Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Tillsammans ...

Om terapeutisk samvaro och miljöpedagogik på institutioner
Skickas följande arbetsdag

Tillsammans ...

Om terapeutisk samvaro och miljöpedagogik på institutioner

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Antalet unga som hamnar i utanförskap ökar. Det kan handla om att de diagnostiseras med till exempel utvecklingsrelaterade funktions­nedsättningar eller att de har andra svårigheter. Följden kan bli en känsla av otillräcklighet och att inte höra till. Det är då lätt att hamna i utanför­skap och känna att man inte är tillräcklig. Föräldrar kan behöva söka hjälp och stöd hos skola, socialtjänst och/eller hälso- och sjukvård och att samordna insatser när de får problem med sitt barn. Att fungera...

Antalet unga som hamnar i utanförskap ökar. Det kan handla om att de diagnostiseras med till exempel utvecklingsrelaterade funktions­nedsättningar eller att de har andra svårigheter. Följden kan bli en känsla av otillräcklighet och att inte höra till. Det är då lätt att hamna i utanför­skap och känna att man inte är tillräcklig. Föräldrar kan behöva söka hjälp och stöd hos skola, socialtjänst och/eller hälso- och sjukvård och att samordna insatser när de får problem med sitt barn. Att fungera som ett stöd för den unge och dennes familj i denna process är en av de viktigaste uppgifterna som miljöpedagoger och terapeutiska samverkare har. Denna bok beskriver hur man som behandlare kan arbeta och tänka samt vara så konkret och tydlig som möjligt i problematiska vardags­situationer, framför allt i de fall när ungdomen av olika skäl är placerad i någon av samhällets institutioner. Tillsammans … vänder sig till alla som i sitt arbete på ett eller annat sätt möter unga som behöver insatser och hjälp från andra än de närmaste. Förhoppningsvis kan boken bidra till en ökad kunskap och förståelse inom detta område.

Förord 9

Inledning 11

Om vår tid – en kulturspaning 13

Händelser i tiden 14

Vår tid nu 15

Översikt över bokens innehåll 16

              1  Utvecklingsekologi 17

Biopsykosocialt perspektiv 18

Biologiska och sociala aspekter 18

Hjärnan och dess olika delars funktioner 19

Effekterna av långvarig stress 20

Betydelsen av sociala system 21

Påverkan av hierarkier samt ”vi–dom”-indelningar 21

Barn och ungdomsåren 22

Utvecklingspsykologiska aspekter 22

Leken och lekutveckling i vardagslärandet 23

Ungdomstidens förmågor, psykosociala och psykologiska förutsättningar 25

Anknytning 29

Mentalisering 32

Trauma och bristande omsorg under ungdomsåren 37

Skydds- och riskfaktorer 38

Hjärnans reaktion och funktion vid trauma 39

Utvecklingstrauman 39

Varningstecken 40

Traumamedveten omsorg 41

Resiliens 42

Är det hur man har det eller hur man tar det som avgör? 44

              2  Miljöpedagogik och miljöterapi 47

Terapeutisk samvaro och relationstyper 50

Uppväxt och familjefaktorer 54

Kontext och domäner 55

Kunskapsbegreppet 57

Kunskapssyn i miljöpedagogik 59

Familjeliknande miljö 59

Familjestil 60

Vardagslivet 62

Skolan 63

Kunskap, förmåga, färdighet och kompetens 64

Minnesfunktioner 65

Pedagogik och miljö 66

Pedagogik 66

Miljö 69

Grupperspektivet i miljöpedagogik – lite socialpsykologi 72

Om evidensbaserad praktik i socialt och miljöpedagogiskt arbete 75

Områden som är av intresse vad gäller terapeutisk samvaro 76

Vad händer under ytan i den terapeutiska samvaron 78

Miljöpedagogens överlevnadsstrategier 79

              3  Miljöpedagogiska aspekter i skolan 81

Konsten att skapa en miljö i vilken den lärande eleven kan lära sig det hen ska lära 84

Pedagogiska modeller 89

Pedagogiken i skolan 91

Pedagogik – evidens, miljö och metod i skolan 93

Natur och djur – en miljö för sig 95

Kontakt med djur reducerar ofta stress 97

Uppmärksamhetsinriktad teori 97

Miljöpsykologisk teori 98

Biofiliteori 98

Naturens betydelse för barns utveckling 98

Barn och djur 99

Biologiska aspekter 100

              4  Institutionsvård 101

Idéhistorik – en översiktlig skiss 101

Ungdomsvården 104

Socialtjänsten 110

Placeringar i samhällsvård 112

Familjehem 113

Behandlingsfamiljer 114

HVB-hem 115

SiS-hem 118

Personal 119

Institutioner som sociala system 120

Ledningsarbete 121

Ledarskap och organisation 121

Situationsanpassad ledning i miljöpedagogik 128

Arbetsklimatet – den psykosociala miljön 131

Organisation, klimat och miljöpedagogik 134

Personalmöten 140

Problemlösning och tillvägagångssätt i behandling 141

Familjepedagogik 143

Beröm 144

Time-out 145

Några pedagogiska problemlösningar 146

Gränssättning, hot och våldsamma situationer 147

Vår tids syn på fostran 147

Gränssättning 150

Hot och våld 154

Migration eller erfarenheter av att vara marginaliserad 155

Skärningspunkter 157

Konflikter 159

Konflikttyper och lösningar 160

Att hantera klient- och elevproblem 163

Inre konflikter, självkänsla och att känna sig misslyckad 166

Processen i miljöpedagogik 167

Integrativ problemcentrerad miljöpedagogik 168

              5  Miljöpedagogik på behandlingsinstitutioner för unga 175

Miljöpedagogiska delmål och inriktningar på interventioner 175

Behandlingsmetoder 177

Riskfaktorer 179

Riskfaktorer i social närmiljö 180

Riskfaktorer på individnivå 181

Coercion theory – tvingande samspel 181

Prosocialt förstärkande metoder 183

Institutionsplacering 185

              6  Förhållningssätt och metoder som stöder miljöpedagogiskt arbete 187

Miljöpedagogens uppdrag 187

Arbetsuppgifter 187

Förhållningssätt 193

Miljöpedagogiska metoder på olika nivåer 194

Några metoder på mikronivån 196

Några metoder på meso- och exo-nivån 211

Öppna samtal och framtidssamtal 214

Narrativ terapi 216

Lösningsfokuserat arbete 222

Några metoder på makronivå 224

Att arbeta förebyggande 225

Efterord och tack 229

Referenser 231

Register 237

Boken är ett utomordentligt gott bidrag för ökad kunskap om unga som behöver stöd av samhället och deras familjer, förtjänstfullt berikad med myckna exempel. Professionella som behandlar dessa ungdomar kommer att ha utmärkt behållning av boken då den bidrar till ökad förståelse och omistlig kunskap på området.

Information

Författare:
Nils Åhlund Björn Wrangsjö
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144161648
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45671-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
240

Författare

Nils Åhlund

Nils Åhlund är leg. psykoterapeut med familjeinriktning, leg. lärare, handledare i psykosocialt arbete och leg. sjuksköterska. Sedan slutet av sjut...

Björn Wrangsjö

Björn Wrangsjö är docent i barn- och ungdomspsykiatri och psykoterapi samt psykoanalytiker och familjeterapeut. Kvinnors och barns hälsa, Karolinsk...

 ;

Antalet unga som hamnar i utanförskap ökar. Det kan handla om att de diagnostiseras med till exempel utvecklingsrelaterade funktions­nedsättningar eller att de har andra svårigheter. Följden kan bli en känsla av otillräcklighet och att inte höra till. Det är då lätt att hamna i utanför­skap och känna att man inte är tillräcklig. Föräldrar kan behöva söka hjälp och stöd hos skola, socialtjänst och/eller hälso- och sjukvård och att samordna insatser när de får problem med sitt barn. Att fungera...

Antalet unga som hamnar i utanförskap ökar. Det kan handla om att de diagnostiseras med till exempel utvecklingsrelaterade funktions­nedsättningar eller att de har andra svårigheter. Följden kan bli en känsla av otillräcklighet och att inte höra till. Det är då lätt att hamna i utanför­skap och känna att man inte är tillräcklig. Föräldrar kan behöva söka hjälp och stöd hos skola, socialtjänst och/eller hälso- och sjukvård och att samordna insatser när de får problem med sitt barn. Att fungera som ett stöd för den unge och dennes familj i denna process är en av de viktigaste uppgifterna som miljöpedagoger och terapeutiska samverkare har. Denna bok beskriver hur man som behandlare kan arbeta och tänka samt vara så konkret och tydlig som möjligt i problematiska vardags­situationer, framför allt i de fall när ungdomen av olika skäl är placerad i någon av samhällets institutioner. Tillsammans … vänder sig till alla som i sitt arbete på ett eller annat sätt möter unga som behöver insatser och hjälp från andra än de närmaste. Förhoppningsvis kan boken bidra till en ökad kunskap och förståelse inom detta område.

Information

Författare:
Nils Åhlund Björn Wrangsjö
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182599
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45671-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Nils Åhlund

Nils Åhlund är leg. psykoterapeut med familjeinriktning, leg. lärare, handledare i psykosocialt arbete och leg. sjuksköterska. Sedan slutet av sjut...

Björn Wrangsjö

Björn Wrangsjö är docent i barn- och ungdomspsykiatri och psykoterapi samt psykoanalytiker och familjeterapeut. Kvinnors och barns hälsa, Karolinsk...

 ;