
Klinisk utbildning i högskolan

Klinisk utbildning i högskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 7Förord
- 9kapitel 1 Inledning
- 9Klinisk utbildning
- 10Olika perspektiv på klinisk utbildning
- 11Vilka svårigheter och utmaningar kan vi se i klinisk utbildning?
- 13kapitel 2 Ramar och resurser för klinisk utbildning
- 13Organisation för samverkan mellan utbildning och vård
- 14Förutsättningar för klinisk utbildning
- 16Lärare i klinisk utbildning
- 18Lärarfunktionen i klinisk utbildning
- 20Summering
- 21kapitel 3 Lärande miljö i den patientnära vården
- 22Vården som kultur
- 23Rum för lärande
- 24Socialisering till vården
- 25Professionella förebilder
- 27Förändringar i vården
- 28Forskning om miljöns betydelse för lärande
- 31Kvalitetsfaktorer för en god klinisk utbildningsmiljö
- 32Summering
- 35kapitel 4 Pedagogik och lärande i klinisk utbildning
- 35Vår syn på pedagogik
- 36Varför krav på pedagogik?
- 36Pedagogisk grundsyn – vad är det?
- 37Kunskap och lärande
- 37Kunskapsformer
- 38Lärande
- 40Aktiverande lärande
- 42Det praktiska lärandet – några aspekter
- 44Lärande och sammanhang
- 44Motivation
- 45Lärstilar
- 46Forskning om lärande i klinisk utbildning
- 46Nyckfulla strävanden
- 47Görandet eller föreställningar om görandet – en teori om praktiskt lärande
- 47Det personliga lärandet och det sociala
- 48Det reflekterade lärandet – att bearbeta erfarenheter
- 49Värdelärande – lära med
- 50Summering
- 51kapitel 5 Interprofessionellt lärande i klinisk utbildning
- 51Varför behövs interprofessionell utbildning
- 52Behov av samverkan
- 56Exempel på utbildningsinsatser för interprofessionellt lärande
- 57Utvärdering av utbildningsinsatser
- 58Fortsatt utveckling
- 59Centrum för klinisk utbildning
- 59Kärnkompetenser
- 61Om teamarbete
- 62Att separera eller integrera kompetenser
- 63Critical friends
- 64Summering
- 67kapitel 6 Att studera i klinisk utbildning
- 67Vilka är studenter i dag?
- 68Kvinnor och män i högskoleutbildningar inom vårdområdet
- 71Studenthälsa
- 72Vad gör studenterna under klinisk utbildning
- 72Deltagande i vårdarbete
- 72Uppgifter och studier
- 74Vad tycker studenter om den kliniska utbildningen?
- 75Vad tycker arbetsgivare om resultatet av studenternas kliniska utbildning?
- 76Internationella utblickar
- 77Summering
- 79kapitel 7 Vetenskapligt förhållningssätt i klinisk utbildning
- 79Högskolelagen och tolkningen av den
- 81Möte med forskning och utvecklingsarbete
- 82Studenternas vetenskapliga skolning under klinisk utbildning
- 83Evidensbaserad kunskap
- 86Summering
- 87kapitel 8 Handledning
- 87Handledning i klinisk utbildning
- 87Mästare-lärling-traditionen
- 88Hur går handledning till i klinisk utbildning?
- 90Handledning som process
- 94En dynamisk process
- 96Att vara yrkeshandledare
- 98Utmaningar i handledning
- 99Handledarutbildning
- 100Handledarens status
- 101Summering
- 103kapitel 9 Att lära praktiska färdigheter
- 104Begreppen skill, know-how och kompetens
- 105Att lära färdigheter
- 106Förberedelser och träning
- 108Datorstöd för klinisk undervisning
- 111Casemetodik
- 112Seminarium för case-redovisning
- 113Shadowing
- 113Undervisningsronder
- 115Att fortsätta lära
- 116Summering
- 117kapitel 10 Bedömning och examination
- 117Nya krav
- 118Återkoppling/feedback
- 120Bedömning
- 121Hur går en bedömningsdiskussion till?
- 123Examination
- 125Betygssättning
- 126Summering
- 127Referenser
- 147Bilaga
- 151Sakregister
Information
- Författare:
- Ester Mogensen Ingrid Thorell-Ekstrand Anna Löfmark
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144057293
- Utgivningsår:
- 2006
- Revisionsår:
- 2010
- Artikelnummer:
- 32114-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 154
Information
- Författare:
- Ester Mogensen Ingrid Thorell-Ekstrand Anna Löfmark
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144162980
- Utgivningsår:
- 2006
- Revisionsår:
- 2010
- Artikelnummer:
- 32114-SB02
- Upplaga:
- Andra