Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kränkande behandling och trakasserier

Rättssäker utredningsmetodik för skola
Skickas följande arbetsdag

Kränkande behandling och trakasserier

Rättssäker utredningsmetodik för skola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kränkande behandling och trakasserier – rättssäker utredningsmetodik för skola ger en grundlig genomgång av den rättsliga regleringen avseende kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier, och då med särskilt fokus på hur kränkningar i skolmiljöer kan utredas på ett rättssäkert sätt. Boken presenterar ingående hur lagstiftningar som skollagen, diskrimineringslagen, arbetsmiljölagen och socialtjänstlagen överlappar och kompletterar varandra och ger förslag på hur kränkningar i...

Kränkande behandling och trakasserier – rättssäker utredningsmetodik för skola ger en grundlig genomgång av den rättsliga regleringen avseende kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier, och då med särskilt fokus på hur kränkningar i skolmiljöer kan utredas på ett rättssäkert sätt. Boken presenterar ingående hur lagstiftningar som skollagen, diskrimineringslagen, arbetsmiljölagen och socialtjänstlagen överlappar och kompletterar varandra och ger förslag på hur kränkningar i skolan på ett rättssäkert sätt kan och bör hanteras. Bland annat diskuteras de krav lagstiftningen ställer på såväl metodik som genomförande samt på beviskrav och bevisvärdering. Boken riktar sig till utbildningar på universitetsnivå inom juridik samt pedagogiskt och socialt arbete, men syftar även till att vara ett hjälpmedel och en metodbok för rektorer, pedagoger och skoljurister i det praktiska arbetet med frågor som rör kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier i skolans värld.

Författarnas förord 11

1.  Inledning 15

1.1 Problematik, frågeställningar och bokens syfte 18

1.2 Hur bedrivs utredningar om kränkande behandling och trakasserier i skolan i dag? 20

1.3 Fallexempel i boken 22

1.4 En övergripande orientering till dig som läser den här boken 22

1.5 Remissynpunkter på bokens råmanus 25

Del I

De legala förutsätt­ningarna

2. Rättsliga utgångspunkter 29

2.1 Internationella åtaganden för att skydda individer mot kränkningar och diskriminering 29

2.2 Bestämmelser i regeringsformen 31

2.3 Skollagen (2010:800) 33

2.4 Arbetsmiljölagen (1977:1160) 34

2.4.1 Arbetsmiljöföreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1) 35

2.5 Lagen (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever 37

2.6 Skollagen (2010:800) 38

2.7 Diskrimineringslagen (2008:567) 39

2.7.1 Trakasserier enligt diskrimineringslagen 42

2.7.2 Sexuella trakasserier enligt diskrimineringslagen 44

2.7.3 Huvudmannens skyldighet att utreda trakasserier och sexuella trakasserier 44

2.8 Brottsbalken (1962:700) 45

2.9 Preskription 46

2.10 Anmälan enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) 46

2.11 Översikt över relevant lagstiftning 48

2.12 Slutsatser 48

3. Rättstrygghet, rättssäkerhet och kränkningsbegreppet 51

3.1 Rättssäkerhet och rättstrygghet 51

3.2 Kränkningsbegreppet 52

3.2.1 Närmare om begreppet kränkande behandling 55

3.2.2 Värdighetsbegreppet 57

3.3 Subjektiv och objektiv kränkning 61

3.3.1 Skillnaden mellan subjektiv och objektiv kränkning 62

3.3.2 Vad utgör en objektiv kränkning? 63

3.3.3 Sammanfattning av subjektiv och objektiv kränkning 65

3.3.4 Samma handling kan bedömas olika utifrån barnets ålder och mognadsgrad 66

3.4 Insiktsbedömning i förhållande till kränkningen 67

3.5 Allmänna befogenheter för personal att agera mot elever 74

3.6 ”Ventilen” 79

3.7 Sammanfattande beskrivning av kränkningsbedömningen 82

3.8 Aktiva och passiva handlingar 83

3.9 Organisatoriska och individuella kränkningar 83

3.10 Sammanfattning av kapitlet 84

4. Bevisning i utredningar 85

4.1 Om bevisning 85

4.2 Beviskrav avseende straffrättsliga handlingar 86

4.3 Beviskrav i civilrättsliga tvister 87

4.4 Hur kan beviskravet för att styrka omständigheterna illustreras? 88

4.5 Vad är tillräcklig bevisning? 90

4.6 Vad anger diskrimineringslagen om bevisning? 101

4.6.1 Den delade bevisbörderegeln enligt diskrimineringslagen 102

4.6.2 Sammanfattande processmodell för bedömning av misstänkta fall av trakasserier och sexuella trakasserier enligt diskrimineringslagen 106

4.7 Vad anger skollagen om bevisning? 109

4.7.1 Den delade bevisbörderegeln enligt skollagen vid påstådd kränkande behandling av personal mot barn/elev 112

4.7.2 Bevisbörderegel vid påstådd kränkande behandling av barn/elev mot annat barn/elev 116

4.7.3 Processmodell för bedömning av misstänkta fall av kränkande behandling enligt skollagen 117

4.8 Sammanfattning av kapitlet 119

5. Mer om utredningsskyldigheten  121

5.1 Huvudmannens utrednings- och åtgärdsansvar 121

5.1.1 Anmäla 122

5.1.2 Samband med verksamheten 124

5.1.3 Utreda 127

5.1.4 Åtgärda 129

5.1.5 Utredningsansvar vid ärenden rörande trakasserier 129

5.1.6 Utrednings- och åtgärdsansvar för det fall sambandsrekvisitet inte är uppfyllt 130

5.1.7 Utredningar vid samtidigt pågående polisutredningar 131

5.2 Vem bör utreda kränkningar i skolor? 132

5.3 Sammanfattning av huvudmannens utrednings- och åtgärdsansvar 133

6. Mer om huvudmannens ansvar 135

6.1 Det förebyggande arbetet 137

6.1.1 Krav på åtgärder enligt skollagen 137

6.1.2 Krav på åtgärder enligt diskrimineringslagen 138

6.2 Beviskrav för att styrka bakomliggande orsaker till kränkande behandling eller trakasserier 139

6.3 Slutsatser 141

Del II

Utrednings­principiella utgångs­punkter

7. Utredningsmetodik för skolan 145

7.1 Allmänt om den föreslagna utredningsmetodiken 145

7.2 Inkommen anmälan om kränkande behandling eller trakasserier 147

7.2.1 Anmälan till huvudmannen 149

7.3 Förutredning 150

7.4 Vårdnadshavares medverkan i utredningar 154

7.5 Mottagnings- och beslutsfunktion med rätt kompetens och med hög grad av integritet 155

7.6 Utgångspunkter för utredningen 157

7.6.1 Utredningens frågeställningar och utredarens mandat 157

7.6.2 Jävskontroll och utredarens oberoende och opartiskhet 158

7.6.3 Utredarnas kompetens och sammansättning 159

7.6.4 Elevers, anställdas och andras skyldighet att medverka i utredningen 160

7.6.5 Planering av genomförandet av utredningen 161

7.6.6 Information till parter och utomstående 163

7.6.7 Krav på dokumentation 164

7.6.8 Hanteringen av personuppgifter 166

8. Processmodell för utredningens genomförande 167

8.1 Modellens utredningssteg 167

8.2 Etiska principer och insamling av underlag för bedömning 175

8.3 Personer som kan höras inom ramen för utredningarna 176

8.4 Partsinsyn i hela utredningsprotokollet 177

8.5 Del A: Bedömning av om den utredda händelsen kan utgöra trakasserier, sexuella trakasserier eller kränkande behandling 179

8.5.1 Bedömning för att avgöra huruvida en handling kan utgöra trakasserier eller sexuella trakasserier 180

8.5.2 Bedömning för att avgöra huruvida en handling kan utgöra kränkande behandling enligt skollagens bestämmelser 184

8.6 Avsteg från utredningsmodell i delutredning A 189

8.6.1 Anpassningar i utredningsmetodiken utifrån barnets mognadsgrad och ålder 189

8.6.2 Höra barn i lägre åldrar 192

8.6.3 Presentation av utredningen 195

8.7 Del B: Analys och bedömning av de bakomliggande orsakerna 196

8.7.1 Bedömning av de bakomliggande orsakerna 197

8.8 Del C: Åtgärder efter en genomförd utredning 201

8.8.1 Exempel på interventioner vid upplevd eller konstaterad kränkande behandling 202

8.8.2 Individuellt ansvar 202

8.8.3 Organisatoriska interventioner 203

8.8.4 Mellanmänskliga och individuella stödprocesser 203

9. Frågor om disciplinära åtgärder och ersättning 205

9.1 Allmänna utgångspunkter 205

9.2 Ersättning på grund av huvudmannens brister i uppfyllandet av sina skyldigheter enligt 6 kap. skollagen 207

9.3 Ersättning på grund av kränkande behandling 208

9.4 Repressalier enligt skollagen 212

9.5 Vem kan föra talan? 213

9.6 Disciplinära åtgärder och andra särskilda åtgärder 214

9.7 Arbetsrättsliga åtgärder för skolpersonal 217

10. Reflektioner kring utredningar 219

10.1 Den delade bevisbördan i skollagen och diskrimineringslagen 219

10.2 Kopplingen till att utreda orsaker till ohälsa enligt arbetsmiljölagstiftningen 221

10.3 Rättighetslagstiftningens dilemman 222

10.4 Ekonomiska konsekvenser av utredningsansvaret i 6 kap. skollagen och diskrimineringslagen 223

10.5 Framtida eventuella förändringar i lagstiftningen 224

11. Avslutande kommentarer från författarna 227

Ordförklaringar 233

Referenser 237

Bilaga 1 243

Bilaga 2 253

Bilaga 3 257

Bilaga 4 273

Register 277

Information

Författare:
Richard Mårtensson Adin Cecilia Malm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144194165
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
48022-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
278

Författare

Richard Mårtensson Adin

Richard Mårtensson Adin är personalvetare, fil.mag i pedagogik. Han har lång erfarenhet av utredningar och utbildningar i arbetslivet med primärt f...

Cecilia Malm

Cecilia Malm är jur.kand. och advokat sedan 2013 och är specialiserad inom arbetsmiljö och arbetsrätt. Hon utbildar och föreläser tillsammans med R...

 ;

Kränkande behandling och trakasserier – rättssäker utredningsmetodik för skola ger en grundlig genomgång av den rättsliga regleringen avseende kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier, och då med särskilt fokus på hur kränkningar i skolmiljöer kan utredas på ett rättssäkert sätt. Boken presenterar ingående hur lagstiftningar som skollagen, diskrimineringslagen, arbetsmiljölagen och socialtjänstlagen överlappar och kompletterar varandra och ger förslag på hur kränkningar i...

Kränkande behandling och trakasserier – rättssäker utredningsmetodik för skola ger en grundlig genomgång av den rättsliga regleringen avseende kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier, och då med särskilt fokus på hur kränkningar i skolmiljöer kan utredas på ett rättssäkert sätt. Boken presenterar ingående hur lagstiftningar som skollagen, diskrimineringslagen, arbetsmiljölagen och socialtjänstlagen överlappar och kompletterar varandra och ger förslag på hur kränkningar i skolan på ett rättssäkert sätt kan och bör hanteras. Bland annat diskuteras de krav lagstiftningen ställer på såväl metodik som genomförande samt på beviskrav och bevisvärdering. Boken riktar sig till utbildningar på universitetsnivå inom juridik samt pedagogiskt och socialt arbete, men syftar även till att vara ett hjälpmedel och en metodbok för rektorer, pedagoger och skoljurister i det praktiska arbetet med frågor som rör kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier i skolans värld.

Författarnas förord 11

1.  Inledning 15

1.1 Problematik, frågeställningar och bokens syfte 18

1.2 Hur bedrivs utredningar om kränkande behandling och trakasserier i skolan i dag? 20

1.3 Fallexempel i boken 22

1.4 En övergripande orientering till dig som läser den här boken 22

1.5 Remissynpunkter på bokens råmanus 25

Del I

De legala förutsätt­ningarna

2. Rättsliga utgångspunkter 29

2.1 Internationella åtaganden för att skydda individer mot kränkningar och diskriminering 29

2.2 Bestämmelser i regeringsformen 31

2.3 Skollagen (2010:800) 33

2.4 Arbetsmiljölagen (1977:1160) 34

2.4.1 Arbetsmiljöföreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1) 35

2.5 Lagen (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever 37

2.6 Skollagen (2010:800) 38

2.7 Diskrimineringslagen (2008:567) 39

2.7.1 Trakasserier enligt diskrimineringslagen 42

2.7.2 Sexuella trakasserier enligt diskrimineringslagen 44

2.7.3 Huvudmannens skyldighet att utreda trakasserier och sexuella trakasserier 44

2.8 Brottsbalken (1962:700) 45

2.9 Preskription 46

2.10 Anmälan enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) 46

2.11 Översikt över relevant lagstiftning 48

2.12 Slutsatser 48

3. Rättstrygghet, rättssäkerhet och kränkningsbegreppet 51

3.1 Rättssäkerhet och rättstrygghet 51

3.2 Kränkningsbegreppet 52

3.2.1 Närmare om begreppet kränkande behandling 55

3.2.2 Värdighetsbegreppet 57

3.3 Subjektiv och objektiv kränkning 61

3.3.1 Skillnaden mellan subjektiv och objektiv kränkning 62

3.3.2 Vad utgör en objektiv kränkning? 63

3.3.3 Sammanfattning av subjektiv och objektiv kränkning 65

3.3.4 Samma handling kan bedömas olika utifrån barnets ålder och mognadsgrad 66

3.4 Insiktsbedömning i förhållande till kränkningen 67

3.5 Allmänna befogenheter för personal att agera mot elever 74

3.6 ”Ventilen” 79

3.7 Sammanfattande beskrivning av kränkningsbedömningen 82

3.8 Aktiva och passiva handlingar 83

3.9 Organisatoriska och individuella kränkningar 83

3.10 Sammanfattning av kapitlet 84

4. Bevisning i utredningar 85

4.1 Om bevisning 85

4.2 Beviskrav avseende straffrättsliga handlingar 86

4.3 Beviskrav i civilrättsliga tvister 87

4.4 Hur kan beviskravet för att styrka omständigheterna illustreras? 88

4.5 Vad är tillräcklig bevisning? 90

4.6 Vad anger diskrimineringslagen om bevisning? 101

4.6.1 Den delade bevisbörderegeln enligt diskrimineringslagen 102

4.6.2 Sammanfattande processmodell för bedömning av misstänkta fall av trakasserier och sexuella trakasserier enligt diskrimineringslagen 106

4.7 Vad anger skollagen om bevisning? 109

4.7.1 Den delade bevisbörderegeln enligt skollagen vid påstådd kränkande behandling av personal mot barn/elev 112

4.7.2 Bevisbörderegel vid påstådd kränkande behandling av barn/elev mot annat barn/elev 116

4.7.3 Processmodell för bedömning av misstänkta fall av kränkande behandling enligt skollagen 117

4.8 Sammanfattning av kapitlet 119

5. Mer om utredningsskyldigheten  121

5.1 Huvudmannens utrednings- och åtgärdsansvar 121

5.1.1 Anmäla 122

5.1.2 Samband med verksamheten 124

5.1.3 Utreda 127

5.1.4 Åtgärda 129

5.1.5 Utredningsansvar vid ärenden rörande trakasserier 129

5.1.6 Utrednings- och åtgärdsansvar för det fall sambandsrekvisitet inte är uppfyllt 130

5.1.7 Utredningar vid samtidigt pågående polisutredningar 131

5.2 Vem bör utreda kränkningar i skolor? 132

5.3 Sammanfattning av huvudmannens utrednings- och åtgärdsansvar 133

6. Mer om huvudmannens ansvar 135

6.1 Det förebyggande arbetet 137

6.1.1 Krav på åtgärder enligt skollagen 137

6.1.2 Krav på åtgärder enligt diskrimineringslagen 138

6.2 Beviskrav för att styrka bakomliggande orsaker till kränkande behandling eller trakasserier 139

6.3 Slutsatser 141

Del II

Utrednings­principiella utgångs­punkter

7. Utredningsmetodik för skolan 145

7.1 Allmänt om den föreslagna utredningsmetodiken 145

7.2 Inkommen anmälan om kränkande behandling eller trakasserier 147

7.2.1 Anmälan till huvudmannen 149

7.3 Förutredning 150

7.4 Vårdnadshavares medverkan i utredningar 154

7.5 Mottagnings- och beslutsfunktion med rätt kompetens och med hög grad av integritet 155

7.6 Utgångspunkter för utredningen 157

7.6.1 Utredningens frågeställningar och utredarens mandat 157

7.6.2 Jävskontroll och utredarens oberoende och opartiskhet 158

7.6.3 Utredarnas kompetens och sammansättning 159

7.6.4 Elevers, anställdas och andras skyldighet att medverka i utredningen 160

7.6.5 Planering av genomförandet av utredningen 161

7.6.6 Information till parter och utomstående 163

7.6.7 Krav på dokumentation 164

7.6.8 Hanteringen av personuppgifter 166

8. Processmodell för utredningens genomförande 167

8.1 Modellens utredningssteg 167

8.2 Etiska principer och insamling av underlag för bedömning 175

8.3 Personer som kan höras inom ramen för utredningarna 176

8.4 Partsinsyn i hela utredningsprotokollet 177

8.5 Del A: Bedömning av om den utredda händelsen kan utgöra trakasserier, sexuella trakasserier eller kränkande behandling 179

8.5.1 Bedömning för att avgöra huruvida en handling kan utgöra trakasserier eller sexuella trakasserier 180

8.5.2 Bedömning för att avgöra huruvida en handling kan utgöra kränkande behandling enligt skollagens bestämmelser 184

8.6 Avsteg från utredningsmodell i delutredning A 189

8.6.1 Anpassningar i utredningsmetodiken utifrån barnets mognadsgrad och ålder 189

8.6.2 Höra barn i lägre åldrar 192

8.6.3 Presentation av utredningen 195

8.7 Del B: Analys och bedömning av de bakomliggande orsakerna 196

8.7.1 Bedömning av de bakomliggande orsakerna 197

8.8 Del C: Åtgärder efter en genomförd utredning 201

8.8.1 Exempel på interventioner vid upplevd eller konstaterad kränkande behandling 202

8.8.2 Individuellt ansvar 202

8.8.3 Organisatoriska interventioner 203

8.8.4 Mellanmänskliga och individuella stödprocesser 203

9. Frågor om disciplinära åtgärder och ersättning 205

9.1 Allmänna utgångspunkter 205

9.2 Ersättning på grund av huvudmannens brister i uppfyllandet av sina skyldigheter enligt 6 kap. skollagen 207

9.3 Ersättning på grund av kränkande behandling 208

9.4 Repressalier enligt skollagen 212

9.5 Vem kan föra talan? 213

9.6 Disciplinära åtgärder och andra särskilda åtgärder 214

9.7 Arbetsrättsliga åtgärder för skolpersonal 217

10. Reflektioner kring utredningar 219

10.1 Den delade bevisbördan i skollagen och diskrimineringslagen 219

10.2 Kopplingen till att utreda orsaker till ohälsa enligt arbetsmiljölagstiftningen 221

10.3 Rättighetslagstiftningens dilemman 222

10.4 Ekonomiska konsekvenser av utredningsansvaret i 6 kap. skollagen och diskrimineringslagen 223

10.5 Framtida eventuella förändringar i lagstiftningen 224

11. Avslutande kommentarer från författarna 227

Ordförklaringar 233

Referenser 237

Bilaga 1 243

Bilaga 2 253

Bilaga 3 257

Bilaga 4 273

Register 277

Information

Författare:
Richard Mårtensson Adin Cecilia Malm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144198354
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
48022-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Richard Mårtensson Adin

Richard Mårtensson Adin är personalvetare, fil.mag i pedagogik. Han har lång erfarenhet av utredningar och utbildningar i arbetslivet med primärt f...

Cecilia Malm

Cecilia Malm är jur.kand. och advokat sedan 2013 och är specialiserad inom arbetsmiljö och arbetsrätt. Hon utbildar och föreläser tillsammans med R...

 ;