Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Läraren och yrkesetiken

Principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
Skickas följande arbetsdag

Läraren och yrkesetiken

Principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Arbetet som lärare eller förskollärare är ett komplext och mångfacetterat sådant. I vardagen uppstår ofta situationer där läraren behöver ta ställning i etiska frågor. I denna bok problematiseras sådana frågor i förskole- och skolmiljö. Boken reser också ­frågor om och ger förslag på vilka kunskaper och förmågor lärare ­behöver utveckla inom det yrkesetiska området. Varje kapitel berör också lärares yrkesetiska principer, som formulerats av lärar­förbunden som stöd och vägledning för lärare. ...

Arbetet som lärare eller förskollärare är ett komplext och mångfacetterat sådant. I vardagen uppstår ofta situationer där läraren behöver ta ställning i etiska frågor. I denna bok problematiseras sådana frågor i förskole- och skolmiljö. Boken reser också ­frågor om och ger förslag på vilka kunskaper och förmågor lärare ­behöver utveckla inom det yrkesetiska området. Varje kapitel berör också lärares yrkesetiska principer, som formulerats av lärar­förbunden som stöd och vägledning för lärare. Författarnas bidrag utgår i hög grad från deras egna forskningsarbeten, och i anslutning till varje kapitel finns också reflekterande kommentarer från verksamma lärare. Boken vänder sig till verksamma förskollärare och lärare, skol­ledare, lärarstudenter och andra som intresserar sig för skolpraktikens etiska dimensioner.

    • 9
      Förord
    • Sara Irisdotter Aldenmyr, Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand
    • 11
      Författarpresentation
    • 13
      Yrkesetiska principer och förhållningssätt 
– en inledning
    • Sara Irisdotter Aldenmyr
        • 15
          Lärares yrkesetiska principer
        • 17
          Om bokens bidrag
      • 1
        23
        Tiga, ingripa eller anmäla
      • Etiska dilemman vid kollegors övertramp
      • Gunnel Colnerud
        • 24
          Professioners egenkontroll
        • 26
          Yrkesetik
        • 27
          Lärares etiska dilemman
        • 29
          Att ingripa mot en kollegas handlande – eller inte
        • 30
          Att anmäla en kollega
        • 32
          Provokationer i skolans relationer
        • 33
          Juridifieringens problem
        • 34
          Avslutande reflektion
    • 35
      Litteratur
        • 36
          Lärarintervju
        • Bibi Karlsson, 65, förskollärare
      • 2
        39
        Uenighet som yrkesetisk verdi
      • Berit Tofteland
        • 44
          Daglige handlinger og uenighet som yrkesetisk verdi
        • 46
          Uenighet – en yrkesetisk verdi i et fellesskap av de som ikke har noe felles
        • 48
          Uenighet – fiendskap eller motstand?
        • 51
          Avsluttende refleksjon
    • 53
      Litteratur
        • 56
          Lärarintervju
        • Anna Thor, 64, förskollärare
      • 3
        59
        Lärares yrkesetik och etiskt resonerande
      • Niclas Lindström & Lars Samuelsson
        • 62
          Etiskt resonerande
        • 64
          Information
        • 64
          Livaktighet
        • 65
          Koherens
        • 66
          Metodernas giltighet
        • 67
          Lärarstudenters värderingar och moraliska ställningstaganden
        • 68
          Lärarstudenternas värderingsprofil
        • 70
          Lärarstudenternas moraliska ställningstaganden
        • 76
          Att arbeta med etiskt resonerande
        • 76
          Att arbeta med värderingar
        • 77
          Att arbeta med metoderna
        • 79
          Avslutande reflektion
        • 80
          Litteratur
        • 82
          Lärarintervju
        • Fredrik ­Holmeros, 43, SO-lärare på högstadiet
      • 4
        85
        Att undervisa etiskt – i princip och praktik
      • Marita Cronqvist
        • 87
          Ramarna för ansvaret
        • 88
          Det yrkesetiska ansvaret
        • 88
          Lärandet är sammanvävt med känslor och relationer (1)
        • 90
          Egna erfarenheter används för barnets bästa (2)
        • 92
          Inkludera varje barn (3)
        • 94
          Auktoritet genom en atmosfär av glädje, respekt och trygghet (4)
        • 96
          Ansvaret i mångtydigheten (5) och yttre faktorer som hindrar (6)
        • 98
          Utveckling när teori och praktik möts i reflektionen (7)
        • 100
          Avslutande reflektion
        • 101
          Litteratur
        • 102
          Lärarintervju
        • Heléne Henning, 45, språklärare och rektor
      • 5
        105
        Professionalitet under press
      • Lärares arbete bland restträsk, pappersfloder och medkänslomalströmmar
      • Anneli Frelin & Anna Wistrand
        • 106
          Prestera och leverera
        • 106
          Att fastna i restträsket
        • 110
          Dokumentera och kontrolleras
        • 110
          Att drunkna i pappersfloden
        • 115
          Bära och brista
        • 115
          Att slukas av medkänslomalströmmen
        • 119
          Avslutande reflektion
        • 119
          Litteratur
        • 122
          Lärarintervju
        • Mikael Bruér, 40, SO-lärare på hög­stadiet
      • 6
        125
        Yrkesetik i idrott och hälsa
      • Susanne Linnér & Katarina Schenker
        • 127
          En teoretisk utgångpunkt
        • 133
          Fallet idrott och hälsa
        • 135
          Kan yrkesetiska och didaktiska reflektioner göra skillnad?
        • 137
          Yrkesetiska utmaningar i idrott och hälsa
        • 140
          Avslutande reflektion
        • 142
          Litteratur
        • 146
          Lärarintervju
        • Sandra Roks, 60, idrotts­lärare i grund­skolan
      • 7
        149
        Yrkesetiska dilemman – att välja ”rätt?
      • Airi Bigsten
        • 151
          Yrkesetiska dilemman
        • 151
          Vänta på varandra – inte vänta på varandra
        • 153
          Ta plats – inte ta plats
        • 156
          Konflikt – undvika konflikt
        • 158
          Lydnad – självbestämmande
        • 163
          Avslutande reflektion
        • 164
          Litteratur
        • 166
          Lärarintervju
        • Emma Kroon, 34, förskol­lärare
      • 8
        169
        Ett gott liv i skolan
      • Annika Lilja
        • 170
          Ett gott liv ur ett samhällsperspektiv
        • 172
          Ett gott liv enligt elever
        • 177
          Lärares ansvar för ett gott liv i skolan utifrån ett samhällsperspektiv
        • 178
          Ett gott liv ur ett individperspektiv
        • 180
          Ett gott liv utifrån lärares arbete i klassrummet
        • 185
          Lärares ansvar för ett gott liv utifrån ett individperspektiv
        • 186
          Avslutande reflektion
        • 187
          Litteratur
        • 188
          Lärarintervju
        • Mikael Andersson, 43, fritidspedagog och låg­stadielärare
    • 191
      Person- och sakregister

Boken vänder sig till studenter och verksamma inom förskola och skola, både pedagoger och skolledare. Det här är en mycket användbar bok som kan användas både som diskussionsunderlag och för individuell läsning.

Information

Redaktörer:
Sara Irisdotter Aldenmyr
Kapitelförfattare:
Airi Bigsten Gunnel Colnerud Marita Cronqvist Anneli Frelin Annika Lilja Niclas Lindström Susanne Linnér Lars Samuelsson Katarina Schenker Berit Tofteland
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120881
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39689-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
200

Författare

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Airi Bigsten

Airi Bigsten är filosofie doktor i pedagogiskt arbete, verksam vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är riktat mot värdefrågor. Hon ...

Gunnel Colnerud

Gunnel Colnerud är professor emerita i pedagogik vid Linköpings universitet. Hennes forskning behandlar bland annat lärarprofessionen, främst lärar...

Marita Cronqvist

Marita Cronqvist är fil.dr i pedagogiskt arbete och verksam vid Högskolan i Borås på sektionen för pedagogisk utveckling och forskning. Forskningsi...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Annika Lilja

Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Susanne Linnér

Susanne Linnér är filosofie doktor och lektor i pedagogik. Susannes forskningsintresse finns inom området professionsutveckling och lärande. Hon ha...

Lars Samuelsson

Lars Samuelsson är docent och lektor i filosofi vid Umeå universitet. Hans forskning berör olika områden inom moralfilosofi, bland annat frågor om ...

Katarina Schenker

Katarina Schenker är lektor i idrottsvetenskap och verksam vid Institutionen för idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Hon är intres...

Berit Tofteland

Berit Tofteland er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for Barne­hagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger, Norge. Hun har bakgrunn ...

Anna Wistrand

Anna Wistrand är doktorand i didaktik vid Högskolan i Gävle/Uppsala universitet, med ett intresse för läraridentitet, relationell professionalitet ...

 ;

Arbetet som lärare eller förskollärare är ett komplext och mångfacetterat sådant. I vardagen uppstår ofta situationer där läraren behöver ta ställning i etiska frågor. I denna bok problematiseras sådana frågor i förskole- och skolmiljö. Boken reser också frågor om och ger förslag på vilka kunskaper och förmågor lärare behöver utveckla inom det yrkesetiska området. Varje kapitel berör också lärares yrkesetiska principer, som formulerats av lärarförbunden som stöd och vägledning för lärare. För...

Arbetet som lärare eller förskollärare är ett komplext och mångfacetterat sådant. I vardagen uppstår ofta situationer där läraren behöver ta ställning i etiska frågor. I denna bok problematiseras sådana frågor i förskole- och skolmiljö. Boken reser också frågor om och ger förslag på vilka kunskaper och förmågor lärare behöver utveckla inom det yrkesetiska området. Varje kapitel berör också lärares yrkesetiska principer, som formulerats av lärarförbunden som stöd och vägledning för lärare. Författarnas bidrag utgår i hög grad från deras egna forskningsarbeten, och i anslutning till varje kapitel finns också reflekterande kommentarer från verksamma lärare. Boken vänder sig till verksamma förskollärare och lärare, skolledare, lärarstudenter och andra som intresserar sig för skolpraktikens etiska dimensioner.

Information

Redaktörer:
Sara Irisdotter Aldenmyr
Kapitelförfattare:
Airi Bigsten Gunnel Colnerud Marita Cronqvist Anneli Frelin Annika Lilja Niclas Lindström Susanne Linnér Lars Samuelsson Katarina Schenker Berit Tofteland
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174242
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39689-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Sara Irisdotter Aldenmyr

Sara Irisdotter Aldenmyr är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hennes forskning är främst inriktad mot lärares yrkesetik, etiska...

Airi Bigsten

Airi Bigsten är filosofie doktor i pedagogiskt arbete, verksam vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är riktat mot värdefrågor. Hon ...

Gunnel Colnerud

Gunnel Colnerud är professor emerita i pedagogik vid Linköpings universitet. Hennes forskning behandlar bland annat lärarprofessionen, främst lärar...

Marita Cronqvist

Marita Cronqvist är fil.dr i pedagogiskt arbete och verksam vid Högskolan i Borås på sektionen för pedagogisk utveckling och forskning. Forskningsi...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Annika Lilja

Annika Lilja, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Susanne Linnér

Susanne Linnér är filosofie doktor och lektor i pedagogik. Susannes forskningsintresse finns inom området professionsutveckling och lärande. Hon ha...

Lars Samuelsson

Lars Samuelsson är docent och lektor i filosofi vid Umeå universitet. Hans forskning berör olika områden inom moralfilosofi, bland annat frågor om ...

Katarina Schenker

Katarina Schenker är lektor i idrottsvetenskap och verksam vid Institutionen för idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Hon är intres...

Berit Tofteland

Berit Tofteland er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for Barne­hagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger, Norge. Hun har bakgrunn ...

Anna Wistrand

Anna Wistrand är doktorand i didaktik vid Högskolan i Gävle/Uppsala universitet, med ett intresse för läraridentitet, relationell professionalitet ...

 ;