Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Etik i arbete med människor

Skickas följande arbetsdag

Yrkesetik är inte bara en fråga om teorier och tänkesätt. Det har också med personliga och institutionella ramar och förutsättningar att göra, och kräver att vi förhåller oss till många olika nivåer av den sociala verkligheten. Allt arbete med människor inbegriper otaliga situationer då etiska överväganden måste göras. Men vad innebär det egentligen att göra rätt då olika värden står emot varandra? Hur kan man lösa etiska dilemman? Etik i arbete med människor introducerar etik och etiskt tänk...

Yrkesetik är inte bara en fråga om teorier och tänkesätt. Det har också med personliga och institutionella ramar och förutsättningar att göra, och kräver att vi förhåller oss till många olika nivåer av den sociala verkligheten. Allt arbete med människor inbegriper otaliga situationer då etiska överväganden måste göras. Men vad innebär det egentligen att göra rätt då olika värden står emot varandra? Hur kan man lösa etiska dilemman? Etik i arbete med människor introducerar etik och etiskt tänkande för personal inom socialtjänst, vård och skola. Boken behandlar etik och moral som ett grundvillkor för mänsklig existens: sårbarhet, beroende och dödlighet i relation till önskemål om självbestämmande över sitt eget liv. Olika etiska riktningar, som pliktetik, nyttoetik och närhetsetik. I boken ägnas ingående uppmärksamhet åt en modell för etiska överväganden, KLOK-modellen. Denna tredje upplaga av boken placerar etiken i en bredare personlig, samhälls- och kulturell kontext. Etik i arbete med människor vänder sig till universitets- och högskolestuderande inom de sociala, vårdande och pedagogiska programmen och kurserna. Den starka kopplingen mellan teori och praktisk tillämpning gör den även lämplig som vidareutbildningsmaterial för yrkesverksamma.

      • 9
        Förord till tredje upplagan
      • 11
        Introduktion
        • 11
          Om bokens ramar och innehåll
        • 14
          Om exemplen
        • 15
          Den etiska blickens förankring i personligheten – och i andras erfarenheter
  • Del I Yrkesetikens ramar: välfärdsstat, institution och organisation
      • 19
        Kapitel 1 Politiska och samhälleliga ramvillkor i förändring
        • 19
          Från välfärdsstat till New Public Management
        • 23
          Kan god professionsetik leda till utnyttjande av enskilda personers ansvarskänsla?
        • 27
          Professionsetik och ideologikritik
        • 30
          I spänningen mellan institution och individ
      • 33
        Kapitel 2 Om lojalitet mot och kritik av normer för yrkespraxis
        • 36
          Gemenskapen – ett hinder för god yrkesutövning? En sidoblick på Nietzsche
        • 40
          Lojalitet och kritik: larmandets problematik
        • 42
          Att slå larm – professionsetikens test
      • 49
        Kapitel 3 Arbetets plats i våra liv
        • 52
          Arbetets värdegrund i välfärdsstaten
        • 55
          Samspel mellan ”de närmaste” och ”hjälparna”
        • 56
          Motivation för yrkesval: Kall eller självförverkligande?
        • 58
          Individens värde och lönearbetet – ett nödvändigt samband
      • 61
        Kapitel 4 Människosyn och livssyn
        • 63
          Människosynen i några aktuella livssynstraditioner
        • 71
          Lite mer om människosyn och livssyn
        • 72
          Människosyn i praktiken
        • 75
          Människosynens betydelse i vårt möte med andra
        • 76
          Människosyn och utbildning
  • Del II Personliga förutsättningar för yrkesetik
      • 81
        Kapitel 5 Livet som beroende och sårbart
        • 82
          Omsorg – ett svar på människolivets grundvillkor
        • 85
          Beroende och autonomi
        • 89
          Förlust av förmåga
        • 90
          Sårbarhet och omsorgsförmåga
      • 93
        Kapitel 6 Förutsättningar för att bli en person
      • 105
        Kapitel 7 Förutsättningar för att bli ett moraliskt subjekt: den empatiska …|förmågans betydelse
        • 105
          Att bli mött – och möta: några utmaningar
        • 108
          Mer om empati
        • 112
          Om empati och interpersonella relationer
        • 115
          Preciseringar med avseende på utvecklingen av empati
        • 118
          Sammanfattning
      • 121
        Kapitel 8 En kognitiv teori om moralisk utveckling
        • 122
          Piaget som bakgrund till Kohlbergs stadieteori
        • 126
          Kohlbergs tänkande om moraliska stadier
        • 130
          Kritik av Kohlberg
        • 135
          Bidragen från Carol Gilligan
      • 139
        Kapitel 9 Den narrativa etiken som grepp om livstolkning
        • 140
          Berättelse, personlighet och identitet
        • 141
          Om att vara sin egen historia
        • 143
          Berättelse och etik
        • 145
          Berättelse och värdet av en ”helhetlig blick
      • 149
        Kapitel 10 Att vara moraliskt objekt
        • 153
          Åtskillnad i professionella förhållanden
        • 157
          Mellan makt och vanmakt: gränssättningens problematik
        • 164
          Avslutning
  • Del III Teori om moralisk yrkesutövning
        • 169
          Inledning
      • 173
        Kapitel 11 Pliktetik
        • 174
          Vad kännetecknar en plikt
        • 175
          Kants pliktetik
        • 177
          Handlingens olika sidor
        • 179
          Vad är en acceptabel plikt
        • 180
          Moralisk integritet och konsistens
        • 182
          Frihet och människovärde
        • 184
          Vad är goda motiv
        • 185
          Ett alternativ till Kant: Rawls
        • 187
          Pliktetikens begränsningar
      • 189
        Kapitel 12 Diskursetik och mänskliga rättigheter
        • 189
          Kommunikationsgemenskapen som etisk grund
        • 190
          Från monologisk till dialogisk moral
        • 191
          Jämbördig kommunikation som etisk grund
        • 195
          Två invändningar mot diskursetiken
        • 197
          Inte skapande, men prövning av normer
        • 198
          Rättvisa och solidaritet som innehåll
        • 200
          En upplysningspräglad människosyn Demokrati och öppenhet
        • 203
          Mänskliga rättigheters betydelse för etiken
      • 205
        Kapitel 13 Nyttoetik – lust, lycka och välfärd som etisk grund
        • 206
          ”Den utilitaristiska principen
        • 210
          Handlingens subjektiva syfte och objektiva konsekvens
        • 211
          Skillnaden mellan regelutilitarism och handlingsutilitarism
        • 213
          Hur mäter vi nytta
      • 217
        Kapitel 14 Dygdetik – kulturgemenskapen som etisk grund
        • 218
          Dygder och frågan om människosyn
        • 224
          Hur uppnår jag dygd? Dygdtillägnelse genom praktik
        • 225
          Dygdens ”plats”: praktiker och institutioner
        • 226
          Dygd och det goda framför regler
        • 229
          Dygd och livssammanhang
      • 231
        Kapitel 15 Närhetsetik
        • 232
          Appellen från ansiktet
        • 233
          Vad har detta med närhet att göra
      • 245
        Kapitel 16 Konkret erfarenhet som grund för utövande av etisk kompetens
        • 247
          Från nybörjare till expert: Dreyfus och Dreyfus
        • 252
          Universella principer eller konkret erfarenhet? Jonsen och Toulmin
        • 255
          Avslutningskommentar
      • 257
        Kapitel 17 Etik och livssyn
        • 257
          Motivation och förankring
        • 260
          Livssyn som verklighetstolkning och identitetsprojekt
        • 261
          Nödvändigheten att rationalisera livssynstraditioner
        • 263
          Etik och livssyn – en sammanfattning
      • 265
        Kapitel 18 Moraliskt ansvar – för andra och sig själv
        • 265
          Om egoism och själviskhet
        • 266
          Om att ha den andre i sin hand
        • 268
          Samvete och integritet
        • 269
          Om klokhet, omdöme och nyanser
  • Del IV En modell för att ta ställning utifrån ett etiskt tänkande
      • 273
        Kapitel 19 KLOK: en modell för etiskt ställningstagande
        • 273
          Att leva i det moraliska fältet: moralisk förförståelse
        • 277
          Prövning av moralisk förförståelse: att använda KLOKhet
        • 281
          KLOK i praktiken
      • 289
        Bibliografi
      • 295
        Litteratur
      • 301
        Person- och sakregister

Information

Författare:
Jan-Olav Henriksen Arne Johan Vetlesen
Översättare:
Sven-Erik Torhell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144090207
Utgivningsår:
1998
Revisionsår:
2013
Artikelnummer:
6647-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
305

Författare

Jan-Olav Henriksen

Jan-Olav Henriksen är fil.dr och teologie dr, samt professor vid den teologiska menighetsfakulteten i Oslo.

Arne Johan Vetlesen

Arne Johan Vetlesen, fil.dr och professor i filosofi vid Oslo universitet, arbetar speciellt med etik och socialfilosofi och är mycket tvärvetenska...

 ;