Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Att komma vidare

Att komma vidare
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 7
Del I
Bokens vad, varför och hur
1 Syfte och inramning 11
Lisbeth Lundahl & Joakim Lindgren
Bakgrund 12
Bokens uppläggning 22
2 Kunskapsläget 23
Lisbeth Lundahl & Joakim Lindgren
Riskfyllda övergångar – några vanliga begrepp 24
Vad säger forskningen om riskfyllda övergångar? 25
Kunskapsläget rörande introduktionsprogrammen 31
Bokens kunskapsbidrag 34
3 Verktyg för insamling, bearbetning och analys av data 35
Lisbeth Lundahl
Teoretiskt ramverk 35
Design och metod 38
Del II
Stödet för övergångarna
4 Resurser och strategier i kommuner av skilda slag 45
Lisbeth Lundahl
Kommunernas befolkning, sysselsättning, inkomster och utbildning 46
Strategier, resurser och utformning av IM 49
Arbetet på IM 52
Ansvarsfördelning, samverkan och ledningsstöd 56
Fyra år efter starten på IM – en överraskande bild 60
Slutsatser och diskussion 61
5 Lokala beslutsfattare om de unga och övergångarna 63
Lisbeth Lundahl
Om fallstudierna 64
Landsbygdskommunerna 65
Småstäderna 72
Pendlingskommunerna 76
Beslutsfattarintervjuerna i ett tjugoårsperspektiv 82
6 Lokala skillnader i organisering och utfall av IM 85
Per-Åke Rosvall
Strukturer som påverkar tillgång till utbildning eller arbete 87
Strukturer som påverkar kunskapsöverföring om elever 91
Förhållningssätt till och organisering av IM 93
Avslutande diskussion 96
7 Lärares och vägledares arbete med riskfyllda övergångar i grundskolan 101
Åsa Sundelin & Lisbeth Lundahl
De intervjuade och deras sammanhang 102
Viktiga beståndsdelar i stödet inför riskfyllda övergångar 104
Direkt stöd 104
Indirekt stöd 108
Hur formas vägledares och lärares arbete med riskfyllda övergångar? 113
Slutsatser och diskussion 116
8 Lärare och vägledare om organisering av och arbete på IM 121
Per-Åke Rosvall
Övergångar 124
Professionsgränser och tillgång på personal 128
Social inkludering 131
Personalens stöd vid val efter IM 137
Avslutande diskussion 140
9 Vägledning med höga insatser 143
– om råd, stöd och utvisningshot
Joakim Lindgren, Jonna Linde & Åsa Sundelin
Att komma vidare för att få stanna – den nya gymnasielagen 144
Vägledning med höga insatser 146
Den nya gymnasielagen i ett och olika sammanhang 147
Den nya gymnasielagen och vägledningspraktiken 150
Den nya gymnasielagen och vägledning i olika kontexter 151
Den nya gymnasielagens konsekvenser för vägledning 153
Diskussion 159
Del III
De ungas perspektiv
10 ”Det gäller att kämpa” 165
– elever om tiden innan, på och efter Sprint
Joakim Lindgren & Lisbeth Lundahl
Mötet med den svenska skolan 166
Inkludering – möjligheter och problem 168
Övergången till Sprint 168
Elevernas erfarenheter och upplevelser av Sprint 173
Efter Sprint 190
Diskussion 198
11 Att skiljas från mängden 205
– elever om tiden innan, på och efter IA
Åsa Sundelin & Per-Åke Rosvall
Skolerfarenheter, självförståelse och förmågor 207
Om övergången till IA 210
Elevernas upplevelser av IA 214
Stödet i övergången från IA och vidare 226
Elevernas tankar om framtiden 229
Diskussion 234
Del IV
Syntes och slutsatser
12 Slutsatser och diskussion 241
Joakim Lindgren & Lisbeth Lundahl
Sammanfattning av resultat och slutsatser 242
Fördjupad analys och diskussion 245
Referenser 269
Register 281
Information
- Författare:
- Lisbeth Lundahl Jonna Linde Joakim Lindgren Per-Åke Rosvall Åsa Sundelin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144155630
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 44824-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 283
Information
- Författare:
- Lisbeth Lundahl Jonna Linde Joakim Lindgren Per-Åke Rosvall Åsa Sundelin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144181974
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 44824-SB01
- Upplaga:
- Första