Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Att bana vägen mot framtiden

Att bana vägen mot framtiden
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 11Förord
- 13DEL 1 INLEDNING
- 15kapitel 1 Den resandes ensak
- Lisbeth Lundahl
- 17Vägledning och övergångspolitik i ett föränderligt landskap
- 18Frågor om individernas skildringar och samhällets stöd
- 19Bokens struktur
- 21kapitel 2 Utgångspunkter och an¬greppssätt
- Lisbeth Lundahl
- 21Några ord om forskningsfältet
- 21Forskning om karriärer och övergångar
- 23Vägledningsforskning
- 24Teoretiska utgångspunkter
- 25Karriärvalsteori
- 28Planned happenstance-teorin
- 28Livslinje- eller biografisk ansats
- 30En modell för lokal övergångspolitik
- 32Noteringar om metodval
- 35DEL 2 UNGAS VÄGAR OCH VAL
- 37kapitel 3 Vägen efter grundskolan
- James Dresch och Anders Lovn
- 37Inre och yttre krafter – tillfälligheternas spel
- 39Mognad och studieval
- 40Värderingar, handlingsmönster och vägledarmöten
- 41Dimensionerna
- 42Vad kom vi fram till
- 43Det svårfångade valet
- 45Vem påverkar eleverna
- 47Elevernas syn på vägledning och vägledningsprocessen
- 50Vägledningssamtal som kontrollstation
- 51Inne i gymnasieskolan
- 52Mångfacetterade behov
- 53Hur vägen till vuxenlivet formas
- 53Det omedvetna valet
- 54Övergången till vuxenvärlden
- 55Rationaliteten satt ur spel
- 56Föräldrar och betydelsefulla andra
- 57Information – övermäktigt för många
- 57Historien upprepar sig
- 60Bilaga 31
- 60Datainsamling
- 60Enkätstudien
- 61Fördjupningsstudien
- 63kapitel 4 Klassresenärer och kvarstannare
- Ulf Gruffman
- 64Elevernas skäl – ett svar på frågan varför
- 65NV-diskursen
- 66YF-diskursen
- 66Klass och kön i val av Naturvetenskapsprogrammet
- 66Arbetarelever och medelklasselever
- 68Arbetarpojkar med aktivt stöd från omgivningen
- 69Ämnesinriktade medelklasspojkar – valet självklart
- 70Yrkesinriktade och självständiga arbetarflickor
- 71Socialt uppmuntrade medelklassflickor – valet ett självändamål
- 72Klass och kön i val av yrkesförberedande program
- 73Arbetarelever och medelklasselever
- 73Traditionsbundna, tekniska arbetarpojkar
- 75Rörliga, fysiskt aktiva medelklasspojkar
- 76Arbetarflickor förankrade i sociala uppväxterfarenheter
- 77Verbala och socialt inriktade medelklassflickor
- 78Potentiella klassresenärer och kvarstannare
- 80Skäl och personlighet
- 81NV-programmet som grund för klassresa eller kvar¬stannande
- 83YF-program som grund för klassresa eller kvarstannande
- 85Producerar kön klass
- 86Bilaga 41
- 88Bilaga 42 Urval och metod
- 88Urvalskriterier
- 88Socioekonomisk indelning
- 89Undersökningsgrupp
- 89Metoder för datainsamling och analys
- 91kapitel 5 Vägledning för vem
- Ulf Gruffman och Gunnar Schedin
- 92Sökande flickor och undvikande pojkar i ett klassper¬spektiv
- 95Hur kan skillnaderna förklaras
- 96Varför söker pojkarna vägledning i lägre grad
- 97Överrepresentationen av flickor från övre medelklasshem
- 98Köns- och socialt medveten vägledning
- 100Bilaga 51 Metodfrågor
- 100Enkätundersökning
- 100Urval
- 101DEL 3 RESAN I ETT VUXENPERSPEKTIV
- 103kapitel 6 Mödan att finna och nå sina karriär¬mål
- Lena Lidström
- 105Karriärövergångar
- 106Övergångar som gäller utbildning
- 107Övergångar som gäller arbete
- 108Erfarenheter från utbildning och arbete
- 109Sociala relationers betydelse
- 111Personliga förutsättningar och bidrag
- 113Vanmakt och egenmakt
- 115Mötet med institutionaliserad karriärvägledning
- 117Skillnader i unga vuxnas karriärvägar och val
- 119Lokala förutsättningar och strategier
- 121Könsrelaterade skillnader
- 122Skillnader relaterade till etnicitet
- 123Behov av helhetsperspektiv och att bli sedd som individ
- 126Bilaga 61
- 126Urval av geografiska områden och individer
- 126Intervjuundersökningen
- 127kapitel 7 Planerande kvinnor och erfarenhetsburna män – om vä-gen till högskolan
- Gunnar Schedin
- 128Vilka läser på högskolan
- 129Vad lockar ungdomar att söka lärarutbildning
- 130Övergångar från arbetsliv till utbildning
- 131Vägarna till lärarutbildningen
- 133Männen om vilka erfarenheter som bidrog till valet
- 136Kvinnorna om erfarenheter som bidrog till valet
- 139Erfarenheter som försvårat
- 140Försvårande erfarenheter i männens berättelser
- 141Försvårande erfarenheter i kvinnornas berättelser
- 141Vägarna till lärarutbildningen: likheter och skillnader
- 142”Same, same but different
- 144Skilda synsätt på vad utbildningsvalet innebär
- 145Rädslan att ej räcka till och andra försvårande erfarenheter
- 146En resa med olika förtecken
- 147Bilaga 71 Om urval och intervjumetod
- 147Intervjuerna
- 149kapitel 8 Kvinnors sökande efter en ny start i livet
- Jaakko Honkanen
- 150Ritas berättelse om sin väg genom livet
- 152Kvinnornas berättelser i ett livsloppsperspektiv
- 152Människans utveckling och åldrande är en livslång process
- 153Timingens princip
- 154De länkade livens princip
- 156Principen om den historiska tiden och platsen
- 156Agencyprincipen
- 158Oförutsedda händelser
- 160Faser i levnadsförloppet
- 164Planeringshorisont
- 164Vilka värderingar styr livet
- 167Vilka slutsatser kan dras av kvinnornas livslinje¬berät¬telser
- 168Mötet med vägledning
- 170Bilaga 81 Undersökningsgrupp och livslinjeintervjuer
- 170Intervjuer
- 170Urval och undersökningsgrupp
- 173DEL 4 VÄGLEDNINGENS STYRNING OCH RAMAR
- 175kapitel 9 I backspegeln
- Göran Nilsson
- 175Studie- och yrkesvägledningsbegreppets utveckling
- 177Var bedrivs professionell studie- och yrkesvägledning
- 177En långsam början
- 178Målen för vägledningen
- 180Vägledning som förändringskraft? (1970-talet
- 183Turbulens i syofrågorna – men oförändrade mål (1980-talet
- 184Vägledningens innehåll
- 186Organisation och styrning
- 186Syokonsulent eller yrkesvalslärare
- 188Statens styrning begränsas
- 189Studie- och yrkesvägledning på 2000-talet
- 189Skolans vägledning utreds
- 191Utredningen som kom bort
- 192Ytterligare utredningar istället för åtgärder
- 195kapitel 10 Vägledning i en tid av decentra¬li¬sering och avreglering
- Lisbeth Lundahl och Göran Nilsson
- 195Kartan över Vägledningssverige
- 198Lokal politik för att underlätta inträdet i vuxenlivet
- 200Övergångspolitik inriktad på strukturella-generella åtgärder
- 201Övergångspolitik inriktad på individuella och selektiva åtgärder
- 203Allsidig övergångspolitik
- 205Studie- och yrkesvägledningen i de tolv kommunerna
- 205Samlat grepp eller en fråga för den enskilda skolan
- 207Vägledningens resurser
- 207Vägledningsfrågor på dagordningen
- 208Vad ses som vägledningens uppgifter
- 209Vägledningen en fråga för sig
- 210En historia om stora skillnader och glapp
- 212Bilaga 10:1
- 212Kommunval
- 212Intervjupersoner
- 212Intervjufrågor
- 213Övrigt underlag
- 215DEL 5 SYNTES
- 217kapitel 11 Valen, vägarna och samhällets stöd
- lisbeth lundahl
- 218Individernas vägar och val
- 218De ungas vägval och brytpunkter
- 220Övergångarna som vuxen
- 221Kompromisser, navigering och planering för det okända
- 223Historiens och platsens betydelse
- 224En fråga om kön, klass och etnicitet
- 227Mötet med vägledare och andra myndighetsföreträdare
- 229Några slutsatser för vägledningen
- 230Vägledningspolitik och annan övergångspolitik
- 233Referenser
- 248Sammanställning av publikationer från projektet
Information
- Redaktörer:
- Lisbeth Lundahl
- Kapitelförfattare:
- James Dresch Ulf Gruffman Jaakko Honkanen Lena Lidström Anders Lovén Göran Nilsson Gunnar Schedin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144054926
- Utgivningsår:
- 2010
- Artikelnummer:
- 33379-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 253
Information
- Redaktörer:
- Lisbeth Lundahl
- Kapitelförfattare:
- James Dresch Ulf Gruffman Jaakko Honkanen Lena Lidström Anders Lovén Göran Nilsson Gunnar Schedin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173351
- Utgivningsår:
- 2010
- Artikelnummer:
- 33379-SB01
- Upplaga:
- Första