Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skapande handling

- om idéernas födelse
Skickas följande arbetsdag

Hur visualiseras nya idéer och hur åstadkommer man konstruktiva förändringar i den situation man befinner sig i? Hur ger man det som ännu inte existerar en synlig och meningsfull form? Detta är frågor som boken Skapande handling vill lyfta fram och ge svar på. Oavsett verksamhetsfält – det kan vara konstnärligt skapande, vetenskapande eller kunskapande i vid mening – manar den läsaren till eftertanke och insikt i den egna arbetsmetoden, det egna sökande skissandet.Med utgångspunkt från erkänd...

Hur visualiseras nya idéer och hur åstadkommer man konstruktiva förändringar i den situation man befinner sig i? Hur ger man det som ännu inte existerar en synlig och meningsfull form? Detta är frågor som boken Skapande handling vill lyfta fram och ge svar på. Oavsett verksamhetsfält – det kan vara konstnärligt skapande, vetenskapande eller kunskapande i vid mening – manar den läsaren till eftertanke och insikt i den egna arbetsmetoden, det egna sökande skissandet.Med utgångspunkt från erkända svenska arkitekters och konstnärers nyskapande arbetsprocesser visar författaren på skissandets syfte och nödvändighet. Boken tydliggör tillvägagångssätt för hur man kan lära sig att skissa både i ord och bild. Kopplingar görs till tidigare forskning kring medvetande, tänkande, intuition och kreativitet från olika fält och tidsepoker – särskilt inom den humanistiska traditionen. Boken är skriven för alla som vill höja medvetenheten om sina egna kreativa eller innovativa arbetsprocesser. Samtidigt är boken avsedd för studerande inom skapandeutbildningar som konst, arkitektur och design. Men den är också i sig själv ett exempel på hur skissandet och experimenterandet är centralt även i det vetenskapliga arbetet. Likheterna med till exempel det fenomenologiska arbetssättet är tydliga. Boken är därför även lämplig på metodkurser inom hela det vetenskapliga fältet.

      • 9
        Förord
      • 13
        Inledning
        • 13
          Något om syftet – i smått och stort
        • 15
          Erkända arkitekter och konstnärer
        • 18
          Fenomenologi och skissande
        • 21
          Skissandets hur, varför och vad
      • 1
        23
        Hur kommer skisser till och hur går skissandet till?
        • 25
          Estetisk-intuitiv position i skissandet
        • 25
          Unika och generella drag i skissandets dans
        • 28
          Vistelse i det okända och uppluckring av det givna
        • 36
          Känslomässig närvaro som drivkraft
        • 41
          Intuitiv vision som vägvisare
        • 47
          Problematisering från skilda håll och kanter
        • 51
          Förankring i personliga erfarenheter
        • 53
          Glädje, vånda, mod och misslyckandets visdom
        • 58
          Inkubation av en sammanhållande idé
        • 64
          Rationell-analytisk position i skissandet
        • 65
          Polarisering och särskiljande av beståndsdelar
        • 68
          Renodling och komponering av beståndsdelarna
        • 72
          Det spiralformade växelspelet
        • 77
          Bedömning, val och beslutsångest
        • 83
          Metoder och tekniker
        • 85
          Perspektiv, aspekter och komplexitet
        • 90
          Tankar om intuition och rationalitet
        • 90
          Intuition och rationalitet som katt och hund
        • 96
          Intuition och rationalitet som gin och tonic
      • 2
        103
        Vad är det som fångas med skissen och skissandet?
        • 105
          Letandet efter formen – den nödvändiga koden
        • 105
          Sinne för varierande förhållanden
        • 107
          Skapandet av abstrakta symboler
        • 111
          Den visuella språkhandlingen
        • 113
          Den svårfångade djupstrukturen
        • 115
          Den förföriska ytstrukturen
        • 117
          Stegen till klarhet
        • 120
          Letandet efter materien – det oumbärliga mediet
        • 120
          Skapande av objekt utan objektiverbara mallar
        • 121
          Mediet som informationsbärare
        • 125
          Mediets begränsningar skapar formmöjligheter
        • 127
          Trevande samtal om formlikheter
        • 130
          Skissandets hårda kvaliteter
        • 132
          Letandet efter innehållet – det värdefulla budskapet
        • 132
          Paradisets vitaktiga volym
        • 133
          Regelverk för mjuka kvaliteter
        • 137
          Känslighet för allmängiltiga livsvärden
        • 138
          Det sanna och det uttrycksfulla
        • 140
          Det goda och det tillfredsställande
        • 142
          Det nyttiga och det rätta
        • 143
          Det exemplariska exemplet
        • 147
          Tankar om det sköna
        • 147
          Estetik – vad är det?
        • 152
          Med sikte på sanningen
        • 158
          Med sikte på skönheten
      • 3
        163
        Vad är en skiss och vad är inte en skiss?
        • 165
          Varken bild eller bild utan någonting annat
        • 165
          Ett moment i ett skeende
        • 168
          Gränsdragning mot icke-skisser
        • 171
          Osynliga abstrakta krumelurer
        • 175
          Materialiserade övergångsobjekt
        • 183
          Exempel på skissöverföringar
        • 197
          Bilaga: Att skissa med ord – en fenomenologisk forskningsansats
        • 199
          Steg A Sökande efter information i sammanhang där företeelsen visar sig
        • 203
          Steg B Tillitsfullt tillägnande av informationen i sin helhet
        • 204
          Steg C Indelning av ursprungsmaterialet i naturligt avgränsbara betydelseenheter
        • 206
          Steg D Renodling av betydelseenheternas kärnor
        • 209
          Steg E Sammanfattning av betydelsekärnorna till personrelativa kategorier
        • 211
          Steg F Sammanfogning av betydelsekärnorna till en gemensam helhetsstruktur
        • 214
          Steg G Teoretisering och kritisk granskning av företeelsens allmänna karaktär
        • 215
          Steg H Förmedling av insikterna om den studerade företeelsen
        • 219
          Summary
        • 221
          Bibliografi och register
        • 222
          Bibliografi
      • 229
        Personregister
      • 231
        Sakregister

Information

Författare:
Pirjo Birgerstam
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144013992
Utgivningsår:
2000
Artikelnummer:
7310-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
236

Författare

Pirjo Birgerstam

Pirjo Birgerstam är psykolog och verksam som universitetslektor vid Institutionen för psykologi i Lund. Hon har ett stort intresse för intuitionens...

 ;