Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommande

Fritidshemmet och lärande för hållbar utveckling

Meningsskapande, delaktighet och handlingskompetens

Kommande

Fritidshemmet och lärande för hållbar utveckling

Meningsskapande, delaktighet och handlingskompetens

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Beskrivning

Lärande för hållbar utveckling utgör ett undervisningsuppdrag och ett samhällsuppdrag för skola och fritidshem. Området bör vara en integrerad del av fritidshemmets verksamhet i det dagliga mötet med barnen, men även i fritidshemmets samverkan med skolan. Den här boken är en introduktion till området lärande för hållbar utveckling i fritidshem. Den visar hur olika perspektiv på hållbarhet kan omsättas i såväl den planerade som situationsstyrda undervisningen, samt som en aspekt av hela fritidshemmets verksamhet. Läsaren ges inledningsvis en bakgrund och beskrivning av viktiga begrepp och därefter konkreta exempel från olika fritidshem, som alla belyses med teoretiska – didaktiskt reflekterande – perspektiv. Fritidshemmet och lärande för hållbar utveckling riktar sig särskilt till fritidslärare och verksam personal i fritidshem, men också till rektorer, lärarutbildare och studenter.

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Annika Manni Matz Glantz Eva Knekta Erika Åberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144186481
Utgivningsår:
2026
Artikelnummer:
47584-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
128

Författare

Annika Manni

Annika Manni är universitetslektor vid Umeå universitet, med en bakgrund som lärare i grundskola och fritidshem. Hon har dessutom en mångårig erfar...

Matz Glantz

Matz Glantz är lärare vid Naturskolan i Umeå, Umeå kommun. Han har lång och bred erfarenhet av arbete med lärande för hållbar utveckling och utomhu...

Eva Knekta

Eva Knekta är universitetslektor vid Umeå universitet, med en bakgrund som gymnasielärare i biologi och kemi. Hon har också jobbat med frågor koppl...

Erika Åberg

Erika Åberg är enhetschef och biolog, verksam vid Naturskolan i Umeå som hon startade 1992. Arbetet innebär kompetensutveckling och organisationsut...

 ;

Beskrivning

Lärande för hållbar utveckling utgör ett undervisningsuppdrag och ett samhällsuppdrag för skola och fritidshem. Området bör vara en integrerad del av fritidshemmets verksamhet i det dagliga mötet med barnen, men även i fritidshemmets samverkan med skolan. Den här boken är en introduktion till området lärande för hållbar utveckling i fritidshem. Den visar hur olika perspektiv på hållbarhet kan omsättas i såväl den planerade som situationsstyrda undervisningen, samt som en aspekt av hela fritidshemmets verksamhet. Läsaren ges inledningsvis en bakgrund och beskrivning av viktiga begrepp och därefter konkreta exempel från olika fritidshem, som alla belyses med teoretiska – didaktiskt reflekterande – perspektiv. Fritidshemmet och lärande för hållbar utveckling riktar sig särskilt till fritidslärare och verksam personal i fritidshem, men också till rektorer, lärarutbildare och studenter.

Information

Författare:
Annika Manni Matz Glantz Eva Knekta Erika Åberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144202730
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47584-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Annika Manni

Annika Manni är universitetslektor vid Umeå universitet, med en bakgrund som lärare i grundskola och fritidshem. Hon har dessutom en mångårig erfar...

Matz Glantz

Matz Glantz är lärare vid Naturskolan i Umeå, Umeå kommun. Han har lång och bred erfarenhet av arbete med lärande för hållbar utveckling och utomhu...

Eva Knekta

Eva Knekta är universitetslektor vid Umeå universitet, med en bakgrund som gymnasielärare i biologi och kemi. Hon har också jobbat med frågor koppl...

Erika Åberg

Erika Åberg är enhetschef och biolog, verksam vid Naturskolan i Umeå som hon startade 1992. Arbetet innebär kompetensutveckling och organisationsut...

 ;