Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Pedagogik för förändring

- röster som utmanat kunskap och samhälle
Skickas följande arbetsdag

Pedagogik för förändring

- röster som utmanat kunskap och samhälle

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Historiskt har pedagogik betraktats som en viktig förutsättning för kunskap och samhälle. Pedagogiska modeller har ofta utvecklats i samband med samhällsförändringar, revolutioner och krig. Pedagogiska teoretiker har frågat sig på vilket sätt människan kan bli en självständig tänkare som inte låter sig ledas av andra. I Pedagogik för förändring möter läsaren pedagoger och filosofer från antiken fram till i dag – kvinnor och män som alla varit radikala tänkare för sin tid och banat väg för dag...

Historiskt har pedagogik betraktats som en viktig förutsättning för kunskap och samhälle. Pedagogiska modeller har ofta utvecklats i samband med samhällsförändringar, revolutioner och krig. Pedagogiska teoretiker har frågat sig på vilket sätt människan kan bli en självständig tänkare som inte låter sig ledas av andra. I Pedagogik för förändring möter läsaren pedagoger och filosofer från antiken fram till i dag – kvinnor och män som alla varit radikala tänkare för sin tid och banat väg för dagens skola och utbildning. I sin kamp för att tänka kritiskt och annorlunda har de utmanat givna föreställningar om kunskap och samhälle. Denna andra upplaga av boken har utökats med flera nya tänkare, vilket gör den ännu mera aktuell för vår tids pedagogiska debatt. Boken utmärks av att den vetenskapliga texten vävs samman med skönlitterära beskrivningar. Biografiska händelser blandas med pedagogisk praktik. Du utmanas som läsare att tänka nytt – att medverka till en pedagogik för förändring! Pedagogik för förändring är lämplig som kurslitteratur inom lärarutbildning och högre utbildningar inom det humanistiska och samhällsvetenskapliga området. Boken är också lämplig som litteratur vid fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare.

    • 5
      Introduktion
        • 7
          Det antika Grekland (ca 700–31 f.Kr.)
        • 9
          Medeltiden (ca 500–1500)
        • 11
          Tidig modern tid (ca 1500–1750)
        • 13
          Upplysningen (ca 1750–1800)
        • 15
          Industrialismens tidsålder (ca 1800–1920)
        • 19
          Modernitetens tidsålder (ca 1920–nutid)
        • 22
          Senmodernitetens tidsålder (1973–nutid)
      • 1
        27
        Det antika Grekland (ca 700–31 f.Kr.)
        • 31
          Sokrates (470–399 f.Kr.)
        • 38
          Platon (428/427–347 f.Kr.)
        • 47
          Aristoteles (384–322 f.Kr.)
      • 2
        57
        Medeltiden (ca 500–1500)
        • 61
          Karl den store (768–814) och Alcuin (735–804)
        • 70
          Den heliga Birgitta (1303–1373)
        • 78
          Christine de Pizan (ca 1364–1431)
      • 3
        87
        Tidig modern tid (ca 1500–1750)
        • 90
          Martin Luther (1483–1546)
        • 97
          Johan Amos Comenius (1592–1670)
        • 104
          John Locke (1632–1704)
      • 4
        113
        Upplysningen (ca 1750–1800)
        • 116
          Jean-Jacques Rousseau (1712–1778)
        • 123
          Immanuel Kant (1724–1804)
        • 129
          Catharine Macaulay (1731–1791)
        • 134
          Mary Wollstonecraft (1759–1797)
        • 141
          Johann Heinrich Pestalozzi (1746–1827)
        • 147
          Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770–1831)
      • 5
        157
        Industrialismens tidsålder (ca 1800–1920)
        • 163
          John Stuart Mill (1806–1873)
        • 172
          Karl Marx (1818–1883)
        • 178
          Ellen Key (1849–1926)
        • 186
          John Dewey (1859–1952)
        • 192
          George Herbert Mead (1863–1931)
        • 199
          Maria Montessori (1870–1952)
      • 6
        209
        Modernitetens tidsålder (1920–1973)
        • 217
          Alexander Sutherland Neill (1883–1973)
        • 223
          Edith Stein (1891–1942)
        • 232
          Emmanuel Levinas (1906–1995)
        • 238
          Hannah Arendt (1906–1975)
        • 246
          Martin Buber (1878–1965)
        • 253
          Hans-Georg Gadamer (1900–2002)
      • 7
        261
        Senmodernitetens tidsålder (1973–nutid)
        • 265
          Michel Foucault (1926–1984)
        • 273
          Jacques Lacan (1901–1981)
        • 282
          Jacques Derrida (1930–2004)
        • 290
          Gilles Deleuze (1925–1995)
        • 300
          Karen Barad (1956)
        • 310
          Donna Haraway (1944)
    • 321
      Litteratur

Information

Författare:
Bosse Bergstedt Anna Herbert Hwang
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144113920
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
33640-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
336

Författare

Bosse Bergstedt

Bosse Bergstedt är professor i pedagogik vid Høgskolen I Østfold, Norge. Han forskar och undervisar i vetenskapsteori, post-kvalitativ metod, pedag...

Anna Herbert Hwang

Anna Herbert, PhD. i Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). Utbildad som psykolog vid Brunel University i London. Arbetar som gymnasie lärare i Malmö...

 ;

Historiskt har pedagogik betraktats som en viktig förutsättning för kunskap och samhälle. Pedagogiskt idéer har ofta utvecklats i samband med samhällsförändringar, revolutioner och krig. Pedagogiska teoretiker har frågat sig på vilket sätt människan kan bli en självständig tänkare som inte låter sig ledas av andra. I Pedagogik för förändring möter läsaren pedagoger och filosofer från antiken fram till i dag. Det är kvinnor och män – från Platon och Aristoteles till Barad och Haraway – som ...

Historiskt har pedagogik betraktats som en viktig förutsättning för kunskap och samhälle. Pedagogiskt idéer har ofta utvecklats i samband med samhällsförändringar, revolutioner och krig. Pedagogiska teoretiker har frågat sig på vilket sätt människan kan bli en självständig tänkare som inte låter sig ledas av andra. I Pedagogik för förändring möter läsaren pedagoger och filosofer från antiken fram till i dag. Det är kvinnor och män – från Platon och Aristoteles till Barad och Haraway – som alla varit radikala tänkare för sin tid och banat väg för dagens skola och utbildning. I sin kamp för att tänka kritiskt och annorlunda har de utmanat givna föreställningar om kunskap och samhälle. Denna andra upplaga av boken har utökats med flera nya forskare, vilket gör den ännu mera aktuell för vår tids pedagogik. Boken utmärks av att den vetenskapliga texten vävs samman med skönlitterära gestaltningar. Biografiska händelser blandas med pedagogisk praktik. Du utmanas som läsare att tänka nytt – att medverka till en pedagogik för förändring! Pedagogik för förändring är lämplig som kurslitteratur inom lärarutbildning och högre utbildningar inom det humanistiska och samhällsvetenskapliga området. Boken är också lämplig som litteratur vid fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare.

Information

Författare:
Bosse Bergstedt Anna Herbert Hwang
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173559
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
33640-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Bosse Bergstedt

Bosse Bergstedt är professor i pedagogik vid Høgskolen I Østfold, Norge. Han forskar och undervisar i vetenskapsteori, post-kvalitativ metod, pedag...

Anna Herbert Hwang

Anna Herbert, PhD. i Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). Utbildad som psykolog vid Brunel University i London. Arbetar som gymnasie lärare i Malmö...

 ;