Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärarkåren och förstelärarna

Splittrad, stärkt och styrd profession
Skickas följande arbetsdag

Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning. Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverk...

Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning. Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverkats i liten utsträckning. Reformen har bidragit till att lärarprofessionen splittrats, eller stratifierats. Som följd har professionen stärkts i sin position i skolorganisationen samtidigt som skolledningen fortfarande styr urval av förstelärare och påverkar arbetsinnehåll. Organisering och professionalisering är därmed inte nödvändigtvis varandras motsatser. Med en stärkt lärarprofession som är mer organiserad kan skolan stärkas och klara av att möta en mer komplex omvärld. Lärarkåren och förstelärarna erbjuder en nyanserad förståelse av det så omtvistade professionsbegreppet och vad det betyder i förhållande till lärares yrkesutövning och autonomi. Boken vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram, skolledarutbildningar och till yrkesverksamma lärare och skolledare.

Boken utgör ett intressant och välkommet bidrag i diskussionen om förstelärare och är intressant för en bred målgrupp som är eller är på väg att bli verksamma i skolans värld.

Information

Författare:
Johan Alvehus Sanna Eklund Gustaf Kastberg Weichselberger
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144123387
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39673-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
256

Författare

Johan Alvehus

Johan Alvehus är professor i tjänstevetenskap vid Lunds universitet. Han undervisar i organisationsteori, ledarskap och akademiskt skrivande. I sin...

Sanna Eklund

Sanna Eklund är doktorand vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet.

Gustaf Kastberg Weichselberger

Gustaf Kastberg Weichselberger (t.h.) är professor i offentlig förvaltning vid Göteborgs universitet och undervisar och forskar om ekonomistyrning ...

 ;