Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Litteraturen, språket, världen

Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
Skickas följande arbetsdag

Elever med olika språklig och kulturell bakgrund bär med sig erfarenheter som borde ses som en stor tillgång i våra klassrum. I stället speglar ofta innehållet i skolans litteraturval och litteraturarbete de erfarenheter och värderingar som majoritetseleverna representerar. Vad får våra elever ta del av genom litteraturundervisningen och hur låter vi dem göra det? Författarna diskuterar, utifrån olika inriktningar inom litteraturvetenskap och andraspråksforskning, det traditionella sättet att...

Elever med olika språklig och kulturell bakgrund bär med sig erfarenheter som borde ses som en stor tillgång i våra klassrum. I stället speglar ofta innehållet i skolans litteraturval och litteraturarbete de erfarenheter och värderingar som majoritetseleverna representerar. Vad får våra elever ta del av genom litteraturundervisningen och hur låter vi dem göra det? Författarna diskuterar, utifrån olika inriktningar inom litteraturvetenskap och andraspråksforskning, det traditionella sättet att undervisa i litteratur och litteraturhistoria men stakar även ut förslag till alternativa synsätt. Frågor som rör vad man ska läsa, vilka frågor man ställer till texterna, vilka perspektiv man belyser dem ifrån och vilka sammanhang man placerar dem i får stort utrymme i boken. I de olika kapitlen diskuterar författarna bland annat sambandet mellan litteratur och nationell identitet, relationen mellan skönlitteratur, exil och migration samt beskriver problematiken kring tolkning, översättning och adaptation. Litteraturen, språket, världen vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska och svenska som andraspråk i grundskolans år 7–9 samt gymnasiet.

    • 5
      Förord
    • 9
      Inledning
        • 10
          Litteraturundervisning i skolan
        • 14
          Varför litteraturundervisning
        • 17
          Bokens kapitel
        • 18
          Vad vill vi då åstadkomma med den här boken
    • 19
      KAPITEL 1 Nationell identitet och litteraturundervisning
        • 19
          Litteraturvetenskap och ämnet svenska
        • 21
          Nationen och litteraturhistorien
        • 24
          Nationalepos och nationalskalder
        • 27
          Svenskämnets litteratur- och kulturundervisning
        • 29
          Debatten om den litterära kanon
        • 31
          På väg mot en mångkulturell och flerspråkig litteraturundervisning
        • 36
          Exemplet Vilhelm Mobergs utvandrarsvit
    • 41
      KAPITEL 2 Idéer om världslitteratur
        • 42
          Goethe och begreppet Weltliteratur
        • 46
          Världslitteratur – ett begrepp i förvandling
        • 51
          Världslitteraturhistoria – det ”omöjliga” projektet
        • 53
          Folksagor – exempel på litterär universalism
        • 56
          Att undervisa i världslitteratur – går det
        • 61
          Vägar till världslitteraturer
    • 63
      KAPITEL 3 Översättning och adaptation
        • 64
          Översättning – det omöjligas konst
        • 66
          Översättningsforskning
        • 68
          Homeros – idén om en början
        • 69
          Den mångkulturelle Homeros
        • 73
          Moderna Homerosadaptationer
        • 77
          Pippi och Emil i översättning och adaptation
        • 83
          Pippi Långstrump – hur gränslös är hon
        • 88
          Den gränslösa engelskan
    • 91
      KAPITEL 4 Europeiska klassiker och postkolonial replik
        • 92
          Kolonialismen, historien och litteraturen
        • 94
          Kolonial diskurs och postkolonial teori
        • 95
          Fenomenet orientalism
        • 99
          Romanen och imperiet
        • 100
          Mörkrets hjärta och Stormen – två texter i den postkoloniala diskussionens centrum
        • 100
          Joseph Conrads ||Mörkrets hjärta|| och Chinua Achebes essä ||An Image of Africa
        • 105
          Shakespeares ||Stormen|| och Aimé Césaires ||Une Tempête
        • 109
          Efterdyningar av den koloniala historien eller språket och makten
        • 113
          Postkolonialism i litteraturundervisning
    • 115
      KAPITEL 5 Litteratur och migration
        • 116
          Exillitteratur
        • 117
          Nationalskalden och landsflykten
        • 120
          Exilen och den moderna litteraturen
        • 123
          Vad innebär exil egentligen
        • 126
          Exempel på modern exillitteratur: Cristina Peri Rossi och Czeslaw Milosz
        • 130
          Invandrarförfattare – problematiskt begrepp, internationell företeelse
        • 133
          Svensk eller invandrare – en (o-)lustig fråga
        • 135
          Invandrad författare och utvandrad litteratur – ytterligare exempel
        • 139
          Avslutningsvis
    • 141
      Litteratur
    • 149
      Sakregister

Information

Författare:
Dan Landmark Ingrid Wiklund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144060255
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
33746-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
150

Författare

Dan Landmark

Dan Landmark är fil.dr i litteraturvetenskap och lektor vid Mälardalens högskola samt gymnasielärare i svenska och engelska

Ingrid Wiklund

Ingrid Wiklund är fil.dr i tvåspråkighetsforskning och lektor vid Mälardalens högskola samt gymnasielärare i svenska, svenska som andraspråk och en...

 ;