Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att vara socionom

- från utbildad till erfaren
Skickas följande arbetsdag

Hur ser socionomens vardag ut? Blir det som man har tänkt sig? Många går från sin utbildning med förväntningar på att förändra världen: att hjälpa utsatta människor att få en dräglig vardag och minska orättvisor. I den här boken får du ta del av glädjen i att utmanas och lyckas i det praktiska arbetet, men även möta etiska dilemman, konflikter och känslor av otillräcklighet. Flera socionomer, både relativt nyutbildade och sådana som arbetat länge, berättar här om sina professionella erfarenhe...

Hur ser socionomens vardag ut? Blir det som man har tänkt sig? Många går från sin utbildning med förväntningar på att förändra världen: att hjälpa utsatta människor att få en dräglig vardag och minska orättvisor. I den här boken får du ta del av glädjen i att utmanas och lyckas i det praktiska arbetet, men även möta etiska dilemman, konflikter och känslor av otillräcklighet. Flera socionomer, både relativt nyutbildade och sådana som arbetat länge, berättar här om sina professionella erfarenheter. Däremellan presenterar representanter för forskning och utbildning i socialt arbete reflektioner och forskningsresultat som berör utbildningen och yrket. Boken präglas av entusiasm för socialt arbete i alla dess olika former, och visar även på svårigheter och utmaningar som man kan möta som yrkesverksam socionom. Boken lämpar sig som introduktion till socionomutbildningen och socionomens yrkesarenor, men kan även vara värdefull för alla med intresse för socialt arbete i vid bemärkelse.

    • 9
      Förord
        • Lennart Nygren
    • 13
      Inledning och författarpresentation
        • Gunbritt Sandström
        • 14
          Författarpresentation
        • 15
          Uppläggning
    • 17
      KAPITEL 1 Att studera socialt arbete – vadan och varthän
        • Stefan Morn
        • 17
          Att arbeta med människor
        • 19
          En tillbakablick
        • 20
          Socialt arbete i dag
        • 21
          Socialt arbete i hälso- och sjukvården
        • 21
          Socialt arbete i socialtjänsten
        • 21
          Socialt arbete i skolan
        • 22
          Socialt arbete i kriminalvården
        • 22
          Socialt arbete på behandlingsinstitutioner
        • 22
          Socialt arbete med äldre och funktionshindrade
        • 23
          Socialt arbete inom andra områden
        • 23
          Många verksamhetsområden – en profession
        • 24
          Det professionella uppdraget
        • 24
          Kunskap och kompetens
        • 26
          Huset socialt arbete
    • 29
      KAPITEL 2 Nutida socionomutbildning i Sverige – trender och tendenser
        • Gunbritt Sandström
        • 29
          Nuläge
        • 31
          Utbildnings- och examensstruktur
        • 34
          Några övriga faktorer som påverkar socionomutbildningen
        • 36
          Socialt arbete som begrepp
        • 36
          Forskarutbildning och forskning i socialt arbete
        • 37
          Praxis i socialt arbete
        • 39
          Till sist
    • 41
      KAPITEL 3 Med världen som arbetsplats
        • Sabina Elfmark
        • 42
          Åter för att jobba
        • 42
          Socialt arbete i Nya Zeeland
        • 46
          Mitt budskap
    • 47
      KAPITEL 4 Social omsorg till socialt arbete – de senaste tio årens historia
        • Stina Johansson
        • 48
          Högskoleverkets utvärderingar
        • 48
          Utvärdering 1996
        • 49
          Uppföljning 1997
        • 49
          Uppföljning 2000
        • 50
          Individuella lösningar för inträdet i den statliga högskolan
        • 51
          Ansökan om konverteringar
        • 51
          Högskoleverkets utredning 2003 med förslag om sammanslagning
        • 52
          Konsekvenser för utbildningarna
        • 52
          Gränsarbete
        • 53
          Svag motivation till förändring
        • 53
          Implementering – nationellt perspektiv
        • 53
          Konverteringar
        • 54
          Kompetenskrav
        • 54
          Huvudämnet
        • 55
          Den verksamhetsförlagda utbildningen
        • 55
          Implementering – exemplet Umeå
        • 55
          Från formell till total integrering
        • 57
          Erfarenheter av den nya utbildningen
        • 58
          Slutreflektion
    • 59
      KAPITEL 5 Ett roligt jobb som kräver sitt
        • Margona Berggren
        • 59
          En dröm förverkligad
        • 59
          Förberedelser under utbildningen
        • 59
          Fältstudier
        • 60
          Praktik
        • 60
          Examinationsuppgifter
        • 61
          Sommarjobb och vikariat
        • 61
          Mina erfarenheter efter examen
        • 61
          Arbetsinnehåll
        • 62
          Ledarskapet
        • 63
          Vad har jag med mig från socionomutbildningen
        • 64
          Mitt budskap
    • 65
      KAPITEL 6 Relationsspel och förväntningseffekter – i undervisning och social pedagogik
        • Stig-Arne Berglund
        • 66
          Universitetet hörsal D, 12 november 2009, kl 0915
        • 68
          Socialpedagogiskt förhållningssätt
        • 68
          Cykelpedagogik, relationsspel och bemötande
        • 71
          Vändpunkter och förändringsprocesser
        • 74
          Universitetet hörsal D, 12 november 2009 kl 917
        • 75
          Relationsspel och personliga förhållningssätt
        • 79
          Universitetet hörsal D, 12 november 2009 kl 920
        • 81
          Terapeutisk allians och cykelpedagogik
        • 81
          Vad bestämmer utfall av behandling
        • 84
          Universitetet, hörsal D, 12 november 2009, kl 1158
        • 87
          KAPITEL 7 Våga prioritera arbetsglädjen
        • Carolin Nilsson
        • 87
          Samma yrkestitel – skilda upplevelser
        • 88
          Arbetsglädjens betydelse
    • 91
      KAPITEL 8 Vad kan jag egentligen – och hur kan den kunskapen användas
        • Gunbritt Sandström
        • 91
          Studenters beskrivning av sitt kunskapskapital i slutet av utbildningen
        • 94
          Erfarenheter från socionomer med inriktning mot socialpeda¬gogik
        • 94
          Anställningar
        • 94
          Arbetsinnehåll
        • 95
          Utbildningen har motsvarat de krav som anställningarna ställt
        • 97
          Socialpedagogiskt förhållningssätt
        • 98
          Det socialpedagogiska innehållet
        • 100
          Att ha en socionomexamen med inriktning
        • 101
          Beskrivningar av socionomens samlade kunskapskapital
        • 102
          Pallen
        • 104
          Slutligen
    • 105
      KAPITEL 9 Min dröm blev sann – från hjälpare till konsult
        • Inga Gustavson
        • 106
          Förändringar, omorganiseringar och trender i arbetslivet
        • 106
          Uppsökande, förebyggande arbete
        • 106
          Familjevårdsprincipens inträde i socialtjänsten
        • 107
          Psykiatrin
        • 108
          Företagshälsovård
        • 109
          Starta eget
        • 110
          Engagemang och ledning av socialt arbete
    • 113
      KAPITEL 10 Att känna in klienten Om kunskapsanvändning i klientarbete inom individ- och familjeomsorg
        • Marek Perlinski
        • 113
          Socionomexamens centrala ställning inom IFO
        • 114
          Kunskapsproduktion och kunskapsanvändning i praktiskt socialt arbete
        • 115
          Användande av vetenskaplig kunskapsproduktion
        • 116
          Användande av grå dokumentation
        • 117
          Vetenskap, hantverk eller något annat
        • 120
          Metoder inom IFO som används i klientarbetet
        • 120
          Specifika arbetsmetoder
        • 121
          Ospecifika arbetsmetoder
        • 123
          Det specifika är inte så värst specifikt
        • 127
          Relation går före metod
        • 129
          Slutdiskussion
    • 133
      KAPITEL 11 Det var med ungdomar jag skulle arbeta
        • Margit Nordgren
        • 134
          Praktikant, ung och kvinna
        • 134
          Ny kuratorsbefattning
        • 135
          Socialassistent
        • 136
          Åter till ungdomsvården I
        • 136
          Utlokaliserad socialtjänst
        • 137
          Behov av vidareutbildning
        • 137
          Åter till ungdomsvården II
        • 138
          Dags för omorientering
        • 138
          Familjerätten
        • 139
          Reflektioner över mitt yrkesliv
    • 141
      KAPITEL 12 Jag vill göra skillnad
        • Camilla Björkbom
        • 141
          Bolivia, november 2002
        • 142
          Tillbaka i Sverige
        • 143
          Varför
    • 145
      KAPITEL 13 Ett evidensbaserat socialt arbete för ett livslångt lärande
        • Kajsa Svanevie
        • 146
          Den resande EBP-idén
        • 148
          Introduktionen av EBP i socialt arbete
        • 150
          Konsekvenser för socialt arbete
        • 151
          EBP-processen i socialt arbete
        • 153
          En värdeförskjutning som kräver gemensamma krafttag
        • 155
          Utbildning för och i EBP
    • 159
      KAPITEL 14 Ett bra liv, vem avgör
        • Hjördis Flodström Enquist
        • 159
          Vad är livskvalitet, och för vem
        • 159
          Laila
        • 161
          Hjälparens hjälplöshet
        • 161
          Märta
        • 162
          Om vi ändå hade facit från början
        • 162
          Familjen Karlsson
        • 164
          Rätten att vara annorlunda
        • 164
          Anders och Britta
        • 165
          Reflektioner omkring yrkesrollen
        • 165
          Från generalist till specialist
        • 167
          Med barn i fokus
        • 168
          Det svåraste: Att skilja barn från sina föräldrar
        • 169
          Det evidensbaserade sociala arbetet
        • 170
          Till sist
    • 173
      KAPITEL 15 Jag skulle bli kurator
        • Gunbritt Sandström
        • 173
          Att vara kurator
        • 174
          Att arbeta på ungdomsvårdsskola
        • 176
          Att vara barnavårdssekreterare
        • 177
          Att vara lärare på högskola
        • 178
          Att vara akademisk ledare
        • 179
          Att betrakta sitt yrkesval i backspegeln
    • 183
      Epilog
        • Gunbritt Sandström
        • 183
          En förändringsresa med en röd tråd
        • 183
          De äldre socionomernas berättelser
        • 184
          De yngre socionomernas berättelser
        • 185
          Akademins bidrag
        • 185
          Från utbildad till erfaren
    • 187
      BILAGA 1
        • 187
          Examensordningar
    • 191
      BILAGA 2
    • 192
      BILAGA 3

Information

Redaktörer:
Gunbritt Sandström
Kapitelförfattare:
Margona Berggren Stig-Arne Berglund Camilla Björkbom Sabina Wikman Hjördis Flodström Enquist Inga Gustavson Stina Johansson Stefan Morén Carolin Andersson Margit Nordgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144059907
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33718-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Gunbritt Sandström

Gunbritt Sandström, lektor i socialt arbete, illustrerar hur kunskapsutveckling och behovet av vidareutbildning gett ingångar till nya yrkesarenor ...

Margona Berggren

Margona Berggren, enhetschef inom äldreomsorg, trivs med det omväxlande och utmanande arbetet och ledarskapet.

Stig-Arne Berglund

Stig-Arne Berglund är verksam vid Institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet.

Camilla Björkbom

Camilla Björkbom, anställd vid ideell organisation, pläderar för att socionomer bör engagera sig mer i strukturellt socialt arbete.

Sabina Wikman

Sabina Elfmark, skolkurator, uppmuntrar till att arbeta utomlands och konstaterar att utbildningen gjort henne rustad att klara av det.

Hjördis Flodström Enquist

Hjördis Flodström Enquist (tidigare Nilsson), adjunkt i socialt arbete, reflekterar utifrån sina mångsidiga klienterfarenheter över svårigheten att...

Inga Gustavson

Inga Gustavson, egen företagare och konsult, berättar om sin yrkesbana med olika anställningar och vidareutbildningar och om sitt val att starta eg...

Stina Johansson

Stina Johansson är professor i socialt arbete vid Umeå universitet.

Stefan Morén

Stefan Morén är socionom och professor emeritus i socialt arbete. Han har tidigare utgivit flera uppmärksammade böcker om socialt arbete.

Carolin Andersson

Carolin Andersson, skolkurator, reflekterar över hur arbetsmiljön kan variera och dess betydelse för trivsel i yrkesrollen.

Margit Nordgren

Margit Nordgren, chef för familjerätt, beskriver hur hon flera gånger återkommit till den arena hon hade tänkt sig att arbeta med, och hur hennes y...

Marek Perlinski

Marek Perlinski är sociolog och fil.dr i socialt arbete, verksam vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Han har lång erfarenhet av...

Kajsa Svanevie

Kajsa Svanevie är socionom och filosofie doktor i socialt arbete och har flerårig erfarenhet från uppdrag och anställningar inom högre utbildning s...

 ;