Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Elever med neuropsykiatriska svårigheter

- vad gör vi och varför?
Skickas följande arbetsdag

Elever med neuropsykiatriska svårigheter

- vad gör vi och varför?

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Beskrivning

Det som utmärker den här boken är att kunskap från det neurovetenskapliga kunskapsområdet kopplas samman med de konkreta svårigheter som många elever upplever i skolan i dag. Teoretiska resonemang kombineras med praktiska tips och diskussionsfrågor för arbetslag i skolan. Bland annat lyfts vikten av att känna till hur de exekutiva funktionerna – förmågan att styra och organisera sig själv – utvecklas. Det är en grund för att förstå vilka utmaningar som elever med neuropsykiatriska svårigheter kan möta. Den tredje upplagan har reviderats på några områden som uppmärksammats mer under senare år, till exempel flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och problematisk skolfrånvaro. Aktuella frågor, som den ökade förekomsten av personer med neuropsykiatriska diagnoser, diskuteras också. Bokens referenslista har kompletterats och utökats. Boken vänder sig till pedagoger, skolledare och andra yrkesgrupper som vill utveckla skolans verksamhet för att kunna erbjuda optimalt stöd för alla elevers utveckling. Den bör också läsas av alla som vill förstå de utmaningar som elever med neuropsykiatriska svårigheter möter i skolan.

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Gunilla Carlsson Kendall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144187976
Utgivningsår:
2015
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
33539-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
240

Författare

Gunilla Carlsson Kendall

Gunilla Carlsson Kendall är psykolog med inriktning mot neuropsykologi. Gunilla har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neurops...

 ;

Beskrivning

Det som utmärker den här boken är att kunskap från det neurovetenskapliga kunskapsområdet kopplas samman med de konkreta svårigheter som många elever upplever i skolan i dag. Teoretiska resonemang kombineras med praktiska tips och diskussionsfrågor för arbetslag i skolan. Bland annat lyfts vikten av att känna till hur de exekutiva funktionerna – förmågan att styra och organisera sig själv – utvecklas. Det är en grund för att förstå vilka utmaningar som elever med neuropsykiatriska svårigheter kan möta. Den tredje upplagan har reviderats på några områden som uppmärksammats mer under senare år, till exempel flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och problematisk skolfrånvaro. Aktuella frågor, som den ökade förekomsten av personer med neuropsykiatriska diagnoser, diskuteras också. Bokens referenslista har kompletterats och utökats. Boken vänder sig till pedagoger, skolledare och andra yrkesgrupper som vill utveckla skolans verksamhet för att kunna erbjuda optimalt stöd för alla elevers utveckling. Den bör också läsas av alla som vill förstå de utmaningar som elever med neuropsykiatriska svårigheter möter i skolan.

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Gunilla Carlsson Kendall
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144201481
Utgivningsår:
2023
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
33539-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Gunilla Carlsson Kendall

Gunilla Carlsson Kendall är psykolog med inriktning mot neuropsykologi. Gunilla har mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neurops...

 ;