Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Läraren och yrkesetiken

Läraren och yrkesetiken
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Förord
- Sara Irisdotter Aldenmyr, Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand
- 11Författarpresentation
- 13Yrkesetiska principer och förhållningssätt – en inledning
- Sara Irisdotter Aldenmyr
- 15Lärares yrkesetiska principer
- 17Om bokens bidrag
- 123Tiga, ingripa eller anmäla
- Etiska dilemman vid kollegors övertramp
- Gunnel Colnerud
- 24Professioners egenkontroll
- 26Yrkesetik
- 27Lärares etiska dilemman
- 29Att ingripa mot en kollegas handlande – eller inte
- 30Att anmäla en kollega
- 32Provokationer i skolans relationer
- 33Juridifieringens problem
- 34Avslutande reflektion
- 35Litteratur
- 36Lärarintervju
- Bibi Karlsson, 65, förskollärare
- 239Uenighet som yrkesetisk verdi
- 44Daglige handlinger og uenighet som yrkesetisk verdi
- 46Uenighet – en yrkesetisk verdi i et fellesskap av de som ikke har noe felles
- 48Uenighet – fiendskap eller motstand?
- 51Avsluttende refleksjon
- 53Litteratur
- 56Lärarintervju
- Anna Thor, 64, förskollärare
- 359Lärares yrkesetik och etiskt resonerande
- Niclas Lindström & Lars Samuelsson
- 62Etiskt resonerande
- 64Information
- 64Livaktighet
- 65Koherens
- 66Metodernas giltighet
- 67Lärarstudenters värderingar och moraliska ställningstaganden
- 68Lärarstudenternas värderingsprofil
- 70Lärarstudenternas moraliska ställningstaganden
- 76Att arbeta med etiskt resonerande
- 76Att arbeta med värderingar
- 77Att arbeta med metoderna
- 79Avslutande reflektion
- 80Litteratur
- 82Lärarintervju
- Fredrik Holmeros, 43, SO-lärare på högstadiet
- 485Att undervisa etiskt – i princip och praktik
- Marita Cronqvist
- 87Ramarna för ansvaret
- 88Det yrkesetiska ansvaret
- 88Lärandet är sammanvävt med känslor och relationer (1)
- 90Egna erfarenheter används för barnets bästa (2)
- 92Inkludera varje barn (3)
- 94Auktoritet genom en atmosfär av glädje, respekt och trygghet (4)
- 96Ansvaret i mångtydigheten (5) och yttre faktorer som hindrar (6)
- 98Utveckling när teori och praktik möts i reflektionen (7)
- 100Avslutande reflektion
- 101Litteratur
- 102Lärarintervju
- Heléne Henning, 45, språklärare och rektor
- 5105Professionalitet under press
- Lärares arbete bland restträsk, pappersfloder och medkänslomalströmmar
- Anneli Frelin & Anna Wistrand
- 106Prestera och leverera
- 106Att fastna i restträsket
- 110Dokumentera och kontrolleras
- 110Att drunkna i pappersfloden
- 115Bära och brista
- 115Att slukas av medkänslomalströmmen
- 119Avslutande reflektion
- 119Litteratur
- 122Lärarintervju
- Mikael Bruér, 40, SO-lärare på högstadiet
- 6125Yrkesetik i idrott och hälsa
- Susanne Linnér & Katarina Schenker
- 127En teoretisk utgångpunkt
- 133Fallet idrott och hälsa
- 135Kan yrkesetiska och didaktiska reflektioner göra skillnad?
- 137Yrkesetiska utmaningar i idrott och hälsa
- 140Avslutande reflektion
- 142Litteratur
- 146Lärarintervju
- Sandra Roks, 60, idrottslärare i grundskolan
- 7149Yrkesetiska dilemman – att välja ”rätt?
- Airi Bigsten
- 151Yrkesetiska dilemman
- 151Vänta på varandra – inte vänta på varandra
- 153Ta plats – inte ta plats
- 156Konflikt – undvika konflikt
- 158Lydnad – självbestämmande
- 163Avslutande reflektion
- 164Litteratur
- 166Lärarintervju
- Emma Kroon, 34, förskollärare
- 8169Ett gott liv i skolan
- Annika Lilja
- 170Ett gott liv ur ett samhällsperspektiv
- 172Ett gott liv enligt elever
- 177Lärares ansvar för ett gott liv i skolan utifrån ett samhällsperspektiv
- 178Ett gott liv ur ett individperspektiv
- 180Ett gott liv utifrån lärares arbete i klassrummet
- 185Lärares ansvar för ett gott liv utifrån ett individperspektiv
- 186Avslutande reflektion
- 187Litteratur
- 188Lärarintervju
- Mikael Andersson, 43, fritidspedagog och lågstadielärare
- 191Person- och sakregister
Boken vänder sig till studenter och verksamma inom förskola och skola, både pedagoger och skolledare. Det här är en mycket användbar bok som kan användas både som diskussionsunderlag och för individuell läsning.
Information
- Redaktörer:
- Sara Irisdotter Aldenmyr
- Kapitelförfattare:
- Airi Bigsten Gunnel Colnerud Marita Cronqvist Anneli Frelin Annika Lilja Niclas Lindström Susanne Linnér Lars Samuelsson Katarina Schenker Berit Tofteland
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144120881
- Utgivningsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 39689-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 200
Information
- Redaktörer:
- Sara Irisdotter Aldenmyr
- Kapitelförfattare:
- Airi Bigsten Gunnel Colnerud Marita Cronqvist Anneli Frelin Annika Lilja Niclas Lindström Susanne Linnér Lars Samuelsson Katarina Schenker Berit Tofteland
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144174242
- Utgivningsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 39689-SB01
- Upplaga:
- Första