Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommunikation i vården

Skickas följande arbetsdag

Kommunikation i vården

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Beskrivning

Vårdpersonal måste kunna kommunicera med patienter i olika åldrar, från olika kulturer, hantera icke-verbal kommunikation och anpassa sig till personer med olika typer av funktionsnedsättning. Kommunikation handlar inte bara om att utbyta information, utan även om undervisning och att bygga relationer, vilket är nödvändigt för att vården ska kunna bedrivas rationellt, utan att göra avkall på bemötande, delaktighet och patientsäkerhet. Boken lyfter fram hur kommunikationen påverkar både patientens upplevelse och kvaliteten i vården. Den ger läsaren kunskaper om hur information och patientundervisning kan genomföras på ett begripligt och respektfullt sätt, vilka regler och ramar som styr kommunikationen i olika vårdsammanhang samt hur samspelet mellan vårdpersonal, patienter och anhöriga kan göras mer menings­fullt och effektivt. Genom konkreta exempel och förankring i aktuell forskning visar boken hur sjuksköterskan kan utveckla sin kommunikativa kompetens och därmed bidra till en mer personcentrerad och säkrare vård. Den främsta målgruppen är blivande eller redan yrkesverksamma sjuksköterskor, men all vårdpersonal har nytta av att läsa boken.

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Inger K. Holmström Lene Martin
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144187785
Utgivningsår:
2021
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
40472-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
392

Författare

Inger K. Holmström

Inger K. Holmström är specialistsjuksköterska, medicine doktor och professor emerita i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet och associerad for...

Lene Martin

Lene Martin är leg. ögonsjuksköterska, doktor i medicinsk vetenskap och har verkat som professor i vårdvetenskap, dekan och forskningsledare vid Mä...

 ;

Beskrivning

Vårdpersonal måste kunna kommunicera med patienter i olika åldrar, från olika kulturer, hantera icke-verbal kommunikation och anpassa sig till personer med olika typer av funktionsnedsättning. Kommunikation handlar inte bara om att utbyta information, utan även om undervisning och att bygga relationer, vilket är nödvändigt för att vården ska kunna bedrivas rationellt, utan att göra avkall på bemötande, delaktighet och patientsäkerhet. Boken lyfter fram hur kommunikationen påverkar både patientens upplevelse och kvaliteten i vården. Den ger läsaren kunskaper om hur information och patientundervisning kan genomföras på ett begripligt och respektfullt sätt, vilka regler och ramar som styr kommunikationen i olika vårdsammanhang samt hur samspelet mellan vårdpersonal, patienter och anhöriga kan göras mer menings­fullt och effektivt. Genom konkreta exempel och förankring i aktuell forskning visar boken hur sjuksköterskan kan utveckla sin kommunikativa kompetens och därmed bidra till en mer personcentrerad och säkrare vård. Den främsta målgruppen är blivande eller redan yrkesverksamma sjuksköterskor, men all vårdpersonal har nytta av att läsa boken.

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Inger K. Holmström Lene Martin
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144200897
Utgivningsår:
2021
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
40472-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Inger K. Holmström

Inger K. Holmström är specialistsjuksköterska, medicine doktor och professor emerita i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet och associerad for...

Lene Martin

Lene Martin är leg. ögonsjuksköterska, doktor i medicinsk vetenskap och har verkat som professor i vårdvetenskap, dekan och forskningsledare vid Mä...

 ;