Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att komma vidare

Introduktionsprogram som stöd för unga i riskfyllda övergångar
Skickas följande arbetsdag

Att komma vidare

Introduktionsprogram som stöd för unga i riskfyllda övergångar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar. Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete? Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd? Vad gör och anser eleverna? Skiljer sig stödet i olika slags kommuner? I den här bo...

Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar. Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete? Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd? Vad gör och anser eleverna? Skiljer sig stödet i olika slags kommuner? I den här boken söker författarna svar på dessa frågor, främst utifrån omfattande fallstudier i grundskolor och introduktionsprogram i sex kommuner. Boken bygger på forskningsprojektet Att komma vidare: Unga utan fullständig grundskola och stödet för att finna framtidsvägar i olika lokala kontexter. Boken riktar sig till studerande på högskolans lärar- och vägledarprogram samt skolledarutbildning, till yrkesverksamma i skolan och till kommunala beslutsfattare och tjänstemän.

Förord 7

Del I

Bokens vad, varför och hur

 1 Syfte och inramning 11

Lisbeth Lundahl & Joakim Lindgren

Bakgrund 12

Bokens uppläggning 22

 

 2 Kunskapsläget 23

Lisbeth Lundahl & Joakim Lindgren

Riskfyllda övergångar – några vanliga begrepp 24

Vad säger forskningen om riskfyllda övergångar? 25

Kunskapsläget rörande introduktionsprogrammen 31

Bokens kunskapsbidrag 34

 

 3 Verktyg för insamling, bearbetning och analys av data 35

Lisbeth Lundahl

Teoretiskt ramverk 35

Design och metod 38

Del II

Stödet för övergångarna

 4 Resurser och strategier i kommuner av skilda slag 45

Lisbeth Lundahl

Kommunernas befolkning, sysselsättning, inkomster och utbildning 46

Strategier, resurser och utformning av IM 49

Arbetet på IM 52

Ansvarsfördelning, samverkan och ledningsstöd 56

Fyra år efter starten på IM – en överraskande bild 60

Slutsatser och diskussion 61

 

 5 Lokala beslutsfattare om de unga och övergångarna 63

Lisbeth Lundahl

Om fallstudierna 64

Landsbygdskommunerna 65

Småstäderna 72

Pendlingskommunerna 76

Beslutsfattarintervjuerna i ett tjugoårsperspektiv 82

 

 6 Lokala skillnader i organisering och utfall av IM 85

Per-Åke Rosvall

Strukturer som påverkar tillgång till utbildning eller arbete 87

Strukturer som påverkar kunskapsöverföring om elever 91

Förhållningssätt till och organisering av IM 93

Avslutande diskussion 96

 

 7 Lärares och vägledares arbete med riskfyllda övergångar i grundskolan 101

Åsa Sundelin & Lisbeth Lundahl

De intervjuade och deras sammanhang 102

Viktiga beståndsdelar i stödet inför riskfyllda övergångar 104

Direkt stöd 104

Indirekt stöd 108

Hur formas vägledares och lärares arbete med riskfyllda övergångar? 113

Slutsatser och diskussion 116

 

 8 Lärare och vägledare om organisering av och arbete på IM 121

Per-Åke Rosvall

Övergångar 124

Professionsgränser och tillgång på personal 128

Social inkludering 131

Personalens stöd vid val efter IM 137

Avslutande diskussion 140

 

 9 Vägledning med höga insatser 143

– om råd, stöd och utvisningshot

Joakim Lindgren, Jonna Linde & Åsa Sundelin

Att komma vidare för att få stanna – den nya gymnasielagen 144

Vägledning med höga insatser 146

Den nya gymnasielagen i ett och olika sammanhang 147

Den nya gymnasielagen och vägledningspraktiken 150

Den nya gymnasielagen och vägledning i olika kontexter 151

Den nya gymnasielagens konsekvenser för vägledning 153

Diskussion 159

Del III

De ungas perspektiv

 10 ”Det gäller att kämpa”  165

– elever om tiden innan, på och efter Sprint

Joakim Lindgren & Lisbeth Lundahl

Mötet med den svenska skolan 166

Inkludering – möjligheter och problem 168

Övergången till Sprint 168

Elevernas erfarenheter och upplevelser av Sprint 173

Efter Sprint 190

Diskussion 198

 

 11 Att skiljas från mängden 205

– elever om tiden innan, på och efter IA

Åsa Sundelin & Per-Åke Rosvall

Skolerfarenheter, självförståelse och förmågor 207

Om övergången till IA 210

Elevernas upplevelser av IA 214

Stödet i övergången från IA och vidare 226

Elevernas tankar om framtiden 229

Diskussion 234

Del IV

Syntes och slutsatser

 12 Slutsatser och diskussion 241

Joakim Lindgren & Lisbeth Lundahl

Sammanfattning av resultat och slutsatser 242

Fördjupad analys och diskussion 245

Referenser 269

Register 281

Information

Författare:
Lisbeth Lundahl Jonna Linde Joakim Lindgren Per-Åke Rosvall Åsa Sundelin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144155630
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
44824-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
283

Författare

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Joakim Lindgren

Joakim Lindgren är docent vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och hans forskning handlar om utbildningspolicy...

Per-Åke Rosvall

Per-Åke Rosvall är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han undervisar i lärarutbildningen i ämnet svenska och då främst utifrån u...

Åsa Sundelin

Åsa Sundelin är adjunkt och doktorand vid institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hon har varit verksam som lärare på stu...

 ;

Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar. Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete? Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd? Vad gör och anser eleverna? Skiljer sig stödet i olika slags kommuner? I den här bo...

Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar. Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete? Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd? Vad gör och anser eleverna? Skiljer sig stödet i olika slags kommuner? I den här boken söker författarna svar på dessa frågor, främst utifrån omfattande fallstudier i grundskolor och introduktionsprogram i sex kommuner. Boken bygger på forskningsprojektet Att komma vidare: Unga utan fullständig grundskola och stödet för att finna framtidsvägar i olika lokala kontexter. Boken riktar sig till studerande på högskolans lärar- och vägledarprogram samt skolledarutbildning, till yrkesverksamma i skolan och till kommunala beslutsfattare och tjänstemän.

Information

Författare:
Lisbeth Lundahl Jonna Linde Joakim Lindgren Per-Åke Rosvall Åsa Sundelin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181974
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
44824-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Joakim Lindgren

Joakim Lindgren är docent vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och hans forskning handlar om utbildningspolicy...

Per-Åke Rosvall

Per-Åke Rosvall är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han undervisar i lärarutbildningen i ämnet svenska och då främst utifrån u...

Åsa Sundelin

Åsa Sundelin är adjunkt och doktorand vid institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hon har varit verksam som lärare på stu...

 ;