Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Rektorers identitet

- en bok om ledarskap, meningsskapande och lömska problem
Skickas följande arbetsdag

Varifrån hämtar en rektor stöd när denna ställs inför ett problem eller står i begrepp att påbörja en utvecklingsprocess? Från forskningen? Styrdokumenten? Eller kanske tar rektorn utgångspunkt i personliga värderingar och i kulturen på den egna skolan? I Rektorers identitet argumenterar författaren för att rektorers handlingsalternativ i stor utsträckning bestäms av deras identitet. Eller annorlunda uttryckt, förståelsen för vem vi är - eller upplevelsen av vilka vi borde vara - i en yrkesr...

Varifrån hämtar en rektor stöd när denna ställs inför ett problem eller står i begrepp att påbörja en utvecklingsprocess? Från forskningen? Styrdokumenten? Eller kanske tar rektorn utgångspunkt i personliga värderingar och i kulturen på den egna skolan? I Rektorers identitet argumenterar författaren för att rektorers handlingsalternativ i stor utsträckning bestäms av deras identitet. Eller annorlunda uttryckt, förståelsen för vem vi är - eller upplevelsen av vilka vi borde vara - i en yrkesroll har stor betydelse för hur vi utövar ledarskap och för hur vi väljer att möta arbetets utmaningar rent generellt, men särskilt i svåra eller lömska situationer. Författaren föreslår ett analytiskt ramverk där identiteten delas in i tre dimensioner - en professionell, en lokal och en personlig del - och visar hur svenska rektorer i dag hämmas av en obalanserad identitet, där det professionella jaget överskuggar andra dimensioner av betydelse för ledarskapet. Rektorers identitet riktar sig till verksamma och till blivande rektorer i förskola och skola, men den är även relevant för lärare med lednings- eller utvecklingsuppdrag, samt för skolchefer och anställda på skolförvaltningar på central kommunal nivå. ”Det är en mycket intressant och bra bok som visar hur rektorers identitet kan påverka lokal skolförbättring.” -Lektör Katharina Jacobsson, publiceras i BTJ-häftet nr 18, 2021

Författarens tack 9

 

Förord 11

 

1 Rektorers identitet 13

En fiktiv men ändå verklig rektor 16

Om identitet 19

Tre identitetsdimensioner 20

Varför rektorers identitet? 20

Bokens ambition 22

Bokens disposition 22

 

2 Rektors identitet och meningsskapande 25

Ett betydelsefullt perspektiv 27

Identitetens tre dimensioner 28

Den professionella dimensionen 29

Den lokala dimensionen 29

Den personliga dimensionen 30

Meningsskapande utifrån identitet 31

Svenska rektorers identitet – en tillbakablick 32

En tidig professionell identitet: efterkrigstiden  33

En öppning för andra identitetsdimensioner: SIA till 1980-talet  33

Lokala och personliga identiteter – 1990-talets reformer 35

Den professionella dimensionen återvänder?: 2000-talet  38

En överprofessionaliserad rektorsidentitet: nutid 39

(O)balansen mellan de tre identitetsdimensionerna 40

Likriktning – från landsbygd till storstad 41

Fristående och kommunala verksamheter – den homogena identiteten består 43

 

3 Rektorers professionella identitet 45

Styrdokument och författningar 47

Skolverket 49

Skolinspektionen 51

Forskning 53

Den professionella dimensionen och meningsskapandet 55

 

4 Rektorers lokala identitet 57

Förskolan/skolans kultur och sammanhang 59

Förväntningar från lärare 61

Förväntningar från andra rektorer 62

Dimensionens betydelse för rektorerna  64

Den lokala dimensionen och meningsskapandet 66

 

5 Rektorers personliga identitet 71

Mina egna personliga värderingar 73

Mitt personliga engagemang och intresse för förskolan och skolan 76

Mitt intresse för lokalsamhället där förskolan eller skolan ligger 77

Dimensionens betydelse för rektorerna 78

Den personliga dimensionen och meningsskapandet  80

 

6 Ledarskap, skolförbättring och identitet 85

Det första årets arbete  87

Men Kim är inte riktigt nöjd …  88

Men är det något mer som skaver?  90

Rektors ledarskap 93

Skolförbättring 97

Varför en bättre balans?  99

Hur uppnår vi en mer balanserad identitet?  101

 

7 Ledarskap i en tid av lömska problem 105

Pandemier och nationella krissituationer 108

Klimat, hållbarhet och miljö 109

Bristen på utbildade förskolelärare och lärare 110

Integration 111

Inkludering 113

Identitetsdimensionen och de lömska problemen 114

 

8 På spaning efter framtidens ledarskap 117

På spaning efter den tid som flytt …  120

… eller på morgondagens rektorer?  122

 

Appendix 125

 

Litteratur 127

 

Information

Författare:
Daniel Nordholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140742
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43254-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
136

Författare

Daniel Nordholm

Daniel Nordholm är universitetslektor och docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet....

 ;