Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt

Att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
Skickas följande arbetsdag

Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt

Att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Lärare har i uppdrag att arbeta för lika villkor och uppmärksamma undervisningens värdedimension. Detta arbete innebär mycket mer än att föregå med gott exempel och visa respekt. Att arbeta med värden kan nämligen väcka motstånd, eftersom det inbegriper förändringar av etablerade vanor och tankesätt. Den här boken ger stöd och inspiration till alla som vill främja lika villkor i förskola och skola. Ett sätt att närma sig detta uppdrag är att ställa sig frågor som: Hur kommer det sig att viss...

Lärare har i uppdrag att arbeta för lika villkor och uppmärksamma undervisningens värdedimension. Detta arbete innebär mycket mer än att föregå med gott exempel och visa respekt. Att arbeta med värden kan nämligen väcka motstånd, eftersom det inbegriper förändringar av etablerade vanor och tankesätt. Den här boken ger stöd och inspiration till alla som vill främja lika villkor i förskola och skola. Ett sätt att närma sig detta uppdrag är att ställa sig frågor som: Hur kommer det sig att vissa människor särbehandlas på ett negativt sätt? Hur påverkar våra föreställningar och handlingar andra människors livssituation? Hur ser vi på normer och olikhet? Vilka mönster uppstår och förändras i de relationer vi är involverade i? Författaren redogör för begrepp som rättvisa, normer, förtryck, mångfald, makt, kultur och lärande med tydlig koppling till konkret yrkespraktik och unga människors erfarenheter. I denna uppdaterade andra upplaga beaktas juridiska förändringar som har skett i frågor som rör diskriminering och kränkning med koppling till utbildning. Boken riktar sig i första hand till verksamma och blivande lärare från förskola till gymnasium samt forskare, men kan med fördel läsas av alla som intresserar sig för frågor som rör mångfald och hur man arbetar för att motverka förtryck. Läs artikel i Pedagogiska Magasinet Värdegrunden skakas i mötet mellan människor

    • 9
      Ett stort tack
    • 11
      Prolog
      • 1
        13
        Inledning
        • 15
          Systematisk tolkning av undervisningspraktik
        • 16
          Teorier som ett bollplank för tolkning
        • 18
          Bokens syfte och upplägg
      • 2
        23
        Ungas berättelser
        • 24
          Känslan av att vara annorlunda
        • 32
          Ideal och känslan av ansvar för andras livssituation
      • 3
        53
        Demokrati och förskolans och skolans samhällsuppdrag
        • 53
          Allas lika värde i svensk utbildningspolitik
        • 54
          Från kristendom och nationalism till demokrati … till nationalism?
        • 60
          Politiskt bindande dokument för mångfald och mot förtryck
        • 66
          Struktur och diskrimineringsersättning
        • 67
          Vikten av en oljad organisation
        • 71
          Disciplinära åtgärder som en sista utväg
        • 74
          Behov av lärare och verksamma som systematiskt kan analysera/tolka verksamheten
        • 80
          Avstamp utanför juridiken
        • 82
          Lärares yrkesetik
        • 84
          Värdegrunden i läroplaner
        • 89
          Lärarprofession och utbildningsfilosofier
        • 93
          Perennialism som glasögon
        • 94
          Essentialism som glasögon
        • 96
          Progressivism som glasögon
        • 100
          Rekonstruktivism och neopragmatism som glasögon
        • 103
          Värdegrunden – en fråga om normer och socialisation
        • 107
          Det tredje samhällsuppdraget – ett politiskt utrymme att motverka förtryck och öppna upp för en känsla av ansvar för andra
        • 110
          Avslutande tankar
        • 112
          Frågor
      • 4
        113
        (O)rättvisa som utgångspunkt
        • 114
          (O)rättvisa
        • 116
          Förtryck
        • 119
          Makt
        • 123
          Normavvikelse eller möte med det annorlunda
        • 148
          Med kultur som utgångspunkt
        • 151
          Avslutande tankar
        • 152
          Frågor
      • 5
        153
        Olika sätt att se på moral och etik
        • 154
          Moralutveckling (progression)
        • 154
          Rättviseetiker
        • 154
          Dygdetik
        • 156
          Pliktetik
        • 159
          Diskursetik
        • 162
          Omsorgsetik
        • 164
          Kort summering
        • 165
          Etik utan grund
        • 165
          Skillnadens etik
        • 168
          Etik som dissensus
        • 174
          Avslutande tankar
        • 175
          Frågor
      • 6
        177
        Lärande och vikten av att se nyanser
        • 178
          Lärande i relation till förtryck
        • 179
          Lärande som en mekanisk process
        • 182
          Lärande som meningsskapande
        • 183
          Performativt lärande och smärtan i att lära sig
        • 186
          Olika utbildningsstrategier för att motverka förtryck
        • 203
          Avslutande tankar
        • 204
          Frågor
      • 7
        207
        Tillbakablick och början på en diskussion
        • 207
          Det tredje samhällsuppdraget
        • 209
          Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt
    • 215
      Referenser

Boken riktar sig till verksamma och blivande lärare från förskola till gymnasium men egentligen är behovet av kunskap om hur förtryck uppstår och hur det kan motverkas så mycket större och borde vara en allmän kunskap.

Information

Författare:
Silvia Edling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144123967
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
35613-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
232

Författare

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

 ;

Lärare har i uppdrag att arbeta för lika villkor och uppmärksamma undervisningens värdedimension. Detta arbete innebär mycket mer än att föregå med gott exempel och visa respekt. Att arbeta med värden kan nämligen väcka motstånd, eftersom det inbegriper förändringar av etablerade vanor och tankesätt. Den här boken ger stöd och inspiration till alla som vill främja lika villkor i förskola och skola. Ett sätt att närma sig detta uppdrag är att ställa sig frågor som: • Hur kommer det sig att ...

Lärare har i uppdrag att arbeta för lika villkor och uppmärksamma undervisningens värdedimension. Detta arbete innebär mycket mer än att föregå med gott exempel och visa respekt. Att arbeta med värden kan nämligen väcka motstånd, eftersom det inbegriper förändringar av etablerade vanor och tankesätt. Den här boken ger stöd och inspiration till alla som vill främja lika villkor i förskola och skola. Ett sätt att närma sig detta uppdrag är att ställa sig frågor som: • Hur kommer det sig att vissa människor särbehandlas på ett negativt sätt? • Hur påverkar våra föreställningar och handlingar andra människors livssituation? • Hur ser vi på normer och olikhet? • Vilka mönster uppstår och förändras i de relationer vi är involverade i? Författaren redogör för begrepp som rättvisa, normer, förtryck, mångfald, makt, kultur och lärande med tydlig koppling till konkret yrkespraktik och unga människors erfarenheter. I denna uppdaterade andra upplaga beaktas juridiska förändringar som har skett i frågor som rör diskriminering och kränkning med koppling till utbildning. Boken riktar sig i första hand till verksamma och blivande lärare från förskola till gymnasium samt forskare, men kan med fördel läsas av alla som intresserar sig för frågor som rör mångfald och hur man arbetar för att motverka förtryck.

Information

Författare:
Silvia Edling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174280
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
35613-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

 ;