Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Klinisk utbildning i högskolan

- perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning
Skickas följande arbetsdag

Klinisk utbildning i högskolan

- perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken ger en bred bild av hur klinisk verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvård utformas i dagens universitets- och högskoleutbildningar. Vad avses och vad är specifikt för klinisk utbildning och praktiskt lärande? Vilka utmaningar och möjligheter erbjuder klinisk utbildning för lärare, handledare och studenter? Kravet på systematiskt arbetssätt, kritiskt tänkande, problemlösningsförmåga och forskningsanknytning gäller även i den kliniska delen av universitets- och högskoleutbild...

Boken ger en bred bild av hur klinisk verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvård utformas i dagens universitets- och högskoleutbildningar. Vad avses och vad är specifikt för klinisk utbildning och praktiskt lärande? Vilka utmaningar och möjligheter erbjuder klinisk utbildning för lärare, handledare och studenter? Kravet på systematiskt arbetssätt, kritiskt tänkande, problemlösningsförmåga och forskningsanknytning gäller även i den kliniska delen av universitets- och högskoleutbildningarna. Hur går man tillväga för att få ihop detta med den komplexa kliniska verksamheten, där innehåll och aktiviteter inte kan styras av utbildningsinstiutionen? Författarna visar på möjligheten till ett öppnare samarbete mellan olika professioner under den kliniska utbildningen vilket på sikt skulle skapa möjligheter till bättre vård för patienter. Boken ger en rad exempel på utbildningsinslag med interprofessionell ansats. Klinisk utbildning i högskolan vänder sig till lärare, handledare och andra yrkesföreträdare inom hälso- och sjukvård som har kontakt med universitets- och högskolestudenter.

      • 7
        Förord
      • 9
        kapitel 1 Inledning
        • 9
          Klinisk utbildning
        • 10
          Olika perspektiv på klinisk utbildning
        • 11
          Vilka svårigheter och utmaningar kan vi se i klinisk utbildning?
      • 13
        kapitel 2 Ramar och resurser för klinisk utbildning
        • 13
          Organisation för samverkan mellan utbildning och vård
        • 14
          Förutsättningar för klinisk utbildning
        • 16
          Lärare i klinisk utbildning
        • 18
          Lärarfunktionen i klinisk utbildning
        • 20
          Summering
      • 21
        kapitel 3 Lärande miljö i den patientnära ­vården
        • 22
          Vården som kultur
        • 23
          Rum för lärande
        • 24
          Socialisering till vården
        • 25
          Professionella förebilder
        • 27
          Förändringar i vården
        • 28
          Forskning om miljöns betydelse för lärande
        • 31
          Kvalitetsfaktorer för en god klinisk utbildningsmiljö
        • 32
          Summering
      • 35
        kapitel 4 Pedagogik och lärande i klinisk utbildning
        • 35
          Vår syn på pedagogik
        • 36
          Varför krav på pedagogik?
        • 36
          Pedagogisk grundsyn – vad är det?
        • 37
          Kunskap och lärande
        • 37
          Kunskapsformer
        • 38
          Lärande
        • 40
          Aktiverande lärande
        • 42
          Det praktiska lärandet – några aspekter
        • 44
          Lärande och sammanhang
        • 44
          Motivation
        • 45
          Lärstilar
        • 46
          Forskning om lärande i klinisk utbildning
        • 46
          Nyckfulla strävanden
        • 47
          Görandet eller föreställningar om görandet – en teori om praktiskt lärande
        • 47
          Det personliga lärandet och det sociala
        • 48
          Det reflekterade lärandet – att bearbeta erfarenheter
        • 49
          Värdelärande – lära med
        • 50
          Summering
      • 51
        kapitel 5 Interprofessionellt lärande i klinisk utbildning
        • 51
          Varför behövs interprofessionell utbildning
        • 52
          Behov av samverkan
        • 56
          Exempel på utbildningsinsatser för interprofessionellt lärande
        • 57
          Utvärdering av utbildningsinsatser
        • 58
          Fortsatt utveckling
        • 59
          Centrum för klinisk utbildning
        • 59
          Kärnkompetenser
        • 61
          Om teamarbete
        • 62
          Att separera eller integrera kompetenser
        • 63
          Critical friends
        • 64
          Summering
      • 67
        kapitel 6 Att studera i klinisk utbildning
        • 67
          Vilka är studenter i dag?
        • 68
          Kvinnor och män i högskoleutbildningar inom vårdområdet
        • 71
          Studenthälsa
        • 72
          Vad gör studenterna under klinisk utbildning
        • 72
          Deltagande i vårdarbete
        • 72
          Uppgifter och studier
        • 74
          Vad tycker studenter om den kliniska utbildningen?
        • 75
          Vad tycker arbetsgivare om resultatet av studenternas kliniska utbildning?
        • 76
          Internationella utblickar
        • 77
          Summering
      • 79
        kapitel 7 Vetenskapligt förhållningssätt i klinisk utbildning
        • 79
          Högskolelagen och tolkningen av den
        • 81
          Möte med forskning och utvecklingsarbete
        • 82
          Studenternas vetenskapliga skolning under klinisk utbildning
        • 83
          Evidensbaserad kunskap
        • 86
          Summering
      • 87
        kapitel 8 Handledning
        • 87
          Handledning i klinisk utbildning
        • 87
          Mästare-lärling-traditionen
        • 88
          Hur går handledning till i klinisk utbildning?
        • 90
          Handledning som process
        • 94
          En dynamisk process
        • 96
          Att vara yrkeshandledare
        • 98
          Utmaningar i handledning
        • 99
          Handledarutbildning
        • 100
          Handledarens status
        • 101
          Summering
      • 103
        kapitel 9 Att lära praktiska färdigheter
        • 104
          Begreppen skill, know-how och kompetens
        • 105
          Att lära färdigheter
        • 106
          Förberedelser och träning
        • 108
          Datorstöd för klinisk undervisning
        • 111
          Casemetodik
        • 112
          Seminarium för case-redovisning
        • 113
          Shadowing
        • 113
          Undervisningsronder
        • 115
          Att fortsätta lära
        • 116
          Summering
      • 117
        kapitel 10 Bedömning och examination
        • 117
          Nya krav
        • 118
          Återkoppling/feedback
        • 120
          Bedömning
        • 121
          Hur går en bedömningsdiskussion till?
        • 123
          Examination
        • 125
          Betygssättning
        • 126
          Summering
    • 127
      Referenser
    • 147
      Bilaga
    • 151
      Sakregister

Information

Författare:
Ester Mogensen Ingrid Thorell-Ekstrand Anna Löfmark
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144057293
Utgivningsår:
2006
Revisionsår:
2010
Artikelnummer:
32114-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
154

Författare

Ester Mogensen

Ester Mogensen, är leg. sjuksköterska, fil.dr i pedagogik och lektor emeritus vid Institutionen för Lärande, informatik, management och etik, Karol...

Ingrid Thorell-Ekstrand

Ingrid Thorell-Ekstrand, sjuksköterska, dr med. vet. och f.d. klinisk lektor vid Röda Korsets Högskola och Karolinska universitetssjukhuset. Är spe...

Anna Löfmark

Anna Löfmark är leg. sjuksköterska, fil.dr och docent i vårdvetenskap och arbetar vid Högskolan i Gävle och vid Högskolan Stord/Haugesund i Norge. ...

 ;

Boken ger en bred bild av hur klinisk verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvård utformas i dagens universitets- och högskoleutbildningar. Vad avses och vad är specifikt för klinisk utbildning och praktiskt lärande? Vilka utmaningar och möjligheter erbjuder klinisk utbildning för lärare, handledare och studenter? Kravet på systematiskt arbetssätt, kritiskt tänkande, problemlösningsförmåga och forskningsanknytning gäller även i den kliniska delen av universitets- och högskoleutbil...

Boken ger en bred bild av hur klinisk verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvård utformas i dagens universitets- och högskoleutbildningar. Vad avses och vad är specifikt för klinisk utbildning och praktiskt lärande? Vilka utmaningar och möjligheter erbjuder klinisk utbildning för lärare, handledare och studenter? Kravet på systematiskt arbetssätt, kritiskt tänkande, problemlösningsförmåga och forskningsanknytning gäller även i den kliniska delen av universitets- och högskoleutbildningarna. Hur går man tillväga för att få ihop detta med den komplexa kliniska verksamheten, där innehåll och aktiviteter inte kan styras av utbildningsinstitutionen? Författarna visar på möjligheten till ett öppnare samarbete mellan olika professioner under den kliniska utbildningen vilket på sikt skulle skapa möjligheter till bättre vård för patienter. Boken ger en rad exempel på utbildningsinslag med interprofessionell ansats. Klinisk utbildning i högskolan vänder sig till lärare, handledare och andra yrkesföreträdare inom hälso- och sjukvård som har kontakt med universitets- och högskolestudenter.

Information

Författare:
Ester Mogensen Ingrid Thorell-Ekstrand Anna Löfmark
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144162980
Utgivningsår:
2006
Revisionsår:
2010
Artikelnummer:
32114-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Ester Mogensen

Ester Mogensen, är leg. sjuksköterska, fil.dr i pedagogik och lektor emeritus vid Institutionen för Lärande, informatik, management och etik, Karol...

Ingrid Thorell-Ekstrand

Ingrid Thorell-Ekstrand, sjuksköterska, dr med. vet. och f.d. klinisk lektor vid Röda Korsets Högskola och Karolinska universitetssjukhuset. Är spe...

Anna Löfmark

Anna Löfmark är leg. sjuksköterska, fil.dr och docent i vårdvetenskap och arbetar vid Högskolan i Gävle och vid Högskolan Stord/Haugesund i Norge. ...

 ;