Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skolfrånvaro
- 9Författarnas förord
- 13Foreword by Christopher A Kearney
- 17Förord av Christopher A Kearney
- 21Författarnas tack
- 23KAPITEL 1 Inledning
- 24Beskrivning av problematiken
- 25Hur stort är problemet
- 27Vad kan skolfrånvaro bero på
- 29Vad fyller skolfrånvaro för funktion
- 29Varför är skolfrånvaro ett problem
- 30Vilka fortsatta problem kan skolfrånvaro leda till
- 31Riskfaktorer och skyddsfaktorer
- 32Skolan är elevernas arbetsplats
- 33Hur ser arbetsmiljön ut
- 34Skolans arbetsmiljöansvar
- 34KBT-baserat kartläggnings- och åtgärdsarbete
- 37KAPITEL 2 Att förstå beteenden
- 37Skolfrånvarobeteenden
- 39Beteendeinlärning
- 43Beteendeanalys
- 47KAPITEL 3 Motivation och förändring
- 47Inre och yttre motivation
- 48Belöningssystem
- 51Att mäta motivation
- 51Motivation för vad
- 52Motivation och ambivalens
- 52Motiverande samtal (MI
- 55Praktisk tillämpning av KRED: BÖRS
- 61KAPITEL 4 Kartläggning
- 62Generell kartläggning
- 63Roller i kartläggningsarbetet
- 64Scener ur verkligheten
- 64Fallbeskrivningar
- 66Hur kan vi förstå situationen som uppstått
- 68Övergripande tankar inför kartläggningsarbetet
- 69Skolfaktorer
- 70Individfaktorer
- 71Familjefaktorer
- 71Kamratfaktorer
- 72Omgivningsfaktorer
- 73Beteendeöverskott och beteendeunderskott
- 73Hur kan vi förstå det enskilda fallet
- 89KAPITEL 5 Åtgärder
- 90Handlingsplan
- 90Åtgärdsprogram
- 91Plan B
- 91Återfall och bakslag
- 92Sjukskriva elever
- 92Generella råd angående åtgärdsarbete
- 92Bygg upp en förebyggande/åtgärdande elevhälsovård
- 93Relationskompetent nyckelperson
- 94Framgångsfaktorer
- 96Åtgärdsförslag till fallbeskrivningarna
- 103Översiktlig sammanställning av åtgärdsfokus
- 104Råd i olika miljöer
- 104I skolan – råd till skolan (i dess roll/funktion)
- 106I hemmet – råd till föräldrar (i deras roll/funktion)
- I behandling – råd till övriga professionella resurser
- 108(i deras roll/funktion)
- 113KAPITEL 6 Förebyggande arbete
- 113Att se problemen i tid
- 113Känsla av sammanhang och tillhörighet
- 114Hanteringsstrategier
- 115Är skolan viktig
- 116Registrera närvaro
- 116Systematiskt uppfångande av tidiga tecken
- 116Om risken med att förlita sig på att problemen avtar eller växer bort
- 117Samverkan
- 117Insatser för ökad skolnärvaro
- 119Efterord
- 121Om författarna
- 123APPENDIX 1 Checklistor
- 131APPENDIX 1 Arbetsverktyg
- 135APPENDIX 1 Förslag till kommun- respektive stadsdelsövergripande handlingsplan
- 139APPENDIX 1 Blanketter
- 141Referenser
- 143Sakregister
Det är en välgärning med en tämligen lättläst bok inom området eftersom elever som inte går i skolan lätt blir osynliga, men effekterna kan ändå bli negativa senare i livet.
Information
- Författare:
- Viktoria Vingmarker Maria Schillaci
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144060675
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 33757-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 144