Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att ha eller sakna verktyg

- om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
Skickas följande arbetsdag

Att ha eller sakna verktyg

- om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken fokuserar på läs- och skrivsvårigheter, en grundläggande utgångs­punkt är elevers rätt att lära sig läsa och skriva. I boken behandlas de språkliga verktyg elever behöver för att läsa och skriva, hur man tillägnar sig dem, var olika svårigheter kan uppstå, olika dyslexidefinitioner samt olika didaktiska aspekter på läs- och skrivsvårigheter. Frågor som diskuteras i boken är: • Vad innebär det att lära sig läsa och skriva? • Varför får vissa elever läs- och skrivsvårigheter? • Hur ...

Boken fokuserar på läs- och skrivsvårigheter, en grundläggande utgångs­punkt är elevers rätt att lära sig läsa och skriva. I boken behandlas de språkliga verktyg elever behöver för att läsa och skriva, hur man tillägnar sig dem, var olika svårigheter kan uppstå, olika dyslexidefinitioner samt olika didaktiska aspekter på läs- och skrivsvårigheter. Frågor som diskuteras i boken är: • Vad innebär det att lära sig läsa och skriva? • Varför får vissa elever läs- och skrivsvårigheter? • Hur kan uppkomsten av svårigheter förebyggas? • Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat” med läs- och skrivlärandet? • Hur kan lärare och andra vuxna med professioner inom området hjälpa elever som får svårigheter att lära sig läsa och skriva? • Vad innebär egentligen dyslexi? Boken har en bred ansats och är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i skolan. Den är också relevant för förskollärare och specialpedagoger i förskolan, liksom för blivande och verksamma logopeder och psykologer. Även andra yrkesgrupper som arbetar med utsatta elever i skolan kan ha behållning av boken.

      • 7
        Författarpresentation
      • 8
        Tack
      • 9
        Inledning
      • 13
        KAPITEL 1 Tal och skrift
        • Åsa Wengelin
        • 17
          Allmänt om relationen mellan tal och skrift
        • 17
          Vårt alfabetiska skriftsystem – en representation av talljuden
        • 19
          Normaluttal och skriftbild i svenskan
        • 19
          Ett grafem – flera fonem; ett fonem – flera grafem
        • 23
          Grafem och fonem som vi inte uttalar
        • 23
          Ljud låter olika i olika sammanhang
        • 24
          Dialekter, svenska som andraspråk och annan språklig variation
        • 26
          Konsekvenser för stavning
        • 27
          Att inte skriva som man talar
      • 35
        KAPITEL 2 Att behärska skriftspråket
        • Åsa Wengelin
        • 42
          Skriftspråksbehärskandets två sidor
        • 43
          Vad är läsning
        • 45
          Läsande från öga till hjärna
        • 45
          Ögonrörelser
        • 47
          Ordigenkänning
        • 51
          Att ta sig fram genom texten
        • 53
          Textförståelse
        • 57
          Skrivande från tanke till text
      • 63
        KAPITEL 3 Att tillägna sig skriftspråket
        • Åsa Wengelin
        • 65
          Tidig skriftspråkssocialisation
        • 67
          Att knäcka koden och automatisera skriftspråksanvändningen
        • 68
          Lekläsande och lekskrivande
        • 69
          Helordsskrivande och helordsläsande
        • 69
          Fonologiskt alfabetiskt skrivande och läsande
        • 70
          Ortografiskt skrivande och läsande
        • 71
          Läsa först och skriva sen eller tvärtom
        • 72
          Lite mer om den fonologiska medvetenhetens roll
        • 75
          Att bli en effektiv läsare och skribent
        • 76
          Läsförståelse
        • 77
          Skrivande
        • 81
          En liten fördjupning i att tillägna sig stavning
        • 84
          En textbaserad utvecklingsmodell
      • 87
        KAPITEL 4 Dyslexi – en jakt på den heliga graalen
        • Claes Nilholm
        • 90
          En grundläggande definition av dyslexi
        • 91
          Kritik av diskrepanskriteriet
        • 95
          Kritik av tillämpningen av exkluderingskriteriet
        • 96
          Response To Intervention (RTI) – ett sätt att skapa goda betingelser för lärandet
        • 98
          En interventionsstudie
        • 100
          Förebyggande arbete
        • 100
          Vilka elever har svårigheter trots goda möjligheter
        • 102
          Dyslexibegreppet – två inflytelserika svenska definitioner
        • 106
          Absoluta och relativa kriterier
        • 107
          Fyra olika sätt att definiera dyslexi
        • 110
          Sammanfattande slutsatser
      • 113
        KAPITEL 5 Läs- och skrivsvårigheter
        • Åsa Wengelin
        • 116
          Tänkbara orsaker till läs- och skrivsvårigheter
        • 117
          Biologiska och genetiska faktorer
        • 119
          Demografiska faktorer
        • 121
          Läs- och skrivundervisningens roll för läs- och skrivsvårigheter
        • 122
          Vem har läs- och skrivsvårigheter
      • 127
        KAPITEL 6 Kan undervisning användas …|för att undvika läs- och skrivsvårigheter
        • Åsa Wengelin
        • 127
          Debatten om tidig läs- och skrivundervisning
        • 133
          Undersökningar om god läs- och skrivundervisning
        • 141
          Integrerade metoder för tidig läs- och skrivundervisning
        • 142
          Storbok och lillbok
        • 143
          LTG
        • 144
          Läsläror
        • 145
          Wittingmetoden
        • 147
          Undervisning i läsförståelse och textskrivande
        • 149
          Läsförståelse
        • 155
          Undervisning i textskrivande
        • 159
          Uppföljning och kartläggning
      • 161
        KAPITEL 7 Didaktik, demokrati och läs- och skrivsvårigheter
        • Claes Nilholm
        • 161
          Didaktik
        • 162
          Ett smalare didaktikbegrepp
        • 164
          Ett bredare didaktikbegrepp
        • 165
          Implikationer av de båda didaktikbegreppen – exemplet läsning
        • 167
          Demokrati och läs- och skrivsvårigheter
        • 167
          Ansvar, rättigheter och skyldigheter i dag
        • 168
          En utmaning från ovan mot den professionella friheten
        • 169
          Utmaningar underifrån mot den professionella friheten
        • 170
          Slutord
    • 175
      Referenser
    • 185
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Åsa Wengelin Claes Nilholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144059143
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
33681-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
188

Författare

Åsa Wengelin

Åsa Wengelin är fil.dr i allmän språkvetenskap och lektor vid Lunds universitet. Hon disputerade på en avhandling om skrivprocesser hos vuxna med l...

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

 ;

Boken fokuserar på läs- och skrivsvårigheter, en grundläggande utgångs­punkt är elevers rätt att lära sig läsa och skriva. I boken behandlas de språkliga verktyg elever behöver för att läsa och skriva, hur man tillägnar sig dem, var olika svårigheter kan uppstå, olika dyslexidefinitioner samt olika didaktiska aspekter på läs- och skrivsvårigheter. Frågor som diskuteras i boken är: • Vad innebär det att lära sig läsa och skriva? • Varför får vissa elever läs- och skrivsvårigheter? • Hur k...

Boken fokuserar på läs- och skrivsvårigheter, en grundläggande utgångs­punkt är elevers rätt att lära sig läsa och skriva. I boken behandlas de språkliga verktyg elever behöver för att läsa och skriva, hur man tillägnar sig dem, var olika svårigheter kan uppstå, olika dyslexidefinitioner samt olika didaktiska aspekter på läs- och skrivsvårigheter. Frågor som diskuteras i boken är: • Vad innebär det att lära sig läsa och skriva? • Varför får vissa elever läs- och skrivsvårigheter? • Hur kan uppkomsten av svårigheter förebyggas? • Vad innebär det att arbeta ”evidensbaserat” med läs- och skrivlärandet? • Hur kan lärare och andra vuxna med professioner inom området hjälpa elever som får svårigheter att lära sig läsa och skriva? • Vad innebär egentligen dyslexi? Boken har en bred ansats och är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i skolan. Den är också relevant för förskollärare och specialpedagoger i förskolan, liksom för blivande och verksamma logopeder och psykologer. Även andra yrkesgrupper som arbetar med utsatta elever i skolan kan ha behållning av boken.

Information

Författare:
Claes Nilholm Åsa Wengelin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172859
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
33681-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

Åsa Wengelin

Åsa Wengelin är fil.dr i allmän språkvetenskap och lektor vid Lunds universitet. Hon disputerade på en avhandling om skrivprocesser hos vuxna med l...

 ;