Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Strategier och förändringsmyter

Ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete
Skickas följande arbetsdag

Strategier och förändringsmyter redovisar forskning om sex vanliga strategier för skolutveckling: organisatorisk förändring, nätverk, IT, lokala projekt, ledare och fortbildning. Författarna analyserar ur ett organisationsteoretiskt perspektiv orsaker och intentioner bakom förändringar samt möjligheter att genomföra dessa. Författarna vill att boken ska öppna ögonen för alltför slentrianartade uppfattningar om förändring, och göra det möjligt att ifrågasätta, diskutera och utveckla det s...

Strategier och förändringsmyter redovisar forskning om sex vanliga strategier för skolutveckling: organisatorisk förändring, nätverk, IT, lokala projekt, ledare och fortbildning. Författarna analyserar ur ett organisationsteoretiskt perspektiv orsaker och intentioner bakom förändringar samt möjligheter att genomföra dessa. Författarna vill att boken ska öppna ögonen för alltför slentrianartade uppfattningar om förändring, och göra det möjligt att ifrågasätta, diskutera och utveckla det som vi ofta tar för givet om skolans utveckling. I denna tredje och omarbetade upplaga av boken har författarna bland annat utvecklat en modell för skolutveckling som bygger på det organiseringsperspektiv som de menar är centralt för att man ska förstå hur planerade förbättringar kan göras möjliga och begripliga. Strategier och förändringsmyter vänder sig till alla som är intresserade av organisationsförändring och särskilt till dem som är professionellt verksamma inom skolan: lärare, skolledare och skolchefer, beslutsfattare och andra som är intresserade av skolsektorns utveckling. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar- och skolchefsutbildningar samt i lärarutbildningens senare del.

Information

Författare:
Pär Larsson Jan Löwstedt
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144137490
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
33570-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
296

Författare

Pär Larsson

Pär Larsson är leg. psykolog och fil.dr vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Han har under många år forskat om för...

Jan Löwstedt

Jan Löwstedt är professor vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Han har bedrivit och lett såväl nationella som internatione...

 ;