Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Karriärvägledning

En forskningsöversikt
Skickas följande arbetsdag

Karriärvägledning

En forskningsöversikt

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I vårt alltmer individualistiska samhälle ökar pressen på människor att göra val. Inte minst unga människor måste tidigt i livet fatta beslut om frågor som rör utbildning, yrke och karriär. Studie- och yrkesvägledning, ofta benämnt karriärvägledning, blir därmed alltmer centralt, liksom vårt behov av forskningsbaserad kunskap om dessa praktiker. Den här boken erbjuder en forskningsbaserad översikt av karriärvägledningsfältet. Vägledningens utveckling, dess teorier och framtidsperspektiv ramas...

I vårt alltmer individualistiska samhälle ökar pressen på människor att göra val. Inte minst unga människor måste tidigt i livet fatta beslut om frågor som rör utbildning, yrke och karriär. Studie- och yrkesvägledning, ofta benämnt karriärvägledning, blir därmed alltmer centralt, liksom vårt behov av forskningsbaserad kunskap om dessa praktiker. Den här boken erbjuder en forskningsbaserad översikt av karriärvägledningsfältet. Vägledningens utveckling, dess teorier och framtidsperspektiv ramas in i ett antal kapitel som berör såväl unga som vuxnas navigerande i en alltmer svåröverskådlig utbildnings- och arbetsmarknad. Hur beskriver vägledare yrken? Vilken betydelse har marknadsutsättning av skolor för vägledningen? Vad skiljer vägledning från coaching? Vad sker i mötet mellan vägledare och elev? Det är några exempel på frågor som belyses i antologin. Namnkunniga forskare från Sverige, Danmark och England bidrar här med översikter och fördjupningar som ger insikter inom ett alltför obeforskat område. Karriärvägledning vänder sig till studerande på högskola och universitetet men även till verksamma vägledare, lärare och skolledare; yrkesgrupper vars uppgift det är att skapa samverkan mellan utbildning och arbetsliv.

    • 1
      Om författarna
      • 15
        Inledning
        • 18
          Referenser
      • 1
        19
        Vägledningsfältets historia och utveckling
        • Anders Lovén
        • 19
          Den korta historien
        • 23
          Allas ansvar – ingens ansvar
        • 25
          50 år och ingen förändring
        • 26
          Vad är vägledning
        • 29
          Vägledningsmodeller
        • 31
          Målstyrningen har aldrig fungerat
        • 33
          Den snäva vägledningen
        • 35
          Professionen vägledning
        • 41
          Hur går vi vidare
        • 41
          Nya organisationsformer
        • 42
          Den internationella scenen
        • 44
          Career Management Skills – begrepp i tiden
        • 45
          Det är inte vägledarnas fel
        • 46
          Referenser
      • 2
        49
        Forskning om studie- och yrkesvägledning
        • Jenny Bimrose & Alan Brown
        • 49
          Inledning
        • 50
          Vägledningsforskning: teori och praktik
        • 51
          Att forska om studie- och yrkesvägledning
        • 54
          Vägledningsforskningens förändrade roll
        • 57
          Att integrera vägledningsforskningen
        • 58
          Slutsatser och reflektioner
        • 60
          Referenser
      • 3
        63
        Teorier inom vägledningsfältet
        • Anders Lovén
        • 63
          Skepsis eller teoriförakt
        • 64
          Personlig vägledningsteori – en del av vår ryggsäck
        • 65
          Teorier som en karta
        • 66
          Strömningar inom vägledning
        • 67
          Matchningstraditionen – i går och i dag
        • 68
          Personcentrerad tradition
        • 68
          Utvecklingsinriktad tradition – processvägledning
        • 69
          Den sociologiska kritiken
        • 70
          Postmoderna strömningar
        • 70
          Ett urval teorier med relevans för vägledning
        • 71
          En modern matchningsteori
        • 72
          Konstruktivistiska teorier
        • 74
          Postmoderna teorier med anknytning till managementsektorn
        • 76
          Teorisammansmältning – ett fåfängt hopp
        • 77
          Careership – en överbryggande teori
        • 78
          Systemteori som ramverk
        • 80
          Teorier – en spegel av samhället
        • 81
          Vägledaren som balanskonstnär
        • 81
          Sökandes advokat eller systemets förlängda arm
        • 82
          Råd efterfrågas men inte styrning
        • 82
          Gränsdragning mellan vägledning och terapi
        • 83
          Process eller brytpunkt
        • 83
          Men hur hjälper teorierna
        • 84
          Karriärteorier i samtalen
        • 85
          Teorierna som analysinstrument
        • 86
          Lagommänniskan
        • 87
          Den rastlöse planeraren
        • 88
          Karriärkarusellen
        • 91
          Tågluffaren med öppen biljett
        • 91
          Charterresenären som bokade biljett tidigt
        • 92
          Den orutinerade resenären som knappt varit utomlands
        • 92
          Fler analyser efterlyses
        • 92
          Dags att sammanfatta
        • 93
          Referenser
        • 97
          Appendix
        • 97
          Super i praktisk tillämpning
        • 98
          Verktyg för förändring
        • 99
          Positive Uncertainty – som verktyg
      • 4
        101
        Vägledning i ett EU-perspektiv
        • Anki Bengtsson
        • 101
          Inledning
        • 102
          Policy och styrning genom social kontroll
        • 103
          Karriärhantering som social kontroll av individualisering och ansvarstagande
        • 106
          Humankapital och individualiseringen av ansvar
        • 108
          Karriärhantering och ”anställningsbarhet
        • 111
          Kompetenser och självutvärdering
        • 114
          Sammanfattning
        • 115
          Referenser
      • 5
        119
        Kommunerna och vägledning – de goda exemplen
        • Lena Jutdal
        • 122
          Mål och ansvarsfördelning
        • 124
          Kollegialt lärande och hela skolans ansvar
        • 125
          Samarbete och gemensamma verktyg
        • 128
          Elevens behov i centrum
        • 129
          Samverkan med omvärld och arbetsliv
        • 131
          Implementering och fortsatt utvecklingsarbete
        • 132
          Vägledning genom hela skoltiden
        • 134
          Fortsatt behov av utveckling
        • 134
          Referenser
      • 6
        135
        Vägledning på gymnasiemarknaden
        • Lisbeth Lundahl
        • 135
          Förändrad skola – ny vägledarroll
        • 136
          Gymnasiemarknadens framväxt och nuläge
        • 139
          Konkurrensens inverkan i två regioner
        • 140
          Vägledarröster från åtta skolor
        • 141
          Tre skilda konkurrenssammanhang
        • 143
          Inställningen till fria skolval och konkurrensutsättning
        • 144
          Svårare att vägleda och navigera i det nya gymnasielandskapet
        • 146
          Marknadsföringen en ny arbetsuppgift
        • 148
          Vägledardilemman
        • 151
          Avslutande kommentarer
        • 152
          Referenser
      • 7
        155
        Vägledning i nya kontexter
        • Rie Thomsen, Randi Boelskifte Skovhus & Rita Buhl
        • 157
          Kontext som plats för social praktik
        • 158
          Ett exempel på platsens betydelse
        • 159
          Vägledning i verkstäder och i socialt utsatta bostadsområden
        • 160
          Vägledningskafé på Vapnagaard
        • 162
          Vägledning i yrkesutbildningens praktiklokal
        • 163
          ”Matverkstad” med vägledning
        • 165
          En reflektionsmodell
        • 166
          Skapa möjligheter, struktur och ingångar
        • 168
          Att vara i gemenskap och bli sedd
        • 169
          Vägledning i gemenskaper
        • 170
          Hur vi undersöker potentialen för vägledning
        • 171
          Vi summerar
        • 172
          Referenser
      • 8
        175
        Vägledningens innersta rum
        • Åsa Sundelin
        • 175
          Bakgrund
        • 179
          Fallstudien och dess sammanhang
        • 181
          Samtalens innehåll
        • 181
          Samtalen mellan Said och Elsa
        • 189
          Sammanfattning
        • 191
          Samtalens kommunikativa projekt
        • 192
          Said
        • 193
          Elsa
        • 194
          Samspel och
        • 194
          … konsekvens
        • 196
          Avslutande diskussion
        • 198
          Referenser
      • 9
        201
        Coachning och vägledning – syskon och rivaler
        • Christer Langström
        • 201
          Inledning
        • 202
          Coachning i vid bemärkelse
        • 204
          Fenomenet coachning
        • 206
          En länk mellan vägledning och coachning
        • 208
          Coachningens effekter
        • 210
          Motivation, värderingar och erfarenheter
        • 212
          Biografi, erfarenhet och reflektion
        • 214
          Biografiskt lärande
        • 215
          Reflekterande frågor
        • 215
          Slutsats: Lär av varandra
        • 216
          Referenser
      • 10
        219
        Den lärande mentorn
        • Simon Schulin
        • 219
          Inledning
        • 221
          Skillnaden mellan vägledning och mentorskap
        • 222
          Varför en mentor
        • 224
          Alla elever till gymnasieskolan
        • 227
          Mentorns reflektions- och kommunikationsmatris
        • 236
          Det goda mentorskapet
        • 1
          237
          Relation
        • 2
          240
          Resurser
        • 3
          241
          Realism
        • 4
          242
          Re-aktion
        • 242
          Mentorskapets faser
        • 244
          Slutsats
    • 245
      Referenser
      • 11
        247
        Att använda yrkesbeskrivningar i vägledning
        • Frida Wikstrand & Ylva Ulfsdotter Eriksson
        • 247
          Inledning
        • 250
          Yrkesinformerande material – en källa för reproduktion
        • 251
          Metod och material
        • 251
          Hur vägledare ser på och använder yrkesbeskrivningar i vägledning
        • 252
          Yrkesbeskrivningarnas användningsområden
        • 254
          Talet om yrken och om att förhålla sig neutral
        • 255
          Vägledarnas egna bilder
        • 256
          Hur vägledarna i studien arbetar med yrkesbeskrivningar
        • 256
          För de som är osäkra – ”att tratta ner” alternativen
        • 257
          Att matcha intressen mot yrken
        • 259
          Att vidga perspektiv i vägledningssamtal
        • 260
          Slutsatser
        • 262
          Vi summerar
        • 262
          Referenser
      • 12
        265
        Ungdomar med osäker framtid
        • Anders Lovén
        • 265
          Bakgrund
        • 266
          Careership – en teori om väljande
        • 268
          Urval och metod
        • 269
          Resultat
        • 269
          Då – uppväxt och skola
        • 270
          Från harmoniskt lågstadium till kaotiskt högstadium
        • 271
          Mobbning och skolk
        • 271
          Hur hanteras mobbning
        • 272
          Rundgång innan- och utanför gymnasieskolan
        • 273
          Viktiga personer
        • 273
          Varför blir det som det blir
        • 274
          Råd till en 16-åring
        • 275
          Uppföljningsintervjuer
        • 276
          Framtiden
        • 277
          En ständig jojo-tillvaro
        • 277
          Analys och diskussion
        • 278
          Vad betyder brytpunkterna
        • 279
          Vägledningens roll
        • 280
          En vägledningsmodell för dessa ungdomar
        • 282
          Efter 20 år – vägledarna i centrum
        • 283
          Väljer ungdomarna
        • 284
          Diskussion
        • 286
          Varningstecken finns – men få reagerar
        • 286
          Avslutande synpunkter och förslag
        • 288
          I grundskolan
        • 288
          I gymnasieskolan
        • 289
          Efter gymnasieskolan
        • 290
          Referenser
      • 13
        293
        Nya karriärval mitt i livet: omställningsprocesser och biografiska brott
        • Anders Hallqvist
        • 293
          Inledning
        • 294
          Tidigare forskning
        • 296
          Strategiska val
        • 299
          Biografiskt lärande
        • 303
          Reflexivitet och handling i omställningsprocesser
        • 310
          Avslutande kommentarer
        • 311
          Referenser
      • 14
        315
        Vägledning, inkludering och exkludering
        • Fredrik Hertzberg
        • 318
          Intervjupersonerna och deras sammanhang
        • 319
          Vägledningens mål
        • 323
          Lärandemålens kontext (1): utbildningspolitik och social skiktning
        • 326
          Lärandemålens kontext (2): risken för otillbörlig påverkan
        • 328
          Inkludering, förnuft och exkludering
        • 333
          Sammanfattande diskussion
        • 335
          Referenser
      • 15
        339
        På väg mot framtiden
        • Anders Lovén
        • 341
          Vilken riktning tar svensk vägledning
        • 342
          Inga större förändringar sker i mål och riktlinjer
        • 342
          Målen blir mer anpassade till verkligheten
        • 343
          En ny vägledarutredning
        • 344
          Utvecklingsscenariot
        • 344
          Samtalsscenariot
        • 344
          Isoleringsscenariot
        • 345
          Nytänkscenariot
        • 346
          Visionen om tio år
        • 347
          Referenser

I denna antologi ger sexton forskare en bred översikt av vägledningsfunktionen och sin egen forskning. [...] Bidragen ger en fyllig, mångsidig och aktuell bild av studie- och yrkesvägledningens huvudfrågeställningar och utmaningar och den forskning som bedrivs, vilket gör boken till angelägen läsning för vägledare och andra sysselsatta med arbetslivsfrågor.

Författare

Anders Lovén

Anders Lovén är doktor i pedagogik och universitetslektor vid Malmö högskola. Han har gett ut forskningsrapporter om vägledning ur såväl makro- som...

Anki Bengtsson

Anki Bengtsson är doktorand i pedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsintresse är europeisk utbildningspolicy och mer precist under ...

Jenny Bimrose

Professor Jenny Bimrose är prodekan för Institute for Employment research vid University of Warwick, England. Hon har genomfört en rad forskningspr...

Randi Boelskifte Skovhus

Randi Boelskie Skovhus är lektor på VIA University College och PhD-studerande på Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Hennes f...

Alan Brown

Alan Brown är Professorial Fellow vid University of Warwick och har bland annat forskat om karriärutveckling; byte av yrkesidentiteter under livsut...

Rita Buhl

Rita Buhl är lektor på VIA University College. rita är medförfattare till flera läroböcker inom vägledning, bl.a. om vägledning i gemenskaper och gr...

Anders Hallqvist

Anders Hallqvist är lektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande på Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universi...

Fredrik Hertzberg

Fredrik Hertzberg är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hans forskning uppmärk...

Lena Jutdal

Lena Jutdal är utredare vid Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Hon har särskilt intresserat sig för frågor som rör ungas etablerings på arbetsm...

Christer Langström

Christer Langström är universitetsadjunkt och doktorand vid Stockholms universitet. I forskningen riktar han fokus mot att – ur ett biograskt persp...

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Simon Schulin

Simon Schulin är doktorand vid Malmö högskola och har en master i guidance samt en magister i filosofi. Han är anställd vid University College Sydd...

Åsa Sundelin

Åsa Sundelin är adjunkt och doktorand vid institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hon har varit verksam som lärare på stu...

Rie Thomsen

Rie Thomsen är doktor i pedagogik, universitetslektor och ledare för forskningsprogrammet Livslang Læring vid Aarhus Universitet. Hennes forsknings...

Ylva Ulfsdotter Eriksson

Ylva Ulfsdotter Eriksson är docent i sociologi vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hennes forskning ligg...

Frida Wikstrand

Frida Wikstrand är doktor i arbetsvetenskap och universitetslektor vid Malmö högskola. Hon undervisar på Studie- och yrkesvägledarutbildningen vid ...

 ;

I vårt alltmer individualistiska samhälle ökar pressen på människor att göra val. Inte minst unga människor måste tidigt i livet fatta beslut om frågor som rör utbildning, yrke och karriär. Studie- och yrkesvägledning, ofta benämnt karriärvägledning, blir därmed alltmer centralt, liksom vårt behov av forskningsbaserad kunskap om dessa praktiker. Den här boken erbjuder en forskningsbaserad översikt av karriärvägledningsfältet. Vägledningens utveckling, dess teorier och framtidsperspektiv rama...

I vårt alltmer individualistiska samhälle ökar pressen på människor att göra val. Inte minst unga människor måste tidigt i livet fatta beslut om frågor som rör utbildning, yrke och karriär. Studie- och yrkesvägledning, ofta benämnt karriärvägledning, blir därmed alltmer centralt, liksom vårt behov av forskningsbaserad kunskap om dessa praktiker. Den här boken erbjuder en forskningsbaserad översikt av karriärvägledningsfältet. Vägledningens utveckling, dess teorier och framtidsperspektiv ramas in i ett antal kapitel som berör såväl unga som vuxnas navigerande i en alltmer svåröverskådlig utbildnings- och arbetsmarknad. Hur beskriver vägledare yrken? Vilken betydelse har marknadsutsättning av skolor för vägledningen? Vad skiljer vägledning från coaching? Vad sker i mötet mellan vägledare och elev? Det är några exempel på frågor som belyses i antologin. Namnkunniga forskare från Sverige, Danmark och England bidrar här med översikter och fördjupningar som ger insikter inom ett alltför obeforskat område. Karriärvägledning vänder sig till studerande på högskola och universitetet men även till verksamma vägledare, lärare och skolledare; yrkesgrupper vars uppgift det är att skapa samverkan mellan utbildning och arbetsliv.

Information

Redaktörer:
Anders Lovén
Kapitelförfattare:
Anki Bengtsson Jenny Bimrose Randi Boelskifte Skovhus Alan Brown Rita Buhl Anders Hallqvist Fredrik Hertzberg Lena Jutdal Christer Langström Lisbeth Lundahl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173580
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38324-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anders Lovén

Anders Lovén är doktor i pedagogik och universitetslektor vid Malmö högskola. Han har gett ut forskningsrapporter om vägledning ur såväl makro- som...

Anki Bengtsson

Anki Bengtsson är doktorand i pedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsintresse är europeisk utbildningspolicy och mer precist under ...

Jenny Bimrose

Professor Jenny Bimrose är prodekan för Institute for Employment research vid University of Warwick, England. Hon har genomfört en rad forskningspr...

Randi Boelskifte Skovhus

Randi Boelskie Skovhus är lektor på VIA University College och PhD-studerande på Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Hennes f...

Alan Brown

Alan Brown är Professorial Fellow vid University of Warwick och har bland annat forskat om karriärutveckling; byte av yrkesidentiteter under livsut...

Rita Buhl

Rita Buhl är lektor på VIA University College. rita är medförfattare till flera läroböcker inom vägledning, bl.a. om vägledning i gemenskaper och gr...

Anders Hallqvist

Anders Hallqvist är lektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande på Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universi...

Fredrik Hertzberg

Fredrik Hertzberg är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hans forskning uppmärk...

Lena Jutdal

Lena Jutdal är utredare vid Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Hon har särskilt intresserat sig för frågor som rör ungas etablerings på arbetsm...

Christer Langström

Christer Langström är universitetsadjunkt och doktorand vid Stockholms universitet. I forskningen riktar han fokus mot att – ur ett biograskt persp...

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Simon Schulin

Simon Schulin är doktorand vid Malmö högskola och har en master i guidance samt en magister i filosofi. Han är anställd vid University College Sydd...

Åsa Sundelin

Åsa Sundelin är adjunkt och doktorand vid institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hon har varit verksam som lärare på stu...

Rie Thomsen

Rie Thomsen är doktor i pedagogik, universitetslektor och ledare för forskningsprogrammet Livslang Læring vid Aarhus Universitet. Hennes forsknings...

Ylva Ulfsdotter Eriksson

Ylva Ulfsdotter Eriksson är docent i sociologi vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hennes forskning ligg...

Frida Wikstrand

Frida Wikstrand är doktor i arbetsvetenskap och universitetslektor vid Malmö högskola. Hon undervisar på Studie- och yrkesvägledarutbildningen vid ...

 ;