Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Att ha eller sakna verktyg

Att ha eller sakna verktyg
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 7Författarpresentation
- 8Tack
- 9Inledning
- 13KAPITEL 1 Tal och skrift
- Åsa Wengelin
- 17Allmänt om relationen mellan tal och skrift
- 17Vårt alfabetiska skriftsystem – en representation av talljuden
- 19Normaluttal och skriftbild i svenskan
- 19Ett grafem – flera fonem; ett fonem – flera grafem
- 23Grafem och fonem som vi inte uttalar
- 23Ljud låter olika i olika sammanhang
- 24Dialekter, svenska som andraspråk och annan språklig variation
- 26Konsekvenser för stavning
- 27Att inte skriva som man talar
- 35KAPITEL 2 Att behärska skriftspråket
- Åsa Wengelin
- 42Skriftspråksbehärskandets två sidor
- 43Vad är läsning
- 45Läsande från öga till hjärna
- 45Ögonrörelser
- 47Ordigenkänning
- 51Att ta sig fram genom texten
- 53Textförståelse
- 57Skrivande från tanke till text
- 63KAPITEL 3 Att tillägna sig skriftspråket
- Åsa Wengelin
- 65Tidig skriftspråkssocialisation
- 67Att knäcka koden och automatisera skriftspråksanvändningen
- 68Lekläsande och lekskrivande
- 69Helordsskrivande och helordsläsande
- 69Fonologiskt alfabetiskt skrivande och läsande
- 70Ortografiskt skrivande och läsande
- 71Läsa först och skriva sen eller tvärtom
- 72Lite mer om den fonologiska medvetenhetens roll
- 75Att bli en effektiv läsare och skribent
- 76Läsförståelse
- 77Skrivande
- 81En liten fördjupning i att tillägna sig stavning
- 84En textbaserad utvecklingsmodell
- 87KAPITEL 4 Dyslexi – en jakt på den heliga graalen
- Claes Nilholm
- 90En grundläggande definition av dyslexi
- 91Kritik av diskrepanskriteriet
- 95Kritik av tillämpningen av exkluderingskriteriet
- 96Response To Intervention (RTI) – ett sätt att skapa goda betingelser för lärandet
- 98En interventionsstudie
- 100Förebyggande arbete
- 100Vilka elever har svårigheter trots goda möjligheter
- 102Dyslexibegreppet – två inflytelserika svenska definitioner
- 106Absoluta och relativa kriterier
- 107Fyra olika sätt att definiera dyslexi
- 110Sammanfattande slutsatser
- 113KAPITEL 5 Läs- och skrivsvårigheter
- Åsa Wengelin
- 116Tänkbara orsaker till läs- och skrivsvårigheter
- 117Biologiska och genetiska faktorer
- 119Demografiska faktorer
- 121Läs- och skrivundervisningens roll för läs- och skrivsvårigheter
- 122Vem har läs- och skrivsvårigheter
- 127KAPITEL 6 Kan undervisning användas …|för att undvika läs- och skrivsvårigheter
- Åsa Wengelin
- 127Debatten om tidig läs- och skrivundervisning
- 133Undersökningar om god läs- och skrivundervisning
- 141Integrerade metoder för tidig läs- och skrivundervisning
- 142Storbok och lillbok
- 143LTG
- 144Läsläror
- 145Wittingmetoden
- 147Undervisning i läsförståelse och textskrivande
- 149Läsförståelse
- 155Undervisning i textskrivande
- 159Uppföljning och kartläggning
- 161KAPITEL 7 Didaktik, demokrati och läs- och skrivsvårigheter
- Claes Nilholm
- 161Didaktik
- 162Ett smalare didaktikbegrepp
- 164Ett bredare didaktikbegrepp
- 165Implikationer av de båda didaktikbegreppen – exemplet läsning
- 167Demokrati och läs- och skrivsvårigheter
- 167Ansvar, rättigheter och skyldigheter i dag
- 168En utmaning från ovan mot den professionella friheten
- 169Utmaningar underifrån mot den professionella friheten
- 170Slutord
- 175Referenser
- 185Person- och sakregister
Information
- Författare:
- Åsa Wengelin Claes Nilholm
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144059143
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 33681-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 188
Information
- Författare:
- Claes Nilholm Åsa Wengelin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144172859
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 33681-SB01
- Upplaga:
- Första