
Lärandebaserad skolutveckling
Lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Inledning
- 11Bokens innehållsliga struktur
- 13Mötet mellan teori, forskning och vardagsarbete
- 14Underlaget
- 15KAPITEL 1 Olika utgångspunkter för skolutveckling
- 17New public management
- 20Lärande organisation
- 25Forskningstraditioner
- 34Skolkontoret på andra våningen
- 37Sammanfattning
- 39KAPITEL 2 VISKA – modell för lärandebaserad skolutveckling
- 39Vila på vetenskaplig grund
- 41Skolledarskap
- 42Helhet och systemperspektiv
- 44Vardagens pedagogiska frågor
- 44Arbetsorganisation och utvecklingsorganisation
- 46Helhetsidén
- 47Erfarenhet av VISKA-modellen för skolutveckling
- 48Sammanfattning
- 49KAPITEL 3 Arbetsorganisationen
- 50Funktion och inneboende logik
- 51Betydelsen för lärares lärande i vardagen
- 58En implementeringsarena
- 59Sammanfattning
- 61KAPITEL 4 Utvecklingsorganisationen
- 63Funktion och inneboende logik
- 63Gemensamt lärande i vardagen
- 64Erfarenhetslärande
- 72Struktur för systematisk kunskapsbildning
- 95Lärledares funktion och uppgifter
- 96Spridning av lärdomar
- 101Lärandets innehåll
- 112Att skapa en utvecklingsorganisation
- 113Förutsättningar för hög kvalitet
- 117Hinder
- 120Förtydligande exempel
- 123Resultat av lärandebaserad skolutveckling
- 130Sammanfattning
- 131KAPITEL 5 Metoder vid systematisk kunskapsbildning
- 132Föreställningsvärldens struktur
- 134Föreställningskarta
- 142Lärande samtal
- 151Sammanfattning
- 153KAPITEL 6 Två kompletterande system
- 154Samspelet
- 155Arbets- och utvecklingsorganisationslogik
- 164Att uppnå bra balans
- 171Utvecklingsorganisationsfrågor
- 173Logik och organisationsform
- 174Sammanfattning
- 177KAPITEL 7 En skolas helhetsidé
- 178Vision och verksamhetsidé
- 180Styrning, kvalitet och helhetsidé
- 183Helhetsidéns betydelse i VISKA
- 196Relevanta helheter
- 199Motstridiga helheter
- 201Helhetsidéns kvalitet
- 206Att levandegöra helhetsidén i vardagspraktiken
- 208Att skapa en pedagogisk helhetsid
- 214Utvidgad helhetsid
- 216Lärdomar om skolutveckling
- 218Sammanfattning
- 219KAPITEL 8 Ledarskap utifrån ett lärandeperspektiv
- 220Prioritering av ledarskapsinsatser
- 222Ledarskap och vardagsproblem
- 226Statens styrning
- 230Kommunal styrning
- 231Att hantera variation
- 235Forskning om utvecklande ledarskap
- 244Breddat och delat ledarskap
- 245Sammanfattning
- 249KAPITEL 9 Systematiskt kvalitetsarbete
- 251Lärandebaserat kvalitetsarbete
- 256Tre olika kvalitetsdimensioner
- 259Dynamisk kvalitet utifrån ett lärandeperspektiv
- 261Helhetsidén och kvalitetsarbetet
- 265Lärande på den egna nivån
- 267Resultat som kvalitetsmått
- 279Process som kvalitetsmått
- 281Sammanfattning
- 283KAPITEL 10 Avslutning
- 284Utmanande möte
- 285Lärande nätverk
- 289Referenser
- 297Sakregister
Information
- Författare:
- Hans-Åke Scherp
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144084046
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 36440-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 299