Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skolledning som undervisningens metapraktik

Aktörer, strukturer och idéer
Skickas följande arbetsdag

Skolledning som undervisningens metapraktik

Aktörer, strukturer och idéer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skolledning som undervisningens metapraktik redovisar forskning om skolledning som den praktik som utövas av såväl rektor som andra personer med ledningslika uppgifter för att styra, stödja och utveckla lärares pedagogiska arbete. Författarna menar att synen på vem som utför skolledning behöver vidgas från ett tidigare fokus på enbart rektor till att även inkludera förstelärare, arbetslagsledare och andra så kallade mellanledare. Boken belyser att dessa aktörer kan påverka lärarnas pedagogis...

Skolledning som undervisningens metapraktik redovisar forskning om skolledning som den praktik som utövas av såväl rektor som andra personer med ledningslika uppgifter för att styra, stödja och utveckla lärares pedagogiska arbete. Författarna menar att synen på vem som utför skolledning behöver vidgas från ett tidigare fokus på enbart rektor till att även inkludera förstelärare, arbetslagsledare och andra så kallade mellanledare. Boken belyser att dessa aktörer kan påverka lärarnas pedagogiska praktik i en önskad riktning först när deras metapraktik överensstämmer med skolans strukturella förutsättningar och förhärskande idéer om vad som utmärker en välfungerande skola. Skolledning som undervisningens metapraktik vänder sig till alla som är intresserade av hur skolor och förskolor leds och styrs. Boken är lämplig som kurslitteratur på rektors- och lärarutbildningar samt på kurser som riktar sig till förstelärare, arbetslags- och ämnesledare med flera.

 1 Skolledning – mer än bara rektor 5

Ökat behov av organisering och ledning 6

Professionaliseringen i skolan 8

Skolledningens många ansikten 11

 2 Skolledning – en metapraktik 15

Framgångsrikt skolledarskap 15

Distribuerat ledarskap 19

Mellanledare 20

Undervisningens infrastruktur och dominerande idéer 21

En ny praktik växer fram 23

Tre aspekter som organiserar lärares undervisning 25

Skolledning en integrerad praktik: bokens centrala begrepp 27

 3 Idéer som styr 29

Betydelsen av dominerande idéer 30

Skolchefen, mellanledarna och den gemensamma uppgiften 31

Skolkoncept som en integrerande verksamhetsidé 35

Pedagogiska ideal och gurus 38

Idéer om den fysiska miljöns betydelse 40

Idéer om samarbete och kollegialt lärande 41

(För)ledande idéer 42

 4 Mellanledare – lärare i metapraktikens tjänst 45

Forskning om mellanledare 45

Förstelärare och arbetslagsledare 47

Rollen som lagledare 49

Rollen som pedagogisk expert 52

Rollerna utmejslade, men inte integrerade 56

 5 Undervisningens infrastruktur  59

Digitalisering som stöd och styrning 60

Lokaler som arenor 63

Möten som arenor 67

Kvalitetsarbete som infrastruktur 70

Infrastruktur som stöd eller hinder 73

 6 Metapraktiken och lärares arbetsförhållanden 75

Betydelsen av krav, inflytande och stöd i arbetet 76

Lärares arbetsförhållanden i över- och underpresterande skolor 78

Sambandet mellan arbetsförhållanden och metapraktiken 86

 7 Idéer, strukturer och aktörer i samverkan 89

Överensstämmelsen mellan aktörer, idéer och strukturer 90

Skolledning – en integrerad metapraktik 92

Skolledning – en meningsskapande metapraktik  95

 8 Skolledning – ett distribuerat och kollegialt …|fenomen 101

Från stuprörsorganisation till kollegialt lärande 102

Mellanledares roll i en distribuerad skolledning 104

Rektorns roll i skolledningen 106

Skolledning som utvecklar den pedagogiska praktiken  108

Appendix 111

Referenser 115

Information

Författare:
Pär Larsson Jan Löwstedt
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144161099
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45590-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
126

Författare

Pär Larsson

Pär Larsson är leg. psykolog och fil.dr vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Han har under många år forskat om för...

Jan Löwstedt

Jan Löwstedt är professor vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Han har bedrivit och lett såväl nationella som internatione...

 ;

Skolledning som undervisningens metapraktik redovisar forskning om skolledning som den praktik som utövas av såväl rektor som andra personer med ledningslika uppgifter för att styra, stödja och utveckla lärares pedagogiska arbete. Författarna menar att synen på vem som utför skolledning behöver vidgas från ett tidigare fokus på enbart rektor till att även inkludera förstelärare, arbetslagsledare och andra så kallade mellanledare. Boken belyser att dessa aktörer kan påverka lärarnas pedagogis...

Skolledning som undervisningens metapraktik redovisar forskning om skolledning som den praktik som utövas av såväl rektor som andra personer med ledningslika uppgifter för att styra, stödja och utveckla lärares pedagogiska arbete. Författarna menar att synen på vem som utför skolledning behöver vidgas från ett tidigare fokus på enbart rektor till att även inkludera förstelärare, arbetslagsledare och andra så kallade mellanledare. Boken belyser att dessa aktörer kan påverka lärarnas pedagogiska praktik i en önskad riktning först när deras metapraktik överensstämmer med skolans strukturella förutsättningar och förhärskande idéer om vad som utmärker en välfungerande skola. Skolledning som undervisningens metapraktik vänder sig till alla som är intresserade av hur skolor och förskolor leds och styrs. Boken är lämplig som kurslitteratur på rektors- och lärarutbildningar samt på kurser som riktar sig till förstelärare, arbetslags- och ämnesledare med flera.

Information

Författare:
Pär Larsson Jan Löwstedt
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182025
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45590-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Pär Larsson

Pär Larsson är leg. psykolog och fil.dr vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Han har under många år forskat om för...

Jan Löwstedt

Jan Löwstedt är professor vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Han har bedrivit och lett såväl nationella som internatione...

 ;