Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Aktionsforskning i undervisningen

från idé till handling
Skickas följande arbetsdag

Aktionsforskning i undervisningen

från idé till handling

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Aktionsforskningens styrka ligger i att den för samman forskning med undervisning och lärares erfarenheter. I den här boken beskrivs aktionsforskningsprocessen från idé till konkret handling. Teman som berörs är: • uppstart och planering av processen • metoder för dokumentation och analys • olika samtalsmodeller • hur barn och elever kan vara delaktiga i aktionsforskningsprocessen • handledning, dess olika faser samt handledarrollen • teoretiska perspektiv på kunskap, lärande och un...

Aktionsforskningens styrka ligger i att den för samman forskning med undervisning och lärares erfarenheter. I den här boken beskrivs aktionsforskningsprocessen från idé till konkret handling. Teman som berörs är: • uppstart och planering av processen • metoder för dokumentation och analys • olika samtalsmodeller • hur barn och elever kan vara delaktiga i aktionsforskningsprocessen • handledning, dess olika faser samt handledarrollen • teoretiska perspektiv på kunskap, lärande och undervisning • betydelsen av förväntningar som bidrar till reflektion, dialog och lärande. Aktionsforskning i undervisningen: från idé till handling vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbildning. Boken fungerar som vägledning för verksamma i förskolor och skolor som på egen hand vill initiera och genomföra en aktionsforskningsprocess i undervisningen, men den kan även användas i samverkansprojekt mellan universitet och skolverksamhet.

Förord 7

Inledning 11

 

                      1 Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 17

Undervisning som evidensbaserad eller evidensinformerad praktik 18

Tolkningar av vetenskaplig grund 20

Tolkningar av beprövad erfarenhet 24

Tyst kunskap 27

Den forskande läraren 28

 

                      2 Aktionsforskning 33

Syftet med aktionsforskning 34

Olika typer av aktionsforskning 36

Kännetecknande för aktionsforskning 38

Framgångsfaktorer 38

Lärares professionella lärande 44

Utmaningar med aktionsforskning 46

 

                      3 Lärares förväntningar på aktionsforskning och hur blev det? 49

Motiv för att arbeta med forskning och utveckling i skolan 50

Skriftliga lärarreflektioner 51

Lärarnas initiala motiv till och förväntningar på aktionsforskning 53

Hur kan förväntningarna kopplas ihop med resultaten? 59

Lärares arbete med aktionsforskning – utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 65

 

                      4 Aktions­forsknings­processer i praktiken 69

Praktikgemenskap 70

Aktionsforskningsprocessens olika faser 73

Fas 1: Identifierar område 77

Fas 2: Planerar, iscensätter och dokumenterar aktiviteter 84

Fas 3: Analyserar och reflekterar över processen 89

Fas 4: Sprider lärdomar för fortsatt utveckling 93

 

                      5 Samtalsmodeller 103

Rundan 104

Guldkornssamtal 105

Fiskskålen 106

Triosamtal 107

Fotografier som utgångspunkt för samtal 110

Kollegahandledning 111

Dialogiska reflektionsmodellen 113

Dialogseminarium 116

Rollspel 118

 

                      6 Metoder för dokumentation 123

Skriftliga reflektioner 124

Samtal och intervjuer 131

Skuggning 145

Enkäter 150

Etiska aspekter 152

 

                      7 Analysmetoder 157

Tematisk analys 158

Diskursanalys 162

Analys av enkäter 169

 

                      8 Barns och elevers delaktighet i aktionsforskning 173

Olika former av delaktighet 174

Från rådgivare till medforskare – olika sätt att uttrycka delaktighet 176

Varför är det viktigt att barn och elever är delaktiga? 182

Hur kan barn och elever vara delaktiga i aktionsforskning? 184

 

                      9 Handledarens betydelse för lärares professionella lärande 191

Olika typer av handledning 191

Läraren som utvecklingsledare 192

Viktiga kompetenser för en handledare 194

Handledarens roll i olika faser 196

Etik i handledarrollen 199

Handledarroller och metaforer 201

Råd till en lärarhandledare 211

 

                      10 Lärandeteorier 215

Behaviorism 216

Kognitivism 219

Pragmatism 223

Sociokulturellt perspektiv 228

Livsvärldsfenomenologi 232

Posthumanism 237

 

                      11 Avslutning 245

Aktionsforskning – utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 245

Hållbarhet bortom ett projekt 247

Slutord 249

Litteraturförteckning 251

Person- och sakregister 263

Information

Författare:
Ulrika Bergmark Sara Viklund
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152042
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44176-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
264

Författare

Ulrika Bergmark

Ulrika Bergmark, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare, Piteå kommun

Sara Viklund

Sara Viklund är fil.mag. i pedagogisk yrkesverksamhet. Hon arbetar som gymnasielärare och förstelärare vid Strömbackaskolan i Piteå, där hon också ...

 ;

Aktionsforskningens styrka ligger i att den för samman forskning med undervisning och lärares erfarenheter. I den här boken beskrivs aktionsforskningsprocessen från idé till konkret handling. Teman som berörs är: • uppstart och planering av processen • metoder för dokumentation och analys • olika samtalsmodeller • hur barn och elever kan vara delaktiga i aktionsforskningsprocessen • handledning, dess olika faser samt handledarrollen • teoretiska perspektiv på kunskap, lärande och un...

Aktionsforskningens styrka ligger i att den för samman forskning med undervisning och lärares erfarenheter. I den här boken beskrivs aktionsforskningsprocessen från idé till konkret handling. Teman som berörs är: • uppstart och planering av processen • metoder för dokumentation och analys • olika samtalsmodeller • hur barn och elever kan vara delaktiga i aktionsforskningsprocessen • handledning, dess olika faser samt handledarrollen • teoretiska perspektiv på kunskap, lärande och undervisning • betydelsen av förväntningar som bidrar till reflektion, dialog och lärande. Aktionsforskning i undervisningen: från idé till handling vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbildning. Boken fungerar som vägledning för verksamma i förskolor och skolor som på egen hand vill initiera och genomföra en aktionsforskningsprocess i undervisningen, men den kan även användas i samverkansprojekt mellan universitet och skolverksamhet.

Information

Författare:
Ulrika Bergmark Sara Viklund
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183633
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44176-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ulrika Bergmark

Ulrika Bergmark, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare, Piteå kommun

Sara Viklund

Sara Viklund är fil.mag. i pedagogisk yrkesverksamhet. Hon arbetar som gymnasielärare och förstelärare vid Strömbackaskolan i Piteå, där hon också ...

 ;