Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Rektorers identitet
Författarens tack 9
Förord 11
1 Rektorers identitet 13
En fiktiv men ändå verklig rektor 16
Om identitet 19
Tre identitetsdimensioner 20
Varför rektorers identitet? 20
Bokens ambition 22
Bokens disposition 22
2 Rektors identitet och meningsskapande 25
Ett betydelsefullt perspektiv 27
Identitetens tre dimensioner 28
Den professionella dimensionen 29
Den lokala dimensionen 29
Den personliga dimensionen 30
Meningsskapande utifrån identitet 31
Svenska rektorers identitet – en tillbakablick 32
En tidig professionell identitet: efterkrigstiden 33
En öppning för andra identitetsdimensioner: SIA till 1980-talet 33
Lokala och personliga identiteter – 1990-talets reformer 35
Den professionella dimensionen återvänder?: 2000-talet 38
En överprofessionaliserad rektorsidentitet: nutid 39
(O)balansen mellan de tre identitetsdimensionerna 40
Likriktning – från landsbygd till storstad 41
Fristående och kommunala verksamheter – den homogena identiteten består 43
3 Rektorers professionella identitet 45
Styrdokument och författningar 47
Skolverket 49
Skolinspektionen 51
Forskning 53
Den professionella dimensionen och meningsskapandet 55
4 Rektorers lokala identitet 57
Förskolan/skolans kultur och sammanhang 59
Förväntningar från lärare 61
Förväntningar från andra rektorer 62
Dimensionens betydelse för rektorerna 64
Den lokala dimensionen och meningsskapandet 66
5 Rektorers personliga identitet 71
Mina egna personliga värderingar 73
Mitt personliga engagemang och intresse för förskolan och skolan 76
Mitt intresse för lokalsamhället där förskolan eller skolan ligger 77
Dimensionens betydelse för rektorerna 78
Den personliga dimensionen och meningsskapandet 80
6 Ledarskap, skolförbättring och identitet 85
Det första årets arbete 87
Men Kim är inte riktigt nöjd … 88
Men är det något mer som skaver? 90
Rektors ledarskap 93
Skolförbättring 97
Varför en bättre balans? 99
Hur uppnår vi en mer balanserad identitet? 101
7 Ledarskap i en tid av lömska problem 105
Pandemier och nationella krissituationer 108
Klimat, hållbarhet och miljö 109
Bristen på utbildade förskolelärare och lärare 110
Integration 111
Inkludering 113
Identitetsdimensionen och de lömska problemen 114
8 På spaning efter framtidens ledarskap 117
På spaning efter den tid som flytt … 120
… eller på morgondagens rektorer? 122
Appendix 125
Litteratur 127
Information
- Författare:
- Daniel Nordholm
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144140742
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 43254-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 136