
Mellan orden
Kommunikation i praktiken
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 13Författarpresentationer
- 15Inledning
- 15Vilka vänder vi oss till
- 16Olika professioner med gemensamt språk
- 16Vårt syfte med boken
- 17Bokens struktur
- DEL I RELATIONSPERSPEKTIVET
- 21KAPITEL 1 Kommunikation
- 22Grundläggande antaganden om kommunikation
- 23Det är omöjligt att inte kommunicera
- 24Vi kommunicerar alltid om både innehåll och relation
- 26Vi kommunicerar alltid på flera nivåer
- 27Samspel bör förstås som ett cirkulärt fenomen
- 29Från egenskaper till relationer
- 29Relationen utgör grunden i kommunikationsteorin
- 31Ett kommunikationsperspektiv
- 32Relation på olika nivåer
- 32Relationen mellan människor
- 35Relationen mellan människan och världen
- 37Synestesi
- 38All erfarenhet är subjektiv, all perception är en tolkning
- 38Kulturen i kroppen
- 41Relationen mellan fenomen, ting och erfarenheter i världen
- 42Skillnader och likheter – människa, djur och maskin
- 44Det levande och det icke-levande
- 46En triadisk modell
- 50Många relationer pågår samtidigt
- 51En treledad relation
- 53Relationens betydelse i professionell praxis
- 54Kännetecken på bra verksamhet
- 56Forskning inom olika områden
- 59Och detta handlade om
- 61KAPITEL 2 Översikt över kommunikationsteorier
- 61Om kommunikation
- 62Två modeller
- 62Transmissionsmodellen
- 63Transaktionsmodellen
- 64Grundidéer i den cirkulära modellen
- 65Olika aspekter av kommunikation
- 65En karta över teoritraditioner
- 68Den retoriska traditionen
- 68Den retoriska femkanten
- 71Den semiotiska traditionen
- 72Semiotik
- 73Den fenomenologiska traditionen
- 75Fenomenologi som kommunikationsteori
- 76Den cybernetiska traditionen
- 77Cirkulära beskrivningar
- 78Den socialpsykologiska traditionen
- 80Attribution
- 80Den sociokulturella traditionen
- 82Sociokulturell inlärningsteori
- 84Den kritiska traditionen
- 86Diskurs
- 88Och detta handlade om
- DEL II KOMMUNIKATIONSTEORI
- 93KAPITEL 3 Systemisk kommunikationsteori
- 95Mekanistisk eller systemisk förståelse av kommunikation
- 96Orsak-verkan-modellen
- 98Konstruktivism
- 100Deltagare eller åskådare
- 101Universa och multiversa
- 102Det systemiska paradigmet
- 103Karta och terräng
- 106Och detta handlade om
- 107KAPITEL 4 Kommunikation och relationer
- 107Om Gregory Bateson
- 110En ny förståelse av verkligheten
- 111Vår världsbild och Batesons idéer
- 112Och detta handlade om
- 113KAPITEL 5 Information i kontext
- 113Information
- 115Information och relationer
- 116Kontext
- 117Relation mellan begreppen kontext och information
- 119”Mad” eller ”bad”
- 120Vi förstår i kontext
- 121Kontextmarkör och kontextval
- 122Observationsram
- 125Observationsram och kontextförståelse i professionellt sammanhang
- 127Dubbla beskrivningar
- 129Kontextförståelse och relationer
- 130Och detta handlade om
- 133KAPITEL 6 Cirkularitet och punktuering
- 133Cirkulära samspel
- 134Punktuering
- 138Symmetriskt och komplementärt samspel
- 139Symmetriskt samspel
- 140Komplementärt samspel
- 142Symmetriska och komplementära definitioner av relationer
- 145En historia om symmetriska och komplementära relationer
- 146Och detta handlade om
- 147KAPITEL 7 Digital och analog kommunikation
- 148Digital kommunikation
- 150Analog kommunikation
- 151Parallellt med orden
- 152Analoga språkliga uttryck
- 154Översättningsproblemet
- 156Kongruens och inkongruens
- 157Att sätta ord på egna uttryck
- 158Andras analoga uttryck
- 159Förhållandet digital – analog
- 160Analoga uttryck i konst, musik och religion
- 161Bildkonst
- 164Musik
- 167Religion
- 167Ikonen och liturgin
- 168Och detta handlade om
- 171KAPITEL 8 Metakommunikation
- 171Om metakommunikation
- 172Nivåer i kommunikation
- 175Metakommunikation och ram
- 175Ramar med namn
- 176Implicita ramar
- 177Tolkning av ramar
- 178Analog kommunikation som metakommunikation
- 180Verbalt uttryckt metakommunikation
- 181Metalingvistisk kommunikation
- 182Samtal om samtal
- 183Hur samtalstid kan användas
- 184Dubbelkommunikation
- 188Dubbelbindning
- 190Strukturell metakommunikation
- 192Och detta handlade om
- 195KAPITEL 9 Lärande och förändring
- 196Lärande, utveckling, förändring
- 196Lärande II
- 197Att lära sig om sig själv
- 199Lära sig om världen
- 200Yrkesutövning
- 200Att lära sig något nytt – och ändra vanor eller relationer
- 204Förändring
- 204Första ordningens förändring
- 205Andra ordningens förändring
- 206Och detta handlade om
- 209KAPITEL 10 Coordinated Management of Meaning (CMM)
- 210Sociala världar
- 212Förgreningspunkter
- 214Språkhandlingar
- 217Mening
- 219Språkhandlingar, episoder och punktuering
- 220Nivåer och hierarkier i meningsskapandet
- 221Ett exempel på CMM-analys
- 222Och detta handlade om
- DEL III KOMMUNIKATION I PROFESSIONELL PRAXIS
- 227KAPITEL 11 Professionell praxis
- 228Professionella områden
- 230Praktiska synteser
- 231Kunskap i handling
- 232Mötet mellan brukarsystemet och det professionella systemet
- 233Samarbete
- 234Makt
- 234Institutionell makt
- 235Asymmetri
- 236Definitionsmakt, språklig makt och kunskap
- 238Brukarmedverkan
- 239Och detta handlade om
- 241KAPITEL 12 Interkulturell kommunikation
- 242Kultur och kommunikation
- 243Vi – och de andra
- 245Öst möter väst och syd möter nord – kollektivistiska eller individualistiska kulturer
- 245Kollektivistiska kulturer
- 247Individualistiska kulturer
- 249Blandformer
- 250Möten mellan människor från kollektivistisk och individualistisk kultur
- 252Kontextförståelse och kultur
- 252Kultur och subkultur
- 254Analog kommunikation och kultur
- 256Gester och kroppshållning
- 257Ansiktsuttryck
- 259Ögonkontakt
- 260Hälsningar
- 261Tystnad, pauser och tempo
- 262Möten mellan olika kulturer
- 263Kulturen – och en medlem av en kultur
- 264Kunskap om kultur på olika nivåer
- 265Kultursensitivitet
- 266Etnicitet
- 268Språkbruk om grupper
- 269Religion och kultur
- 270Kön och kultur
- 272Idéer om barnet
- 275Interkulturell konflikt
- 277Professionell kultur möter klienters kulturer
- 278Och detta handlade om
- 281KAPITEL 13 Narrativer
- 281Narrativer och kommunikation
- 283Berättelser
- 284Narrativer och berättelser på olika nivåer
- 285Narrativer och kultur, tid och samhälle
- 286Narrativer och den biografiska vändningen
- 287Andra narrativer
- 289Narrativ praxis
- 291Narrativer och samtal
- 292Yrkesutövarens livsberättelse
- 293Livserfarenhet och bakgrund
- 293Livsstil
- 294Livscykel – var man befinner sig i livet
- 294Yrkesval och karriär
- 294Kritiska händelser
- 295Narrativ forskning
- 296Och detta handlade om
- 297KAPITEL 14 Dialog och tillerkännande
- 298Dialog
- 298Dialog eller monolog
- 299Dialog som möte
- 301Dialog och Bakhtin
- 302Dialog och diskurs
- 303Dialog och professionellt arbete
- 304Den icke-vetande positionen
- 307Tillerkännande
- 308Förståelse
- 309Bekräftelse
- 310Öppenhet
- 311Självreflektionoch självavgränsning
- 312Nyfikenhet
- 314Och detta handlade om
- 315KAPITEL 15 Samtalens form och innehåll
- 316Samtalets ramar
- 318Samtalets syfte och innehåll
- 320Samtalstyper
- 322Informella samtal
- 324Och detta handlade om
- 325KAPITEL 16 Frågor och lyssnande
- 325Fyra olika typer av frågor
- 326Linjära frågor
- 327Strategiska frågor
- 328Cirkulära frågor
- 330Reflexiva frågor
- 331Lösningsorienterade frågor
- 331Mirakelfrågan
- 332Undantagsfrågor
- 332Skalfrågor
- 333Bemästrandefrågor
- 333Frågor om framsteg
- 334Att lyssna
- 336Att lyssna empatiskt och inkännande
- 336Förutsättningar för att kunna lyssna
- 337Tid, tystnad och pauser
- 339Och detta handlade om
- 341KAPITEL 17 Att prata med barn, ungdomar och familjer
- 341Marginaliserade röster
- 342Barn och samspel
- 343Kontrakt
- 344Fantasi, magi – och missförstånd
- 344Tre olika sätt att prata med barn
- 347Att lyssna och fånga upp vida kommunikationsmönster
- 348Den analoga nivån i samtal med barn och ungdomar
- 348Konkretisera och illustrera
- 350Lek – att göra något tillsammans
- 351Hur man genomför samtal med barn
- 353Att träffa familjer
- 355Organiserade möten med familjer
- 356Familjeterapi
- 357Och detta handlade om
- 359KAPITEL 18 Resonanskartan i professionell praxis
- 359Inledning
- 360Resonansbegreppet
- 361Relationell resonans
- 363Parallella sammanhang
- 364Den relationella resonanskartan
- 365Ömsesidig resonans
- 369Ömsesidig dissonans
- 371Professionell kolonialisering
- 377Och detta handlade om
- 379Slutord
- 381Litteratur
- 393Offentliga dokument
Texten är exemplifierad från olika verksamhetsområden. Författarna lyckas på ett föredömligt sätt klargöra de teoretiska resonemangen och föra ner dem till en praktisk verklighet. Faktarutor med begreppsförklaringar och pratbubblor för läsarreflektioner är ett bra pedagogiskt upplägg.
Information
- Författare:
- Per Jensen Inger Ulleberg
- Översättare:
- Peter Engelsöy Charlotta Lindahl
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144078571
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 36018-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 400