Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Mellan orden

Kommunikation i praktiken
Skickas följande arbetsdag

Hur kan vi förstå kommunikation mellan människor? Kan kunskap om kommunikation bidra till att förbättra vår professionella praxis? Kan sådan kunskap bidra till att förändra fastlåsta situationer och se nya möjligheter? Professionalitet innebär att utveckla bra relationer och att prata med människor på bra och hjälpsamma sätt. I detta professionella arbete är samtal grundläggande – med patienter, klienter, barn och deras föräldrar och med kollegor och samarbetspartners. Mellan orden handlar...

Hur kan vi förstå kommunikation mellan människor? Kan kunskap om kommunikation bidra till att förbättra vår professionella praxis? Kan sådan kunskap bidra till att förändra fastlåsta situationer och se nya möjligheter? Professionalitet innebär att utveckla bra relationer och att prata med människor på bra och hjälpsamma sätt. I detta professionella arbete är samtal grundläggande – med patienter, klienter, barn och deras föräldrar och med kollegor och samarbetspartners. Mellan orden handlar om möten mellan yrkesutövare och brukare av samhällets tjänster och det som sker genom orden och inte minst, det som sker mellan orden. • Del 1 introducerar ett grundläggande kommunikationsperspektiv och beskriver olika traditioner inom kommunikationsteori. • Del 2 fördjupar sig i systemisk kommunikationsteori och begrepp som utvecklats av Gregory Bateson. • Del 3 har fokus på professionell praxis. Genom hela boken vänder sig ofta författarna direkt till läsaren och inviterar till egna reflektioner. I första hand vänder sig boken till studenter inom olika grundutbildningar – socionomer och socialpedagoger, skötare och sjuksköterskor, lärare, förskollärare, fritidspedagoger och barnskötare, men boken är också aktuell för andra yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården, socialtjänsten och skolan.

      • 13
        Författarpresentationer
      • 15
        Inledning
        • 15
          Vilka vänder vi oss till
        • 16
          Olika professioner med gemensamt språk
        • 16
          Vårt syfte med boken
        • 17
          Bokens struktur
  • DEL I RELATIONSPERSPEKTIVET
      • 21
        KAPITEL 1 Kommunikation
        • 22
          Grundläggande antaganden om kommunikation
        • 23
          Det är omöjligt att inte kommunicera
        • 24
          Vi kommunicerar alltid om både innehåll och relation
        • 26
          Vi kommunicerar alltid på flera nivåer
        • 27
          Samspel bör förstås som ett cirkulärt fenomen
        • 29
          Från egenskaper till relationer
        • 29
          Relationen utgör grunden i kommunikationsteorin
        • 31
          Ett kommunikationsperspektiv
        • 32
          Relation på olika nivåer
        • 32
          Relationen mellan människor
        • 35
          Relationen mellan människan och världen
        • 37
          Synestesi
        • 38
          All erfarenhet är subjektiv, all perception är en tolkning
        • 38
          Kulturen i kroppen
        • 41
          Relationen mellan fenomen, ting och erfarenheter i världen
        • 42
          Skillnader och likheter – människa, djur och maskin
        • 44
          Det levande och det icke-levande
        • 46
          En triadisk modell
        • 50
          Många relationer pågår samtidigt
        • 51
          En treledad relation
        • 53
          Relationens betydelse i professionell praxis
        • 54
          Kännetecken på bra verksamhet
        • 56
          Forskning inom olika områden
        • 59
          Och detta handlade om
      • 61
        KAPITEL 2 Översikt över kommunikationsteorier
        • 61
          Om kommunikation
        • 62
          Två modeller
        • 62
          Transmissionsmodellen
        • 63
          Transaktionsmodellen
        • 64
          Grundidéer i den cirkulära modellen
        • 65
          Olika aspekter av kommunikation
        • 65
          En karta över teoritraditioner
        • 68
          Den retoriska traditionen
        • 68
          Den retoriska femkanten
        • 71
          Den semiotiska traditionen
        • 72
          Semiotik
        • 73
          Den fenomenologiska traditionen
        • 75
          Fenomenologi som kommunikationsteori
        • 76
          Den cybernetiska traditionen
        • 77
          Cirkulära beskrivningar
        • 78
          Den socialpsykologiska traditionen
        • 80
          Attribution
        • 80
          Den sociokulturella traditionen
        • 82
          Sociokulturell inlärningsteori
        • 84
          Den kritiska traditionen
        • 86
          Diskurs
        • 88
          Och detta handlade om
  • DEL II KOMMUNIKATIONSTEORI
      • 93
        KAPITEL 3 Systemisk kommunikationsteori
        • 95
          Mekanistisk eller systemisk förståelse av kommunikation
        • 96
          Orsak-verkan-modellen
        • 98
          Konstruktivism
        • 100
          Deltagare eller åskådare
        • 101
          Universa och multiversa
        • 102
          Det systemiska paradigmet
        • 103
          Karta och terräng
        • 106
          Och detta handlade om
      • 107
        KAPITEL 4 Kommunikation och relationer
        • 107
          Om Gregory Bateson
        • 110
          En ny förståelse av verkligheten
        • 111
          Vår världsbild och Batesons idéer
        • 112
          Och detta handlade om
        • 113
          KAPITEL 5 Information i kontext
        • 113
          Information
        • 115
          Information och relationer
        • 116
          Kontext
        • 117
          Relation mellan begreppen kontext och information
        • 119
          ”Mad” eller ”bad”
        • 120
          Vi förstår i kontext
        • 121
          Kontextmarkör och kontextval
        • 122
          Observationsram
        • 125
          Observationsram och kontextförståelse i professionellt sammanhang
        • 127
          Dubbla beskrivningar
        • 129
          Kontextförståelse och relationer
        • 130
          Och detta handlade om
      • 133
        KAPITEL 6 Cirkularitet och punktuering
        • 133
          Cirkulära samspel
        • 134
          Punktuering
        • 138
          Symmetriskt och komplementärt samspel
        • 139
          Symmetriskt samspel
        • 140
          Komplementärt samspel
        • 142
          Symmetriska och komplementära definitioner av relationer
        • 145
          En historia om symmetriska och komplementära relationer
        • 146
          Och detta handlade om
      • 147
        KAPITEL 7 Digital och analog kommunikation
        • 148
          Digital kommunikation
        • 150
          Analog kommunikation
        • 151
          Parallellt med orden
        • 152
          Analoga språkliga uttryck
        • 154
          Översättningsproblemet
        • 156
          Kongruens och inkongruens
        • 157
          Att sätta ord på egna uttryck
        • 158
          Andras analoga uttryck
        • 159
          Förhållandet digital – analog
        • 160
          Analoga uttryck i konst, musik och religion
        • 161
          Bildkonst
        • 164
          Musik
        • 167
          Religion
        • 167
          Ikonen och liturgin
        • 168
          Och detta handlade om
      • 171
        KAPITEL 8 Metakommunikation
        • 171
          Om metakommunikation
        • 172
          Nivåer i kommunikation
        • 175
          Metakommunikation och ram
        • 175
          Ramar med namn
        • 176
          Implicita ramar
        • 177
          Tolkning av ramar
        • 178
          Analog kommunikation som metakommunikation
        • 180
          Verbalt uttryckt metakommunikation
        • 181
          Metalingvistisk kommunikation
        • 182
          Samtal om samtal
        • 183
          Hur samtalstid kan användas
        • 184
          Dubbelkommunikation
        • 188
          Dubbelbindning
        • 190
          Strukturell metakommunikation
        • 192
          Och detta handlade om
      • 195
        KAPITEL 9 Lärande och förändring
        • 196
          Lärande, utveckling, förändring
        • 196
          Lärande II
        • 197
          Att lära sig om sig själv
        • 199
          Lära sig om världen
        • 200
          Yrkesutövning
        • 200
          Att lära sig något nytt – och ändra vanor eller relationer
        • 204
          Förändring
        • 204
          Första ordningens förändring
        • 205
          Andra ordningens förändring
        • 206
          Och detta handlade om
      • 209
        KAPITEL 10 Coordinated Management of Meaning (CMM)
        • 210
          Sociala världar
        • 212
          Förgreningspunkter
        • 214
          Språkhandlingar
        • 217
          Mening
        • 219
          Språkhandlingar, episoder och punktuering
        • 220
          Nivåer och hierarkier i meningsskapandet
        • 221
          Ett exempel på CMM-analys
        • 222
          Och detta handlade om
  • DEL III KOMMUNIKATION I PROFESSIONELL PRAXIS
      • 227
        KAPITEL 11 Professionell praxis
        • 228
          Professionella områden
        • 230
          Praktiska synteser
        • 231
          Kunskap i handling
        • 232
          Mötet mellan brukarsystemet och det professionella systemet
        • 233
          Samarbete
        • 234
          Makt
        • 234
          Institutionell makt
        • 235
          Asymmetri
        • 236
          Definitionsmakt, språklig makt och kunskap
        • 238
          Brukarmedverkan
        • 239
          Och detta handlade om
      • 241
        KAPITEL 12 Interkulturell kommunikation
        • 242
          Kultur och kommunikation
        • 243
          Vi – och de andra
        • 245
          Öst möter väst och syd möter nord – kollektivistiska eller individualistiska kulturer
        • 245
          Kollektivistiska kulturer
        • 247
          Individualistiska kulturer
        • 249
          Blandformer
        • 250
          Möten mellan människor från kollektivistisk och individualistisk kultur
        • 252
          Kontextförståelse och kultur
        • 252
          Kultur och subkultur
        • 254
          Analog kommunikation och kultur
        • 256
          Gester och kroppshållning
        • 257
          Ansiktsuttryck
        • 259
          Ögonkontakt
        • 260
          Hälsningar
        • 261
          Tystnad, pauser och tempo
        • 262
          Möten mellan olika kulturer
        • 263
          Kulturen – och en medlem av en kultur
        • 264
          Kunskap om kultur på olika nivåer
        • 265
          Kultursensitivitet
        • 266
          Etnicitet
        • 268
          Språkbruk om grupper
        • 269
          Religion och kultur
        • 270
          Kön och kultur
        • 272
          Idéer om barnet
        • 275
          Interkulturell konflikt
        • 277
          Professionell kultur möter klienters kulturer
        • 278
          Och detta handlade om
      • 281
        KAPITEL 13 Narrativer
        • 281
          Narrativer och kommunikation
        • 283
          Berättelser
        • 284
          Narrativer och berättelser på olika nivåer
        • 285
          Narrativer och kultur, tid och samhälle
        • 286
          Narrativer och den biografiska vändningen
        • 287
          Andra narrativer
        • 289
          Narrativ praxis
        • 291
          Narrativer och samtal
        • 292
          Yrkesutövarens livsberättelse
        • 293
          Livserfarenhet och bakgrund
        • 293
          Livsstil
        • 294
          Livscykel – var man befinner sig i livet
        • 294
          Yrkesval och karriär
        • 294
          Kritiska händelser
        • 295
          Narrativ forskning
        • 296
          Och detta handlade om
      • 297
        KAPITEL 14 Dialog och tillerkännande
        • 298
          Dialog
        • 298
          Dialog eller monolog
        • 299
          Dialog som möte
        • 301
          Dialog och Bakhtin
        • 302
          Dialog och diskurs
        • 303
          Dialog och professionellt arbete
        • 304
          Den icke-vetande positionen
        • 307
          Tillerkännande
        • 308
          Förståelse
        • 309
          Bekräftelse
        • 310
          Öppenhet
        • 311
          Självreflektionoch självavgränsning
        • 312
          Nyfikenhet
        • 314
          Och detta handlade om
      • 315
        KAPITEL 15 Samtalens form och innehåll
        • 316
          Samtalets ramar
        • 318
          Samtalets syfte och innehåll
        • 320
          Samtalstyper
        • 322
          Informella samtal
        • 324
          Och detta handlade om
      • 325
        KAPITEL 16 Frågor och lyssnande
        • 325
          Fyra olika typer av frågor
        • 326
          Linjära frågor
        • 327
          Strategiska frågor
        • 328
          Cirkulära frågor
        • 330
          Reflexiva frågor
        • 331
          Lösningsorienterade frågor
        • 331
          Mirakelfrågan
        • 332
          Undantagsfrågor
        • 332
          Skalfrågor
        • 333
          Bemästrandefrågor
        • 333
          Frågor om framsteg
        • 334
          Att lyssna
        • 336
          Att lyssna empatiskt och inkännande
        • 336
          Förutsättningar för att kunna lyssna
        • 337
          Tid, tystnad och pauser
        • 339
          Och detta handlade om
      • 341
        KAPITEL 17 Att prata med barn, ungdomar och familjer
        • 341
          Marginaliserade röster
        • 342
          Barn och samspel
        • 343
          Kontrakt
        • 344
          Fantasi, magi – och missförstånd
        • 344
          Tre olika sätt att prata med barn
        • 347
          Att lyssna och fånga upp vida kommunikationsmönster
        • 348
          Den analoga nivån i samtal med barn och ungdomar
        • 348
          Konkretisera och illustrera
        • 350
          Lek – att göra något tillsammans
        • 351
          Hur man genomför samtal med barn
        • 353
          Att träffa familjer
        • 355
          Organiserade möten med familjer
        • 356
          Familjeterapi
        • 357
          Och detta handlade om
      • 359
        KAPITEL 18 Resonanskartan i professionell praxis
        • 359
          Inledning
        • 360
          Resonansbegreppet
        • 361
          Relationell resonans
        • 363
          Parallella sammanhang
        • 364
          Den relationella resonanskartan
        • 365
          Ömsesidig resonans
        • 369
          Ömsesidig dissonans
        • 371
          Professionell kolonialisering
        • 377
          Och detta handlade om
      • 379
        Slutord
      • 381
        Litteratur
      • 393
        Offentliga dokument

Texten är exemplifierad från olika verksamhetsområden. Författarna lyckas på ett föredömligt sätt klargöra de teoretiska resonemangen och föra ner dem till en praktisk verklighet. Faktarutor med begreppsförklaringar och pratbubblor för läsarreflektioner är ett bra pedagogiskt upplägg.

Information

Författare:
Per Jensen Inger Ulleberg
Översättare:
Peter Engelsöy Charlotta Lindahl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144078571
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36018-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
400

Författare

Per Jensen

Per Jensen är professor i familjeterapi och sjuksköterska med vidareutbildning i psykiatri och har doktorerat vid Tavistock Institute i London. Han...

Inger Ulleberg

Inger Ulleberg är högskolelektor i pedagogik och lärare med vidareutbildning i specialpedagogik med inriktning på socialpedagogik. Hon har arbetat ...

 ;