Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Specialpedagogik i pedagogiskt arbete

Skickas följande arbetsdag

Specialpedagogik i pedagogiskt arbete

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Specialpedagogik i pedagogiskt arbete erbjuder aktuella diskussioner om hur lärarprofessioner kan arbeta med elever i behov av särskilt stöd. Det specialpedagogiska arbetet i skolan är alltid pågående och det är i det nära mötet med elever som lärare upplever framgång. Det är också då nya frågor uppkommer. I antologin adresseras olika specialpedagogiska frågor som relateras till pedagogiskt arbete. En förhoppning är, genom att visa den bredd och likheter som finns, att lärarprofessionerna ska...

Specialpedagogik i pedagogiskt arbete erbjuder aktuella diskussioner om hur lärarprofessioner kan arbeta med elever i behov av särskilt stöd. Det specialpedagogiska arbetet i skolan är alltid pågående och det är i det nära mötet med elever som lärare upplever framgång. Det är också då nya frågor uppkommer. I antologin adresseras olika specialpedagogiska frågor som relateras till pedagogiskt arbete. En förhoppning är, genom att visa den bredd och likheter som finns, att lärarprofessionerna ska komma att uppskatta varandras kompetenser så att vi tillsammans kan arbeta kollegialt för elevers bästa. Specialpedagogik i pedagogiskt arbete är indelade i åtta kapitel: • Specialpedagogik i pedagogiskt arbete? • Verksamhetsförlagd utbildning inom de specialpedagogiska programmen • Utveckling av samspel med stöd av virtuella simuleringar • Speciallärares handledande roll i utbildning för elever med IF • Specialpedagogiskt förhållningssätt i andraspråksundervisning • Lärares arbete med inkluderande undervisning i ÅK1 • Speciallärares och specialpedagogers syn på examensmål om NPS • Lärares arbete med att främja språklig tillgänglighet Bokens kapitel spänner över en vid bredd av aktuella frågor som angår lärare, speciallärare och specialpedagoger.

Författarpresentation 9

 

1 Introduktion 13

Jenny Wilder och Daniel Östlund

Inledning 13

Bokens innehåll 14

Hur kan boken användas? 18

 

2 Specialpedagogik i pedagogiskt arbete?  19

Jenny Wilder och Daniel Östlund

Inledning 19

Praktiknära forskning 20

Specialpedagogik 23

Pedagogiskt arbete 28

Avslutande reflektioner  30

Referenser  34

 

3 Verksamhetsförlagd utbildning inom de specialpedagogiska programmen39

Kerstin Ahlqvist

Inledning 39

Samverkan 44

Bedömning av studenter i VFU 46

Handledning under VFU 49

Avslutande reflektioner 53

Referenser 58

 

4 Utveckling av samspel med stöd av virtuella simuleringar 61

Sofia Lindberg och Daniel Östlund

Inledning 61

Virtuella simuleringar med avatarer 63

Tidigare forskning om virtuella simuleringar 66

Studenters upplevelse av att undervisa avatarer 68

Studenters tankar om avatarer i specialpedagogiska program 69

Avslutande reflektioner  71

Referenser 73

 

5 Speciallärares handledande roll i utbildning för elever med IF 77

Malena Östlund

Inledning  77

Historisk bakgrund 80

Elevassistenternas uppdrag i skolan 83

Stöd från elevassistenter 86

Handledning och samtal 88

Hur ser det ut i praktiken? 90

Uppdragsbeskrivningar 91

Hur fördelades arbete mellan speciallärare och elevassistenter? 93

Planeringstid 94

Stöd till elevassistenterna i deras arbete 95

Avslutande reflektioner 96

Referenser 99

 

6 Specialpedagogiskt förhållningssätt i andraspråksundervisning  101

Gloria Håkansson

Inledning 101

Bakgrund till ämnet svenska som andraspråk 105

Svenska som andraspråk och pedagogiskt och specialpedagogiskt arbete 107

Antaganden som kan hämma eller försena andraspråksutvecklingen 110

Avslutande reflektioner  119

Referenser 121

 

7 Lärares arbete med inkluderande undervisning i ÅK1 123

Jenny Wilder

Inledning 123

Övergång 125

Inkludering 128

En skoldag i inkluderande lärmiljö 130

En lärares arbete 133

Delaktighet och lärande 146

Avslutande reflektioner  150

Referenser  151

 

8 Speciallärares och specialpedagogers syn på examensmål om NPS 155

Annette Byström och Catarina Grahm

Inledning 155

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar –definitioner 158

Speciallärarens och specialpedagogens uppdrag iförskola och skola  160

Hur uppfattas de nya examensmålen?  164

Speciallärares och specialpedagogers kontexter 170

Avslutande reflektioner  174

Referenser  175

 

9 Lärares arbete med att främja språklig tillgänglighet 177

Maria Rubin och Cecilia Segerby

Inledning 177

Främja språklig tillgänglighet  179

Synliggöra frågor och utmaningar i praktiken  183

Följa och förstå förändring  188

Avslutande reflektioner 192

Referenser 195

Person- och sakregister 199

Information

Redaktörer:
Jenny Wilder Daniel Östlund
Kapitelförfattare:
Sofia Lindberg Maria Rubin Cecilia Segerby
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144154664
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44683-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
208

Författare

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

Daniel Östlund

Daniel Östlund är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han disputerade 2012 med en avhandling om delta...

Sofia Lindberg

Sofia Lindberg är gymnasielärare och speciallärare i språk-, skriv- och läsutveckling och verksam som universitetsadjunkt i specialpedagogik och do...

Maria Rubin

Maria Rubin är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad och undervisar där bland annat vid de specialpedagogis...

Cecilia Segerby

Cecilia Segerby är speciallärare i matematik och verksam som lektor i matematikdidaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har erfarenhet av att under...

 ;

Specialpedagogik i pedagogiskt arbete erbjuder aktuella diskussioner om hur lärarprofessioner kan arbeta med elever i behov av särskilt stöd. Det specialpedagogiska arbetet i skolan är alltid pågående och det är i det nära mötet med elever som lärare upplever framgång. Det är också då nya frågor uppkommer. I antologin adresseras olika specialpedagogiska frågor som relateras till pedagogiskt arbete. En förhoppning är, genom att visa den bredd och likheter som finns, att lärarprofessionerna ska...

Specialpedagogik i pedagogiskt arbete erbjuder aktuella diskussioner om hur lärarprofessioner kan arbeta med elever i behov av särskilt stöd. Det specialpedagogiska arbetet i skolan är alltid pågående och det är i det nära mötet med elever som lärare upplever framgång. Det är också då nya frågor uppkommer. I antologin adresseras olika specialpedagogiska frågor som relateras till pedagogiskt arbete. En förhoppning är, genom att visa den bredd och likheter som finns, att lärarprofessionerna ska komma att uppskatta varandras kompetenser så att vi tillsammans kan arbeta kollegialt för elevers bästa. Specialpedagogik i pedagogiskt arbete är indelade i åtta kapitel: • Specialpedagogik i pedagogiskt arbete? • Verksamhetsförlagd utbildning inom de specialpedagogiska programmen • Utveckling av samspel med stöd av virtuella simuleringar • Speciallärares handledande roll i utbildning för elever med IF • Specialpedagogiskt förhållningssätt i andraspråksundervisning • Lärares arbete med inkluderande undervisning i ÅK1 • Speciallärares och specialpedagogers syn på examensmål om NPS • Lärares arbete med att främja språklig tillgänglighet Bokens kapitel spänner över en vid bredd av aktuella frågor som angår lärare, speciallärare och specialpedagoger.

Information

Redaktörer:
Jenny Wilder Daniel Östlund
Kapitelförfattare:
Sofia Lindberg Maria Rubin Cecilia Segerby
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178691
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44683-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

Daniel Östlund

Daniel Östlund är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han disputerade 2012 med en avhandling om delta...

Sofia Lindberg

Sofia Lindberg är gymnasielärare och speciallärare i språk-, skriv- och läsutveckling och verksam som universitetsadjunkt i specialpedagogik och do...

Maria Rubin

Maria Rubin är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad och undervisar där bland annat vid de specialpedagogis...

Cecilia Segerby

Cecilia Segerby är speciallärare i matematik och verksam som lektor i matematikdidaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har erfarenhet av att under...

 ;