Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handledning i professionsgrupper

Ett systemteoretiskt perspektiv på handledning
Skickas följande arbetsdag

Handledning är en viktig källa till lärande och utveckling som har fått stor uppmärksamhet de senaste åren. I denna bok presenteras en handledningsmodell vars syfte är att tillvarata och utveckla kompetensen i professionsgrupper som arbetar med människor. Mot bakgrund av egna erfarenheter från handledning av grupper inom förskola, skola, omvårdnad och socialt arbete visar författaren hur man lägger upp handledningen på ett systematiskt sätt så att deltagarna på bästa sätt kan utveckla sin yrk...

Handledning är en viktig källa till lärande och utveckling som har fått stor uppmärksamhet de senaste åren. I denna bok presenteras en handledningsmodell vars syfte är att tillvarata och utveckla kompetensen i professionsgrupper som arbetar med människor. Mot bakgrund av egna erfarenheter från handledning av grupper inom förskola, skola, omvårdnad och socialt arbete visar författaren hur man lägger upp handledningen på ett systematiskt sätt så att deltagarna på bästa sätt kan utveckla sin yrkeskompetens. Utgångspunkten är ett systemteoretiskt perspektiv där förståelsen av relationer mellan människor samt mellan människor och deras omgivning står i fokus. Inledningsvis behandlas handledningsbegreppet och handledningens aktörer samt centrala systemteoretiska begrepp. Därefter följer bl.a. redogörelser för vilka omständigheter som påverkar relationen mellan handledaren och deltagarna, det enskilda samtalets struktur, vad handledaren kan göra för att utveckla handledningsprocessen i samarbete med deltagarna samt kommunikations- och grupprocesser i handledningssammanhang.Boken är lämplig som kurslitteratur inom lärarutbildning, barn- och ungdomspedagogisk utbildning samt i ämnen som pedagogik, psykologi, omvårdnad och socialt arbete. Den är även av stort intresse för yrkesverksamma inom dessa områden. Översättning: Maud Jonsson

      • 7
        Förord
      • 9
        Handledning – en introduktion
      • 1
        15
        Ett samhälle i förändring – yrken i förändring
        • 16
          Handledningsfältet
          • 16
            Varför handledning?
          • 17
            Handledningens kännetecken
        • 18
          Handledningens aktörer
          • 18
            Deltagarna i handledning är professionsutövare
          • 20
            Målpersoner
          • 20
            Handledning – en inlärningsprocess mellan jämlika
        • 21
          Mål för handledningen
        • 23
          Teoretisk referensram
          • 23
            Systemteori
        • 24
          Några systemteoretiska begrepp som är centrala för handledningsteori
          • 24
            Helhet
          • 26
            Relationer
          • 27
            Här-och-nu-tänkande
          • 29
            Cirkularitet
          • 31
            Kvalitet
          • 33
            Möten mellan olika system
      • 2
        35
        Planering av handledning
        • 36
          Handledning bör ske i grupp
          • 37
            Vad kännetecknar handledning i grupp?
          • 38
            Organisationskultur
          • 40
            Möten mellan deltagare från olika organisationer
          • 43
            Deltagarna och hur de skall organiseras
        • 43
          Deltagarstyrning och sakorientering
          • 44
            Deltagarstyrning
          • 44
            Sakorientering
        • 46
          Struktur i handledningen
          • 46
            Yttre struktur
          • 48
            Inre struktur
        • 50
          Handledning i den enskilda frågan
          • 53
            Kommunikationsregler
        • 53
          Kort sammanfattning/översikt
      • 3
        55
        Handledningsmetod
        • 55
          Handledningssamtalets innehåll
          • 55
            Val av innehåll
          • 56
            Arbete med innehållet
        • 57
          Att få fram information som kan utveckla kvalitet
          • 58
            Frågor som utforskar skillnader
          • 61
            Frågor om konsekvenser
          • 62
            Triadiska frågor
          • 64
            Hypotetiska frågor
        • 65
          Hur kan du handleda?
          • 65
            När du frågar
          • 67
            När du utmanar
          • 68
            När du ger råd
          • 69
            Råd som kan få nya konsekvenser
          • 72
            Utmaningar för handledaren
      • 4
        75
        Handledarens uppgifter
        • 75
          Handledarens olika funktioner
          • 75
            Symmetriska och komplementära relationer i handledning
        • 77
          Grundläggande premisser för val av handledarroll
          • 78
            Synen på inlärning
          • 79
            Synen på kunskap
        • 81
          Handledarrollen
          • 81
            Hur kan handledning bli en undervisningsprocess?
          • 84
            Hur kan handledaren ge stöd och stimulans?
          • 86
            Hur kan handledaren ge råd?
          • 88
            Hur kan handledaren utmana?
        • 89
          Handledarens arbete i en systemteoretisk handledningsmodell
        • 93
          Handledaren som deltagare
        • 95
          Bör chefen vara handledare?
      • 5
        98
        När du handleder
        • 99
          Vad kan handledaren göra i en nyetablerad handledningsgrupp?
          • 99
            Klargöra förväntningar
          • 100
            Formulera mål
          • 101
            Locka fram kunskapsresurserna
          • 102
            Tona ner förväntningar om expertråd
          • 103
            Strukturera handledningen
          • 104
            Planera för socialt samspel
          • 105
            Förbereda sig på särskilda utmaningar i etableringsfasen
          • 107
            Planera för samspel i en nyetablerad handledningsgrupp
        • 109
          Frågor som rör mellanmänskliga relationer
          • 110
            Samarbetskonflikter
        • 113
          Arbetet med att utveckla ett helhetsperspektiv
          • 114
            Hur kan man närma sig ett helhetsperspektiv i praktiskt handledningsarbete?
        • 116
          Summering i nyckelord av handledarens arbete
      • 6
        118
        Samspel i grupp
        • 118
          Kommunikationsteori och grupphandledning
        • 121
          Kommunikation i en nyetablerad handledningsgrupp
        • 123
          Aktivitetsfördelning mellan deltagarna
          • 123
            Tystnad
          • 124
            Passivitet
          • 126
            Konflikter i handledningsgruppen
          • 127
            Konflikter i sakfrågor
          • 127
            Konflikter mellan personer
      • 7
        131
        Grupprocesser och utmaningar i grupphandledning
        • 131
          Gruppstorlek
        • 132
          Gruppsammansättning
        • 133
          Deltagarnas stödfunktion
        • 134
          Att skapa sammanhållning
          • 135
            Igenkännande
          • 136
            Generalisering
        • 137
          Målformulering som grupprocess
        • 138
          Sakställarens problembearbetning mellan handledningssamtalen
        • 139
          Kommunikationssätt som kan hämma professionell utveckling i handledningsgrupper
        • 139
          Förslag till hur handledaren kan bemöta individuella kommunikationsmönster som hämmar handledningen
          • 139
            Den dominerande deltagaren
          • 140
            Den självhävdande deltagaren
        • 142
          Förslag till hur handledaren kan bemöta kollektiva kommunikationsmönster som hämmar handledningen
          • 142
            Lågriskgruppen
          • 144
            Diskussionsgruppen
          • 145
            Den sociala gruppen
          • 145
            Personliga stödgrupper
          • 146
            Den beroende gruppen
          • 147
            Uppkomst av subgrupper
        • 148
          Utvärdering
          • 148
            Att utvärdera samspelet
          • 148
            Att utvärdera innehållet
        • 149
          Hur länge bör handledningsgrupperna bestå?
      • 151
        Litteratur

Information

Författare:
Liv Gjems
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144003641
Utgivningsår:
1997
Artikelnummer:
6474-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
152

Författare

Liv Gjems

Liv Gjems är verksam vid avdelningen för lärarutbildning vid Høgskolen i Vestfold, Norge. Hon har lång erfarenhet av handledning av grupper inom sk...

 ;