Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Interkulturella perspektiv

Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
Skickas följande arbetsdag

Interkulturella perspektiv

Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Inom utbildning och pedagogik blir interkulturella frågeställningar allt viktigare. Hur förhåller vi oss till mångkulturalitet? Hur hanterar vi skillnader och likheter av olika slag? I denna helt reviderade andra upplaga av Interkulturella perspektiv presenteras såväl nya teoretiska perspektiv som aktuella forskningsresultat. Författarna beskriver och analyserar hur vi konstruerar likheter och skillnader, hur vi kan utveckla en förmåga att lära av det främmande som finns både hos oss själva ...

Inom utbildning och pedagogik blir interkulturella frågeställningar allt viktigare. Hur förhåller vi oss till mångkulturalitet? Hur hanterar vi skillnader och likheter av olika slag? I denna helt reviderade andra upplaga av Interkulturella perspektiv presenteras såväl nya teoretiska perspektiv som aktuella forskningsresultat. Författarna beskriver och analyserar hur vi konstruerar likheter och skillnader, hur vi kan utveckla en förmåga att lära av det främmande som finns både hos oss själva och hos den Andre. Interkulturella perspektiv är helt enkelt nödvändiga för att vi i pedagogiska sammanhang ska kunna förstå och förhålla oss till vår egen globaliserade och mångkulturella värld av i dag. Interkulturella perspektiv är avsedd som kurslitteratur vid lärarutbildningar samt vid andra pedagogiska utbildningar på universitet och högskola. Den är också lämplig som litteratur vid fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare samt vänder sig till alla som är intresserade av postmoderna pedagogiska frågor i mångkulturella lärandemiljöer.

    • 7
      Förord till andra upplagan
    • 9
      Kapitelpresentation
      • 1
        13
        Interkulturella perspektiv
        • 13
          Begreppen mångkulturell och interkulturell i ett historiskt perspektiv
        • 18
          Skolans roll och betydelse i det moderna samhället
        • 26
          Från modernt till postmodernt samhälle
        • 30
          Interkulturella pedagogiska perspektiv
        • 35
          Interkulturell pedagogisk forskning
        • 41
          Kunskap om olika sorters kunskaper
        • 46
          Transformativ samhällsforskning
      • 2
        53
        Identiteters konfigurationer
        • 53
          Begreppet identitet i en mångkulturell och globaliserad värld
        • 58
          Poststrukturella perspektiv och diskursiva identitetskonstruktioner
        • 61
          Hybriditet, det tredje rummet och multipla identiteter
        • 63
          Rum, plats och identitet
      • 3
        73
        Nyanlända
        • 73
          Vilka är nyanlända
        • 78
          Rektorernas reflektioner
        • 83
          Utmanande aspekter i ledarskapet
        • 92
          Rektorns interkulturella kompetens
      • 4
        99
        Föräldrasamverkan
        • 99
          Vad är föräldrasamverkan
        • 106
          Lärarnas syn på samverkan med föräldrar
        • 107
          Föräldrarnas syn på sin roll i skolan
        • 112
          Hinder för föräldrasamverkan
        • 120
          Förslag till förbättringar
      • 5
        129
        Koloniala diskurser och rasifieringspraktiker
        • 129
          ”den Andre” i lärarutbildningen
        • 132
          Representationer och benämningar
        • 139
          Språk och tystnader
    • 144
      Stereotypa bilder i kurslitteraturen
        • 147
          Rasifierad segregation
        • 152
          Motstånd och överskridande
      • 6
        161
        Interkulturell pedagogisk kompetens
        • 161
          Skolans betydelse i dagens postmoderna samhälle
        • 167
          Interkulturell kompetens
        • 177
          Interkulturell pedagogisk kompetens
        • 180
          Modellen från dekonstruktion till interkulturell medvetenhet
      • 7
        189
        Kan interkulturellt lärande bidra till fred i världen
        • 189
          Fred i världen
        • 190
          Begreppet interkulturalitet
        • 193
          Två studier om interkulturellt lärande
        • 196
          Olika interkulturella lärandesituationer
      • 8
        209
        Musikundervisning för social utveckling och ökad integration
        • 209
          El Sistema i världen och i Malmö
        • 212
          Om social hållbarhet och musikundervisning
        • 214
          Teoretiska perspektiv på musikens potential
        • 221
          Musiklärares navigeringskonst
      • 9
        235
        Medan klyftorna vidgas talar vi om värdegrund
        • 235
          Fångna i det digitala ögonblicket
        • 237
          Från enhetssamhälle till skolmarknad
        • 242
          Etiska samtal eller moral i skolan
        • 247
          Skolan som mötesplats – ett tredje rum
      • 10
        253
        Att bli till i mångverklighet
        • 253
          Människor i rörelse
        • 256
          En värld fylld av illusioner
        • 263
          Passion för verklighet
        • 270
          Materian är inte död
        • 271
          En oriktad rörelse
    • 279
      Författarpresentationer

Information

Redaktörer:
Hans Lorentz Bosse Bergstedt
Kapitelförfattare:
Zahra Bayati Maria Borgström Laid Bouakaz Elisabeth Gerle Ana Graviz Pirjo Lahdenperä Eva Saether Kerstin von Brömssen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144109732
Utgivningsår:
2006
Revisionsår:
2016
Artikelnummer:
32223-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
281

Författare

Hans Lorentz

Hans Lorentz är fil.dr i pedagogik och lektor vid Lunds universitet. Han är seniorforskare i kultur- och samhällsvetenskap och har forskat om hur i...

Bosse Bergstedt

Bosse Bergstedt är professor i pedagogik vid Høgskolen I Østfold, Norge. Han forskar och undervisar i vetenskapsteori, post-kvalitativ metod, pedag...

Zahra Bayati

Zahra Bayati är fil.dr i pedagogik, lektor vid Karlstads universitet och Göteborgs universitet. Hon är pedagog med förskolelärarbakgrund och biolog...

Maria Borgström

Maria Borgström är fil.dr i pedagogik, docent och lektor vid Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. Hon bedriver tvä...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Elisabeth Gerle

Elisabeth Gerle är professor i etik vid Lunds universitet samt vid Svenska kyrkans forskningsenhet. Under flera år var hon gästforskare vid Princet...

Ana Graviz

Ana Graviz är professor emerita i pedagogik vid Södertörns högskola. I hennes verksamhet ingår flera kunskapsområden om pedagogik, interkulturalite...

Pirjo Lahdenperä

Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning på Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardal...

Eva Saether

Eva Sæther är professor i musikpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Musikhögskolan i Malmö, Konstnärliga fakulteten vid Lunds univ...

Kerstin von Brömssen

Kerstin von Brömssen är professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst, Trollhättan. Hennes forskningsintressen är inriktade på frågor som rör...

 ;

Inom utbildning och pedagogik blir interkulturella frågeställningar allt viktigare. Hur förhåller vi oss till mångkulturalitet? Hur hanterar vi skillnader och likheter av olika slag? I denna helt reviderade andra upplaga av Interkulturella perspektiv presenteras såväl nya teoretiska perspektiv som aktuella forskningsresultat. Författarna beskriver och analyserar hur vi konstruerar likheter och skillnader, hur vi kan utveckla en förmåga att lära av det främmande som finns både hos oss själva ...

Inom utbildning och pedagogik blir interkulturella frågeställningar allt viktigare. Hur förhåller vi oss till mångkulturalitet? Hur hanterar vi skillnader och likheter av olika slag? I denna helt reviderade andra upplaga av Interkulturella perspektiv presenteras såväl nya teoretiska perspektiv som aktuella forskningsresultat. Författarna beskriver och analyserar hur vi konstruerar likheter och skillnader, hur vi kan utveckla en förmåga att lära av det främmande som finns både hos oss själva och hos den Andre. Interkulturella perspektiv är helt enkelt nödvändiga för att vi i pedagogiska sammanhang ska kunna förstå och förhålla oss till vår egen globaliserade och mångkulturella värld av i dag. Interkulturella perspektiv är avsedd som kurslitteratur vid lärarutbildningar samt vid andra pedagogiska utbildningar på universitet och högskola. Den är också lämplig som litteratur vid fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare samt vänder sig till alla som är intresserade av postmoderna pedagogiska frågor i mångkulturella lärandemiljöer.

Information

Redaktörer:
Hans Lorentz Bosse Bergstedt
Kapitelförfattare:
Zahra Bayati Maria Borgström Laid Bouakaz Elisabeth Gerle Ana Graviz Pirjo Lahdenperä Eva Saether Kerstin von Brömssen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174389
Utgivningsår:
2006
Revisionsår:
2016
Artikelnummer:
32223-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Hans Lorentz

Hans Lorentz är fil.dr i pedagogik och lektor vid Lunds universitet. Han är seniorforskare i kultur- och samhällsvetenskap och har forskat om hur i...

Bosse Bergstedt

Bosse Bergstedt är professor i pedagogik vid Høgskolen I Østfold, Norge. Han forskar och undervisar i vetenskapsteori, post-kvalitativ metod, pedag...

Zahra Bayati

Zahra Bayati är fil.dr i pedagogik, lektor vid Karlstads universitet och Göteborgs universitet. Hon är pedagog med förskolelärarbakgrund och biolog...

Maria Borgström

Maria Borgström är fil.dr i pedagogik, docent och lektor vid Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. Hon bedriver tvä...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Elisabeth Gerle

Elisabeth Gerle är professor i etik vid Lunds universitet samt vid Svenska kyrkans forskningsenhet. Under flera år var hon gästforskare vid Princet...

Ana Graviz

Ana Graviz är professor emerita i pedagogik vid Södertörns högskola. I hennes verksamhet ingår flera kunskapsområden om pedagogik, interkulturalite...

Pirjo Lahdenperä

Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning på Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardal...

Eva Saether

Eva Sæther är professor i musikpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Musikhögskolan i Malmö, Konstnärliga fakulteten vid Lunds univ...

Kerstin von Brömssen

Kerstin von Brömssen är professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst, Trollhättan. Hennes forskningsintressen är inriktade på frågor som rör...

 ;