Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder

Skickas följande arbetsdag

Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Lågaffektivt bemötande är en metod för hantering av problemskapande beteende som bygger på grundtankar om att ”människor som kan uppföra sig gör det” och att ”endast den som tar ansvar har möjlighet att påverka”. Med ett lågaffektivt bemötande, till exempel genom avledning och kravanpassning, kan ofta problemskapande beteende undvikas hos såväl barn som vuxna, med eller utan neuropsykiatriska svårigheter. Metodens främsta företrädare i Sverige är Bo Hejlskov Elvén. I Problemskapande beteende ...

Lågaffektivt bemötande är en metod för hantering av problemskapande beteende som bygger på grundtankar om att ”människor som kan uppföra sig gör det” och att ”endast den som tar ansvar har möjlighet att påverka”. Med ett lågaffektivt bemötande, till exempel genom avledning och kravanpassning, kan ofta problemskapande beteende undvikas hos såväl barn som vuxna, med eller utan neuropsykiatriska svårigheter. Metodens främsta företrädare i Sverige är Bo Hejlskov Elvén. I Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder introducerar han läsaren till lågaffektivt bemötande i såväl teori och etik som i praktik. Den första upplagan av boken har sedan 2009 sålt i över 40 000 exemplar och den har med sitt tillgängliga språk och sin personliga ton älskats av såväl studenter som personal och föräldrar. I denna bearbetade och reviderade andra upplaga har forskning och terminologi uppdaterats. De resonemang som handlar om varför krav/straff och belöningar sällan fungerar i förhållande till personer med problemskapande beteende, har utvecklats. Till varje kapitel kommer också ett nyutvecklat arbetsmaterial som kan fungera som stöd i handledning, personalutbildning och gruppdiskussioner. Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma psykologer, pedagoger och omsorgspersonal, men i lika hög grad till föräldrar och andra anhöriga. Bokens fallexempel rör både barn och vuxna, och är lika relevanta i skolan som i omsorgsverksamheter för vuxna.

    • 7
      Förord till andra utgåvan
    • 11
      Inledning
      • 1
        15
        Bakgrund
        • 16
          Vad är problemskapande beteende?
          • 21
            Farlighet
          • 24
            Att skylla ifrån sig
        • 26
          Historia
        • 33
          Ett förslag till en ny människosyn
          • 41
            Föreställningarnas bakgrund
      • 2
        47
        Föreställningar
        • 48
          Självkontroll
          • 52
            Tillit
        • 53
          Metoder
          • 53
            Skäll
          • 55
            Tillrättavisningar
          • 56
            Straff
          • 59
            Men varför straffar vi då?
        • 61
          Konsekvenstänkande
          • 68
            Konsekvens och struktur
          • 70
            Rationalitet och "med flit"
          • 76
            Konsekvenstänkande, belöningspedagogik och mutor
          • 83
            Rädslan att belöna negativt beteende
        • 84
          Föreställningar om beteendets orsak
          • 85
            Motiv
          • 89
            Motivation
          • 90
            Envishet och flexibilitet
      • 3
        99
        Kravanpassning
        • 102
          Kravanpassning: Hur?
          • 102
            Struktur och tydliggörande
          • 102
            Vi-upplevelser
          • 105
            Tid
          • 106
            Att få bli färdig
          • 107
            Att få bli redo
          • 109
            Motiverande handlingar
          • 111
            Krav och påminnelser utan press
          • 112
            Val
        • 112
          Kravanpassning: Vilka krav?
          • 113
            Ställ inte för många samtidiga krav
          • 113
            Anpassa kraven efter personens dagsform
          • 114
            Ställ inte krav personen inte kan leva upp till
      • 4
        115
        Stress och belastning
        • 125
          Grundläggande belastningsfaktorer
        • 135
          Situationsbestämda belastningsfaktorer
          • 142
            Att prioritera
        • 143
          Varningstecken
          • 143
            Personliga varningstecken som är tydliga för omgivningen
          • 144
            Positiva varningstecken eller coping
          • 151
            Negativa varningstecken
          • 159
            Tappade färdigheter
          • 162
            Varningstecken och anpassning
        • 163
          Akuta kaostecken
        • 170
          Tillägssymptom, symptom på stress under lång tid
        • 173
          Skyddande eller lugnande faktorer
          • 173
            Personliga skyddande faktorer
          • 180
            Skyddande faktorer i omgivningen
      • 5
        185
        Lågaffektivt bemötande
        • 195
          Lågaffektivt bemötande
        • 206
          Avledning
        • 212
          Konfrontation eller intervention?
        • 213
          Konfliktsökande personer
      • 6
        215
        Principer
        • 218
          Fasthållningar
    • 219
      Studiematerial
    • 225
      Litteratur

Boken är skriven på ett mycket engagerande och lättfattligt sätt. Fallbeskrivningarna ger goda illustrationer till texten och ökar förståelsen i ämnet. Förtjänstfullt finns också ett arbetsmaterial till varje kapitel, vilket bidrar till att vara ett stöd i till exempel gruppdiskussioner för studenter och yrkesverksamma inom ämnen som psykologi och socialt arbete.

Information

Författare:
Bo Hejlskov Elvén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144110981
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
33497-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
232

Författare

Bo Hejlskov Elvén

Bo Hejlskov Elvén är leg psykolog, föreläsare, författare och handledare. Bo är dessutom doktorand vid Birmingham City University. Han har lång erf...

 ;

Lågaffektivt bemötande är en metod för hantering av problemskapande beteende som bygger på grundtankar om att ”människor som kan uppföra sig gör det” och att ”endast den som tar ansvar har möjlighet att påverka”. Med ett lågaffektivt bemötande, till exempel genom avledning och kravanpassning, kan ofta problemskapande beteende undvikas hos såväl barn som vuxna, med eller utan neuropsykiatriska svårigheter. Metodens främsta företrädare i Sverige är Bo Hejlskov Elvén. I Problemskapande bete...

Lågaffektivt bemötande är en metod för hantering av problemskapande beteende som bygger på grundtankar om att ”människor som kan uppföra sig gör det” och att ”endast den som tar ansvar har möjlighet att påverka”. Med ett lågaffektivt bemötande, till exempel genom avledning och kravanpassning, kan ofta problemskapande beteende undvikas hos såväl barn som vuxna, med eller utan neuropsykiatriska svårigheter. Metodens främsta företrädare i Sverige är Bo Hejlskov Elvén. I Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder introducerar han läsaren till lågaffektivt bemötande i såväl teori och etik som i praktik. Den första upplagan av boken har sedan 2009 sålt i över 40 000 exemplar och den har med sitt tillgängliga språk och sin personliga ton älskats av såväl studenter som personal och föräldrar. I denna bearbetade och reviderade andra upplaga har forskning och terminologi uppdaterats. De resonemang som handlar om varför krav/straff och belöningar sällan fungerar i förhållande till personer med problemskapande beteende, har utvecklats. Till varje kapitel kommer också ett nyutvecklat arbetsmaterial som kan fungera som stöd i handledning, personalutbildning och gruppdiskussioner. Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma psykologer, pedagoger och omsorgspersonal, men i lika hög grad till föräldrar och andra anhöriga. Bokens fallexempel rör både barn och vuxna, och är lika relevanta i skolan som i omsorgsverksamheter för vuxna.

Information

Författare:
Bo Hejlskov Elvén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144169910
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
33497-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Bo Hejlskov Elvén

Bo Hejlskov Elvén är leg psykolog, föreläsare, författare och handledare. Bo är dessutom doktorand vid Birmingham City University. Han har lång erf...

 ;