Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Karriärvägledning

Karriärvägledning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 1Om författarna
- 15Inledning
- 18Referenser
- 119Vägledningsfältets historia och utveckling
- Anders Lovén
- 19Den korta historien
- 23Allas ansvar – ingens ansvar
- 2550 år och ingen förändring
- 26Vad är vägledning
- 29Vägledningsmodeller
- 31Målstyrningen har aldrig fungerat
- 33Den snäva vägledningen
- 35Professionen vägledning
- 41Hur går vi vidare
- 41Nya organisationsformer
- 42Den internationella scenen
- 44Career Management Skills – begrepp i tiden
- 45Det är inte vägledarnas fel
- 46Referenser
- 249Forskning om studie- och yrkesvägledning
- Jenny Bimrose & Alan Brown
- 49Inledning
- 50Vägledningsforskning: teori och praktik
- 51Att forska om studie- och yrkesvägledning
- 54Vägledningsforskningens förändrade roll
- 57Att integrera vägledningsforskningen
- 58Slutsatser och reflektioner
- 60Referenser
- 363Teorier inom vägledningsfältet
- Anders Lovén
- 63Skepsis eller teoriförakt
- 64Personlig vägledningsteori – en del av vår ryggsäck
- 65Teorier som en karta
- 66Strömningar inom vägledning
- 67Matchningstraditionen – i går och i dag
- 68Personcentrerad tradition
- 68Utvecklingsinriktad tradition – processvägledning
- 69Den sociologiska kritiken
- 70Postmoderna strömningar
- 70Ett urval teorier med relevans för vägledning
- 71En modern matchningsteori
- 72Konstruktivistiska teorier
- 74Postmoderna teorier med anknytning till managementsektorn
- 76Teorisammansmältning – ett fåfängt hopp
- 77Careership – en överbryggande teori
- 78Systemteori som ramverk
- 80Teorier – en spegel av samhället
- 81Vägledaren som balanskonstnär
- 81Sökandes advokat eller systemets förlängda arm
- 82Råd efterfrågas men inte styrning
- 82Gränsdragning mellan vägledning och terapi
- 83Process eller brytpunkt
- 83Men hur hjälper teorierna
- 84Karriärteorier i samtalen
- 85Teorierna som analysinstrument
- 86Lagommänniskan
- 87Den rastlöse planeraren
- 88Karriärkarusellen
- 91Tågluffaren med öppen biljett
- 91Charterresenären som bokade biljett tidigt
- 92Den orutinerade resenären som knappt varit utomlands
- 92Fler analyser efterlyses
- 92Dags att sammanfatta
- 93Referenser
- 97Appendix
- 97Super i praktisk tillämpning
- 98Verktyg för förändring
- 99Positive Uncertainty – som verktyg
- 4101Vägledning i ett EU-perspektiv
- Anki Bengtsson
- 101Inledning
- 102Policy och styrning genom social kontroll
- 103Karriärhantering som social kontroll av individualisering och ansvarstagande
- 106Humankapital och individualiseringen av ansvar
- 108Karriärhantering och ”anställningsbarhet
- 111Kompetenser och självutvärdering
- 114Sammanfattning
- 115Referenser
- 5119Kommunerna och vägledning – de goda exemplen
- 122Mål och ansvarsfördelning
- 124Kollegialt lärande och hela skolans ansvar
- 125Samarbete och gemensamma verktyg
- 128Elevens behov i centrum
- 129Samverkan med omvärld och arbetsliv
- 131Implementering och fortsatt utvecklingsarbete
- 132Vägledning genom hela skoltiden
- 134Fortsatt behov av utveckling
- 134Referenser
- 6135Vägledning på gymnasiemarknaden
- Lisbeth Lundahl
- 135Förändrad skola – ny vägledarroll
- 136Gymnasiemarknadens framväxt och nuläge
- 139Konkurrensens inverkan i två regioner
- 140Vägledarröster från åtta skolor
- 141Tre skilda konkurrenssammanhang
- 143Inställningen till fria skolval och konkurrensutsättning
- 144Svårare att vägleda och navigera i det nya gymnasielandskapet
- 146Marknadsföringen en ny arbetsuppgift
- 148Vägledardilemman
- 151Avslutande kommentarer
- 152Referenser
- 7155Vägledning i nya kontexter
- Rie Thomsen, Randi Boelskifte Skovhus & Rita Buhl
- 157Kontext som plats för social praktik
- 158Ett exempel på platsens betydelse
- 159Vägledning i verkstäder och i socialt utsatta bostadsområden
- 160Vägledningskafé på Vapnagaard
- 162Vägledning i yrkesutbildningens praktiklokal
- 163”Matverkstad” med vägledning
- 165En reflektionsmodell
- 166Skapa möjligheter, struktur och ingångar
- 168Att vara i gemenskap och bli sedd
- 169Vägledning i gemenskaper
- 170Hur vi undersöker potentialen för vägledning
- 171Vi summerar
- 172Referenser
- 8175Vägledningens innersta rum
- Åsa Sundelin
- 175Bakgrund
- 179Fallstudien och dess sammanhang
- 181Samtalens innehåll
- 181Samtalen mellan Said och Elsa
- 189Sammanfattning
- 191Samtalens kommunikativa projekt
- 192Said
- 193Elsa
- 194Samspel och
- 194… konsekvens
- 196Avslutande diskussion
- 198Referenser
- 9201Coachning och vägledning – syskon och rivaler
- Christer Langström
- 201Inledning
- 202Coachning i vid bemärkelse
- 204Fenomenet coachning
- 206En länk mellan vägledning och coachning
- 208Coachningens effekter
- 210Motivation, värderingar och erfarenheter
- 212Biografi, erfarenhet och reflektion
- 214Biografiskt lärande
- 215Reflekterande frågor
- 215Slutsats: Lär av varandra
- 216Referenser
- 10219Den lärande mentorn
- Simon Schulin
- 219Inledning
- 221Skillnaden mellan vägledning och mentorskap
- 222Varför en mentor
- 224Alla elever till gymnasieskolan
- 227Mentorns reflektions- och kommunikationsmatris
- 236Det goda mentorskapet
- 1237Relation
- 2240Resurser
- 3241Realism
- 4242Re-aktion
- 242Mentorskapets faser
- 244Slutsats
- 245Referenser
- 11247Att använda yrkesbeskrivningar i vägledning
- Frida Wikstrand & Ylva Ulfsdotter Eriksson
- 247Inledning
- 250Yrkesinformerande material – en källa för reproduktion
- 251Metod och material
- 251Hur vägledare ser på och använder yrkesbeskrivningar i vägledning
- 252Yrkesbeskrivningarnas användningsområden
- 254Talet om yrken och om att förhålla sig neutral
- 255Vägledarnas egna bilder
- 256Hur vägledarna i studien arbetar med yrkesbeskrivningar
- 256För de som är osäkra – ”att tratta ner” alternativen
- 257Att matcha intressen mot yrken
- 259Att vidga perspektiv i vägledningssamtal
- 260Slutsatser
- 262Vi summerar
- 262Referenser
- 12265Ungdomar med osäker framtid
- Anders Lovén
- 265Bakgrund
- 266Careership – en teori om väljande
- 268Urval och metod
- 269Resultat
- 269Då – uppväxt och skola
- 270Från harmoniskt lågstadium till kaotiskt högstadium
- 271Mobbning och skolk
- 271Hur hanteras mobbning
- 272Rundgång innan- och utanför gymnasieskolan
- 273Viktiga personer
- 273Varför blir det som det blir
- 274Råd till en 16-åring
- 275Uppföljningsintervjuer
- 276Framtiden
- 277En ständig jojo-tillvaro
- 277Analys och diskussion
- 278Vad betyder brytpunkterna
- 279Vägledningens roll
- 280En vägledningsmodell för dessa ungdomar
- 282Efter 20 år – vägledarna i centrum
- 283Väljer ungdomarna
- 284Diskussion
- 286Varningstecken finns – men få reagerar
- 286Avslutande synpunkter och förslag
- 288I grundskolan
- 288I gymnasieskolan
- 289Efter gymnasieskolan
- 290Referenser
- 13293Nya karriärval mitt i livet: omställningsprocesser och biografiska brott
- Anders Hallqvist
- 293Inledning
- 294Tidigare forskning
- 296Strategiska val
- 299Biografiskt lärande
- 303Reflexivitet och handling i omställningsprocesser
- 310Avslutande kommentarer
- 311Referenser
- 14315Vägledning, inkludering och exkludering
- Fredrik Hertzberg
- 318Intervjupersonerna och deras sammanhang
- 319Vägledningens mål
- 323Lärandemålens kontext (1): utbildningspolitik och social skiktning
- 326Lärandemålens kontext (2): risken för otillbörlig påverkan
- 328Inkludering, förnuft och exkludering
- 333Sammanfattande diskussion
- 335Referenser
- 15339På väg mot framtiden
- Anders Lovén
- 341Vilken riktning tar svensk vägledning
- 342Inga större förändringar sker i mål och riktlinjer
- 342Målen blir mer anpassade till verkligheten
- 343En ny vägledarutredning
- 344Utvecklingsscenariot
- 344Samtalsscenariot
- 344Isoleringsscenariot
- 345Nytänkscenariot
- 346Visionen om tio år
- 347Referenser
I denna antologi ger sexton forskare en bred översikt av vägledningsfunktionen och sin egen forskning. [...] Bidragen ger en fyllig, mångsidig och aktuell bild av studie- och yrkesvägledningens huvudfrågeställningar och utmaningar och den forskning som bedrivs, vilket gör boken till angelägen läsning för vägledare och andra sysselsatta med arbetslivsfrågor.
Information
- Redaktörer:
- Anders Lovén
- Kapitelförfattare:
- Anki Bengtsson Jenny Bimrose Randi Boelskifte Skovhus Alan Brown Rita Buhl Anders Hallqvist Fredrik Hertzberg Lena Jutdal Christer Langström Lisbeth Lundahl
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144097435
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38324-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 347
Information
- Redaktörer:
- Anders Lovén
- Kapitelförfattare:
- Anki Bengtsson Jenny Bimrose Randi Boelskifte Skovhus Alan Brown Rita Buhl Anders Hallqvist Fredrik Hertzberg Lena Jutdal Christer Langström Lisbeth Lundahl
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173580
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38324-SB01
- Upplaga:
- Första