Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärandebaserad skolutveckling

Lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat
Skickas följande arbetsdag

Som lärare och skolledare går det att agera för att förbättra undervisning och lärande. Hans-Åke Scherp argumenterar för att drivkrafterna för en sådan utveckling är inre motivation och ett underifrån-perspektiv snarare än ett uppifrån-perspektiv, mål som är ställda av andra och ökad betoning av betyg. För att åstadkomma skolutveckling menar författaren att det är viktigt att gemensamt utforma en helhetsidé som vägledande för vardagsarbetet och som grund för kvalitetsarbetet. Skolledares, lär...

Som lärare och skolledare går det att agera för att förbättra undervisning och lärande. Hans-Åke Scherp argumenterar för att drivkrafterna för en sådan utveckling är inre motivation och ett underifrån-perspektiv snarare än ett uppifrån-perspektiv, mål som är ställda av andra och ökad betoning av betyg. För att åstadkomma skolutveckling menar författaren att det är viktigt att gemensamt utforma en helhetsidé som vägledande för vardagsarbetet och som grund för kvalitetsarbetet. Skolledares, lärares och elevers samverkan kring mål och medel är det som gör att hela skolan går framåt. Styrkan i framställningen är att den är både teoretisk och praktisk. Här finns förslag på sätt att arbeta och många exempel, och Scherp visar därmed hur ett vetenskapligt grundat lärandeperspektiv på skolutveckling kan omsättas i praktiken. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och skolledare.

      • 7
        Inledning
        • 11
          Bokens innehållsliga struktur
        • 13
          Mötet mellan teori, forskning och vardagsarbete
        • 14
          Underlaget
      • 15
        KAPITEL 1 Olika utgångspunkter för skolutveckling
        • 17
          New public management
        • 20
          Lärande organisation
        • 25
          Forskningstraditioner
        • 34
          Skolkontoret på andra våningen
        • 37
          Sammanfattning
      • 39
        KAPITEL 2 VISKA – modell för lärandebaserad skolutveckling
        • 39
          Vila på vetenskaplig grund
        • 41
          Skolledarskap
        • 42
          Helhet och systemperspektiv
        • 44
          Vardagens pedagogiska frågor
        • 44
          Arbetsorganisation och utvecklingsorganisation
        • 46
          Helhetsidén
        • 47
          Erfarenhet av VISKA-modellen för skolutveckling
        • 48
          Sammanfattning
      • 49
        KAPITEL 3 Arbetsorganisationen
        • 50
          Funktion och inneboende logik
        • 51
          Betydelsen för lärares lärande i vardagen
        • 58
          En implementeringsarena
        • 59
          Sammanfattning
      • 61
        KAPITEL 4 Utvecklingsorganisationen
        • 63
          Funktion och inneboende logik
        • 63
          Gemensamt lärande i vardagen
        • 64
          Erfarenhetslärande
        • 72
          Struktur för systematisk kunskapsbildning
        • 95
          Lärledares funktion och uppgifter
        • 96
          Spridning av lärdomar
        • 101
          Lärandets innehåll
        • 112
          Att skapa en utvecklingsorganisation
        • 113
          Förutsättningar för hög kvalitet
        • 117
          Hinder
        • 120
          Förtydligande exempel
        • 123
          Resultat av lärandebaserad skolutveckling
        • 130
          Sammanfattning
      • 131
        KAPITEL 5 Metoder vid systematisk kunskapsbildning
        • 132
          Föreställningsvärldens struktur
        • 134
          Föreställningskarta
        • 142
          Lärande samtal
        • 151
          Sammanfattning
      • 153
        KAPITEL 6 Två kompletterande system
        • 154
          Samspelet
        • 155
          Arbets- och utvecklingsorganisationslogik
        • 164
          Att uppnå bra balans
        • 171
          Utvecklingsorganisationsfrågor
        • 173
          Logik och organisationsform
        • 174
          Sammanfattning
      • 177
        KAPITEL 7 En skolas helhetsidé
        • 178
          Vision och verksamhetsidé
        • 180
          Styrning, kvalitet och helhetsidé
        • 183
          Helhetsidéns betydelse i VISKA
        • 196
          Relevanta helheter
        • 199
          Motstridiga helheter
        • 201
          Helhetsidéns kvalitet
        • 206
          Att levandegöra helhetsidén i vardagspraktiken
        • 208
          Att skapa en pedagogisk helhetsid
        • 214
          Utvidgad helhetsid
        • 216
          Lärdomar om skolutveckling
        • 218
          Sammanfattning
      • 219
        KAPITEL 8 Ledarskap utifrån ett lärandeperspektiv
        • 220
          Prioritering av ledarskapsinsatser
        • 222
          Ledarskap och vardagsproblem
        • 226
          Statens styrning
        • 230
          Kommunal styrning
        • 231
          Att hantera variation
        • 235
          Forskning om utvecklande ledarskap
        • 244
          Breddat och delat ledarskap
        • 245
          Sammanfattning
      • 249
        KAPITEL 9 Systematiskt kvalitetsarbete
        • 251
          Lärandebaserat kvalitetsarbete
        • 256
          Tre olika kvalitetsdimensioner
        • 259
          Dynamisk kvalitet utifrån ett lärandeperspektiv
        • 261
          Helhetsidén och kvalitetsarbetet
        • 265
          Lärande på den egna nivån
        • 267
          Resultat som kvalitetsmått
        • 279
          Process som kvalitetsmått
        • 281
          Sammanfattning
      • 283
        KAPITEL 10 Avslutning
        • 284
          Utmanande möte
        • 285
          Lärande nätverk
      • 289
        Referenser
      • 297
        Sakregister

Information

Författare:
Hans-Åke Scherp
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144084046
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36440-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
299

Författare

Hans-Åke Scherp

Hans-Åke Scherp är docent i pedagogik med särskild inriktning mot skolutveckling och ledarskap. Han har varit vetenskaplig ledare under 10 år för e...

 ;