Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Aktionsforskning i undervisningen

Aktionsforskning i undervisningen
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 7
Inledning 11
1 Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 17
Undervisning som evidensbaserad eller evidensinformerad praktik 18
Tolkningar av vetenskaplig grund 20
Tolkningar av beprövad erfarenhet 24
Tyst kunskap 27
Den forskande läraren 28
2 Aktionsforskning 33
Syftet med aktionsforskning 34
Olika typer av aktionsforskning 36
Kännetecknande för aktionsforskning 38
Framgångsfaktorer 38
Lärares professionella lärande 44
Utmaningar med aktionsforskning 46
3 Lärares förväntningar på aktionsforskning och hur blev det? 49
Motiv för att arbeta med forskning och utveckling i skolan 50
Skriftliga lärarreflektioner 51
Lärarnas initiala motiv till och förväntningar på aktionsforskning 53
Hur kan förväntningarna kopplas ihop med resultaten? 59
Lärares arbete med aktionsforskning – utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 65
4 Aktionsforskningsprocesser i praktiken 69
Praktikgemenskap 70
Aktionsforskningsprocessens olika faser 73
Fas 1: Identifierar område 77
Fas 2: Planerar, iscensätter och dokumenterar aktiviteter 84
Fas 3: Analyserar och reflekterar över processen 89
Fas 4: Sprider lärdomar för fortsatt utveckling 93
5 Samtalsmodeller 103
Rundan 104
Guldkornssamtal 105
Fiskskålen 106
Triosamtal 107
Fotografier som utgångspunkt för samtal 110
Kollegahandledning 111
Dialogiska reflektionsmodellen 113
Dialogseminarium 116
Rollspel 118
6 Metoder för dokumentation 123
Skriftliga reflektioner 124
Samtal och intervjuer 131
Skuggning 145
Enkäter 150
Etiska aspekter 152
7 Analysmetoder 157
Tematisk analys 158
Diskursanalys 162
Analys av enkäter 169
8 Barns och elevers delaktighet i aktionsforskning 173
Olika former av delaktighet 174
Från rådgivare till medforskare – olika sätt att uttrycka delaktighet 176
Varför är det viktigt att barn och elever är delaktiga? 182
Hur kan barn och elever vara delaktiga i aktionsforskning? 184
9 Handledarens betydelse för lärares professionella lärande 191
Olika typer av handledning 191
Läraren som utvecklingsledare 192
Viktiga kompetenser för en handledare 194
Handledarens roll i olika faser 196
Etik i handledarrollen 199
Handledarroller och metaforer 201
Råd till en lärarhandledare 211
10 Lärandeteorier 215
Behaviorism 216
Kognitivism 219
Pragmatism 223
Sociokulturellt perspektiv 228
Livsvärldsfenomenologi 232
Posthumanism 237
11 Avslutning 245
Aktionsforskning – utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 245
Hållbarhet bortom ett projekt 247
Slutord 249
Litteraturförteckning 251
Person- och sakregister 263
Information
- Författare:
- Ulrika Bergmark Sara Viklund
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144152042
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 44176-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 264
Information
- Författare:
- Ulrika Bergmark Sara Viklund
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183633
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 44176-SB01
- Upplaga:
- Första