Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Så mäts socialt hållbart värdeskapande

Skickas följande arbetsdag

Så mäts socialt hållbart värdeskapande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta – så kallad shared value – har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektors­­-övergripande samverkan. Med hjälp av konceptet Social return...

Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta – så kallad shared value – har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektors­­-övergripande samverkan. Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värde­­­skapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapande­kedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande.

Om författarna  5

Varför mäta hållbarhet?7

Internationella initiativ för hållbart värdeskapande12

Verktyg för att mäta, följa upp och utvärdera hållbart värdeskapande23

Värdeskapandekedjan – att styra mot hållbart värdeskapande29

De grundläggande principerna30

Värdeskapandekedjans beståndsdelar32

Värdeskapandekedjan för den offentliga sektorn, näringslivet och civilsamhället36

Viktigt att ha med sig när värdeskapandekedjan ska användas40

Intressenterna – de som upplever effekter43

Direkta och indirekta intressenter43

Intressentkartläggning – ett sätt att identifiera intressenterna46

Resurser, aktiviteter och prestationer – grundfundamentet i värdeskapandekedjan51

Resurser – medlen för att realisera aktiviteterna51

Aktiviteter – det som ska skapa värde55

Prestationer – de kvantitativa konsekvenserna av aktiviteterna59

Effekter och dess varaktighet – källan till värdeskapande63

Effekter – förändringar som har ett värde i sig63

Användning av indikatorer72

Effekters varaktighet – nyttoperiod och avtrappning84

Påverkan – den del av effekterna som beror på aktiviteterna97

Kontrafaktisk situation – den del av effekten som skulle uppstått i alla fall98

Tillskrivning – den del av effekten som beror på andra eller annat105

Förflyttning – den del av effekten som skapats före aktiviteterna eller trängt undan befintliga effekter111

Värdeskapande – socialt, miljömässigt och ekonomiskt119

Utgångspunkten för att värdera sociala och miljömässiga effekter124

Några exempel på verktyg för att fånga värdet av effekter127

Nyttan av värdeskapandekedjan145

Värdeskapandekedjan bidrar med viktigt beslutsunderlag146

Värdeskapandekedjan utifrån ett ekonomiskt perspektiv150

Kom igång med styrning utifrån värdeskapandekedjan153

Referenser 159

Bilaga – Värdeskapandekarta

 

Information

Författare:
Erik Jannesson Stina Liljekvist Lena Hök Gordon Hahn
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144156491
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
39463-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
202

Författare

Erik Jannesson

Erik Jannesson, ek.dr, är partner på Serus, samt bland annat utbildare, process­ledare och processtöd inom effektmätning hos Skandias stiftelse Idé...

Stina Liljekvist

Stina Liljekvist är Chef Strategisk Kommunikation & Marknad på Skandia, samt bland annat styrelseordförande för Skandias stiftelse Idéer för livet ...

Lena Hök

Lena Hök är Executive Vice President på Skanska Group med ansvar för hållbarhet och innovation globalt, samt bland annat styrelseordförande för sve...

Gordon Hahn

Gordon Hahn är grundare av och vd på Serus, samt bland annat internationell utvecklingsledare vid Region Örebro län och styrelseordförande för Coom...

 ;

Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta - så kallad shared value - har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektorsövergripande samverkan. Med hjälp av konceptet Social return on...

Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta - så kallad shared value - har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektorsövergripande samverkan. Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden - socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter - resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande - och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande.

Information

Författare:
Gordon Hahn Lena Hök Erik Jannesson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144165424
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
39463-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Gordon Hahn

Gordon Hahn är grundare av och vd på Serus, samt bland annat internationell utvecklingsledare vid Region Örebro län och styrelseordförande för Coom...

Lena Hök

Lena Hök är Executive Vice President på Skanska Group med ansvar för hållbarhet och innovation globalt, samt bland annat styrelseordförande för sve...

Erik Jannesson

Erik Jannesson, ek.dr, är partner på Serus, samt bland annat utbildare, process­ledare och processtöd inom effektmätning hos Skandias stiftelse Idé...

 ;