Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skolfrånvaro

- KBT-baserat kartläggnings- och åtgärdsarbete
Skickas följande arbetsdag

Barn och ungdomar som inte går till skolan tenderar att bli osynliga och glömmas bort. De går då miste om mycket som de både behöver och har rätt till. De riskerar också att utveckla svårigheter som kan bli hinder i såväl den personliga utvecklingen som i integreringen in i vuxensamhället. Skolfrånvaro riskerar att ge långtgående effekter som psykisk ohälsa och socialt utanförskap. Med både individen och samhället i fokus, och ur såväl ett kortsiktigt som ett långsiktigt perspektiv, är det my...

Barn och ungdomar som inte går till skolan tenderar att bli osynliga och glömmas bort. De går då miste om mycket som de både behöver och har rätt till. De riskerar också att utveckla svårigheter som kan bli hinder i såväl den personliga utvecklingen som i integreringen in i vuxensamhället. Skolfrånvaro riskerar att ge långtgående effekter som psykisk ohälsa och socialt utanförskap. Med både individen och samhället i fokus, och ur såväl ett kortsiktigt som ett långsiktigt perspektiv, är det mycket angeläget att tidigt upptäcka och systematiskt stödja elever som uppvisar tendenser till skolfrånvaroproblematik. Boken syftar till att ge handfasta råd och verktyg för att systematiskt kartlägga, åtgärda och förebygga skolfrånvarosituationer. Utöver en konkret arbetsstruktur för att arbeta mot en ökad skolnärvaro erbjuds grundläggande psykologisk kunskap om beteenden, motivation och förändringsarbete. Skolfrånvaro – KBT-baserat kartläggnings- och åtgärdsarbete vänder sig till skolledare, lärare och övrig personal inom och utanför skolan, som psykologer, specialpedagoger, kuratorer, skolsköterskor, skolläkare, socialtjänst och BUP.

    • 9
      Författarnas förord
    • 13
      Foreword by Christopher A Kearney
    • 17
      Förord av Christopher A Kearney
    • 21
      Författarnas tack
    • 23
      KAPITEL 1 Inledning
        • 24
          Beskrivning av problematiken
        • 25
          Hur stort är problemet
        • 27
          Vad kan skolfrånvaro bero på
        • 29
          Vad fyller skolfrånvaro för funktion
        • 29
          Varför är skolfrånvaro ett problem
        • 30
          Vilka fortsatta problem kan skolfrånvaro leda till
        • 31
          Riskfaktorer och skyddsfaktorer
        • 32
          Skolan är elevernas arbetsplats
        • 33
          Hur ser arbetsmiljön ut
        • 34
          Skolans arbetsmiljöansvar
        • 34
          KBT-baserat kartläggnings- och åtgärdsarbete
    • 37
      KAPITEL 2 Att förstå beteenden
        • 37
          Skolfrånvarobeteenden
        • 39
          Beteendeinlärning
        • 43
          Beteendeanalys
    • 47
      KAPITEL 3 Motivation och förändring
        • 47
          Inre och yttre motivation
        • 48
          Belöningssystem
        • 51
          Att mäta motivation
        • 51
          Motivation för vad
        • 52
          Motivation och ambivalens
        • 52
          Motiverande samtal (MI
        • 55
          Praktisk tillämpning av KRED: BÖRS
    • 61
      KAPITEL 4 Kartläggning
        • 62
          Generell kartläggning
        • 63
          Roller i kartläggningsarbetet
        • 64
          Scener ur verkligheten
        • 64
          Fallbeskrivningar
        • 66
          Hur kan vi förstå situationen som uppstått
        • 68
          Övergripande tankar inför kartläggningsarbetet
        • 69
          Skolfaktorer
        • 70
          Individfaktorer
        • 71
          Familjefaktorer
        • 71
          Kamratfaktorer
        • 72
          Omgivningsfaktorer
        • 73
          Beteendeöverskott och beteendeunderskott
        • 73
          Hur kan vi förstå det enskilda fallet
    • 89
      KAPITEL 5 Åtgärder
        • 90
          Handlingsplan
        • 90
          Åtgärdsprogram
        • 91
          Plan B
        • 91
          Återfall och bakslag
        • 92
          Sjukskriva elever
        • 92
          Generella råd angående åtgärdsarbete
        • 92
          Bygg upp en förebyggande/åtgärdande elevhälsovård
        • 93
          Relationskompetent nyckelperson
        • 94
          Framgångsfaktorer
        • 96
          Åtgärdsförslag till fallbeskrivningarna
        • 103
          Översiktlig sammanställning av åtgärdsfokus
        • 104
          Råd i olika miljöer
        • 104
          I skolan – råd till skolan (i dess roll/funktion)
        • 106
          I hemmet – råd till föräldrar (i deras roll/funktion)
        • I behandling – råd till övriga professionella resurser
        • 108
          (i deras roll/funktion)
    • 113
      KAPITEL 6 Förebyggande arbete
        • 113
          Att se problemen i tid
        • 113
          Känsla av sammanhang och tillhörighet
        • 114
          Hanteringsstrategier
        • 115
          Är skolan viktig
        • 116
          Registrera närvaro
        • 116
          Systematiskt uppfångande av tidiga tecken
        • 116
          Om risken med att förlita sig på att problemen avtar eller växer bort
        • 117
          Samverkan
        • 117
          Insatser för ökad skolnärvaro
    • 119
      Efterord
    • 121
      Om författarna
    • 123
      APPENDIX 1 Checklistor
    • 131
      APPENDIX 1 Arbetsverktyg
    • 135
      APPENDIX 1 Förslag till kommun- respektive stadsdelsövergripande handlingsplan
    • 139
      APPENDIX 1 Blanketter
    • 141
      Referenser
    • 143
      Sakregister

Det är en välgärning med en tämligen lättläst bok inom området eftersom elever som inte går i skolan lätt blir osynliga, men effekterna kan ändå bli negativa senare i livet.

Information

Författare:
Viktoria Vingmarker Maria Schillaci
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144060675
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33757-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
144

Författare

Viktoria Vingmarker

Viktoria Konstenius är leg. psykolog som arbetar deltid som anställd och övrig tid i eget företag bl.a. med psykologsamtal, utredningar, handlednin...

Maria Schillaci

Maria Schillaci är legitimerad psykolog med egen praktik och ordförande för Rädda Barnen i Sverige. Maria har en lång erfarenhet av arbete med barn...

 ;