Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Pedagogens inre rum

Känslor och förnuft i lärarprofessionen
Skickas följande arbetsdag

Pedagogens inre rum

Känslor och förnuft i lärarprofessionen

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att duktiga pedagoger måste ha något mer än goda ämneskunskaper och lämplig pedagogik blir tydligt när individualiseringen ökar och det ställs större krav på läraren som person. Vad säger lärare till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som är svår att samarbeta med? Och vad gör de med alla de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Undervisning är både en intellektuell och ...

Att duktiga pedagoger måste ha något mer än goda ämneskunskaper och lämplig pedagogik blir tydligt när individualiseringen ökar och det ställs större krav på läraren som person. Vad säger lärare till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som är svår att samarbeta med? Och vad gör de med alla de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Undervisning är både en intellektuell och en emotionell process. Den här boken beskriver vad emotionell och relationell kompetens innebär och hur den kan påverka sättet att hantera olika vardags­situationer i skolan. Möjligheten att dela sina erfarenheter med kollegor och reflektera över det som händer i lärarens vardagsarbete underlättar utvecklingen av ett professionellt omdöme och bidrar till att öka undervisningens kvalitet. Ämnet är ännu mer aktuellt i dag än när boken kom ut 2004 och den ges därför nu ut i en reviderad och uppdaterad utgåva. Boken är avsedd för lärarutbildningen och fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.

Förord 9

Inledning 13

 

1. Värdegrunden 17

 

2. Utan känslor inget förnuft 23

Emotionell kompetens och framgång i yrkeslivet hör ihop 24

Den dualistiska människosynen håller på att förändras 24

Emotionell kompetens och demokrati 27

Emotionell kompetens och etik 29

Emotionell kompetens hos pedagogen 31

 

3. Affektteori – om känslorna i kroppen 37

De nio basaffekterna 39

Affekt–känsla–emotion 49

Affektiva förmågor 50

Sinnesstämning 54

Försvar mot svåra känslor 55

Lågaffektivt bemötande 57

 

4. Den viktiga anknytningen 59

Om tidiga separationer 60

Olika anknytningsmönster 64

Vad behövs för att anknytningen ska bli trygg? 69

När blir anknytningen otrygg? 71

Undervisningsrelationen 72

 

5. Människan tolkar världen 77

Schema och skript 77

Inre arbetsmodeller 81

Mentalisering 84

 

6. Att bli en egen person 91

Teorier förändras 92

Känslan av ett uppvaknande själv 95

Känslan av ett kärnsjälv 96

Känslan av ett kärnsjälv – tillsammans med annan 98

Känslan av ett intersubjektivt själv 98

Det verbala självet 102

Det berättande självet 105

Pedagogens känslor av själv i arbetet 106

Pedagogens bidrag till elevens livsberättelse 109

 

7. Skamkänslor – ett hinder för inlärning 111

Den interpersonella bron 112

Att se sig själv inifrån och utifrån 114

Jag-idealet – en potentiell källa till skam 117

Skambeläggande i uppfostran och utbildning 120

Skamlösheten som försvar 123

 

8. Att utveckla sin emotionella kompetens 127

Orienterande samtal 129

Reflektionsgrupp 130

Teoretisk kunskap 133

En organisation som främjar emotionell kompetens 135

Empatiutbildning med hjälp av rollspel 141

Egna reflektioner 142

 

9. Sju situationer att reflektera över 145

Situation 1. Obehagligt besked 146

Situation 2. Svårt att nå fram 147

Situation 3. Telefonsamtal på kvällen 149

Situation 4. Den inre monologen 150

Situation 5. Att skiljas och att mötas igen 150

Situation 6. Sjal, keps och kippa 151

Situation 7. Känslor smittar 152

 

Slutord 153

Litteratur 155

Person- och sakregister 159

Information

Författare:
Margareta Normell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152622
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
31780-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
160

Författare

Margareta Normell

Margareta Normell är fil.mag. och leg. psykoterapeut. Hon har lång erfarenhet som gymnasielärare, lärarutbildare, grupphandledare och psykoterapeut...

 ;

Att duktiga pedagoger måste ha något mer än goda ämneskunskaper och lämplig pedagogik blir tydligt när individualiseringen ökar och det ställs större krav på läraren som person. Vad säger lärare till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som är svår att samarbeta med? Och vad gör de med alla de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Undervisning är både en intellektuell och ...

Att duktiga pedagoger måste ha något mer än goda ämneskunskaper och lämplig pedagogik blir tydligt när individualiseringen ökar och det ställs större krav på läraren som person. Vad säger lärare till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som är svår att samarbeta med? Och vad gör de med alla de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Undervisning är både en intellektuell och en emotionell process. Den här boken beskriver vad emotionell och relationell kompetens innebär och hur den kan påverka sättet att hantera olika vardags­situationer i skolan. Möjligheten att dela sina erfarenheter med kollegor och reflektera över det som händer i lärarens vardagsarbete underlättar utvecklingen av ett professionellt omdöme och bidrar till att öka undervisningens kvalitet. Ämnet är ännu mer aktuellt i dag än när boken kom ut 2004 och den ges därför nu ut i en reviderad och uppdaterad utgåva. Boken är avsedd för lärarutbildningen och fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.

Information

Författare:
Margareta Normell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183701
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
31780-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Margareta Normell

Margareta Normell är fil.mag. och leg. psykoterapeut. Hon har lång erfarenhet som gymnasielärare, lärarutbildare, grupphandledare och psykoterapeut...

 ;