Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
- 9Tack
- 11Kära kollega
- 13KAPITEL 1 Selma Lagerlöf – sprängladdning eller naiv sagotant
- 15Texten; föråldrad eller allmängiltig
- 18Läsarten – elevens eller skolans
- 20Skolan – mångkultur eller mångfald
- 23Genren – litterär genre eller basgenre
- 24Vad kan hända
- 24Vilka texter till vilka klasser
- 27KAPITEL 2 Bortbytingen
- 27En gång till
- 27Eleverna
- 28Läraren
- 28Textens litterära genre
- 29Sagan i ett kort sammandrag
- 29Reflektioner över texten
- 32Lärarens didaktiska val
- 32Första arbetspasset: genren
- 33Didaktiska reflektioner
- 34Elevernas frågor
- 35Andra arbetspasset: värdegrundssamtal
- 35Didaktiska reflektioner
- 36Tredje och fjärde arbetspasset: beskrivning
- 38Femte, sjätte och sjunde arbetspasset: läsning och bearbetning av texten
- 39Didaktiska reflektioner
- 40Åttonde och nionde arbetspasset: tecknad sammanfattning
- 41Tionde arbetspasset: Muntlig texttolkning
- 42Didaktiska reflektioner
- 42”Vi vill ha en kung med afrokrull”
- 43”Om jag varit du, Selma ...”
- 44Elevernas egna sagor
- 45Avslutande didaktisk kommentar
- 47KAPITEL 3 Fågel Rödbröst
- 47Har vi en koranbok här i klassrummet
- 47Eleverna
- 47Läraren
- 48Textens litterära genre
- 49Texten
- 50Texten i ett kort sammandrag
- 50Reflektioner över texten
- 51Lärarens didaktiska val
- 51Första arbetspasset: reflektioner över textens innehåll
- 53Didaktiska reflektioner
- 54Andra arbetspasset: att teckna inre bilder
- 54”Alltså, den här lektionen var skitkul
- 57Didaktiska reflektioner
- 58Tredje arbetspasset: värdegrundssamtal
- 59Didaktiska reflektioner
- 59Fjärde arbetspasset: hur ska det gå
- 60Didaktiska reflektioner
- 61Femte arbetspasset: förstå texten eller förstå ord
- 63Att teckna Fågel Rödbröst
- 64Avslutande didaktisk kommentar
- 65KAPITEL 4 Kortspelet och Sunnebalen
- 65Man blir insläppt i deras hjärnor
- 65Eleverna
- 66Läraren
- 66Texternas litterära genre
- 67/Kortspelet/
- 67/Sunnebalen/
- 67Reflektioner över texterna
- 69Lärarens didaktiska val
- 69Första arbetspasset: Den litterära genren och skolans läspraktik
- 70”Flickor är rädda för mörkret”
- 71Didaktiska reflektioner
- 73Kortspelet
- 73Första arbetspasset
- 74Didaktiska reflektioner
- 74Igenkänning och avståndstagande
- 76Andra och tredje arbetspasset
- 76Att teckna och tolka
- 80Fjärde och femte arbetspasset
- 80Inne och utanför texten
- 82Varför blir tolkningar så olika
- 83Didaktiska reflektioner
- 85Sunnebalen
- 85Lässtrategier och skrivstrategier
- 85”Selma kunde ju ha bjudit upp”
- 86”Hon skapar sorg
- 87Jämförande text – en ny skrivgenre
- 88Jag noterar att
- 90Avslutande didaktisk kommentar
- 91KAPITEL 5 Kejsaren av Portugallien
- 91”Ur läsarens perspektiv blir Jan aldrig en galning”
- 92Eleverna
- 92Läraren
- 92Textens tillkomsthistoria
- 93Texten i ett kort sammandrag
- 94Reflektioner över texten
- 96Lärarens didaktiska val
- 96De första arbetspassen: introduktionen
- 97Att skilja agnarna från vetet
- 98Didaktiska reflektioner
- 100Tredje och fjärde arbetspasset
- 102Didaktiska reflektioner
- 103Femte arbetspasset … och fortsättningen
- 105Vi kallar honom Jan
- 107”… då jag håller honom ansvarig”
- 108Jag skrev in sökorden färg + symbol
- 111Didaktiska reflektioner
- 112Litteratursamtalen
- 112Jag tycker att boken är bra uppbyggd, men man måste tänka, man måste tänka hela tiden
- 114Didaktiska reflektioner
- 116Slutuppgiften
- 117Jag är fullkomligt mållös
- 118… men sedan faller bitarna på plats
- 119… det var inte galenskap utan kärlek
- 119Ensamhet tror jag är ett nyckelord
- 120Och inga tidningsartiklar – tack
- 122Avslutande didaktisk kommentar
- 125KAPITEL 6 Genre och genrepedagogik
- 125Litterär genre
- 127Genrepedagogik
- 128Stöttning
- 129Ämnet svenska som en helhet
- 131Risker med genrepedagogiken och andra metoder
- 133Att prova i egen klass
- 133Fas 1 Att bygga upp kunskap inom ämnesområdet
- 134Fas 2 Studera texter inom genren för att få förebilder
- 135Fas 3 Skriva en gemensam text
- 136Fas 4 Skriva en individuell text
- 136Avslutningsvis
- 139KAPITEL 7 Vilket århundrade undervisar du i?
- 139Sambandet teori och metod
- 141Att skapa mening
- 142Loggboken
- 146Litteratursamtalen
- 149Läsarter och litteraturreceptioner
- 150Narrativ fantasi och perspektivbyten
- 151Efferent och estetisk läsart
- 153Kreativ läsning
- 154Allmän och litterär repertoar
- 157Kreativt skrivande
- 159Vilket svenskämne
- 163Varför läsa Selma Lagerlöf
- 167Litteraturförteckning
- 171Register
Information
- Författare:
- Gunilla Molloy
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144059372
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 33694-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 176