Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Praktikhandledning och professionell utveckling

Skickas följande arbetsdag

Verksamhetsförlagda praktikperioder används som ett verktyg för att väva samman teoretisk och praktisk kunskap i utbildning. Denna bok utforskar förutsättningar för en sådan kunskapsintegration i tre professionsutbildningar: psykolog, socionom och lärare. I en djupdykning i psykologutbildningens praktik beskriver blivande psykologer och praktikhandledare sitt professionella lärande i relation till handledningsprocessens olika aspekter: förväntningar och kontrakt, relation, evaluering och feed...

Verksamhetsförlagda praktikperioder används som ett verktyg för att väva samman teoretisk och praktisk kunskap i utbildning. Denna bok utforskar förutsättningar för en sådan kunskapsintegration i tre professionsutbildningar: psykolog, socionom och lärare. I en djupdykning i psykologutbildningens praktik beskriver blivande psykologer och praktikhandledare sitt professionella lärande i relation till handledningsprocessens olika aspekter: förväntningar och kontrakt, relation, evaluering och feedback, självständighet samt etik. En generell ram som kombinerar vetenskaplig forskning och praktisk erfarenhet formuleras, med förhoppningen att evidensbaserad handledning i professionell utveckling kommer till stånd. Handledare och handledda på avancerad nivå, utbildningsledare, samt kunskapsutvecklare med intresse för människobehandlande yrken är den primära målgruppen.

      • 7
        Vad handlar boken om, vem är boken skriven för, och varför
  • DEL I KUNSKAPSTEORETISKA OCH ORGANISATORISKA RAMAR
      • 11
        KAPITEL 1 Boklig kunskap och arbetsplatssituerad kompetens
        • 13
          Att hela det som är delad – en socio-personlig process
      • 15
        KAPITEL 2 Integrativa interventioner
        • 16
          Reflektiv praktik
        • 17
          Kritiskt perspektiv: från reflektion till reflexivitet
        • 18
          Handledning
        • 19
          Kritik mot handledning
      • 21
        KAPITEL 3 Tre professionsutbildningskontexter
        • 22
          Kontext: Psykolog
        • 22
          Kunskapsbas för professionellt arbete
        • 23
          Verksamhetsförlagd utbildning
        • 24
          Handledning
        • 28
          Socio-personliga interventioner?
        • 29
          Kontext: Socionom
        • 29
          Kunskapsbas för professionellt arbete
        • 31
          Verksamhetsförlagd utbildning
        • 34
          Handledning
        • 36
          Socio-personliga interventioner?
        • 36
          Kontext: Lärare
        • 36
          Kunskapsbas för professionellt arbete
        • 40
          Verksamhetsförlagd utbildning
        • 43
          Handledning
        • 45
          Socio-personliga interventioner
      • 47
        KAPITEL 4 Praktikhandledningens dilemman
  • DEL II PRAKTIKHANDLEDNING OCH PSYKOLOGERS PROFESSIONELLA LÄRANDE
      • 51
        KAPITEL 5 Det konkreta och det generella
        • 51
          Fem teman
        • 53
          Konceptuell modell: Evidensbaserad handledning i professionell utveckling
      • 57
        KAPITEL 6 Professionellt lärande
        • 59
          Exempel 1
        • 64
          Exempel 2
      • 69
        KAPITEL 7 Tema 1: Förväntningar och kontrakt
        • 71
          Kandidaten Cecilia
        • 80
          Handledaren Carina
        • 81
          Handledaren Clara
      • 83
        KAPITEL 8 Tema 2: Relation
        • 85
          Kandidaten Diana
        • 93
          Handledaren Disa
        • 94
          Handledaren Dora
        • 94
          Handledaren Della
      • 95
        KAPITEL 9 Tema 3: Självständighet
        • 96
          Kandidaten Erik
        • 104
          Kandidaten Elsa
        • 112
          Handledaren Edvard
        • 113
          Handledaren Emily
        • 114
          Handledaren Eva
        • 114
          Handledaren Erna
      • 115
        KAPITEL 10 Tema 4: Evaluering och feedback
        • 117
          Kandidaten Fredrika
        • 124
          Handledaren Frida
        • 124
          Handledaren Fanny
      • 127
        KAPITEL 11 Tema 5: Etik
        • 128
          Kandidaten Gisela
        • 134
          Handledaren Gina
        • 135
          Handledaren Gunnar
        • 135
          Handledaren Georg
        • 137
          Handledaren Gloria
        • 137
          Handledaren Gertrud
        • 138
          Handledaren Gunvor
        • 138
          Handledaren Gabriella
        • 139
          Handledaren Gunilla
      • 141
        KAPITEL 12 Socio-personliga interventioner
      • 145
        Referenser

Information

Författare:
Jitka Lindén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144094595
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
38209-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
156

Författare

Jitka Lindén

Jitka Lindén är professor emerita i psykologi och legitimerad psykolog. Hon tillhör pionjärerna när det gäller studier av forskarhandledning.

 ;