Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Varubrev 1:a klass
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Etikdidaktik
- 8De tre spåren
- 9Vad säger styrdokumenten?
- 13Hur ska man som lärare förhålla sig till styrdokumenten?
- 15Ett rimligt sätt att arbeta utifrån styrdokumenten
- 119Att utveckla etikundervisning
- 21Etikundervisning i religionskunskap: varför?
- 21Hänvisningar till kristen tradition
- 23Likheter mellan olika religioners centraletik
- 24Det demokratiska uppdraget passar alla ämnen
- 25Religionskunskapslärares bidrag
- 27Sekulär religionsundervisning
- 28Ställningstaganden i etiska frågor
- 29Demokratisk värdegrundsfundamentalism?
- 31Deliberativa samtal
- 32Moral utan religion
- 35Det individualistiska Sverige?
- 37Skillnad mellan traditionella och sekulära värden
- 39Värdegrunden i skolan
- 40Värdegrunden i skolan som en process
- 43Vägen framåt
- 43Icke-konfessionell etikundervisning
- 44Att fundera över och diskutera
- 45För vidare läsning
- 247Etikdidaktik
- 48Selektionsfrågan
- 49Kommunikationsfrågan
- 50Den språkliga dimensionen
- 52Den teoretiska dimensionen
- 55Den existentiella dimensionen
- 57Den identitetsrelaterade dimensionen
- 60Legitimitetsfrågan
- 62För vem och av vem?
- 63För vem – ett gemensamt undervisningsspråk
- 66Av vem – etikläraren som förebild
- 70Att förhålla sig till etiken
- 72Att fundera över och diskutera
- 73För vidare läsning
- 375Normativa teorier i etikundervisning
- 75Kursplanen, teori, praktik och modell
- 76Teorier och modeller
- 77Teorier och praktik
- 77Kontextens betydelse
- 78Teoriernas funktion i undervisningen
- 78Metaetik, normativ etik och tillämpad etik
- 80Selektiva traditioner
- 82Konsekvensetiska teorier
- 82Utilitarism
- 86Hedonism
- 88Etisk egoism
- 90Pliktetik
- 90Kantiansk etik
- 92Rättighetsteorier
- 93Nya etiska perspektiv
- 94Feministisk etik
- 98Miljöetik
- 100Didaktiska reflektioner
- 102Att fundera över och diskutera
- 102För vidare läsning
- 4103Dygdetiken i etikundervisning
- 104En annan typ av teori
- 105Gamla rötter
- 105Sokrates och Platon
- 107Aristoteles
- 109Dygdernas innebörd och betydelse
- 111Dygder betyder balans
- 113Dygdiga kan alla bli
- 115Modern dygdetik
- 115GEM Anscombe
- 117Philippa Foot
- 118Martha Nussbaum
- 123Didaktiska reflektioner
- 126Att fundera över och diskutera
- 126För vidare läsning
- 5127Religion och livsåskådning som moralens grund
- 127Befria moralen från religionen!
- 129Religiöst grundad etik har stöd av många
- 130Relationen religioner och livsåskådningar
- 130Vad är en livsåskådning?
- 131Olika typer av livsåskådningar
- 132Substantiell och funktionell livsåskådning
- 133Livsåskådningars didaktiska betydelse
- 134Religion och moral
- 135En religion, flera etiker
- 137Relationen religioner, livsåskådningar och etik
- 137Ett sammanhang för moralen
- 138Konkret kunskap om normer
- 140Inspirerar till moraliskt handlande
- 140Kraft att ändra beteenden till det bättre
- 141Moraluppfattningar som varierar
- 142Abortfrågan – ett hett exempel!
- 143En global fråga
- 144Kristna perspektiv
- 148Islamiska perspektiv
- 149Judiska perspektiv
- 150Buddhistiska perspektiv
- 151Hinduiska perspektiv
- 151Humanisternas perspektiv
- 152Ingen svartvit fråga
- 153Didaktiska reflektioner
- 155Att fundera över och diskutera
- 155För vidare läsning
- 6157Bedömning i etikundervisning
- 158Centralt innehåll
- 159Progression och det centrala innehållet
- 160Kunskapssynen
- 161Skrivningarna skapar valmöjligheter
- 162Fakta i relation till förmåga att reflektera
- 163Att bedöma etiska resonemang
- 164Progression och kunskapskrav för årskurs 7–9
- 166Att tolka värdeord
- 167Progression och kunskapskrav i gymnasieskolan
- 169Vad är det som ska bedömas?
- 171Lärarens roll vid sidan av att sätta betyg
- 172Etikundervisningens principiella utmaningar
- 174Emancipatorisk etikundervisning
- 175Den personliga utmaningen
- 176Att fundera över och diskutera
- 176För vidare läsning
- 177Referenser
Boken innehåller många uppslag kring vad du själv kan lyfta i undervisningen, utan att den levererar färdiga planeringar. Även i bedömningsfrågor kring etiska resonemang ger boken ett bra stöd. För mig har den största behållningen varit att med författarnas varsamma guidning få vända och vrida på både läroplan och värdegrund.
Information
- Författare:
- Olof Franck Malin Löfstedt
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144079752
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 36029-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 183