Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola

Skickas följande arbetsdag

Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola beskriver hur psykologer kan tillföra psykologisk kompetens till pedagoger och lärare i de fall där barn och unga behöver stöd i sin utveckling och sitt lärande. Metoden beskrivs som en process från det att psykologen kontaktas som den som ska ”göra något”, till ett interprofessionellt samarbete mellan psykologen som konsult och pedagogen och läraren som konsultand. Psykologens uppgift som konsult är att stärka lärarens och pedagogen...

Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola beskriver hur psykologer kan tillföra psykologisk kompetens till pedagoger och lärare i de fall där barn och unga behöver stöd i sin utveckling och sitt lärande. Metoden beskrivs som en process från det att psykologen kontaktas som den som ska ”göra något”, till ett interprofessionellt samarbete mellan psykologen som konsult och pedagogen och läraren som konsultand. Psykologens uppgift som konsult är att stärka lärarens och pedagogens motivation och kompetens att ta sitt yrkesmässiga ansvar för att skapa de samarbetsallianser som barns och ungas utveckling och lärande förutsätter. Fallkonsultation är inte bara till hjälp i enskilda fall utan bidrar även med mer generell kompetens. Därför är metoden en såväl förebyggande som främjande psykologisk insats i syfte att utveckla förskolans och skolans lärmiljöer. Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola vänder sig framför allt till psykologer i förskola och skola, men kan även vara användbar för skolledare samt olika professioner inom skolans elevhälsa för att ge en bild av hur psykologer kan arbeta konsultativt gentemot pedagoger och lärare i dessa verksamheter.

Förord  13

Inledning 17

Att tillföra komplementär kompetens  18

Bokens syfte  19

Bokens innehåll  20

1. Metodens bakgrund och framväxt  23

Från praktik till teori  23

Caplans bidrag  25

Från Caplan till psykologisk fallkonsultation  26

Temainterferenser som kognitiva tankescheman  28

Klienten som ett inre och yttre objekt  31

Teoretiska perspektiv  31

Konsultationens grundbultar  32

Syn- och tankevända  33

Tankelek  34

En metod på egna ben  34

2. Psykologens roll i skola och förskola – en historik  39

Skolan  39

Förskolan  42

Psykologens rolltagande i dagens förskola och skola  48

3. Fall­konsulta­tionens metodik  49

Konsultativa förhållningssätt och interventioner  49

Handledning vs konsultation  50

Det konsultativa samtalet  52

4. Konsultationens grundbultar  61

Att skapa grundbultar – en process i sig  61

Från ofrivillighet till frivillighet  62

Från ojämlikhet till jämbördighet  63

Från ansvarsbefrielse till återtaget (bibehållet) ansvar  64

Från klientens problem till konsultandens arbetsproblem   66

Kontakt och kontrakt  66

5. Konsultations­processen – del 1  69

Steg 1 Psykologen kontaktas  69

Att medvetandegöra sina egna förföreställningar  73

Skolans berättelse  74

Konsultandens egen bild  75

6. Konsultations­processen – del 2  77

Steg 2 Det första samtalet  77

Att få tid ...  77

… och rum  78

Att möta konsultanderna där de är  79

Ösning  80

Relationer som medierar lärande  80

Klienten i fokus  81

Samtalsguide  82

7. Konsultations­processen – del 3  107

Steg 3 Det andra samtalet  107

Analysguide  110

Klienten som aktör  116

Klientens föreställningar   117

Att leka med tanken   119

Alternativa förhållningssätt  119

Skräddarsydda analyser  120

8. Konsultations­processen – del 4  125

Steg 4 Det tredje samtalet   125

Att avsluta konsultationen tills vidare  127

Fördjupad arbetskris  128

Ökad mottaglighet  129

Konsultandernas dilemman  130

Klientens dilemman  133

Den farliga leken  133

Parallella processer  134

Fortsatta samtal  135

Motstridigheter inom konsultandgruppen  136

Klienten som hela skolans problem  138

Dilemman som psykologiska fenomen  139

Om att avbryta samarbetet  139

9. Fallkonsultation vs utredning   141

Att utreda klienten – en fråga för konsulten  141

Fallkonsultation som utredande intervention  143

Elever som inte anses platsa  146

Barn i behov av särskilt stöd i förskolan  147

10. Att göra klienten begriplig och hanterbar  149

Psykologisk kunskap i pedagogikens tjänst  149

Utvecklingspsykologiska perspektiv på utveckling och lärande  150

Belysande teorier  151

Samspelets betydelse för utveckling och lärande  152

Från konsultandens utsagor till teoretiska begrepp  154

Ett normalpsykologiskt perspektiv på problematiska beteenden  155

Pedagogen eller läraren som ”huvudet högre”  158

Bruners teorier om inlärning  160

Självbildens betydelse för lärande och utveckling  161

 Att förstå fenomenet  162

Kunskapsbaserat utforskande  163

Man tager vad man haver  165

11. Gruppen som konsultandens arbetsproblem  167

Gruppen som hinder eller möjlighet  167

Gruppen i fokus  168

Från jag till vi  169

Gruppens dynamik  169

Den destruktiva gruppen  171

Att arbeta om en grupp  171

Gruppen som konsultandens klient  173

12. Vårdnadshavare som konsultandens arbetsproblem  177

Vårdnadshavare som primär eller sekundär problematik  177

Orosanmälan  182

Vårdnadshavare med psykiska problem  183

13. Fallkonsultation som främjande och förebyggande insats  185

Fallkonsultation som åtgärdande och främjande insats  185

Från enskilda fall till generella insatser  186

Att lyfta blicken  186

Om vikten av relationer  187

Från individ- till gruppnivå  188

Ett individ i grupp-perspektiv  189

Preskriptiva insatser vs icke-preskriptiv konsultation  190

Mobbning som gruppfenomen  191

Kritiska miljöer  192

Att arbeta med förändringar på organisationsnivå  193

Konsultation till förskoleklass och fritidshem som förebyggande och främjande insats   194

14. Att skapa förut­sättningar för det konsultativa arbetet i förskola och skola  197

Med stöd av lag och riktlinjer  197

Rektors mandat  197

Den egna övertygelsen  199

Ett utifrånperspektiv  199

En i laget  200

Att uppfattas som professionell  201

Ett ständigt pågående arbete  202

15. Psykologisk fallkonsultation som beprövad praktik  205

Beprövad praktik – vad är det?  205

Nytta – för vem?  206

Effekter på konsultandnivå  207

Slutord 209

Referenser 211

Det är en gedigen översikt och metodgenomgång som presenteras. /…/ Texten är tydligt strukturerad och håller hög professionell nivå.

Information

Författare:
Gunilla Guvå
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144135700
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40668-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Gunilla Guvå

Gunilla Guvå är psykolog och specialist i pedagogisk psykologi samt fil.dr i psykologi. Hon har varit verksam som psykolog i förskola och skola und...

 ;