Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att bana vägen mot framtiden

Karriärval och vägledning i ett individuellt och politiskt perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Att bana vägen mot framtiden

Karriärval och vägledning i ett individuellt och politiskt perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Övergången mellan skola, arbete och högre utbildning är i dag en brännande fråga. Både unga och vuxna förväntas fatta långsiktiga val av utbildning och yrke i en mycket föränderlig tid. Samtidigt är utbudet av vägledning splittrat och ojämnt. Karriärvalet har i praktiken blivit den resandes ensak. Denna bok skapar en fördjupad bild av problematiken. På individnivå besvaras frågor som: Hur resonerar enskilda personer kring sina vägval? Hur hänger valen ihop med kön, etnicitet samt social och g...

Övergången mellan skola, arbete och högre utbildning är i dag en brännande fråga. Både unga och vuxna förväntas fatta långsiktiga val av utbildning och yrke i en mycket föränderlig tid. Samtidigt är utbudet av vägledning splittrat och ojämnt. Karriärvalet har i praktiken blivit den resandes ensak. Denna bok skapar en fördjupad bild av problematiken. På individnivå besvaras frågor som: Hur resonerar enskilda personer kring sina vägval? Hur hänger valen ihop med kön, etnicitet samt social och geografisk bakgrund? Andra svar gäller strukturerna, till exempel skolans och arbetsförmedlingens vägledning. Hur formas skolans studie- och yrkesvägledning i ett allt mer decentraliserat utbildningssystem? Vilka strategier har kommunerna för att underlätta individernas väg från skola till arbetsliv? Boken vänder sig till studerande på studie- och yrkesvägledarutbildningen, samt till vägledare, lärare, politiker m.fl. som ska främja individers övergångar mellan utbildning och arbetsliv.

    • 11
      Förord
  • 13
    DEL 1 INLEDNING
    • 15
      kapitel 1 Den resandes ensak
        • Lisbeth Lundahl
        • 17
          Vägledning och övergångspolitik i ett föränderligt landskap
        • 18
          Frågor om individernas skildringar och samhällets stöd
        • 19
          Bokens struktur
    • 21
      kapitel 2 Utgångspunkter och an¬greppssätt
        • Lisbeth Lundahl
        • 21
          Några ord om forskningsfältet
        • 21
          Forskning om karriärer och övergångar
        • 23
          Vägledningsforskning
        • 24
          Teoretiska utgångspunkter
        • 25
          Karriärvalsteori
        • 28
          Planned happenstance-teorin
        • 28
          Livslinje- eller biografisk ansats
        • 30
          En modell för lokal övergångspolitik
        • 32
          Noteringar om metodval
  • 35
    DEL 2 UNGAS VÄGAR OCH VAL
    • 37
      kapitel 3 Vägen efter grundskolan
        • James Dresch och Anders Lovn
        • 37
          Inre och yttre krafter – tillfälligheternas spel
        • 39
          Mognad och studieval
        • 40
          Värderingar, handlingsmönster och vägledarmöten
        • 41
          Dimensionerna
        • 42
          Vad kom vi fram till
        • 43
          Det svårfångade valet
        • 45
          Vem påverkar eleverna
        • 47
          Elevernas syn på vägledning och vägledningsprocessen
        • 50
          Vägledningssamtal som kontrollstation
        • 51
          Inne i gymnasieskolan
        • 52
          Mångfacetterade behov
        • 53
          Hur vägen till vuxenlivet formas
        • 53
          Det omedvetna valet
        • 54
          Övergången till vuxenvärlden
        • 55
          Rationaliteten satt ur spel
        • 56
          Föräldrar och betydelsefulla andra
        • 57
          Information – övermäktigt för många
        • 57
          Historien upprepar sig
        • 60
          Bilaga 31
        • 60
          Datainsamling
        • 60
          Enkätstudien
        • 61
          Fördjupningsstudien
    • 63
      kapitel 4 Klassresenärer och kvarstannare
        • Ulf Gruffman
        • 64
          Elevernas skäl – ett svar på frågan varför
        • 65
          NV-diskursen
        • 66
          YF-diskursen
        • 66
          Klass och kön i val av Naturvetenskapsprogrammet
        • 66
          Arbetarelever och medelklasselever
        • 68
          Arbetarpojkar med aktivt stöd från omgivningen
        • 69
          Ämnesinriktade medelklasspojkar – valet självklart
        • 70
          Yrkesinriktade och självständiga arbetarflickor
        • 71
          Socialt uppmuntrade medelklassflickor – valet ett självändamål
        • 72
          Klass och kön i val av yrkesförberedande program
        • 73
          Arbetarelever och medelklasselever
        • 73
          Traditionsbundna, tekniska arbetarpojkar
        • 75
          Rörliga, fysiskt aktiva medelklasspojkar
        • 76
          Arbetarflickor förankrade i sociala uppväxterfarenheter
        • 77
          Verbala och socialt inriktade medelklassflickor
        • 78
          Potentiella klassresenärer och kvarstannare
        • 80
          Skäl och personlighet
        • 81
          NV-programmet som grund för klassresa eller kvar¬stannande
        • 83
          YF-program som grund för klassresa eller kvarstannande
        • 85
          Producerar kön klass
        • 86
          Bilaga 41
        • 88
          Bilaga 42 Urval och metod
        • 88
          Urvalskriterier
        • 88
          Socioekonomisk indelning
        • 89
          Undersökningsgrupp
        • 89
          Metoder för datainsamling och analys
    • 91
      kapitel 5 Vägledning för vem
        • Ulf Gruffman och Gunnar Schedin
        • 92
          Sökande flickor och undvikande pojkar i ett klassper¬spektiv
        • 95
          Hur kan skillnaderna förklaras
        • 96
          Varför söker pojkarna vägledning i lägre grad
        • 97
          Överrepresentationen av flickor från övre medelklasshem
        • 98
          Köns- och socialt medveten vägledning
        • 100
          Bilaga 51 Metodfrågor
        • 100
          Enkätundersökning
        • 100
          Urval
  • 101
    DEL 3 RESAN I ETT VUXENPERSPEKTIV
    • 103
      kapitel 6 Mödan att finna och nå sina karriär¬mål
        • Lena Lidström
        • 105
          Karriärövergångar
        • 106
          Övergångar som gäller utbildning
        • 107
          Övergångar som gäller arbete
        • 108
          Erfarenheter från utbildning och arbete
        • 109
          Sociala relationers betydelse
        • 111
          Personliga förutsättningar och bidrag
        • 113
          Vanmakt och egenmakt
        • 115
          Mötet med institutionaliserad karriärvägledning
        • 117
          Skillnader i unga vuxnas karriärvägar och val
        • 119
          Lokala förutsättningar och strategier
        • 121
          Könsrelaterade skillnader
        • 122
          Skillnader relaterade till etnicitet
        • 123
          Behov av helhetsperspektiv och att bli sedd som individ
        • 126
          Bilaga 61
        • 126
          Urval av geografiska områden och individer
        • 126
          Intervjuundersökningen
    • 127
      kapitel 7 Planerande kvinnor och erfarenhetsburna män – om vä-gen till högskolan
        • Gunnar Schedin
        • 128
          Vilka läser på högskolan
        • 129
          Vad lockar ungdomar att söka lärarutbildning
        • 130
          Övergångar från arbetsliv till utbildning
        • 131
          Vägarna till lärarutbildningen
        • 133
          Männen om vilka erfarenheter som bidrog till valet
        • 136
          Kvinnorna om erfarenheter som bidrog till valet
        • 139
          Erfarenheter som försvårat
        • 140
          Försvårande erfarenheter i männens berättelser
        • 141
          Försvårande erfarenheter i kvinnornas berättelser
        • 141
          Vägarna till lärarutbildningen: likheter och skillnader
        • 142
          ”Same, same but different
        • 144
          Skilda synsätt på vad utbildningsvalet innebär
        • 145
          Rädslan att ej räcka till och andra försvårande erfarenheter
        • 146
          En resa med olika förtecken
        • 147
          Bilaga 71 Om urval och intervjumetod
        • 147
          Intervjuerna
    • 149
      kapitel 8 Kvinnors sökande efter en ny start i livet
        • Jaakko Honkanen
        • 150
          Ritas berättelse om sin väg genom livet
        • 152
          Kvinnornas berättelser i ett livsloppsperspektiv
        • 152
          Människans utveckling och åldrande är en livslång process
        • 153
          Timingens princip
        • 154
          De länkade livens princip
        • 156
          Principen om den historiska tiden och platsen
        • 156
          Agencyprincipen
        • 158
          Oförutsedda händelser
        • 160
          Faser i levnadsförloppet
        • 164
          Planeringshorisont
        • 164
          Vilka värderingar styr livet
        • 167
          Vilka slutsatser kan dras av kvinnornas livslinje¬berät¬telser
        • 168
          Mötet med vägledning
        • 170
          Bilaga 81 Undersökningsgrupp och livslinjeintervjuer
        • 170
          Intervjuer
        • 170
          Urval och undersökningsgrupp
  • 173
    DEL 4 VÄGLEDNINGENS STYRNING OCH RAMAR
    • 175
      kapitel 9 I backspegeln
        • Göran Nilsson
        • 175
          Studie- och yrkesvägledningsbegreppets utveckling
        • 177
          Var bedrivs professionell studie- och yrkesvägledning
        • 177
          En långsam början
        • 178
          Målen för vägledningen
        • 180
          Vägledning som förändringskraft? (1970-talet
        • 183
          Turbulens i syofrågorna – men oförändrade mål (1980-talet
        • 184
          Vägledningens innehåll
        • 186
          Organisation och styrning
        • 186
          Syokonsulent eller yrkesvalslärare
        • 188
          Statens styrning begränsas
        • 189
          Studie- och yrkesvägledning på 2000-talet
        • 189
          Skolans vägledning utreds
        • 191
          Utredningen som kom bort
        • 192
          Ytterligare utredningar istället för åtgärder
    • 195
      kapitel 10 Vägledning i en tid av decentra¬li¬sering och avreglering
        • Lisbeth Lundahl och Göran Nilsson
        • 195
          Kartan över Vägledningssverige
        • 198
          Lokal politik för att underlätta inträdet i vuxenlivet
        • 200
          Övergångspolitik inriktad på strukturella-generella åtgärder
        • 201
          Övergångspolitik inriktad på individuella och selektiva åtgärder
        • 203
          Allsidig övergångspolitik
        • 205
          Studie- och yrkesvägledningen i de tolv kommunerna
        • 205
          Samlat grepp eller en fråga för den enskilda skolan
        • 207
          Vägledningens resurser
        • 207
          Vägledningsfrågor på dagordningen
        • 208
          Vad ses som vägledningens uppgifter
        • 209
          Vägledningen en fråga för sig
        • 210
          En historia om stora skillnader och glapp
        • 212
          Bilaga 10:1
        • 212
          Kommunval
        • 212
          Intervjupersoner
        • 212
          Intervjufrågor
        • 213
          Övrigt underlag
  • 215
    DEL 5 SYNTES
    • 217
      kapitel 11 Valen, vägarna och samhällets stöd
        • lisbeth lundahl
        • 218
          Individernas vägar och val
        • 218
          De ungas vägval och brytpunkter
        • 220
          Övergångarna som vuxen
        • 221
          Kompromisser, navigering och planering för det okända
        • 223
          Historiens och platsens betydelse
        • 224
          En fråga om kön, klass och etnicitet
        • 227
          Mötet med vägledare och andra myndighetsföreträdare
        • 229
          Några slutsatser för vägledningen
        • 230
          Vägledningspolitik och annan övergångspolitik
    • 233
      Referenser
        • 248
          Sammanställning av publikationer från projektet

Information

Redaktörer:
Lisbeth Lundahl
Kapitelförfattare:
James Dresch Ulf Gruffman Jaakko Honkanen Lena Lidström Anders Lovén Göran Nilsson Gunnar Schedin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144054926
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33379-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
253

Författare

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Ulf Gruffman

Ulf Gruffman är knuten till studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Umeå universitet.

Jaakko Honkanen

Jaakko Honkanen är knuten till studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Umeå universitet

Lena Lidström

Lena Lidström är knuten till studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Umeå universitet.

Anders Lovén

Anders Lovén är doktor i pedagogik och universitetslektor vid Malmö högskola. Han har gett ut forskningsrapporter om vägledning ur såväl makro- som...

Göran Nilsson

Göran Nilsson är knuten till studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Umeå universitet.

Gunnar Schedin

Gunnar Schedin är knuten till studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Umeå universitet.

 ;

Övergången mellan skola, arbete och högre utbildning är i dag en brännande fråga. Både unga och vuxna förväntas fatta långsiktiga val av utbildning och yrke i en mycket föränderlig tid. Samtidigt är utbudet av vägledning splittrat och ojämnt. Karriärvalet har i praktiken blivit den resandes ensak. Denna bok skapar en fördjupad bild av problematiken. På individnivå besvaras frågor som: Hur resonerar enskilda personer kring sina vägval? Hur hänger valen ihop med kön, etnicitet samt social och g...

Övergången mellan skola, arbete och högre utbildning är i dag en brännande fråga. Både unga och vuxna förväntas fatta långsiktiga val av utbildning och yrke i en mycket föränderlig tid. Samtidigt är utbudet av vägledning splittrat och ojämnt. Karriärvalet har i praktiken blivit den resandes ensak. Denna bok skapar en fördjupad bild av problematiken. På individnivå besvaras frågor som: Hur resonerar enskilda personer kring sina vägval? Hur hänger valen ihop med kön, etnicitet samt social och geografisk bakgrund? Andra svar gäller strukturerna, till exempel skolans och arbetsförmedlingens vägledning. Hur formas skolans studie- och yrkesvägledning i ett allt mer decentraliserat utbildningssystem? Vilka strategier har kommunerna för att underlätta individernas väg från skola till arbetsliv? Boken vänder sig till studerande på studie- och yrkesvägledarutbildningen, samt till vägledare, lärare, politiker m.fl. som ska främja individers övergångar mellan utbildning och arbetsliv.

Information

Redaktörer:
Lisbeth Lundahl
Kapitelförfattare:
James Dresch Ulf Gruffman Jaakko Honkanen Lena Lidström Anders Lovén Göran Nilsson Gunnar Schedin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173351
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33379-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Ulf Gruffman

Ulf Gruffman är knuten till studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Umeå universitet.

Jaakko Honkanen

Jaakko Honkanen är knuten till studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Umeå universitet

Lena Lidström

Lena Lidström är knuten till studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Umeå universitet.

Anders Lovén

Anders Lovén är doktor i pedagogik och universitetslektor vid Malmö högskola. Han har gett ut forskningsrapporter om vägledning ur såväl makro- som...

Göran Nilsson

Göran Nilsson är knuten till studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Umeå universitet.

Gunnar Schedin

Gunnar Schedin är knuten till studie- och yrkesvägledarutbildningen vid Umeå universitet.

 ;