i skolan.
- 117Vad är värdegrunden värd?
- 118Att vi ska få mat i skolan …
- 119Politik med stort och litet p
- 119Som inte ser ut exakt som oss …
- 120Har man inte sett det så har det inte hänt
- 122Man kan skämta om i stort sett vad som helst
- 123Han är kär i dig
- 124Hur ska man få stopp på sådant här?
- 125Same, same – but with a difference
- 127Litteratur
- 131Bilaga
- 133Register
Detta är en bok som jag gärna skulle ha läst under min lärarutbildning. Den sätter ord på många av mina egna tankar och den gör det utan att skriva mig på näsan.
Information
- Författare:
- Gunilla Molloy
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144076249
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 35824-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 136