Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ledarskap i sjukvården

Berättelser från vårdens vardag
Skickas följande arbetsdag

Ledarskap i sjukvården

Berättelser från vårdens vardag

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I lättillgängliga berättelser beskriver författaren episoder där sjukvården inte fungerar optimalt, därefter följer samma episod igen men nu i en organisation grundad på ömsesidig respekt, samarbete och delaktighet. Episoderna belyses ur patientens, medarbetarens och ledningens perspektiv. Patienten sätts i centrum, medarbetaren ses som en unik yrkesperson och vårdpersonalen arbetar i multiprofes­sionella team utifrån patientens behov. Ledningen är närvarande och har ett tydligt verksamhetsfo...

I lättillgängliga berättelser beskriver författaren episoder där sjukvården inte fungerar optimalt, därefter följer samma episod igen men nu i en organisation grundad på ömsesidig respekt, samarbete och delaktighet. Episoderna belyses ur patientens, medarbetarens och ledningens perspektiv. Patienten sätts i centrum, medarbetaren ses som en unik yrkesperson och vårdpersonalen arbetar i multiprofes­sionella team utifrån patientens behov. Ledningen är närvarande och har ett tydligt verksamhetsfokus. I boken delar författaren med sig av sina erfarenheter i hopp om att de kan vara användbara för chefer inom sjukvården i dag. Avsikten är att boken ska bidra med enkla och användbara idéer i förbättrings­arbetet. Problemen som behöver åtgärdas kan variera mellan olika kliniker och specialiteter, mellan primärvården och specialistvården på sjukhus, men sättet att identifiera, ta tag i och lösa problemen är snarlikt och utgår alltid från ett engagerat och närvarande ledarskap. Ledarskap i sjukvården riktar sig till chefer och blivande chefer inom vård och omsorg liksom tjänstemän och politiker inom området. Boken kan också vara av intresse för chefer inom andra professionella organisationer.

Författarpresentation 9

Förord: Varför och hur jag började arbeta med vårdens organisation 11

          1  1. Min vård- och ledningsfilosofi 17

Värdegrund 17

Min vårdfilosofi 21

Vårdens organisation 27

Ledningens betydelse 38

Sammanfattande synpunkter 49

Litteraturförteckning 49

          2  2. Några data om folkhälsa, kostnader och effektivitet inom svensk sjukvård 51

Folkhälsa 51

Kostnader 55

Vårdvalsreformen 57

Primär-, öppen- och slutenvård– ett gemensamt projekt…| 59

Personalförsörjning 70

Sammanfattande synpunkter 72

Litteraturförteckning 73

          3  3. Berättelser från vårdens vardag 77

Berättelse 1: Patienten som subjekt– medarbetaren som unik yrkesperson 79

Berit 79

Så här kan det se ut i dag 79

Alternativet 80

Kommentar 82

Effekter i organisationen 83

Utvärdering, forskning och fakta 86

Sammanfattande synpunkter 93

Litteraturförteckning 94

Berättelse 2: En patientansvarig läkare– kontinuitet i vården 96

Marko 96

Så här kan det se ut i dag 96

Alternativet 99

Kommentar 101

Effekter i organisationen 104

Utvärdering, forskning och fakta 107

Sammanfattande synpunkter 111

Litteraturförteckning 114

Berättelse 3: Kontinuitet och multi­professionell samverkan 116

Sture 116

Så här kan det se ut i dag 117

Alternativet 120

Kommentar 123

Effekter i organisationen 125

Utvärdering, forskning och fakta 128

Sammanfattande synpunkter 134

Litteraturförteckning 135

Berättelse 4: Personcentrerad vård– var och en tar ansvar för sitt möte med patienten 137

Jessica 137

Så här kan det se ut i dag 138

Alternativet 141

Kommentar 143

Effekter i organisationen 145

Utvärdering, forskning och fakta 148

Effekter av personcentrerad vård 151

Sammanfattande synpunkter 155

Litteraturförteckning 157

Berättelse 5: Att organisera kliniken– fokus på patient och kontinuitet 159

Birgit 159

Så här kan det se ut i dag 160

Alternativet 161

Kommentar 166

Effekter i organisationen 166

Utvärdering, forskning och fakta 168

Sammanfattande synpunkter 175

Litteraturförteckning 175

Berättelse 6: Klinikledningens sammansättning– en fråga om trovärdighet och effektivitet 177

Elzbieta och Petter 181

Så här kan det se ut i dag 181

Alternativet 187

Kommentar 192

Effekter i organisationen 195

Utvärdering, forskning och fakta 196

Sammanfattande synpunkter 210

Litteraturförteckning 212

Berättelse 7: Sjukhusledning– verksamhetsledning kontra ekonomistyrning 213

Lars 214

Så här kan det se ut i dag 214

Alternativet 222

Kommentar 232

Effekter i organisationen 234

Utvärdering, forskning och fakta 242

Sammanfattande synpunkter 257

Litteraturförteckning 258

          4  4. Avslutande reflektioner 259

Historisk tillbakablick 259

Kontroll över ekonomin 262

Centralisering – decentralisering 263

Professionella chefer eller chefer från professionen? 264

Organisationer med läkare i ledningen 265

Organisationens betydelse …|för effektiviteten 271

Avslutning 276

Litteraturförteckning 279

Författarens tack 281

Vidare läsning 285

Bilaga – schematisk beskrivning av min vård- och ledningsfilosofi 287

Register 295

Boken kan varmt rekommenderas för den chef som vill och/eller behöver reflektera över sin chefsgärning, eller den som funderar på att ta sig an ett chefsuppdrag.

Information

Författare:
Naomi Clyne
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144084930
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
36447-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
298

Författare

Naomi Clyne

Naomi Clyne är överläkare och docent. Hon är specialist i medicinska njursjukdomar och allmän internmedicin. I sin forskning har hon huvudsakligen ...

 ;

I lättillgängliga berättelser beskriver författaren episoder där sjukvården inte fungerar optimalt, därefter följer samma episod igen men nu i en organisation grundad på ömsesidig respekt, samarbete och delaktighet. Episoderna belyses ur patientens, medarbetarens och ledningens perspektiv. Patienten sätts i centrum, medarbetaren ses som en unik yrkesperson och vårdpersonalen arbetar i multiprofes­sionella team utifrån patientens behov. Ledningen är närvarande och har ett tydligt verksamhetsfo...

I lättillgängliga berättelser beskriver författaren episoder där sjukvården inte fungerar optimalt, därefter följer samma episod igen men nu i en organisation grundad på ömsesidig respekt, samarbete och delaktighet. Episoderna belyses ur patientens, medarbetarens och ledningens perspektiv. Patienten sätts i centrum, medarbetaren ses som en unik yrkesperson och vårdpersonalen arbetar i multiprofes­sionella team utifrån patientens behov. Ledningen är närvarande och har ett tydligt verksamhetsfokus. I boken delar författaren med sig av sina erfarenheter i hopp om att de kan vara användbara för chefer inom sjukvården i dag. Avsikten är att boken ska bidra med enkla och användbara idéer i förbättrings­arbetet. Problemen som behöver åtgärdas kan variera mellan olika kliniker och specialiteter, mellan primärvården och specialistvården på sjukhus, men sättet att identifiera, ta tag i och lösa problemen är snarlikt och utgår alltid från ett engagerat och närvarande ledarskap. Ledarskap i sjukvården riktar sig till chefer och blivande chefer inom vård och omsorg liksom tjänstemän och politiker inom området. Boken kan också vara av intresse för chefer inom andra professionella organisationer.

Information

Författare:
Naomi Clyne
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144186702
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
36447-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Naomi Clyne

Naomi Clyne är överläkare och docent. Hon är specialist i medicinska njursjukdomar och allmän internmedicin. I sin forskning har hon huvudsakligen ...

 ;