Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Hållbart och meningsfullt lärande

Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Skickas följande arbetsdag

Hållbart och meningsfullt lärande

Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Författarna har länge upplevt att det saknas litteratur som inriktar sig på undervisning och lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Den här boken är skriven av både skolpersonal och forskare, och förväntas bidra med en fördjupad bild av hur undervisningspraktiken kan utformas med stöd av såväl erfarenhets- som forskningsbaserad kunskap. Antologin är indelad i tolv kapitel som tar upp frågor om undervisning för elever med IF utifrån: • pedagogiska övergångar • pe...

Författarna har länge upplevt att det saknas litteratur som inriktar sig på undervisning och lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Den här boken är skriven av både skolpersonal och forskare, och förväntas bidra med en fördjupad bild av hur undervisningspraktiken kan utformas med stöd av såväl erfarenhets- som forskningsbaserad kunskap. Antologin är indelad i tolv kapitel som tar upp frågor om undervisning för elever med IF utifrån: • pedagogiska övergångar • pedagogiska relationer • etik i undervisningen • elevengagemang • socialt nätverksarbete • samverkan mellan olika aktörer • sensomotorisk utveckling • kooperativt lärande • repetition och motivation • flera läroplaner i samma klassrum • alternativ och kompletterande kommunikation • hållbar bedömning. Varje kapitel följs upp av ett antal reflektionsfrågor som kan användas för fortbildning och underlag för det kollegiala lärandet. Boken vänder sig till alla de professioner som arbetar med elever med IF.

Förord 11

Författarpresentation 13

 

1 Pedagogiska övergångar för elever som har lindrig intellektuell funktionsnedsättning 19

Anna-Lena Andersson, Nina Klang och Jenny Wilder

Olika skolformer och policydokument 20

Utbildningssituationen tar sig olika uttryck för elever som har lindrig intellektuell funktionsnedsättning 23

Pedagogiska övergångar ur föräldrars perspektiv 23

Lärares beskrivningar i pedagogiska bedömningar 25

Undervisningssituationen för elever som har lindrig intellektuell funktionsnedsättning 26

Konklusioner 28

Avslutande reflektion 31

Reflektionsfrågor 32

Referenser 32

 

2 Relationell pedagogik – vad är det och hur kan det förstås i praktiken? 37

Linda Plantin Ewe

Relationell pedagogik utifrån några teoretiska linser 38

Relationen mellan lärare och elever – enforskningsbakgrund 41

Lärares relationskompetens 44

Slutord 47

Reflektionsfrågor 48

Referenser 49

 

3 Etiskt perspektiv – vad kan ett introspektivt perspektiv bidra till?  53

Kamilla Klefbeck

Inledning 53

Min retrospektiva resa – möten med vingslag från det förflutna 54

Tillbaka till skolans värld 57

Potentiella risktaganden, rätt till inflytande och möten människor emellan 58

Att stödja och stärka sociala relationer 61

Vad kan jag som lärare göra? 62

Reflektionsfrågor 66

Referenser 66

 

4 Elevers engagemang i skolan en förutsättning för deras lärande 69

Helena Andersson

Inledning 70

Engagemang – ett brett forskningsfält 71

Engagerande lärmiljöer 74

Trygghet och engagemang 76

Praktisk tillämpning 77

Slutord 79

Reflektionsfrågor 79

Referenser 80

 

5 Socialt nätverksarbete – en modell för samarbete och samverkan kring barn och unga med komplexa kommunikationsbehov 83

Lotta Anderson

Inledning 84

Miljöer runt en familj med barn i behov av komplex kommunikation – socialt nätverksarbete 84

Föräldrars och yrkesverksammas uppfattningar om kommunikation 86

Vad visar studier om sociala nätverk? 87

Föräldrar och yrkesverksamma i samverkan 89

Deltagare i nätverksprojektet 89

Nätverksarbete med flera metoder 90

Socialt nätverksarbete i praktiken 92

Etiska överväganden 94

Sociala nätverk som ett verktyg för kommunikationsutveckling i vardagen 95

Samtal mellan föräldrar och yrkesverksamma, förståelse och upplevt lärande 96

Vad har nätverksarbetet bidragit till? 98

Slutsatser 100

Reflektionsfrågor 101

Referenser 102

 

6 Samverkan för lärande 105

Linda Davidsson och Susanne Gustavsson

Inledning 105

Vad är god samverkan och varför behövs den? 107

God samverkan i praktiken 113

Sammanfattning 123

Reflektionsfrågor 129

Referenser 129

 

7 Sensomotorisk utveckling 131

Kennet Fröjd

Sensomotorik 132

Utveckling inom elitidrott kan bidra till utveckling inom skolan 134

Relationen mellan motorik och styrka 135

Undervisa i flera olika miljöer 137

Sensomotorik och lärande 137

Träna eller stimulera vestibularis 139

Att komma igång med sensomotoriska insatser på din skola 140

Slutord 142

Reflektionsfrågor 142

Referenser 143

 

8 Kooperativt lärande (KL) 147

Jonny Wåger

Inledning 147

Introduktion till kooperativt lärande 148

KL i backspegeln 151

KL och forskning 152

KL i praktiken 153

Slutord 160

Reflektionsfrågor 162

Referenser 162

 

9 Repetition och motivation 165

Marie Nilsson Nordfors

Inledning 165

Repetition 166

Motivation 170

Scaffolding och UDL 172

Framgångsfaktorer 173

Entusiasm och engagemang 174

Slutord 176

Reflektionsfrågor 179

Referenser 179

 

10 Att organisera inkluderande utbildning för mångfalden av elever: flera läroplaner i samma klassrum 181

Johanna Lüddeckens

Något om begreppet inkludering iforskningen 181

Utblick: två exempel på (plats-)inkluderad utbildning i USA 185

Inblick: ett exempel på (plats-)inkluderad utbildning i Sverige 186

Universal Design for Learning och mångfalden i klassrummet 188

Co-teaching – ett sätt att undervisa i det inkluderande klassrummet 189

Arbetssätt inom co-teaching 190

Att organisera en inkluderande utbildning enligt UDL 192

Slutord 193

Reflektionsfrågor 194

Referenser 195

 

11 Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) 199

Jessica Eriksson

Inledning 199

Introduktion till alternativ och kompletterande kommunikation 201

Olika AKK-sätt 203

AKK-användare 207

Att vara modell för kommunikation 208

Rätten till AKK 208

Forskning om AKK 210

Framgångsfaktorer i praktiken 212

Slutord 220

Reflektionsfrågor 221

Referenser 221

 

12 Hållbar bedömning med elever som har intellektuell funktionsnedsättning 223

Vad, hur och varför?

Anette Bagger och Daniel Östlund

Introduktion 224

Skolans uppdrag med kunskapsbedömning och kvalitet 226

Bedömning och utveckling av professionsbaserad kunskap 229

Bedömning som omsorgspraktik 232

Bedömning som en del av en omsorgspraktik och ett livslångt lärande 235

Slutord 240

Reflektionsfrågor 240

Referenser 240

Slutord 245

Jonny Wåger och Daniel Östlund

Sakregister 247

 

Hållbart och meningsfullt lärande är skriven av både forskare och verksamma lärare och ger fördjupande insikter i hur en undervisningspraktik kan skapas för elever med intellektuell funktionsnedsättning. […] Boken, som är mycket välkommen och kan rekommenderas varmt, är mycket inspirerande och fyller en "lucka" inom kunskapsområdet

Författare

Jonny Wåger

Jonny Wåger är doktorand i pedagogik inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han har sedan tidigare en lärarexamen, en fil.kand. i medi...

Daniel Östlund

Daniel Östlund är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han disputerade 2012 med en avhandling om delta...

Anna-Lena Andersson

Anna-Lena Andersson är fil.dr. i didaktik och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU). Hon medverkar i undervisningen inom spec...

Helena Andersson

Helena Andersson är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Hon disputerade 2017 med en avhandling om engagerande lärmiljöer för alla e...

Lotta Anderson

Lotta Anderson är speciallärare och lektor i specialpedagogik vid fakulteten för Lärande och samhälle, Institutionen för skolutveckling och ledarsk...

Anette Bagger

Anette Bagger är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Anette har en bakgrund som specialpedagog och synrådgivare på Specialpedagog...

Linda Davidsson

Linda Davidsson har en lärarexamen samt en speciallärarexamen, inriktning intellektuell funktionsnedsättning vid Stockholms universitet. Hon arbeta...

Jessica Eriksson

Jessica Eriksson arbetar sedan femton år tillbaka som kommunikationspedagog på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Hon är föreläsare inom ämnet A...

Kennet Fröjd

Kennet Fröjd har under mer än 30 år arbetat med och haft fokus på inkludering med hjälp av evidensbaserade lärstrategier. Han har sin främsta speci...

Susanne Gustavsson

Susanne Gustavsson har en fritidsledarexamen och har studerat specialpedagogik och psykologi. Hon arbetar som resurs på Vallastadens skola i Linköp...

Nina Klang

Nina Klang är fil.dr i handikappvetenskap och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Hon medverkar i undervisning inom speciallärarprogrammet ...

Kamilla Klefbeck

Kamilla Klefbeck är biträdande lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2022 med avhandlingen Att få tillträde till lä...

Johanna Lüddeckens

Johanna Lüddeckens är doktorand i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Hennes licentiatavhandling handlar om inkludering och individer med au...

Marie Nilsson Nordfors

Marie Nilsson Nordfors arbetar som specialpedagog och förstelärare på en gymnasiesärskola i Sollentuna. Hon har en fil.mag. i pedagogik med inriktn...

Linda Plantin-Ewe

Linda Plantin Ewe är doktorand i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid forskarskolan SET vid Malmö Universitet. Sedan 2014 är hon anställd ...

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

 ;

Författarna har länge upplevt att det saknas litteratur som inriktar sig på undervisning och lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Den här boken är skriven av både skolpersonal och forskare, och förväntas bidra med en fördjupad bild av hur undervisningspraktiken kan utformas med stöd av såväl erfarenhets- som forskningsbaserad kunskap. Antologin är indelad i tolv kapitel som tar upp frågor om undervisning för elever med IF utifrån: • pedagogiska övergångar • peda...

Författarna har länge upplevt att det saknas litteratur som inriktar sig på undervisning och lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Den här boken är skriven av både skolpersonal och forskare, och förväntas bidra med en fördjupad bild av hur undervisningspraktiken kan utformas med stöd av såväl erfarenhets- som forskningsbaserad kunskap. Antologin är indelad i tolv kapitel som tar upp frågor om undervisning för elever med IF utifrån: • pedagogiska övergångar • pedagogiska relationer • etik i undervisningen • elevengagemang • socialt nätverksarbete • samverkan mellan olika aktörer • sensomotorisk utveckling • kooperativt lärande • repetition och motivation • flera läroplaner i samma klassrum • alternativ och kompletterande kommunikation • hållbar bedömning. Varje kapitel följs upp av ett antal reflektionsfrågor som kan användas för fortbildning och underlag för det kollegiala lärandet. Boken vänder sig till alla de professioner som arbetar med elever med IF.

Information

Redaktörer:
Jonny Wåger Daniel Östlund
Kapitelförfattare:
Anna-Lena Andersson Helena Andersson Lotta Anderson Anette Bagger Linda Davidsson Jessica Eriksson Kennet Fröjd Susanne Gustavsson Nina Klang Kamilla Klefbeck
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178462
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40862-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Jonny Wåger

Jonny Wåger är doktorand i pedagogik inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han har sedan tidigare en lärarexamen, en fil.kand. i medi...

Daniel Östlund

Daniel Östlund är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han disputerade 2012 med en avhandling om delta...

Anna-Lena Andersson

Anna-Lena Andersson är fil.dr. i didaktik och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU). Hon medverkar i undervisningen inom spec...

Helena Andersson

Helena Andersson är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Hon disputerade 2017 med en avhandling om engagerande lärmiljöer för alla e...

Lotta Anderson

Lotta Anderson är speciallärare och lektor i specialpedagogik vid fakulteten för Lärande och samhälle, Institutionen för skolutveckling och ledarsk...

Anette Bagger

Anette Bagger är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Anette har en bakgrund som specialpedagog och synrådgivare på Specialpedagog...

Linda Davidsson

Linda Davidsson har en lärarexamen samt en speciallärarexamen, inriktning intellektuell funktionsnedsättning vid Stockholms universitet. Hon arbeta...

Jessica Eriksson

Jessica Eriksson arbetar sedan femton år tillbaka som kommunikationspedagog på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Hon är föreläsare inom ämnet A...

Kennet Fröjd

Kennet Fröjd har under mer än 30 år arbetat med och haft fokus på inkludering med hjälp av evidensbaserade lärstrategier. Han har sin främsta speci...

Susanne Gustavsson

Susanne Gustavsson har en fritidsledarexamen och har studerat specialpedagogik och psykologi. Hon arbetar som resurs på Vallastadens skola i Linköp...

Nina Klang

Nina Klang är fil.dr i handikappvetenskap och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Hon medverkar i undervisning inom speciallärarprogrammet ...

Kamilla Klefbeck

Kamilla Klefbeck är biträdande lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2022 med avhandlingen Att få tillträde till lä...

Johanna Lüddeckens

Johanna Lüddeckens är doktorand i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Hennes licentiatavhandling handlar om inkludering och individer med au...

Marie Nilsson Nordfors

Marie Nilsson Nordfors arbetar som specialpedagog och förstelärare på en gymnasiesärskola i Sollentuna. Hon har en fil.mag. i pedagogik med inriktn...

Linda Plantin-Ewe

Linda Plantin Ewe är doktorand i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid forskarskolan SET vid Malmö Universitet. Sedan 2014 är hon anställd ...

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

 ;