Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Kränkande behandling och trakasserier

Kränkande behandling och trakasserier
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarnas förord 11
1. Inledning 15
1.1 Problematik, frågeställningar och bokens syfte 18
1.2 Hur bedrivs utredningar om kränkande behandling och trakasserier i skolan i dag? 20
1.3 Fallexempel i boken 22
1.4 En övergripande orientering till dig som läser den här boken 22
1.5 Remissynpunkter på bokens råmanus 25
Del I
De legala förutsättningarna
2. Rättsliga utgångspunkter 29
2.1 Internationella åtaganden för att skydda individer mot kränkningar och diskriminering 29
2.2 Bestämmelser i regeringsformen 31
2.3 Skollagen (2010:800) 33
2.4 Arbetsmiljölagen (1977:1160) 34
2.4.1 Arbetsmiljöföreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1) 35
2.5 Lagen (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever 37
2.6 Skollagen (2010:800) 38
2.7 Diskrimineringslagen (2008:567) 39
2.7.1 Trakasserier enligt diskrimineringslagen 42
2.7.2 Sexuella trakasserier enligt diskrimineringslagen 44
2.7.3 Huvudmannens skyldighet att utreda trakasserier och sexuella trakasserier 44
2.8 Brottsbalken (1962:700) 45
2.9 Preskription 46
2.10 Anmälan enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) 46
2.11 Översikt över relevant lagstiftning 48
2.12 Slutsatser 48
3. Rättstrygghet, rättssäkerhet och kränkningsbegreppet 51
3.1 Rättssäkerhet och rättstrygghet 51
3.2 Kränkningsbegreppet 52
3.2.1 Närmare om begreppet kränkande behandling 55
3.2.2 Värdighetsbegreppet 57
3.3 Subjektiv och objektiv kränkning 61
3.3.1 Skillnaden mellan subjektiv och objektiv kränkning 62
3.3.2 Vad utgör en objektiv kränkning? 63
3.3.3 Sammanfattning av subjektiv och objektiv kränkning 65
3.3.4 Samma handling kan bedömas olika utifrån barnets ålder och mognadsgrad 66
3.4 Insiktsbedömning i förhållande till kränkningen 67
3.5 Allmänna befogenheter för personal att agera mot elever 74
3.6 ”Ventilen” 79
3.7 Sammanfattande beskrivning av kränkningsbedömningen 82
3.8 Aktiva och passiva handlingar 83
3.9 Organisatoriska och individuella kränkningar 83
3.10 Sammanfattning av kapitlet 84
4. Bevisning i utredningar 85
4.1 Om bevisning 85
4.2 Beviskrav avseende straffrättsliga handlingar 86
4.3 Beviskrav i civilrättsliga tvister 87
4.4 Hur kan beviskravet för att styrka omständigheterna illustreras? 88
4.5 Vad är tillräcklig bevisning? 90
4.6 Vad anger diskrimineringslagen om bevisning? 101
4.6.1 Den delade bevisbörderegeln enligt diskrimineringslagen 102
4.6.2 Sammanfattande processmodell för bedömning av misstänkta fall av trakasserier och sexuella trakasserier enligt diskrimineringslagen 106
4.7 Vad anger skollagen om bevisning? 109
4.7.1 Den delade bevisbörderegeln enligt skollagen vid påstådd kränkande behandling av personal mot barn/elev 112
4.7.2 Bevisbörderegel vid påstådd kränkande behandling av barn/elev mot annat barn/elev 116
4.7.3 Processmodell för bedömning av misstänkta fall av kränkande behandling enligt skollagen 117
4.8 Sammanfattning av kapitlet 119
5. Mer om utredningsskyldigheten 121
5.1 Huvudmannens utrednings- och åtgärdsansvar 121
5.1.1 Anmäla 122
5.1.2 Samband med verksamheten 124
5.1.3 Utreda 127
5.1.4 Åtgärda 129
5.1.5 Utredningsansvar vid ärenden rörande trakasserier 129
5.1.6 Utrednings- och åtgärdsansvar för det fall sambandsrekvisitet inte är uppfyllt 130
5.1.7 Utredningar vid samtidigt pågående polisutredningar 131
5.2 Vem bör utreda kränkningar i skolor? 132
5.3 Sammanfattning av huvudmannens utrednings- och åtgärdsansvar 133
6. Mer om huvudmannens ansvar 135
6.1 Det förebyggande arbetet 137
6.1.1 Krav på åtgärder enligt skollagen 137
6.1.2 Krav på åtgärder enligt diskrimineringslagen 138
6.2 Beviskrav för att styrka bakomliggande orsaker till kränkande behandling eller trakasserier 139
6.3 Slutsatser 141
Del II
Utredningsprincipiella utgångspunkter
7. Utredningsmetodik för skolan 145
7.1 Allmänt om den föreslagna utredningsmetodiken 145
7.2 Inkommen anmälan om kränkande behandling eller trakasserier 147
7.2.1 Anmälan till huvudmannen 149
7.3 Förutredning 150
7.4 Vårdnadshavares medverkan i utredningar 154
7.5 Mottagnings- och beslutsfunktion med rätt kompetens och med hög grad av integritet 155
7.6 Utgångspunkter för utredningen 157
7.6.1 Utredningens frågeställningar och utredarens mandat 157
7.6.2 Jävskontroll och utredarens oberoende och opartiskhet 158
7.6.3 Utredarnas kompetens och sammansättning 159
7.6.4 Elevers, anställdas och andras skyldighet att medverka i utredningen 160
7.6.5 Planering av genomförandet av utredningen 161
7.6.6 Information till parter och utomstående 163
7.6.7 Krav på dokumentation 164
7.6.8 Hanteringen av personuppgifter 166
8. Processmodell för utredningens genomförande 167
8.1 Modellens utredningssteg 167
8.2 Etiska principer och insamling av underlag för bedömning 175
8.3 Personer som kan höras inom ramen för utredningarna 176
8.4 Partsinsyn i hela utredningsprotokollet 177
8.5 Del A: Bedömning av om den utredda händelsen kan utgöra trakasserier, sexuella trakasserier eller kränkande behandling 179
8.5.1 Bedömning för att avgöra huruvida en handling kan utgöra trakasserier eller sexuella trakasserier 180
8.5.2 Bedömning för att avgöra huruvida en handling kan utgöra kränkande behandling enligt skollagens bestämmelser 184
8.6 Avsteg från utredningsmodell i delutredning A 189
8.6.1 Anpassningar i utredningsmetodiken utifrån barnets mognadsgrad och ålder 189
8.6.2 Höra barn i lägre åldrar 192
8.6.3 Presentation av utredningen 195
8.7 Del B: Analys och bedömning av de bakomliggande orsakerna 196
8.7.1 Bedömning av de bakomliggande orsakerna 197
8.8 Del C: Åtgärder efter en genomförd utredning 201
8.8.1 Exempel på interventioner vid upplevd eller konstaterad kränkande behandling 202
8.8.2 Individuellt ansvar 202
8.8.3 Organisatoriska interventioner 203
8.8.4 Mellanmänskliga och individuella stödprocesser 203
9. Frågor om disciplinära åtgärder och ersättning 205
9.1 Allmänna utgångspunkter 205
9.2 Ersättning på grund av huvudmannens brister i uppfyllandet av sina skyldigheter enligt 6 kap. skollagen 207
9.3 Ersättning på grund av kränkande behandling 208
9.4 Repressalier enligt skollagen 212
9.5 Vem kan föra talan? 213
9.6 Disciplinära åtgärder och andra särskilda åtgärder 214
9.7 Arbetsrättsliga åtgärder för skolpersonal 217
10. Reflektioner kring utredningar 219
10.1 Den delade bevisbördan i skollagen och diskrimineringslagen 219
10.2 Kopplingen till att utreda orsaker till ohälsa enligt arbetsmiljölagstiftningen 221
10.3 Rättighetslagstiftningens dilemman 222
10.4 Ekonomiska konsekvenser av utredningsansvaret i 6 kap. skollagen och diskrimineringslagen 223
10.5 Framtida eventuella förändringar i lagstiftningen 224
11. Avslutande kommentarer från författarna 227
Ordförklaringar 233
Referenser 237
Bilaga 1 243
Bilaga 2 253
Bilaga 3 257
Bilaga 4 273
Register 277
Information
- Författare:
- Richard Mårtensson Adin Cecilia Malm
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144194165
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 48022-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 278
Författarnas förord 11
1. Inledning 15
1.1 Problematik, frågeställningar och bokens syfte 18
1.2 Hur bedrivs utredningar om kränkande behandling och trakasserier i skolan i dag? 20
1.3 Fallexempel i boken 22
1.4 En övergripande orientering till dig som läser den här boken 22
1.5 Remissynpunkter på bokens råmanus 25
Del I
De legala förutsättningarna
2. Rättsliga utgångspunkter 29
2.1 Internationella åtaganden för att skydda individer mot kränkningar och diskriminering 29
2.2 Bestämmelser i regeringsformen 31
2.3 Skollagen (2010:800) 33
2.4 Arbetsmiljölagen (1977:1160) 34
2.4.1 Arbetsmiljöföreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1) 35
2.5 Lagen (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever 37
2.6 Skollagen (2010:800) 38
2.7 Diskrimineringslagen (2008:567) 39
2.7.1 Trakasserier enligt diskrimineringslagen 42
2.7.2 Sexuella trakasserier enligt diskrimineringslagen 44
2.7.3 Huvudmannens skyldighet att utreda trakasserier och sexuella trakasserier 44
2.8 Brottsbalken (1962:700) 45
2.9 Preskription 46
2.10 Anmälan enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453) 46
2.11 Översikt över relevant lagstiftning 48
2.12 Slutsatser 48
3. Rättstrygghet, rättssäkerhet och kränkningsbegreppet 51
3.1 Rättssäkerhet och rättstrygghet 51
3.2 Kränkningsbegreppet 52
3.2.1 Närmare om begreppet kränkande behandling 55
3.2.2 Värdighetsbegreppet 57
3.3 Subjektiv och objektiv kränkning 61
3.3.1 Skillnaden mellan subjektiv och objektiv kränkning 62
3.3.2 Vad utgör en objektiv kränkning? 63
3.3.3 Sammanfattning av subjektiv och objektiv kränkning 65
3.3.4 Samma handling kan bedömas olika utifrån barnets ålder och mognadsgrad 66
3.4 Insiktsbedömning i förhållande till kränkningen 67
3.5 Allmänna befogenheter för personal att agera mot elever 74
3.6 ”Ventilen” 79
3.7 Sammanfattande beskrivning av kränkningsbedömningen 82
3.8 Aktiva och passiva handlingar 83
3.9 Organisatoriska och individuella kränkningar 83
3.10 Sammanfattning av kapitlet 84
4. Bevisning i utredningar 85
4.1 Om bevisning 85
4.2 Beviskrav avseende straffrättsliga handlingar 86
4.3 Beviskrav i civilrättsliga tvister 87
4.4 Hur kan beviskravet för att styrka omständigheterna illustreras? 88
4.5 Vad är tillräcklig bevisning? 90
4.6 Vad anger diskrimineringslagen om bevisning? 101
4.6.1 Den delade bevisbörderegeln enligt diskrimineringslagen 102
4.6.2 Sammanfattande processmodell för bedömning av misstänkta fall av trakasserier och sexuella trakasserier enligt diskrimineringslagen 106
4.7 Vad anger skollagen om bevisning? 109
4.7.1 Den delade bevisbörderegeln enligt skollagen vid påstådd kränkande behandling av personal mot barn/elev 112
4.7.2 Bevisbörderegel vid påstådd kränkande behandling av barn/elev mot annat barn/elev 116
4.7.3 Processmodell för bedömning av misstänkta fall av kränkande behandling enligt skollagen 117
4.8 Sammanfattning av kapitlet 119
5. Mer om utredningsskyldigheten 121
5.1 Huvudmannens utrednings- och åtgärdsansvar 121
5.1.1 Anmäla 122
5.1.2 Samband med verksamheten 124
5.1.3 Utreda 127
5.1.4 Åtgärda 129
5.1.5 Utredningsansvar vid ärenden rörande trakasserier 129
5.1.6 Utrednings- och åtgärdsansvar för det fall sambandsrekvisitet inte är uppfyllt 130
5.1.7 Utredningar vid samtidigt pågående polisutredningar 131
5.2 Vem bör utreda kränkningar i skolor? 132
5.3 Sammanfattning av huvudmannens utrednings- och åtgärdsansvar 133
6. Mer om huvudmannens ansvar 135
6.1 Det förebyggande arbetet 137
6.1.1 Krav på åtgärder enligt skollagen 137
6.1.2 Krav på åtgärder enligt diskrimineringslagen 138
6.2 Beviskrav för att styrka bakomliggande orsaker till kränkande behandling eller trakasserier 139
6.3 Slutsatser 141
Del II
Utredningsprincipiella utgångspunkter
7. Utredningsmetodik för skolan 145
7.1 Allmänt om den föreslagna utredningsmetodiken 145
7.2 Inkommen anmälan om kränkande behandling eller trakasserier 147
7.2.1 Anmälan till huvudmannen 149
7.3 Förutredning 150
7.4 Vårdnadshavares medverkan i utredningar 154
7.5 Mottagnings- och beslutsfunktion med rätt kompetens och med hög grad av integritet 155
7.6 Utgångspunkter för utredningen 157
7.6.1 Utredningens frågeställningar och utredarens mandat 157
7.6.2 Jävskontroll och utredarens oberoende och opartiskhet 158
7.6.3 Utredarnas kompetens och sammansättning 159
7.6.4 Elevers, anställdas och andras skyldighet att medverka i utredningen 160
7.6.5 Planering av genomförandet av utredningen 161
7.6.6 Information till parter och utomstående 163
7.6.7 Krav på dokumentation 164
7.6.8 Hanteringen av personuppgifter 166
8. Processmodell för utredningens genomförande 167
8.1 Modellens utredningssteg 167
8.2 Etiska principer och insamling av underlag för bedömning 175
8.3 Personer som kan höras inom ramen för utredningarna 176
8.4 Partsinsyn i hela utredningsprotokollet 177
8.5 Del A: Bedömning av om den utredda händelsen kan utgöra trakasserier, sexuella trakasserier eller kränkande behandling 179
8.5.1 Bedömning för att avgöra huruvida en handling kan utgöra trakasserier eller sexuella trakasserier 180
8.5.2 Bedömning för att avgöra huruvida en handling kan utgöra kränkande behandling enligt skollagens bestämmelser 184
8.6 Avsteg från utredningsmodell i delutredning A 189
8.6.1 Anpassningar i utredningsmetodiken utifrån barnets mognadsgrad och ålder 189
8.6.2 Höra barn i lägre åldrar 192
8.6.3 Presentation av utredningen 195
8.7 Del B: Analys och bedömning av de bakomliggande orsakerna 196
8.7.1 Bedömning av de bakomliggande orsakerna 197
8.8 Del C: Åtgärder efter en genomförd utredning 201
8.8.1 Exempel på interventioner vid upplevd eller konstaterad kränkande behandling 202
8.8.2 Individuellt ansvar 202
8.8.3 Organisatoriska interventioner 203
8.8.4 Mellanmänskliga och individuella stödprocesser 203
9. Frågor om disciplinära åtgärder och ersättning 205
9.1 Allmänna utgångspunkter 205
9.2 Ersättning på grund av huvudmannens brister i uppfyllandet av sina skyldigheter enligt 6 kap. skollagen 207
9.3 Ersättning på grund av kränkande behandling 208
9.4 Repressalier enligt skollagen 212
9.5 Vem kan föra talan? 213
9.6 Disciplinära åtgärder och andra särskilda åtgärder 214
9.7 Arbetsrättsliga åtgärder för skolpersonal 217
10. Reflektioner kring utredningar 219
10.1 Den delade bevisbördan i skollagen och diskrimineringslagen 219
10.2 Kopplingen till att utreda orsaker till ohälsa enligt arbetsmiljölagstiftningen 221
10.3 Rättighetslagstiftningens dilemman 222
10.4 Ekonomiska konsekvenser av utredningsansvaret i 6 kap. skollagen och diskrimineringslagen 223
10.5 Framtida eventuella förändringar i lagstiftningen 224
11. Avslutande kommentarer från författarna 227
Ordförklaringar 233
Referenser 237
Bilaga 1 243
Bilaga 2 253
Bilaga 3 257
Bilaga 4 273
Register 277
Information
- Författare:
- Richard Mårtensson Adin Cecilia Malm
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144198354
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 48022-SB01
- Upplaga:
- Första