Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Specialpedagogik i pedagogiskt arbete

Specialpedagogik i pedagogiskt arbete
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Författarpresentation 9
1 Introduktion 13
Jenny Wilder och Daniel Östlund
Inledning 13
Bokens innehåll 14
Hur kan boken användas? 18
2 Specialpedagogik i pedagogiskt arbete? 19
Jenny Wilder och Daniel Östlund
Inledning 19
Praktiknära forskning 20
Specialpedagogik 23
Pedagogiskt arbete 28
Avslutande reflektioner 30
Referenser 34
3 Verksamhetsförlagd utbildning inom de specialpedagogiska programmen 39
Kerstin Ahlqvist
Inledning 39
Samverkan 44
Bedömning av studenter i VFU 46
Handledning under VFU 49
Avslutande reflektioner 53
Referenser 58
4 Utveckling av samspel med stöd av virtuella simuleringar 61
Sofia Lindberg och Daniel Östlund
Inledning 61
Virtuella simuleringar med avatarer 63
Tidigare forskning om virtuella simuleringar 66
Studenters upplevelse av att undervisa avatarer 68
Studenters tankar om avatarer i specialpedagogiska program 69
Avslutande reflektioner 71
Referenser 73
5 Speciallärares handledande roll i utbildning för elever med IF 77
Malena Östlund
Inledning 77
Historisk bakgrund 80
Elevassistenternas uppdrag i skolan 83
Stöd från elevassistenter 86
Handledning och samtal 88
Hur ser det ut i praktiken? 90
Uppdragsbeskrivningar 91
Hur fördelades arbete mellan speciallärare och elevassistenter? 93
Planeringstid 94
Stöd till elevassistenterna i deras arbete 95
Avslutande reflektioner 96
Referenser 99
6 Specialpedagogiskt förhållningssätt i andraspråksundervisning 101
Gloria Håkansson
Inledning 101
Bakgrund till ämnet svenska som andraspråk 105
Svenska som andraspråk och pedagogiskt och specialpedagogiskt arbete 107
Antaganden som kan hämma eller försena andraspråksutvecklingen 110
Avslutande reflektioner 119
Referenser 121
7 Lärares arbete med inkluderande undervisning i ÅK1 123
Jenny Wilder
Inledning 123
Övergång 125
Inkludering 128
En skoldag i inkluderande lärmiljö 130
En lärares arbete 133
Delaktighet och lärande 146
Avslutande reflektioner 150
Referenser 151
8 Speciallärares och specialpedagogers syn på examensmål om NPS 155
Annette Byström och Catarina Grahm
Inledning 155
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – definitioner 158
Speciallärarens och specialpedagogens uppdrag i förskola och skola 160
Hur uppfattas de nya examensmålen? 164
Speciallärares och specialpedagogers kontexter 170
Avslutande reflektioner 174
Referenser 175
9 Lärares arbete med att främja språklig tillgänglighet 177
Maria Rubin och Cecilia Segerby
Inledning 177
Främja språklig tillgänglighet 179
Synliggöra frågor och utmaningar i praktiken 183
Följa och förstå förändring 188
Avslutande reflektioner 192
Referenser 195
Person- och sakregister 199
Information
- Redaktörer:
- Jenny Wilder Daniel Östlund
- Kapitelförfattare:
- Sofia Lindberg Maria Rubin Cecilia Segerby
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144154664
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44683-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 208
Information
- Redaktörer:
- Jenny Wilder Daniel Östlund
- Kapitelförfattare:
- Sofia Lindberg Maria Rubin Cecilia Segerby
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144178691
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44683-SB01
- Upplaga:
- Första