Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Handledningens ABC

Klinisk handledning ur ett KBT-perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Klinisk handledning utgör en central del i utbildningen av blivande psykologer och psykoterapeuter. Klinisk handledning spelar också en viktig roll inom olika människovårdande yrken. Det är varje vårdgivares ansvar att tillhandahålla högkvalitativ handledning för sina anställda. För den erfarne handledaren vill Handledningens ABC erbjuda en stringent och grundlig överblick över handledningsområdet samt konkreta tips kring hur man utövar och ger bra handledning. För studenten erbjuder boken en...

Klinisk handledning utgör en central del i utbildningen av blivande psykologer och psykoterapeuter. Klinisk handledning spelar också en viktig roll inom olika människovårdande yrken. Det är varje vårdgivares ansvar att tillhandahålla högkvalitativ handledning för sina anställda. För den erfarne handledaren vill Handledningens ABC erbjuda en stringent och grundlig överblick över handledningsområdet samt konkreta tips kring hur man utövar och ger bra handledning. För studenten erbjuder boken en sammanfattning av hur man lär och skaffar sig fingertoppskänsla i utövandet av handledning vad gäller teoretiska, praktiska och etiska aspekter. Handledningens ABC är avsedd att utrusta såväl handledare som de handledda med de verktyg de kan tänkas behöva för god och effektiv handledning.

      • 7
        Förord
      • 13
        Författarpresentationer
      • 17
        Inledning
      • 19
        Introduktion till klinisk handledning
        • Elisabeth Breitholtz
        • 19
          Introduktion
        • 20
          Handledningens natur
        • 21
          Faktorer som försvårar handledning
        • 22
          Skillnader mellan utbildnings- och driftshandledning
        • 25
          Forskning och handledning
        • 25
          Handledarkompetens
        • 27
          Karakteristiska hos en bra handledare
        • 30
          Dåliga eller ineffektiva handledare
        • 31
          Vikten av en utbildning till handledare
        • 31
          Hur boken kan användas
      • 33
        Juridik, etik och moral vid handledning
        • Liv Svirsky & Dan Katz
        • 33
          Introduktion
        • 34
          Juridik
        • 35
          Begrepp och definitioner
        • 37
          Lagar som reglerar detta yrkesområde
        • 43
          Handledning i olika verksamheter
        • 46
          Sammanfattning
        • 47
          Etik och moral
      • 57
        Teorier om handledning
        • Mehrdad Beigi
        • 57
          Introduktion
        • 58
          Definition
        • 59
          Handledningsmodeller
        • 60
          Pragmatiska modeller
        • 61
          Utvecklingsmodellen
        • 64
          Terapibaserade modeller för klinisk handledning
        • 65
          KBT-modellen för handledning
        • 69
          Evidensbaserad modell för handledning
        • 72
          Kolbs inlärningsmodell
        • 73
          Den evidensbaserade modellens olika versioner
      • 81
        Handledningsformat
        • Therese Anderbro
        • 81
          Introduktion
        • 82
          Individuell handledning
        • 82
          För- och nackdelar med det individuella formatet
        • 82
          Att strukturera individuell handledning
        • 83
          Grupphandledning
        • 83
          För- och nackdelar med gruppformatet
        • 88
          Dokumentation
        • 88
          Team- och kamrathandledning
        • 89
          Rapport- och feedbackformat
        • 92
          Utbildningshandledning
        • 95
          Driftshandledning
      • 99
        Metoder och tekniker för klinisk handledning
        • Sara Isling & Johanna Morn
        • 99
          Introduktion
        • 99
          Handledningens roll och syfte
        • 101
          Inlärning
        • 102
          Handleda på olika utbildningsnivåer
        • 102
          Hur vet man som handledare vad de handledda behöver öva på
        • 103
          Hur får man till övningar och rollspel
        • 104
          Feedback
        • 105
          Hinder hos handledare och handledda för att öva mer
        • 106
          Övningar under grundläggande psykoterapeututbildning
        • 112
          Övningar på psykoterapeututbildningen
        • 118
          Bilaga 51 Fallbeskrivning, Första samtalet
        • 119
          Bilaga 52 Övningar, Medveten närvaro
        • 119
          Bilaga 53 Övning, Egna värden
      • 121
        Föreberedelser inför handledning
        • Maja Fläcke & Ulrika Thulin
        • 121
          Introduktion
        • 121
          Ställningstagande inför handledning
        • 123
          Mål och fokus för handledning
        • 125
          Handledarstil och handledarbeteenden
        • 126
          Strukturera handledningen
        • 139
          Bilaga 61 Sessionsrapport
        • 140
          Bilaga 62 Behandlingsrapport
      • 143
        Den första fasen: handledning med en ny grupp
        • Mikael Malmberg & Ellinor Öberg
        • 143
          Introduktion
        • 144
          Att främja ett tryggt gruppklimat
        • 147
          Tydliga beteendemål som främjar gruppklimat
        • 147
          Tydliga aktivitetsmål och kontinuerlig avstämning
        • 148
          Uppmärksamma grupprocesser
        • 148
          Tydliga syften med handledningen
        • 149
          Aktivt deltagande
        • 149
          Homogenitet
        • 150
          Fördelar med gruppformatet
        • 150
          Förmedla acceptans och empati
        • 151
          Hantera ångest
        • 151
          Hjälpande feedback
        • 152
          Uppmuntra att dela information
        • 153
          Utvecklingsmodellen
        • 154
          Självmedvetenhet
        • 154
          Teoretiska modeller för självmedvetenhet
        • 156
          Att utveckla professionell självmedvetenhet
        • 159
          Egenterapi
        • 159
          Vanliga svårigheter i början på en behandlingskontakt
        • 160
          Allmänna förhållningssätt till klienter
        • 160
          Det terapeutiska sammanhanget
        • 161
          Svåra situationer i terapier
        • 164
          Bilaga 71 Formulär för att registrera närvaro mm
        • 165
          Bilaga 72 Tågordning
        • 167
          Bilaga 73 Tema handledning
        • 167
          Förslag på teman för handledningstillfälle 2–4
      • 169
        Mellanfasen av handledning
        • Erik Rautalinko
        • 169
          Introduktion
        • 170
          Skapa mål
        • 172
          Skapa engagemang
        • 175
          Ge återkoppling
        • 178
          Ta emot kritik och be om synpunkter
        • 182
          Hjälpa till med problemlösning
        • 184
          Förbättra handledningsrelationen
        • 190
          Att avsluta handledningen
      • Avslut i handledning och handledning
        • 193
          på avancerad nivå
        • Elisabeth Breitholtz
        • 193
          Introduktion
        • 194
          Utvecklandet av ett gott samarbetsklimat
        • 196
          Att främja lagarbete
      • 211
        Referenser

Information

Redaktörer:
Elisabeth Breitholtz
Kapitelförfattare:
Therese Anderbro Mehrdad Beigi Maja Fläcke Sara Isling Dan Katz Mikael Malmberg Johanna Morén Erik Rautalinko Liv Svirsky Ulrika Thulin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144079714
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36053-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
218

Författare

Elisabeth Breitholtz

Elisabeth Breitholtz. MD, leg psykolog, leg psykoterapeut, handledare i kognitiv beteendeterapi. Klinisk psykolog på BUP-kliniken i Västerås. Tidig...

Therese Anderbro

Therese Anderbro. MD, leg psykolog, leg psykoterapeut, handledare i kognitiv beteendeterapi. Therese bedriver en egen psykoterapimottagning där hon...

Mehrdad Beigi

Mehrdad Beigi. Leg psykolog, leg psykoterapeut och handledare i kognitiv beteendeterapi. Han har främst erfarenhet av psykologisk behandling av vux...

Maja Fläcke

Maja Fläcke. Legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut och handledare i kognitiv beteendeterapi. Är sedan flertal år även utbildad i dialekti...

Sara Isling

Sara Isling. Leg. psykolog, leg. Psykoterapeut och handledare i kognitiv beteendeterapi. Arbetar med KBT-behandling med framförallt vuxna. Handlede...

Dan Katz

Dan Katz. Leg. psykolog och leg. Psykoterapeut och handledare i kognitiv beteendeterapi. Arbetar på egen mottagning i Stockholm samt handleder och ...

Mikael Malmberg

Mikael Malmberg. Leg. psykolog, leg. psykoterapeut och handledare i kognitiv beteendeterapi. Är även specialiserad inom beteendeanalytisk organisat...

Johanna Morén

Johanna Morén. Leg psykolog, leg psykoterapeut, handledare i kognitiv beteendeterapi. Arbetar inom vuxenpsykiatrin i öppenvård med patienter med ko...

Erik Rautalinko

Erik Rautalinko är fil.dr i psykologi, leg. psykolog, psykoterapeut och handledare i kbt. Han är verksam som universitetslektor och har mångårig er...

Liv Svirsky

Liv Svirsky. Leg psykolog, leg psykoterapeut, handledare i kognitiv beteendeterapi. Privat verksam som psykoterapeut och handledare. Arbetar med ba...

Ulrika Thulin

Ulrika Thulin. Fil dr, legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut och handledare i kognitiv- beteendeterapi. Forskar om ångeststörningar hos b...

Ellinor Öberg

Ellinor Öberg. Legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut och handledare i kognitiv beteendeterapi. Klinisk psykolog på Beteende-analysgruppen...

 ;