Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Hållbart och meningsfullt lärande

Hållbart och meningsfullt lärande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 11
Författarpresentation 13
1 Pedagogiska övergångar för elever som har lindrig intellektuell funktionsnedsättning 19
Anna-Lena Andersson, Nina Klang och Jenny Wilder
Olika skolformer och policydokument 20
Utbildningssituationen tar sig olika uttryck för elever som har lindrig intellektuell funktionsnedsättning 23
Pedagogiska övergångar ur föräldrars perspektiv 23
Lärares beskrivningar i pedagogiska bedömningar 25
Undervisningssituationen för elever som har lindrig intellektuell funktionsnedsättning 26
Konklusioner 28
Avslutande reflektion 31
Reflektionsfrågor 32
Referenser 32
2 Relationell pedagogik – vad är det och hur kan det förstås i praktiken? 37
Linda Plantin Ewe
Relationell pedagogik utifrån några teoretiska linser 38
Relationen mellan lärare och elever – en forskningsbakgrund 41
Lärares relationskompetens 44
Slutord 47
Reflektionsfrågor 48
Referenser 49
3 Etiskt perspektiv – vad kan ett introspektivt perspektiv bidra till? 53
Kamilla Klefbeck
Inledning 53
Min retrospektiva resa – möten med vingslag från det förflutna 54
Tillbaka till skolans värld 57
Potentiella risktaganden, rätt till inflytande och möten människor emellan 58
Att stödja och stärka sociala relationer 61
Vad kan jag som lärare göra? 62
Reflektionsfrågor 66
Referenser 66
4 Elevers engagemang i skolan en förutsättning för deras lärande 69
Helena Andersson
Inledning 70
Engagemang – ett brett forskningsfält 71
Engagerande lärmiljöer 74
Trygghet och engagemang 76
Praktisk tillämpning 77
Slutord 79
Reflektionsfrågor 79
Referenser 80
5 Socialt nätverksarbete – en modell för samarbete och samverkan kring barn och unga med komplexa kommunikationsbehov 83
Lotta Anderson
Inledning 84
Miljöer runt en familj med barn i behov av komplex kommunikation – socialt nätverksarbete 84
Föräldrars och yrkesverksammas uppfattningar om kommunikation 86
Vad visar studier om sociala nätverk? 87
Föräldrar och yrkesverksamma i samverkan 89
Deltagare i nätverksprojektet 89
Nätverksarbete med flera metoder 90
Socialt nätverksarbete i praktiken 92
Etiska överväganden 94
Sociala nätverk som ett verktyg för kommunikationsutveckling i vardagen 95
Samtal mellan föräldrar och yrkesverksamma, förståelse och upplevt lärande 96
Vad har nätverksarbetet bidragit till? 98
Slutsatser 100
Reflektionsfrågor 101
Referenser 102
6 Samverkan för lärande 105
Linda Davidsson och Susanne Gustavsson
Inledning 105
Vad är god samverkan och varför behövs den? 107
God samverkan i praktiken 113
Sammanfattning 123
Reflektionsfrågor 129
Referenser 129
7 Sensomotorisk utveckling 131
Kennet Fröjd
Sensomotorik 132
Utveckling inom elitidrott kan bidra till utveckling inom skolan 134
Relationen mellan motorik och styrka 135
Undervisa i flera olika miljöer 137
Sensomotorik och lärande 137
Träna eller stimulera vestibularis 139
Att komma igång med sensomotoriska insatser på din skola 140
Slutord 142
Reflektionsfrågor 142
Referenser 143
8 Kooperativt lärande (KL) 147
Jonny Wåger
Inledning 147
Introduktion till kooperativt lärande 148
KL i backspegeln 151
KL och forskning 152
KL i praktiken 153
Slutord 160
Reflektionsfrågor 162
Referenser 162
9 Repetition och motivation 165
Marie Nilsson Nordfors
Inledning 165
Repetition 166
Motivation 170
Scaffolding och UDL 172
Framgångsfaktorer 173
Entusiasm och engagemang 174
Slutord 176
Reflektionsfrågor 179
Referenser 179
10 Att organisera inkluderande utbildning för mångfalden av elever: flera läroplaner i samma klassrum 181
Johanna Lüddeckens
Något om begreppet inkludering i forskningen 181
Utblick: två exempel på (plats-)inkluderad utbildning i USA 185
Inblick: ett exempel på (plats-)inkluderad utbildning i Sverige 186
Universal Design for Learning och mångfalden i klassrummet 188
Co-teaching – ett sätt att undervisa i det inkluderande klassrummet 189
Arbetssätt inom co-teaching 190
Att organisera en inkluderande utbildning enligt UDL 192
Slutord 193
Reflektionsfrågor 194
Referenser 195
11 Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) 199
Jessica Eriksson
Inledning 199
Introduktion till alternativ och kompletterande kommunikation 201
Olika AKK-sätt 203
AKK-användare 207
Att vara modell för kommunikation 208
Rätten till AKK 208
Forskning om AKK 210
Framgångsfaktorer i praktiken 212
Slutord 220
Reflektionsfrågor 221
Referenser 221
12 Hållbar bedömning med elever som har intellektuell funktionsnedsättning 223
Vad, hur och varför?
Anette Bagger och Daniel Östlund
Introduktion 224
Skolans uppdrag med kunskapsbedömning och kvalitet 226
Bedömning och utveckling av professionsbaserad kunskap 229
Bedömning som omsorgspraktik 232
Bedömning som en del av en omsorgspraktik och ett livslångt lärande 235
Slutord 240
Reflektionsfrågor 240
Referenser 240
Slutord 245
Jonny Wåger och Daniel Östlund
Sakregister 247
Hållbart och meningsfullt lärande är skriven av både forskare och verksamma lärare och ger fördjupande insikter i hur en undervisningspraktik kan skapas för elever med intellektuell funktionsnedsättning. […] Boken, som är mycket välkommen och kan rekommenderas varmt, är mycket inspirerande och fyller en "lucka" inom kunskapsområdet
Information
- Redaktörer:
- Jonny Wåger Daniel Östlund
- Kapitelförfattare:
- Anna-Lena Andersson Helena Andersson Lotta Anderson Anette Bagger Linda Davidsson Jessica Eriksson Kennet Fröjd Susanne Gustavsson Nina Klang Kamilla Klefbeck
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144137605
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 40862-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 248
Information
- Redaktörer:
- Jonny Wåger Daniel Östlund
- Kapitelförfattare:
- Anna-Lena Andersson Helena Andersson Lotta Anderson Anette Bagger Linda Davidsson Jessica Eriksson Kennet Fröjd Susanne Gustavsson Nina Klang Kamilla Klefbeck
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144178462
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 40862-SB01
- Upplaga:
- Första