Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Tillsammans ...

Tillsammans ...
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 9
Inledning 11
Om vår tid – en kulturspaning 13
Händelser i tiden 14
Vår tid nu 15
Översikt över bokens innehåll 16
1 Utvecklingsekologi 17
Biopsykosocialt perspektiv 18
Biologiska och sociala aspekter 18
Hjärnan och dess olika delars funktioner 19
Effekterna av långvarig stress 20
Betydelsen av sociala system 21
Påverkan av hierarkier samt ”vi–dom”-indelningar 21
Barn och ungdomsåren 22
Utvecklingspsykologiska aspekter 22
Leken och lekutveckling i vardagslärandet 23
Ungdomstidens förmågor, psykosociala och psykologiska förutsättningar 25
Anknytning 29
Mentalisering 32
Trauma och bristande omsorg under ungdomsåren 37
Skydds- och riskfaktorer 38
Hjärnans reaktion och funktion vid trauma 39
Utvecklingstrauman 39
Varningstecken 40
Traumamedveten omsorg 41
Resiliens 42
Är det hur man har det eller hur man tar det som avgör? 44
2 Miljöpedagogik och miljöterapi 47
Terapeutisk samvaro och relationstyper 50
Uppväxt och familjefaktorer 54
Kontext och domäner 55
Kunskapsbegreppet 57
Kunskapssyn i miljöpedagogik 59
Familjeliknande miljö 59
Familjestil 60
Vardagslivet 62
Skolan 63
Kunskap, förmåga, färdighet och kompetens 64
Minnesfunktioner 65
Pedagogik och miljö 66
Pedagogik 66
Miljö 69
Grupperspektivet i miljöpedagogik – lite socialpsykologi 72
Om evidensbaserad praktik i socialt och miljöpedagogiskt arbete 75
Områden som är av intresse vad gäller terapeutisk samvaro 76
Vad händer under ytan i den terapeutiska samvaron 78
Miljöpedagogens överlevnadsstrategier 79
3 Miljöpedagogiska aspekter i skolan 81
Konsten att skapa en miljö i vilken den lärande eleven kan lära sig det hen ska lära 84
Pedagogiska modeller 89
Pedagogiken i skolan 91
Pedagogik – evidens, miljö och metod i skolan 93
Natur och djur – en miljö för sig 95
Kontakt med djur reducerar ofta stress 97
Uppmärksamhetsinriktad teori 97
Miljöpsykologisk teori 98
Biofiliteori 98
Naturens betydelse för barns utveckling 98
Barn och djur 99
Biologiska aspekter 100
4 Institutionsvård 101
Idéhistorik – en översiktlig skiss 101
Ungdomsvården 104
Socialtjänsten 110
Placeringar i samhällsvård 112
Familjehem 113
Behandlingsfamiljer 114
HVB-hem 115
SiS-hem 118
Personal 119
Institutioner som sociala system 120
Ledningsarbete 121
Ledarskap och organisation 121
Situationsanpassad ledning i miljöpedagogik 128
Arbetsklimatet – den psykosociala miljön 131
Organisation, klimat och miljöpedagogik 134
Personalmöten 140
Problemlösning och tillvägagångssätt i behandling 141
Familjepedagogik 143
Beröm 144
Time-out 145
Några pedagogiska problemlösningar 146
Gränssättning, hot och våldsamma situationer 147
Vår tids syn på fostran 147
Gränssättning 150
Hot och våld 154
Migration eller erfarenheter av att vara marginaliserad 155
Skärningspunkter 157
Konflikter 159
Konflikttyper och lösningar 160
Att hantera klient- och elevproblem 163
Inre konflikter, självkänsla och att känna sig misslyckad 166
Processen i miljöpedagogik 167
Integrativ problemcentrerad miljöpedagogik 168
5 Miljöpedagogik på behandlingsinstitutioner för unga 175
Miljöpedagogiska delmål och inriktningar på interventioner 175
Behandlingsmetoder 177
Riskfaktorer 179
Riskfaktorer i social närmiljö 180
Riskfaktorer på individnivå 181
Coercion theory – tvingande samspel 181
Prosocialt förstärkande metoder 183
Institutionsplacering 185
6 Förhållningssätt och metoder som stöder miljöpedagogiskt arbete 187
Miljöpedagogens uppdrag 187
Arbetsuppgifter 187
Förhållningssätt 193
Miljöpedagogiska metoder på olika nivåer 194
Några metoder på mikronivån 196
Några metoder på meso- och exo-nivån 211
Öppna samtal och framtidssamtal 214
Narrativ terapi 216
Lösningsfokuserat arbete 222
Några metoder på makronivå 224
Att arbeta förebyggande 225
Efterord och tack 229
Referenser 231
Register 237
Boken är ett utomordentligt gott bidrag för ökad kunskap om unga som behöver stöd av samhället och deras familjer, förtjänstfullt berikad med myckna exempel. Professionella som behandlar dessa ungdomar kommer att ha utmärkt behållning av boken då den bidrar till ökad förståelse och omistlig kunskap på området.
Information
- Författare:
- Nils Åhlund Björn Wrangsjö
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144161648
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45671-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 240
Information
- Författare:
- Nils Åhlund Björn Wrangsjö
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144182599
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45671-SB01
- Upplaga:
- Första