
Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola
Förord 13
Inledning 17
Att tillföra komplementär kompetens 18
Bokens syfte 19
Bokens innehåll 20
1. Metodens bakgrund och framväxt 23
Från praktik till teori 23
Caplans bidrag 25
Från Caplan till psykologisk fallkonsultation 26
Temainterferenser som kognitiva tankescheman 28
Klienten som ett inre och yttre objekt 31
Teoretiska perspektiv 31
Konsultationens grundbultar 32
Syn- och tankevända 33
Tankelek 34
En metod på egna ben 34
2. Psykologens roll i skola och förskola – en historik 39
Skolan 39
Förskolan 42
Psykologens rolltagande i dagens förskola och skola 48
3. Fallkonsultationens metodik 49
Konsultativa förhållningssätt och interventioner 49
Handledning vs konsultation 50
Det konsultativa samtalet 52
4. Konsultationens grundbultar 61
Att skapa grundbultar – en process i sig 61
Från ofrivillighet till frivillighet 62
Från ojämlikhet till jämbördighet 63
Från ansvarsbefrielse till återtaget (bibehållet) ansvar 64
Från klientens problem till konsultandens arbetsproblem 66
Kontakt och kontrakt 66
5. Konsultationsprocessen – del 1 69
Steg 1 Psykologen kontaktas 69
Att medvetandegöra sina egna förföreställningar 73
Skolans berättelse 74
Konsultandens egen bild 75
6. Konsultationsprocessen – del 2 77
Steg 2 Det första samtalet 77
Att få tid ... 77
… och rum 78
Att möta konsultanderna där de är 79
Ösning 80
Relationer som medierar lärande 80
Klienten i fokus 81
Samtalsguide 82
7. Konsultationsprocessen – del 3 107
Steg 3 Det andra samtalet 107
Analysguide 110
Klienten som aktör 116
Klientens föreställningar 117
Att leka med tanken 119
Alternativa förhållningssätt 119
Skräddarsydda analyser 120
8. Konsultationsprocessen – del 4 125
Steg 4 Det tredje samtalet 125
Att avsluta konsultationen tills vidare 127
Fördjupad arbetskris 128
Ökad mottaglighet 129
Konsultandernas dilemman 130
Klientens dilemman 133
Den farliga leken 133
Parallella processer 134
Fortsatta samtal 135
Motstridigheter inom konsultandgruppen 136
Klienten som hela skolans problem 138
Dilemman som psykologiska fenomen 139
Om att avbryta samarbetet 139
9. Fallkonsultation vs utredning 141
Att utreda klienten – en fråga för konsulten 141
Fallkonsultation som utredande intervention 143
Elever som inte anses platsa 146
Barn i behov av särskilt stöd i förskolan 147
10. Att göra klienten begriplig och hanterbar 149
Psykologisk kunskap i pedagogikens tjänst 149
Utvecklingspsykologiska perspektiv på utveckling och lärande 150
Belysande teorier 151
Samspelets betydelse för utveckling och lärande 152
Från konsultandens utsagor till teoretiska begrepp 154
Ett normalpsykologiskt perspektiv på problematiska beteenden 155
Pedagogen eller läraren som ”huvudet högre” 158
Bruners teorier om inlärning 160
Självbildens betydelse för lärande och utveckling 161
Att förstå fenomenet 162
Kunskapsbaserat utforskande 163
Man tager vad man haver 165
11. Gruppen som konsultandens arbetsproblem 167
Gruppen som hinder eller möjlighet 167
Gruppen i fokus 168
Från jag till vi 169
Gruppens dynamik 169
Den destruktiva gruppen 171
Att arbeta om en grupp 171
Gruppen som konsultandens klient 173
12. Vårdnadshavare som konsultandens arbetsproblem 177
Vårdnadshavare som primär eller sekundär problematik 177
Orosanmälan 182
Vårdnadshavare med psykiska problem 183
13. Fallkonsultation som främjande och förebyggande insats 185
Fallkonsultation som åtgärdande och främjande insats 185
Från enskilda fall till generella insatser 186
Att lyfta blicken 186
Om vikten av relationer 187
Från individ- till gruppnivå 188
Ett individ i grupp-perspektiv 189
Preskriptiva insatser vs icke-preskriptiv konsultation 190
Mobbning som gruppfenomen 191
Kritiska miljöer 192
Att arbeta med förändringar på organisationsnivå 193
Konsultation till förskoleklass och fritidshem som förebyggande och främjande insats 194
14. Att skapa förutsättningar för det konsultativa arbetet i förskola och skola 197
Med stöd av lag och riktlinjer 197
Rektors mandat 197
Den egna övertygelsen 199
Ett utifrånperspektiv 199
En i laget 200
Att uppfattas som professionell 201
Ett ständigt pågående arbete 202
15. Psykologisk fallkonsultation som beprövad praktik 205
Beprövad praktik – vad är det? 205
Nytta – för vem? 206
Effekter på konsultandnivå 207
Slutord 209
Referenser 211
Det är en gedigen översikt och metodgenomgång som presenteras. /…/ Texten är tydligt strukturerad och håller hög professionell nivå.
Information
- Författare:
- Gunilla Guvå
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144135700
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40668-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 216