Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum

Skickas följande arbetsdag

I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Mo...

I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Molloy tydliga exempel på hur en kreativ läsning av äldre texter kan fördjupa elevernas förmåga till narrativ fantasi och samtidigt utveckla deras läs- och skrivförmåga. Hon diskuterar även sambandet mellan metod och teori samt genrepedagogikens tillämpning på litterära texter. Hennes analys av lärarnas lektionsplaneringar och elevernas texttolkningar visar att motiv som förtvivlans mod, den djupaste vrede och den smärtsammaste kärlek är allmängiltiga för elever i dagens mångfaldsskola.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans mellanår, senare år och gymnasieskolan. Gunilla Molloy har 2011 tilldelats Karin Söderstipendiet. Priset delas årligen ut av Selma Lagerlöfsällskapet. Motiveringen lyder: Gunilla Molloy har med sin bok Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, gjort viktiga insatser för att främja och öka intresset för Selma Lagerlöfs diktning hos barn och ungdomar i vår tid.

    • 9
      Tack
    • 11
      Kära kollega
    • 13
      KAPITEL 1 Selma Lagerlöf – sprängladdning eller naiv sagotant
        • 15
          Texten; föråldrad eller allmängiltig
        • 18
          Läsarten – elevens eller skolans
        • 20
          Skolan – mångkultur eller mångfald
        • 23
          Genren – litterär genre eller basgenre
        • 24
          Vad kan hända
        • 24
          Vilka texter till vilka klasser
    • 27
      KAPITEL 2  Bortbytingen
        • 27
          En gång till
        • 27
          Eleverna
        • 28
          Läraren
        • 28
          Textens litterära genre
        • 29
          Sagan i ett kort sammandrag
        • 29
          Reflektioner över texten
        • 32
          Lärarens didaktiska val
        • 32
          Första arbetspasset: genren
        • 33
          Didaktiska reflektioner
        • 34
          Elevernas frågor
        • 35
          Andra arbetspasset: värdegrundssamtal
        • 35
          Didaktiska reflektioner
        • 36
          Tredje och fjärde arbetspasset: beskrivning
        • 38
          Femte, sjätte och sjunde arbetspasset: läsning och bearbetning av texten
        • 39
          Didaktiska reflektioner
        • 40
          Åttonde och nionde arbetspasset: tecknad sammanfattning
        • 41
          Tionde arbetspasset: Muntlig texttolkning
        • 42
          Didaktiska reflektioner
        • 42
          ”Vi vill ha en kung med afrokrull”
        • 43
          ”Om jag varit du, Selma ...”
        • 44
          Elevernas egna sagor
        • 45
          Avslutande didaktisk kommentar
    • 47
      KAPITEL 3  Fågel Rödbröst
        • 47
          Har vi en koranbok här i klassrummet
        • 47
          Eleverna
        • 47
          Läraren
        • 48
          Textens litterära genre
        • 49
          Texten
        • 50
          Texten i ett kort sammandrag
        • 50
          Reflektioner över texten
        • 51
          Lärarens didaktiska val
        • 51
          Första arbetspasset: reflektioner över textens innehåll
        • 53
          Didaktiska reflektioner
        • 54
          Andra arbetspasset: att teckna inre bilder
        • 54
          ”Alltså, den här lektionen var skitkul
        • 57
          Didaktiska reflektioner
        • 58
          Tredje arbetspasset: värdegrundssamtal
        • 59
          Didaktiska reflektioner
        • 59
          Fjärde arbetspasset: hur ska det gå
        • 60
          Didaktiska reflektioner
        • 61
          Femte arbetspasset: förstå texten eller förstå ord
        • 63
          Att teckna Fågel Rödbröst
        • 64
          Avslutande didaktisk kommentar
    • 65
      KAPITEL 4  Kortspelet  och  Sunnebalen
        • 65
          Man blir insläppt i deras hjärnor
        • 65
          Eleverna
        • 66
          Läraren
        • 66
          Texternas litterära genre
        • 67
          /Kortspelet/
        • 67
          /Sunnebalen/
        • 67
          Reflektioner över texterna
        • 69
          Lärarens didaktiska val
        • 69
          Första arbetspasset: Den litterära genren och skolans läspraktik
        • 70
          ”Flickor är rädda för mörkret”
        • 71
          Didaktiska reflektioner
        • 73
          Kortspelet
        • 73
          Första arbetspasset
        • 74
          Didaktiska reflektioner
        • 74
          Igenkänning och avståndstagande
        • 76
          Andra och tredje arbetspasset
        • 76
          Att teckna och tolka
        • 80
          Fjärde och femte arbetspasset
        • 80
          Inne och utanför texten
        • 82
          Varför blir tolkningar så olika
        • 83
          Didaktiska reflektioner
        • 85
          Sunnebalen
        • 85
          Lässtrategier och skrivstrategier
        • 85
          ”Selma kunde ju ha bjudit upp”
        • 86
          ”Hon skapar sorg
        • 87
          Jämförande text – en ny skrivgenre
        • 88
          Jag noterar att
        • 90
          Avslutande didaktisk kommentar
    • 91
      KAPITEL 5  Kejsaren av Portugallien
        • 91
          ”Ur läsarens perspektiv blir Jan aldrig en galning”
        • 92
          Eleverna
        • 92
          Läraren
        • 92
          Textens tillkomsthistoria
        • 93
          Texten i ett kort sammandrag
        • 94
          Reflektioner över texten
        • 96
          Lärarens didaktiska val
        • 96
          De första arbetspassen: introduktionen
        • 97
          Att skilja agnarna från vetet
        • 98
          Didaktiska reflektioner
        • 100
          Tredje och fjärde arbetspasset
        • 102
          Didaktiska reflektioner
        • 103
          Femte arbetspasset … och fortsättningen
        • 105
          Vi kallar honom Jan
        • 107
          ”… då jag håller honom ansvarig”
        • 108
          Jag skrev in sökorden färg + symbol
        • 111
          Didaktiska reflektioner
    • 112
      Litteratursamtalen
        • 112
          Jag tycker att boken är bra uppbyggd, men man måste tänka, man måste tänka hela tiden
        • 114
          Didaktiska reflektioner
        • 116
          Slutuppgiften
        • 117
          Jag är fullkomligt mållös
        • 118
          … men sedan faller bitarna på plats
        • 119
          … det var inte galenskap utan kärlek
        • 119
          Ensamhet tror jag är ett nyckelord
        • 120
          Och inga tidningsartiklar – tack
        • 122
          Avslutande didaktisk kommentar
    • 125
      KAPITEL 6 Genre och genrepedagogik
        • 125
          Litterär genre
        • 127
          Genrepedagogik
        • 128
          Stöttning
        • 129
          Ämnet svenska som en helhet
        • 131
          Risker med genrepedagogiken och andra metoder
        • 133
          Att prova i egen klass
        • 133
          Fas 1 Att bygga upp kunskap inom ämnesområdet
        • 134
          Fas 2 Studera texter inom genren för att få förebilder
        • 135
          Fas 3 Skriva en gemensam text
        • 136
          Fas 4 Skriva en individuell text
        • 136
          Avslutningsvis
    • 139
      KAPITEL 7 Vilket århundrade undervisar du i?
        • 139
          Sambandet teori och metod
        • 141
          Att skapa mening
        • 142
          Loggboken
        • 146
          Litteratursamtalen
        • 149
          Läsarter och litteraturreceptioner
        • 150
          Narrativ fantasi och perspektivbyten
        • 151
          Efferent och estetisk läsart
        • 153
          Kreativ läsning
        • 154
          Allmän och litterär repertoar
        • 157
          Kreativt skrivande
        • 159
          Vilket svenskämne
        • 163
          Varför läsa Selma Lagerlöf
    • 167
      Litteraturförteckning
    • 171
      Register

Information

Författare:
Gunilla Molloy
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144059372
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33694-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
176

Författare

Gunilla Molloy

Gunilla Molloy är docent i svenska med didaktisk inriktning med mångårig erfarenhet av undervisning på högstadiet och på lärarutbildningen vid Stoc...

 ;