Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Varubrev 1:a klass

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Etikdidaktik

Grundbok om etikundervisning i teori och praktik
Skickas följande arbetsdag

Varför ska man studera etik i skolan och hur kan en god etikundervisning utvecklas tillsammans med elever? Vilka frågor är viktiga att belysa och samtala om i undervisningen? Och hur kan man tänka om styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav: vad är det för bilder av etik och moral som speglas i dem? Kan man över huvud taget sätta betyg på ”kunskaper om etik”? I denna både teoretiska och praktiknära bok presenterar författarna tolkningar av kurs- och ämnesplanernas skrivningar om et...

Varför ska man studera etik i skolan och hur kan en god etikundervisning utvecklas tillsammans med elever? Vilka frågor är viktiga att belysa och samtala om i undervisningen? Och hur kan man tänka om styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav: vad är det för bilder av etik och moral som speglas i dem? Kan man över huvud taget sätta betyg på ”kunskaper om etik”? I denna både teoretiska och praktiknära bok presenterar författarna tolkningar av kurs- och ämnesplanernas skrivningar om etik i grundskolan och gymnasieskolan och sätter in dessa i ett samtida och historiskt sammanhang. De låter styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav bli föremål för kritisk reflektion och analys. Konstruktiva perspektiv på hur en god etikundervisning kan förankras i dessa styrdokument utvecklas. Etikdidaktik. Grundbok om etikundervisning i teori och praktik är tänkt att användas i lärarutbildning och som fortbildningslitteratur för redan verksamma lärare.

    • Varför ska man studera etik i skolan?
        • 8
          De tre spåren
        • 9
          Vad säger styrdokumenten?
        • 13
          Hur ska man som lärare förhålla sig till styrdokumenten?
        • 15
          Ett rimligt sätt att arbeta utifrån styrdokumenten
      • 1
        19
        Att utveckla etikundervisning
        • 21
          Etikundervisning i religionskunskap: varför?
        • 21
          Hänvisningar till kristen tradition
        • 23
          Likheter mellan olika religioners centraletik
        • 24
          Det demokratiska uppdraget passar alla ämnen
        • 25
          Religionskunskapslärares bidrag
        • 27
          Sekulär religionsundervisning
        • 28
          Ställningstaganden i etiska frågor
        • 29
          Demokratisk värdegrundsfundamentalism?
        • 31
          Deliberativa samtal
        • 32
          Moral utan religion
        • 35
          Det individualistiska Sverige?
        • 37
          Skillnad mellan traditionella och sekulära värden
        • 39
          Värdegrunden i skolan
        • 40
          Värdegrunden i skolan som en process
        • 43
          Vägen framåt
        • 43
          Icke-konfessionell etikundervisning
        • 44
          Att fundera över och diskutera
        • 45
          För vidare läsning
      • 2
        47
        Etikdidaktik
        • 48
          Selektionsfrågan
        • 49
          Kommunikationsfrågan
        • 50
          Den språkliga dimensionen
        • 52
          Den teoretiska dimensionen
        • 55
          Den existentiella dimensionen
        • 57
          Den identitetsrelaterade dimensionen
        • 60
          Legitimitetsfrågan
        • 62
          För vem och av vem?
        • 63
          För vem – ett gemensamt undervisningsspråk
        • 66
          Av vem – etikläraren som förebild
        • 70
          Att förhålla sig till etiken
        • 72
          Att fundera över och diskutera
        • 73
          För vidare läsning
      • 3
        75
        Normativa teorier i etikundervisning
        • 75
          Kursplanen, teori, praktik och modell
        • 76
          Teorier och modeller
        • 77
          Teorier och praktik
        • 77
          Kontextens betydelse
        • 78
          Teoriernas funktion i undervisningen
        • 78
          Metaetik, normativ etik och tillämpad etik
        • 80
          Selektiva traditioner
        • 82
          Konsekvensetiska teorier
        • 82
          Utilitarism
        • 86
          Hedonism
        • 88
          Etisk egoism
        • 90
          Pliktetik
        • 90
          Kantiansk etik
        • 92
          Rättighetsteorier
        • 93
          Nya etiska perspektiv
        • 94
          Feministisk etik
        • 98
          Miljöetik
        • 100
          Didaktiska reflektioner
        • 102
          Att fundera över och diskutera
        • 102
          För vidare läsning
      • 4
        103
        Dygdetiken i etikundervisning
        • 104
          En annan typ av teori
        • 105
          Gamla rötter
        • 105
          Sokrates och Platon
        • 107
          Aristoteles
        • 109
          Dygdernas innebörd och betydelse
        • 111
          Dygder betyder balans
        • 113
          Dygdiga kan alla bli
        • 115
          Modern dygdetik
        • 115
          GEM Anscombe
        • 117
          Philippa Foot
        • 118
          Martha Nussbaum
        • 123
          Didaktiska reflektioner
        • 126
          Att fundera över och diskutera
        • 126
          För vidare läsning
      • 5
        127
        Religion och livsåskådning som moralens grund
        • 127
          Befria moralen från religionen!
        • 129
          Religiöst grundad etik har stöd av många
        • 130
          Relationen religioner och livsåskådningar
        • 130
          Vad är en livsåskådning?
        • 131
          Olika typer av livsåskådningar
        • 132
          Substantiell och funktionell livsåskådning
        • 133
          Livsåskådningars didaktiska betydelse
        • 134
          Religion och moral
        • 135
          En religion, flera etiker
        • 137
          Relationen religioner, livsåskådningar och etik
        • 137
          Ett sammanhang för moralen
        • 138
          Konkret kunskap om normer
        • 140
          Inspirerar till moraliskt handlande
        • 140
          Kraft att ändra beteenden till det bättre
        • 141
          Moraluppfattningar som varierar
        • 142
          Abortfrågan – ett hett exempel!
        • 143
          En global fråga
        • 144
          Kristna perspektiv
        • 148
          Islamiska perspektiv
        • 149
          Judiska perspektiv
        • 150
          Buddhistiska perspektiv
        • 151
          Hinduiska perspektiv
        • 151
          Humanisternas perspektiv
        • 152
          Ingen svartvit fråga
        • 153
          Didaktiska reflektioner
        • 155
          Att fundera över och diskutera
        • 155
          För vidare läsning
      • 6
        157
        Bedömning i etikundervisning
        • 158
          Centralt innehåll
        • 159
          Progression och det centrala innehållet
        • 160
          Kunskapssynen
        • 161
          Skrivningarna skapar valmöjligheter
        • 162
          Fakta i relation till förmåga att reflektera
        • 163
          Att bedöma etiska resonemang
        • 164
          Progression och kunskapskrav för årskurs 7–9
        • 166
          Att tolka värdeord
        • 167
          Progression och kunskapskrav i gymnasieskolan
        • 169
          Vad är det som ska bedömas?
        • 171
          Lärarens roll vid sidan av att sätta betyg
        • 172
          Etikundervisningens principiella utmaningar
        • 174
          Emancipatorisk etikundervisning
        • 175
          Den personliga utmaningen
        • 176
          Att fundera över och diskutera
        • 176
          För vidare läsning
    • 177
      Referenser

Boken innehåller många uppslag kring vad du själv kan lyfta i undervisningen, utan att den levererar färdiga planeringar. Även i bedömningsfrågor kring etiska resonemang ger boken ett bra stöd. För mig har den största behållningen varit att med författarnas varsamma guidning få vända och vrida på både läroplan och värdegrund.

Information

Författare:
Olof Franck Malin Löfstedt
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144079752
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
36029-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
183

Författare

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

 ;