Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Förstå och förklara skolresultat

Att använda forskning
Skickas följande arbetsdag

Förstå och förklara skolresultat

Att använda forskning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Svenska skolresultat visar en nedåtgående trend över tid. I debatten cirkulerar otaliga förklaringar, och skolans personal engageras i en mängd satsningar för att vända utvecklingen. Men satsar man på rätt saker? Och vad förklarar egentligen skolresultat om vi tar den samlade forskningen i beaktande? Boken gör en gedigen genomgång av den internationella forskningen om skolresultat. Elevers kognitiva förutsättningar framträder här som en viktig men ofta förbisedd parameter i den svenska debat...

Svenska skolresultat visar en nedåtgående trend över tid. I debatten cirkulerar otaliga förklaringar, och skolans personal engageras i en mängd satsningar för att vända utvecklingen. Men satsar man på rätt saker? Och vad förklarar egentligen skolresultat om vi tar den samlade forskningen i beaktande? Boken gör en gedigen genomgång av den internationella forskningen om skolresultat. Elevers kognitiva förutsättningar framträder här som en viktig men ofta förbisedd parameter i den svenska debatten om skolresultat. Konstaterandet kan verka nedslående för den som kämpar för en skola där alla har samma möjligheter. Men författaren nyanserar bilden och visar att det finns vägar fram oavsett förekomsten av kognitiva ramar. Det handlar både om vad elever själva kan göra, och vad enskilda lärare och skolor tar sig för. Förklara och förstå skolresultat är ovärderlig läsning för blivande och verksamma lärare, liksom för rektorer och andra skolledare.

Om författaren 5

Förord  7

Inledning 9

1.  Skolresultatens historia: Validitet och mätning 13

Pedagogik som disciplin i Sverige 15

2.  Vad som menas med skolresultat och hur de mäts i Sverige 17

Validitet och reliabilitet  17

Betygens validitet och reliabilitet 22

Betygsutveckling i förhållande till internationella kunskapsundersökningar 26

Nationella provens samband med betyg  27

3.  Individuella faktorer 31

Hur individfaktorer mäts  32

Kognitiva förmågor 34

Icke-kognitiva förmågor och personlighet 39

Sociodemografiska faktorer  49

4.  Skolfaktorer 57

Lärarkompetens 58

Klasstorlekar 61

Skolans materiella resurser 62

Klassrumsdisciplin  64

Kamrateffekter  65

5.  Samhällsförändringar och systemfaktorer 67

Ekonomisk utveckling 67

Demokratisering 70

Kulturella faktorer  72

Läroplaner 75

Migration 77

Krig och konflikter  78

Geografisk position  78

Digitalisering 79

6.  Skolresultat i andra länder 83

FIMS, TIMSS och PIRLS  83

PISA  87

PISA-mätningar och forskning med PISA-data  88

7.  Forskning om skolresultat i svensk skola – praktiska råd 99

Använd hybriddidaktik  99

Pröva dig fram i undervisningen men ha en stabil grund 101

Använd sambedömning och samplanering 101

Använd nationella prov som riktlinje i bedömning  102

Prov ska göras skriftligt för hand eller med hjälp av säkra programvaror 102

Undervisning ska vara meningsfull, inte rolig  103

Använd en i huvudsak auktoritativ undervisningsstil  104

Kombinera formativ och summativ bedömning 105

Var kritisk mot vetenskap 106

Framgångsfaktorer för elevers lärande 108

Avslutning 109

Referenser 111

Appendix: Skolresultat utifrån aggregerade kommundata  123

Register 143

Boken ger djupare kunskaper om vad elever, lärare och skolledare kan göra för framgångsrikt lärande. […] I det avslutande kapitlet ger författaren praktiska råd, förankrade i aktuell forskning och beprövad erfarenhet, direkt tillämpbara i undervisningen. Förstå och förklara skolresultat är en utmärkt bok för den som vill vidga och fördjupa sina kunskaper om bakomliggande faktorer för elevers studieresultat i Sverige och internationellt.

Information

Författare:
Björn Boman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144185569
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47477-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
144

Författare

Björn Boman

Björn Boman är fil.dr i pedagogik och legi­timerad lärare i svenska och religionskunskap. Han har över tio års erfarenhet av undervisning på gymnas...

 ;

Svenska skolresultat visar en nedåtgående trend över tid. I debatten cirkulerar otaliga förklaringar, och skolans personal engageras i en mängd satsningar för att vända utvecklingen. Men satsar man på rätt saker? Och vad förklarar egentligen skolresultat om vi tar den samlade forskningen i beaktande? Boken gör en gedigen genomgång av den internationella forskningen om skolresultat. Elevers kognitiva förutsättningar framträder här som en viktig men ofta förbisedd parameter i den svenska debat...

Svenska skolresultat visar en nedåtgående trend över tid. I debatten cirkulerar otaliga förklaringar, och skolans personal engageras i en mängd satsningar för att vända utvecklingen. Men satsar man på rätt saker? Och vad förklarar egentligen skolresultat om vi tar den samlade forskningen i beaktande? Boken gör en gedigen genomgång av den internationella forskningen om skolresultat. Elevers kognitiva förutsättningar framträder här som en viktig men ofta förbisedd parameter i den svenska debatten om skolresultat. Konstaterandet kan verka nedslående för den som kämpar för en skola där alla har samma möjligheter. Men författaren nyanserar bilden och visar att det finns vägar fram oavsett förekomsten av kognitiva ramar. Det handlar både om vad elever själva kan göra, och vad enskilda lärare och skolor tar sig för. Förklara och förstå skolresultat är ovärderlig läsning för blivande och verksamma lärare, liksom för rektorer och andra skolledare.

Information

Författare:
Björn Boman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144188720
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47477-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Björn Boman

Björn Boman är fil.dr i pedagogik och legi­timerad lärare i svenska och religionskunskap. Han har över tio års erfarenhet av undervisning på gymnas...

 ;